UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-LD0C22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rodziny
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy: Zajęcia do wyboru - II rok studia stacjonarne - semestr letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej z zajęć dotyczących psychologii ogólnej, rozwojowej i osobowości.

Skrócony opis:

• Zapoznanie z pojęciami, teoriami i badaniami empirycznymi dotyczącymi psychologii rodziny;

• Wyjaśnienie procesów zachodzących w bliskich związkach i w obszarze relacji rodzice – dzieci

• Prezentacja ujmowania rodziny jako systemu i zastosowania teorii systemów w praktyce psychologicznej (diagnozie i terapii rodzin)

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się dotyczące wiedzy (07Y-0A_W10; 07Y-0A_W11)

Efekty uczenia się dotyczące umiejętności i kompetencji (07Y-0A_U06, 07Y-0A_K01)

Efekty uczenia się dotyczące wiedzy (07Y-0A_W10, 07Y-0A_W11)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Marat
Prowadzący grup: Ewa Marat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Marat, Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Ewa Marat, Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Marat, Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Ewa Marat, Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych, z wykorzystaniem środków multimedialnych, filmów i pracy indywidualnej studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną. Zaliczenie kolokwium sprawdzającego wiedzę w zakresie prawidłowości i dysfunkcji funkcjonowania rodziny. Przygotowanie pracy zespołowej w formie prezentacji multimedialnej na wybrany temat z zakresu problematyki ćwiczeń.


Efekty kształcenia dotyczące wiedzy W03, W04, W07 oraz umiejętności U04; U07 będą ocenione jako:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rodzina jako system wewnętrznych powiązań.

• Rodzaje związków między kobietą i mężczyzną: endogamiczne

i egzogamiczne oraz patriarchalne, matriarchalne i egalitarne)

• Funkcje małżeństwa i rodziny

• Stadia związku małżeńskiego

• Determinanty jakości życia rodzinnego


2. Motywy doboru partnerów.

• Typologia motywów wyboru partnera (miłość, podobne usposobienia,

szczęście, wspólne zainteresowania, stabilizacja życiowa, ucieczka w

małżeństwo, chęć posiadania potomstwa, czas trwania znajomości,

atrakcyjność fizyczna, satysfakcja seksualna)


3. Rola miłości w dobranym związku małżeńskim.

• Fenomenologiczne ujęcie miłości (Hazo, Fromm, Maslow)

• Etapy miłości w parach małżeńskich i ich charakterystyka (romantyczna,

małżeńska, towarzyska-przyjacielska)

• Eksperymentalne ujęcie miłości (wskaźniki występowania miłości, miłość jako

związek interpersonalny, znaczenie wymiarów osobowości dla miłości)

• Typologiczne ujęcie miłości (wg Bardisa; wg Lee-typy podstawowe i pochodne)

• trzy składniki miłości wg J. Sternberga: intymność, namiętność i zaangażowanie

• rozwój związku miłosnego: zakochanie, romantyczne początki, związek

kompletny, związek przyjacielski, związek pusty i jego rozpad



4. Kompetencje małżeńskie i rodzinne z perspektywy teorii przywiązania.

• Założenia teorii przywiązania

• Rozwój bliskich więzi w okresie wczesnego dzieciństwa

• Przywiązanie a rozwój emocjonalno-społeczny

• Rozwój więzi w okresie dorosłości


5. Zadania współczesnego rodzicielstwa.

• Być rodzicem, ale jakim?

• Konsekwencje negatywnych postaw rodzicielskich

• Podstawowe metody do badania postaw rodzicielskich

• Bezdzietność, jako rezygnacja z rodzicielstwa


6. Konflikt międzypokoleniowy.

• Przyczyny występowania konfliktów

• Sposoby rozwiązywania konfliktów

• Pozytywne sposoby rozwiązywania konfliktów w rodzinie


7. Sytuacje kryzysowe w rodzinie.

• Przyczyny konfliktów i kryzysów rodzinnych

• Zdrada jako jedna z przyczyn rozpadu związku

• Dlaczego zdradzają kobiety, dlaczego zdradzają mężczyźni?


8. Rodzina grupą wsparcia w sytuacjach trudnych- rodziny

z dzieckiem niepełnosprawnym.

• Informowanie rodziców o zaburzeniach w rozwoju dziecka

• Poczucie winy wobec dziecka i odpowiedzialności za jego los

• Izolacja i osamotnienie

• Model chronicznego smutku

9. Rodzina dysfunkcjonalna.

• Rodzina alkoholowa jako rodzina dysfunkcjonalna

• Przyczyny i psychologiczne mechanizmy powstawania uzależnienia

• Współuzależnienienie

• Zachowanie dzieci w rodzinie alkoholowej

• Jak pomagać rodzinom – grupy AA i DDA


10. Przemoc w rodzinie.

• Definicje i typy przemocy

• Formy przemocy w rodzinie

• Psychologiczne tłumaczenia przemocy w rodzinie: teoria społecznego uczenia się

• Rola ofiary przemocy

• Sposoby zapobiegania przemocy

• Gdzie szukać pomocy? – ośrodki, które pomagają ofiarom przemocy domowej


11. Badanie systemu rodzinnego przy pomocy genogramu – graficzna

forma opisu przekazu transgeneracyjnego w rodzinie.

• Genogram – rysowanie struktury wybranej rodziny

• Zbieranie informacji na temat wybranej rodziny

• Nanoszenie relacji między poszczególnymi członkami rodziny.



Literatura:

Braun-Gałkowska M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Wyd. KUL. Lublin.

Browne K.,(1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa.

Grochocińska R., (1992). Psychospołeczna sytuacja dzieci w rodzinach rozbitych. Gdańsk. Wydawnictwo UG.

Grochocińska R., (1999). Przemoc wobec dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wydawnictwo UG.

Herbert M., (2005). Rozwód w rodzinie. GWP. Gdańsk.

Herbert M., (2005). Żałoba w rodzinie. GWP. Gdańsk.

Janicka I., Niebrzydowski L. (1994), Psychologia małżeństwa. Zafascynowanie partnerem, otwartość, empatia, miłość, seks. Łódź. Wydawnictwo UŁ.

Janicka I., (2006). Kohabitacja a małżeństwo w perspektywie psychologicznej.

Studium porównawcze. Łódź. Wyd. UŁ

Lazarus A., (2005). Mity na temat małżeństwa. GWP. Gdańsk.

Misiewicz H., (1986), Rola rodziny w kształtowaniu postaw. Warszawa.

Nęcka Z., Komunikacja międzyludzka.

Pisula E., (1998), Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo UW.

Plopa M., (2008), Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków. Wyd. Impuls

Plopa M. ,(2008), Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Kraków. Wyd. Impuls

Rembowski J., (1986), Rodzina w świetle psychologii. Warszawa.

Rembowski J., (1972), Więzi uczuciowe w rodzinie. Warszawa. PWN.

Rostowska T., (2009). Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Wyd. Difin.

Literatura zalecana:

Baran J., (1996). Terapia zabawą, czyli usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego. Warszawa

Rostowska T., (1995). Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości. Łódź. Wydawnictwo UŁ.

Rostowska T., Rostowski J., (2002). Rodzina-rozwój-praca wybrane zagadnienia. Łódź. Wyższa Szkoła Informatyki.

Rostowski J., (1989). Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa. PWN.

Ryś M., (1997). Psychologia małżeństwa.

Wojciszke B., (1994), Psychologia miłości. Gdańsk. GWP.

Ziemska M., (1979). Rodzina i dziecko.

Zubrzycka E., (1993). Narzeczeństwo, małżeństwo, rodzina, rozwód? Gdańsk.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6