UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wychowania - ćwiczenia do wyboru

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-LD0C23
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia wychowania - ćwiczenia do wyboru
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 5.00 LUB 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw psychologii w zakresie problematyki rozwoju, rodziny, osobowości, emocji i motywacji, różnic indywidualnych, psychologii klinicznej i psychopatologii.

Skrócony opis:

Na ćwiczeniach student poznaje socjoterapię jako formę pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży, jej podstawowe pojęcia, założenia i odbiorców. Zapoznaje się z organizacją i zasadami prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych, metodami pracy z grupą oraz z rolą prowadzących zajęcia. Uczy się sporządzać diagnozę na użytek zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne i tworzy program zajęć korekcyjnych z uwzględnieniem diagnozy socjoterapeutycznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student:

• zna pojęcia związane z procesem wychowania, rodzaje interakcji wychowawczej

• zna teorie, aparat pojęciowy i badania empiryczne psychologii wychowania w odniesieniu do rozwoju człowieka w procesie wychowania

• rozumie relacje psychologii wychowania zarówno w stosunku do innych dyscyplin nauki, jak i innych subdyscyplin psychologii

• ma wiedzę na temat możliwości praktycznych zastosowań dorobku psychologii wychowania w obszarze diagnozy zasobów rozwojowych człowieka oraz konstruowania programów wspomagania rozwoju w różnych środowiskach

Student:

• zna teorie, aparat pojęciowy i badania empiryczne wyjaśniające mechanizmy funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu

• rozumie funkcjonowanie znaczących dla rozwoju człowieka instytucji społecznych i rolę środowiska społecznego w kształtowaniu warunków rozwoju

Student umie:

• wymienić metody stosowane w psychologii wychowania

• określić pojęcia związane z socjometrią i wymienić testy socjometryczne

• opisać zasady przebiegu badania socjometrycznego

• identyfikować podstawowe problemy/sytuacje wymagające poznania oraz podejmowania działań wychowawczych

Umiejętności: Student:

• potrafi rozwiązać problemy wychowawcze występujące w życiu codziennym wykorzystując teoretyczną wiedzę z zakresu psychologii wychowania i innych dyscyplin psychologii

Student:

• potrafi ocenić wartość psychometryczną i diagnostyczną różnych metod diagnostycznych, zakresu ich zastosowania oraz wartość adaptacji danego narzędzia

• potrafi zaplanować proces diagnostyczny, sformułować cel, problem i hipotezy, dobrać odpowiednie metody i narzędzia do weryfikacji hipotez

• potrafi przeprowadzić badania diagnostyczne w zakresie psychologii wychowania, zebrać i zinterpretować materiał badawczy z odniesieniem do teorii psychologicznych

• potrafi komunikatywnie i zwięźle opisać uzyskane wyniki badań

• potrafi na podstawie uzyskanych wyników podjąć decyzję dotyczącą potrzeby podjęcia ewentualnej interwencji, zaplanować ją i zaplanować strategię oceny jej skuteczności

Kompetencje: Student:

• posiada zdolność wyrażania swoich myśli i poglądów oraz zdolność ich krytycznej analizy

• posiada zdolność krytycznej oceny działań zarówno swoich, jak i innych osób

• uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

• potrafi wystąpić o opinie ekspertów i wykorzystać je we własnej pracy

Student:

• umie wielostronnie i precyzyjnie podejmować problemy o charakterze aplikacyjnym oraz działania w interesie innych i dla publicznego dobra

• umie współpracować z innymi ludźmi i grupowo rozwiązywać problemy

Student:

• umie dostrzegać problemy z zakresu wychowania i nauczania i proponować skuteczne ich rozwiązania

• potrafi krytycznie ocenić wyniki badań i sformułować konstruktywne wnioski

• wykazuje się wrażliwością etyczną

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Klaus-Strożek
Prowadzący grup: Agnieszka Klaus-Strożek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Wiedza: 07Y-0A_W10, 07Y-0A_W11, 07Y-0A _W13

Umiejętności: 07Y-0A _U06, 07Y-0A _U09

Kompetencje: 07Y-0A_K01, 07Y-0A_K03, 07Y-0A_K06

Metody dydaktyczne:

prezentacja, dyskusja, demonstracja, analiza przypadków, analiza tekstów, praca w parach i w grupach


Sposoby i kryteria oceniania:

prezentacja

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

zaliczenie z oceną: Przygotowanie przez studenta prezentacji zawierającej diagnozę do celów socjoterapeutycznych i propozycję zajęć socjoterapeutycznych rozwijających funkcjonowanie społeczno-emocjonalne oraz przedstawienie jej na zajęciach (07Y-0A_K01, 07Y-0A_K03, 07Y-0A_K06). Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Rodzaje pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży sprawiających problemy wychowawcze i/lub pochodzących z dysfunkcyjnych rodzin

• Podstawy prawne organizowania zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne u dzieci młodzieży

• Socjoterapia jako forma pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży

• Odbiorcy zajęć socjoterapeutycznych

• Założenia i struktura zajęć socjoterapeutycznych

• Organizacja i zasady prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych

• Metody pracy z grupą

• Rola i zadania prowadzących zajęcia

• Przejawy zaburzonego zachowania u uczestników zajęć socjoterapeutycznych w relacjach z rówieśnikami, dorosłymi i samym sobą

• Treści urazowe, ich skutki w zakresie sądów poznawczych, przeżyć emocjonalnych i zachowań

• Treści korygujące niwelujące negatywny wpływ przeżytych urazów

• Zajęcia socjoterapeutyczne w placówce opiekuńczo – wychowawczej i w placówce resocjalizacyjnej

• Zasady sporządzania diagnozy na użytek zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne

• Przygotowanie programu zajęć korekcyjnych z uwzględnieniem diagnozy socjoterapeutycznej

• Prezentacja diagnozy do celów socjoterapeutycznych i programu zajęć korekcyjnych


Literatura:

Podstawowa: Sawicka K. (red.), (1998). Socjoterapia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN.

Strzemieczny J. (red.), (1988). Zajęcia socjoterapeutyczne. Warszawa: PTP, Ośrodek Rozwoju Umiejętności Wychowawczych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Klaus-Strożek
Prowadzący grup: Agnieszka Klaus-Strożek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Klaus-Strożek
Prowadzący grup: Agnieszka Klaus-Strożek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu wykładu oraz aktywizujących metod zespołowych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy oraz umiejętności przedstawionych wyżej będą ocenione jako:


Zaliczenie z oceną – 1. Ouiz, 2. Egzamin- efekty kształcenia dotyczące 07Ps-K0A_W03, 07Ps-K0A_W05, 07Ps-K0A_U02 ocenione jako:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

3. przygotowanie przez studenta pracy obejmującej diagnozę struktury socjometrycznej klasy szkolnej oraz propozycje oddziaływań psychologicznych (07Ps-K0A_K03, 07Ps-K0A_K05)

Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. Ocena końcowa (100%) składa się z oceny z ćwiczeń (40%) oraz z oceny z egzaminu (60%).


Szczegółowe treści kształcenia:

 Psychologia wychowawcza jako dział psychologii stosowanej, przedmiot, cele, zadania, działy psychologii wychowawczej

 Biologiczne, psychologiczne i społeczne uwarunkowania i zakłócenia rozwoju, uczenia się i nauczania

 Proces wychowania i jego funkcje; analiza interakcji wychowawczej, warunki interwencji wychowawczej, związek wychowania z nauczaniem

 Psychologiczne mechanizmy wychowania; sposoby wywierania i przetwarzania wpływów wychowawczych, formy wzmacniania i wygaszania zachowań

 Środowisko wychowawcze; dynamika i struktura, typy i warstwy środowisk wychowawczych. Relacje między środowiskiem a zachowaniem człowieka

 Wychowanie w rodzinie

 Edukacja w zglobalizowanym świecie. Problemy wielokulturowości

 Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych – uczniowie o zaburzonym rozwoju, przejawiający trudności wychowawcze i uczniowie zdolni

 Agresja w domu i szkole – przyczyny, profilaktyka i interwencje

 Warunki efektywnej pracy dydaktycznej nauczyciela; znaczenie umiejętności komunikacyjnych, kierowanie klasą i dyscyplina

 Uwarunkowania i zapobieganie wypalaniu się nauczycieli

 Mass media jako środowisko wychowawcze


Literatura:

Podstawowa:

Bogdanowicz M. (2009). Niezwyczajni uczniowie. W: K. Kruszewski (red.), Sztuka Nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN, s.331-375.

Borecka-Biernat, D., Wajszczyk, K., Walęcka-Matyja, K. (2019). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problemy. Warszawa: Difin.

Brzezińska A. (2000). Psychologia wychowania. W: Strelau J. (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3, dział IX, s. 227-239. Gdańsk: GWP.

Malak-Minkiewicz B. (2016). Międzynarodowe badania porównawcze osiągnięć szkolnych. Edukacja w zglobalizowanym świecie. Psychologia Wychowawcza 10, s.139-157.

Nikitorowicz J. (2015). Model kształtowania się tożsamości kulturowej w warunkach wielokulturowości. Psychologia Wychowawcza 7, s.125-135.

Kowalik S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (1994). Psychologia wychowawcza (tom 1, 2). Warszawa: PWN.

Tłuściak-Deliowska A. (2017). Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska. Warszawa: Wyd. APS.

Włodarski Z. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulowanie rozwoju człowieka. Kraków.

Uzupełniająca:

Bell P., A., Greene T., C., Fisher J., D., Baum A. (2004). Psychologia środowiskowa. Gdańsk: GWP, roz. IV, s. 131-176.

Dembo M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP.

Deptuła M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Wyd. PWN.

Janowski A. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.

Kozdroń, A. (2015). Wychowanie przez zabawę. Warszawa: Difin.

Poraj G. (2009). Między pasją a frustracją. Modele psychologicznego funkcjonowania nauczycieli. Łódź: Wyd. UŁ.

Walęcka-Matyja K. (2009). Struktura rodziny a zróżnicowanie zachowań społecznych i osobowości młodzieży. Łódź: Wyd. UŁ.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Klaus-Strożek, Magdalena Rachubińska
Prowadzący grup: Agnieszka Klaus-Strożek, Magdalena Rachubińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Zwardoń-Kuchciak
Prowadzący grup: Olga Zwardoń-Kuchciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6