Psychologia różnic indywidualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-LD0015 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia różnic indywidualnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne - I rok studia stacjonarne - semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
7.00
LUB
8.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
- Zapoznanie z wiedzą na temat podstawowych pojęć i problemów z zakresu psychologii różnic indywidualnych - Zapoznanie z wiedzą na temat wybranych koncepcji temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych - Kształtowanie umiejętności krytycznej analizy koncepcji teoretycznych i badań empirycznych dotyczących temperamentu i inteligencji. - Kształtowanie gotowości do dostrzegania roli różnic indywidualnych w codziennym funkcjonowaniu człowieka |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna i rozumie główne kierunki badań oraz naukowe teorie psychologiczne wraz z ich rodowodem w obszarze psychologii różnic indywidualnych; - rozumie różnice indywidualne; - zna teoretyczne podstawy testów do badania struktury temperamentu i potencjału intelektualnego oraz badań empirycznych prowadzonych z ich użyciem; UMIEJĘTNOŚCI: - ze zrozumieniem czyta współczesne prace naukowe z zakresu psychologii różnic indywidualnych; - sprawnie różnicuje pojęcia i twierdzenia wywodzące się z psychologii różnic indywidualnych; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań związanych ze znaczeniem różnic indywidualnych dla funkcjonowania człowieka; - posiada zasoby do występowania przeciwko próbom deprecjonowania wiedzy naukowej z zakresu psychologii różnic indywidualnych; - wykazuje postawę otwartości, zrozumienia i poszanowania przejawów odmienności w zachowaniu ludzi; jest otwarty i gotowy do wspierania funkcjonowania osób niepełnosprawnych umysłowo oraz uzdolnionych intelektualnie; jest prażliwy na wszelkie przejawy dyskryminacji społecznej u podłoża której leżą różnice indywidualne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
C
WT W
C
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Klaus-Strożek, Paweł Malinowski, Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena Egzamin - Zaliczenie lub ocena Wykład - Zaliczenie lub ocena |
|
Informacje dodatkowe: | WIEDZA: 07Y-0A_W03 07Y-0A_W07 07Y-0A_W09 UMIEJĘTNOŚCI: 07Y-0A_U01 07Y-0A_U02 KOMPETENCE SPOŁECZNE: 07Y-0A_K01 07Y-0A_K03 07Y-0A_K04 |
|
Metody dydaktyczne: | Pokaz/demonstracja, prelekcja, prezentacja, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, analiza przypadków, rozwiązywanie zadań |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | j/w |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy sprawdzające wiedzę, umiejętności i kompetence społeczne wymienione wyżej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | - Przedmiot badań psychologii różnic indywidualnych - Wprowadzenie do psychologii temperamentu - Teorie temperamentu skoncentrowane na dziecku - Teorie temperamentu nawiązujące do pojęcia aktywacji - Regulacyjna Teoria Temperamentu (RTT) Strelaua - Transakcyjny Model Temperamentu (TMT) Eliasza - Adaptacyjna rola temperamentu - Zdolności i inteligencja – wprowadzenie - Inteligencja w ujęciu strukturalnym, biologicznym i poznawczym - Pomiar inteligencji - Adaptacyjna rola inteligencji - Style poznawcze |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cyniak-Cieciura, M., Zawadzki, B., Strelau, J. (2016). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu: Wersja Zrewidowana. Podręcznik. (s. 8-22, 99-66, 78-85). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Eliasz, A. (1991) Kwestionariuszowa diagnoza temperamentu. Ogólne założenia. Studia Psychologiczne, 28, 5-19. Eliasz, A. (1992). Rola interakcji temperamentu i środowiska w rozwoju człowieka W: A. Eliasz, M. Marszał-Wiśniewska (red.), Temperament a rozwój młodzieży (s. 11-24), Warszawa: PAN. Eysenck, H. J., Eysenck, S. B. G. (2011). Podręcznik do skal osobowości Eysencka (EPS dla dorosłych). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A (2000). Style poznawcze. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 761-782). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2003). Inteligencja: Struktura – geneza – funkcje. Gdańsk: GWP. Strelau, J. (1985). Temperament – osobowość – działanie (s. 15-33, 322-344, 393-426). Warszawa: PWN. Strelau, J. (1997). Inteligencja człowieka (s. 14-39, 95-164, 222-224). Warszawa: Wydawnictwo „Żak”. Strelau, J. (2002). Psychologia temperamentu (52-92; 85-90, 179-189, 388-423). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania z perspektywy półwiecza badań (s. 77-95). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Strelau, J. (2015). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania (s. 14-69; 72-230; 236-244; 472-490, 608-626). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Strelau, J., Zawadzki B. (2008). Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 766-844). Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Eliasz, A. (1997). Obciążenie osób wzorem A i B w zależności od reaktywności. Studia Psychologiczne, 35, 33-64. Klonowicz, T., Eliasz, A. (2003). System regulacji stymulacji. Teoretyczne znaczenie pojęcia. W: M. Marszał-Wiśniewska, T. Klonowicz, M. Fajkowska-Stanik (red.), Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia (s. 88-103). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nisbett, R. E. (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa. Oleś, P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości (s. 144-153). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych (s. 13-84, 144-161, 222-292). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania z perspektywy półwiecza badań (s. 150-186). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Zalewska, A. (1997). Przystosowanie do nowego miejsca pracy w zależności od reaktywności i okresu życia. W: J. Rostowski, T. Rostowska, I. Janicka (red.), Psychospołeczne aspekty rozwoju człowieka (s. 401-409). Łódź: Wydawnictwo UŁ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Józefczyk | |
Prowadzący grup: | Mariusz Cieślak, Anna Józefczyk, Agnieszka Klaus-Strożek, Paweł Malinowski, Julia Wągrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Józefczyk | |
Prowadzący grup: | Anna Józefczyk, Agnieszka Klaus-Strożek, Paweł Malinowski, Julia Wągrowska, Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Mariusz Cieślak, Agnieszka Klaus-Strożek, Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
WT C
ŚR W
CZ PT C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Mariusz Cieślak, Agnieszka Klaus-Strożek, Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
ŚR CZ PT C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Edyta Łoboda-Świątczak, Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Marta Kucharska-Hauk, Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
ŚR CZ PT C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Marta Kucharska-Hauk, Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.