UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia różnic indywidualnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-LD0015
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia różnic indywidualnych
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy: Zajęcia obligatoryjne - I rok studia stacjonarne - semestr letni
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 7.00 LUB 8.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

- Zapoznanie z wiedzą na temat podstawowych pojęć i problemów z zakresu psychologii różnic indywidualnych

- Zapoznanie z wiedzą na temat wybranych koncepcji temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych

- Kształtowanie umiejętności krytycznej analizy koncepcji teoretycznych i badań empirycznych dotyczących temperamentu i inteligencji.

- Kształtowanie gotowości do dostrzegania roli różnic indywidualnych w codziennym funkcjonowaniu człowieka

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- zna i rozumie główne kierunki badań oraz naukowe teorie psychologiczne wraz z ich rodowodem w obszarze psychologii różnic indywidualnych;

- rozumie różnice indywidualne;

- zna teoretyczne podstawy testów do badania struktury temperamentu i potencjału intelektualnego oraz badań empirycznych prowadzonych z ich użyciem;

UMIEJĘTNOŚCI:

- ze zrozumieniem czyta współczesne prace naukowe z zakresu psychologii różnic indywidualnych;

- sprawnie różnicuje pojęcia i twierdzenia wywodzące się z psychologii różnic indywidualnych;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań związanych ze znaczeniem różnic indywidualnych dla funkcjonowania człowieka;

- posiada zasoby do występowania przeciwko próbom deprecjonowania wiedzy naukowej z zakresu psychologii różnic indywidualnych;

- wykazuje postawę otwartości, zrozumienia i poszanowania przejawów odmienności w zachowaniu ludzi; jest otwarty i gotowy do wspierania funkcjonowania osób niepełnosprawnych umysłowo oraz uzdolnionych intelektualnie; jest prażliwy na wszelkie przejawy dyskryminacji społecznej u podłoża której leżą różnice indywidualne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Agnieszka Klaus-Strożek, Paweł Malinowski, Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Egzamin - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Informacje dodatkowe:

WIEDZA:

07Y-0A_W03

07Y-0A_W07

07Y-0A_W09


UMIEJĘTNOŚCI:

07Y-0A_U01

07Y-0A_U02


KOMPETENCE SPOŁECZNE:

07Y-0A_K01

07Y-0A_K03

07Y-0A_K04

Metody dydaktyczne:

Pokaz/demonstracja, prelekcja, prezentacja, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, analiza przypadków, rozwiązywanie zadań

Sposoby i kryteria oceniania:

j/w

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Testy sprawdzające wiedzę, umiejętności i kompetence społeczne wymienione wyżej.

Szczegółowe treści kształcenia:

- Przedmiot badań psychologii różnic indywidualnych

- Wprowadzenie do psychologii temperamentu

- Teorie temperamentu skoncentrowane na dziecku

- Teorie temperamentu nawiązujące do pojęcia aktywacji

- Regulacyjna Teoria Temperamentu (RTT) Strelaua

- Transakcyjny Model Temperamentu (TMT) Eliasza

- Adaptacyjna rola temperamentu

- Zdolności i inteligencja – wprowadzenie

- Inteligencja w ujęciu strukturalnym, biologicznym i poznawczym

- Pomiar inteligencji

- Adaptacyjna rola inteligencji

- Style poznawcze

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cyniak-Cieciura, M., Zawadzki, B., Strelau, J. (2016). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu: Wersja Zrewidowana. Podręcznik. (s. 8-22, 99-66, 78-85). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Eliasz, A. (1991) Kwestionariuszowa diagnoza temperamentu. Ogólne założenia. Studia Psychologiczne, 28, 5-19.

Eliasz, A. (1992). Rola interakcji temperamentu i środowiska w rozwoju człowieka W: A. Eliasz, M. Marszał-Wiśniewska (red.), Temperament a rozwój młodzieży (s. 11-24), Warszawa: PAN.

Eysenck, H. J., Eysenck, S. B. G. (2011). Podręcznik do skal osobowości Eysencka (EPS dla dorosłych). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A (2000). Style poznawcze. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 761-782). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (2003). Inteligencja: Struktura – geneza – funkcje. Gdańsk: GWP.

Strelau, J. (1985). Temperament – osobowość – działanie (s. 15-33, 322-344, 393-426). Warszawa: PWN.

Strelau, J. (1997). Inteligencja człowieka (s. 14-39, 95-164, 222-224). Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

Strelau, J. (2002). Psychologia temperamentu (52-92; 85-90, 179-189, 388-423). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania z perspektywy półwiecza badań (s. 77-95). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Strelau, J. (2015). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania (s. 14-69; 72-230; 236-244; 472-490, 608-626). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Strelau, J., Zawadzki B. (2008). Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 766-844). Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

Eliasz, A. (1997). Obciążenie osób wzorem A i B w zależności od reaktywności. Studia Psychologiczne, 35, 33-64.

Klonowicz, T., Eliasz, A. (2003). System regulacji stymulacji. Teoretyczne znaczenie pojęcia. W: M. Marszał-Wiśniewska, T. Klonowicz, M. Fajkowska-Stanik (red.), Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia (s. 88-103). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nisbett, R. E. (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.

Oleś, P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości (s. 144-153). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych (s. 13-84, 144-161, 222-292). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania z perspektywy półwiecza badań (s. 150-186). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Zalewska, A. (1997). Przystosowanie do nowego miejsca pracy w zależności od reaktywności i okresu życia. W: J. Rostowski, T. Rostowska, I. Janicka (red.), Psychospołeczne aspekty rozwoju człowieka (s. 401-409). Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Józefczyk
Prowadzący grup: Mariusz Cieślak, Anna Józefczyk, Agnieszka Klaus-Strożek, Paweł Malinowski, Julia Wągrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Józefczyk
Prowadzący grup: Anna Józefczyk, Agnieszka Klaus-Strożek, Paweł Malinowski, Julia Wągrowska, Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Mariusz Cieślak, Agnieszka Klaus-Strożek, Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Mariusz Cieślak, Agnieszka Klaus-Strożek, Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Edyta Łoboda-Świątczak, Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Marta Kucharska-Hauk, Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Marta Kucharska-Hauk, Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6