UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emocje i motywacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-LZ0012
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emocje i motywacja
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 7.00 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej.

Skrócony opis:

- Zapoznanie z wiedzą na temat podstawowych pojęć i problemów z zakresu psychologii emocji i motywacji.

- Zapoznanie z wiedzą na temat wybranych teorii i badań empirycznych z zakresu emocji i motywacji.

- Kształtowanie umiejętności odróżniania intuicyjnych sposobów wyjaśniania zjawisk afektywnych i motywacyjnych od wiedzy naukowej popartej eksperymentami psychologicznymi.

- Kształtowanie gotowości do stosowania pojęć psychologicznych do opisu i wyjaśniania stanów afektywnych i motywacyjnych człowieka.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ 2024/25

Wiedza:

07Y-0A_W03 zna podstawowe teorie i badania empiryczne z zakresu emocji i motywacji

07Y-0A_W04 zna i rozumie specyficzny aparat pojęciowy psychologii emocji i motywacji jako dyscypliny empirycznej

07Y-0A_W07 ma wiedzę w zakresie psychicznego funkcjonowania człowieka, w szczególności funkcjonowania emocjonalnego, a także związków procesów emocjonalnych z procesami poznawczymi i z działaniem

Umiejętności:

07Y-0A_U01 czyta ze zrozumieniem prace naukowe z zakresu psychologii emocji i motywacji; krytycznie analizuje koncepcje teoretyczne i badania empiryczne z zakresu psychologii emocji i motywacji

07Y-0A_U07 aplikuje teoretyczną wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego

Kompetencje społeczne:

07Y-0A_K01 posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań oraz ich krytycznej oceny

07Y-0A_K02 jest gotów do poszerzania wiedzy z zakresu psychologii emocji i motywacji i jej aktualizowania

07Y-0A_K06 docenia rolę, jaką emocje i motywacje odgrywają w ukierunkowywaniu ludzkiego zachowania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Finogenow
Prowadzący grup: Maria Finogenow, Zofia Kabzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca

Ćwiczenia – wykorzystanie metod aktywizujących zespołowych


Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia - zaliczenie z oceną

Wykład - egzamin

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład – egzamin sprawdzający:

 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań, specyficznej terminologii i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W03; 07Y-0A_W04; 07Y-0A_W07);

 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Y-0A_U07).


Ćwiczenia – zaliczenie z oceną:

 Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07);

 Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych (07Y-0A_U01), zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Y-0A_U07), a także kompetencje wyrażania swych myśli i przekonań (07Y-0A_K01), poszerzania swojej wiedzy (07Y-0A_K02) oraz doceniania roli emocji i motywacji w ukierunkowywaniu ludzkiego działania (07Y-0A_K06).


Szczegółowe treści kształcenia:

 Wprowadzenie do psychologii emocji i motywacji

 Emocje a inne stany afektywne. Emocje podstawowe i pochodne

 Funkcje emocji

 Mechanizmy wzbudzania emocji – biologiczne podłoże emocji

 Teorie emocji

 Ekspresja emocji

 Różnice indywidualne i kulturowe w doświadczaniu, wyrażaniu i odczytywaniu emocji

 Emocje i nastrój a procesy poznawcze i zachowanie

 Model Infuzji Afektu

 Emocje w relacjach interpersonalnych

 Regulacja emocji i nastroju

 Zaburzenia emocjonalne i ich konsekwencje

 Przegląd wiodących teorii motywacyjnych

 Procesy afektywne i poznawcze jako mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne

 Typy motywacji

 Specyficznie ludzkie mechanizmy motywacyjne

 Funkcja motywacji w przebiegu działania ze wskazaniem czynników sprzyjających i utrudniających kontrolę świadomego działania

 Konsekwencje zaburzeń w procesie motywacji dla funkcjonowania człowieka


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ekman, P., Davidson, R. I. (2015) (red.). Natura Emocji – podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP.

Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.

Keltner, D., Oatley, K., Jenkins, J.M. (2022). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.

Kofta, M. (1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN.

Lewis, M., Haviland-Jones, J.M. (2005) (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP.

Maruszewski, T. Ścigała, E. (1998). Emocje, aleksytymia, poznanie. Poznań: WFH.

Literatura uzupełniająca:

Czapiński, J. (2004) (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN.

Doliński, D., Błaszczak, W. (2011) (red.). Dynamika emocji. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN.

Gasiul, H. (red.) (2018). Metody badania emocji I motywacji. Warszawa: Diffin.

Kolańczyk, A. (1999). Czuję, myślę, jestem. Gdańsk: GWP.

Koole, S.L.; Jostmann, N.(2002). Getting a grif on your feeling: effect of action orientation and social demand on intuitive affect regulation. Free University Amsterdam

Kuhl, J.; Koole, S. (2003) Working of the will; a functional approach. ( w: ) J. Greenberg, S.L. Koole; T. Pyszczyński (eds.) Handbook of experimental existential psychology. New York: Guilford ss. 5-51.

Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina.

Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Sopot: Smak Słowa.

Ohme, R. K. (2007) (red.). Nieuświadomiony afekt. Najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP.

Oatley, K., Jenkins, J.M. (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.

Gdańsk: GWP.

Reykowski, J. (1974). Eksperymentalna psychologia emocji. Warszawa: Książka i Wiedza.

Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna. Warszawa: PWN.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Finogenow
Prowadzący grup: Maria Finogenow, Zofia Kabzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca

Ćwiczenia – wykorzystanie metod aktywizujących zespołowych


Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia - zaliczenie z oceną

Wykład - egzamin

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład – egzamin sprawdzający:

 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań, specyficznej terminologii i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W03; 07Y-0A_W04; 07Y-0A_W07);

 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Y-0A_U07).


Ćwiczenia – zaliczenie z oceną:

 Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07);

 Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych (07Y-0A_U01), zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Y-0A_U07), a także kompetencje wyrażania swych myśli i przekonań (07Y-0A_K01), poszerzania swojej wiedzy (07Y-0A_K02) oraz doceniania roli emocji i motywacji w ukierunkowywaniu ludzkiego działania (07Y-0A_K06).


Szczegółowe treści kształcenia:

 Wprowadzenie do psychologii emocji i motywacji

 Emocje a inne stany afektywne. Emocje podstawowe i pochodne

 Funkcje emocji

 Mechanizmy wzbudzania emocji – biologiczne podłoże emocji

 Teorie emocji

 Ekspresja emocji

 Różnice indywidualne i kulturowe w doświadczaniu, wyrażaniu i odczytywaniu emocji

 Emocje i nastrój a procesy poznawcze i zachowanie

 Model Infuzji Afektu

 Emocje w relacjach interpersonalnych

 Regulacja emocji i nastroju

 Zaburzenia emocjonalne i ich konsekwencje

 Przegląd wiodących teorii motywacyjnych

 Procesy afektywne i poznawcze jako mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne

 Typy motywacji

 Specyficznie ludzkie mechanizmy motywacyjne

 Funkcja motywacji w przebiegu działania ze wskazaniem czynników sprzyjających i utrudniających kontrolę świadomego działania

 Konsekwencje zaburzeń w procesie motywacji dla funkcjonowania człowieka


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ekman, P., Davidson, R. I. (2015) (red.). Natura Emocji – podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP.

Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.

Keltner, D., Oatley, K., Jenkins, J.M. (2022). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.

Kofta, M. (1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN.

Lewis, M., Haviland-Jones, J.M. (2005) (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP.

Maruszewski, T. Ścigała, E. (1998). Emocje, aleksytymia, poznanie. Poznań: WFH.

Literatura uzupełniająca:

Czapiński, J. (2004) (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN.

Doliński, D., Błaszczak, W. (2011) (red.). Dynamika emocji. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN.

Gasiul, H. (red.) (2018). Metody badania emocji I motywacji. Warszawa: Diffin.

Kolańczyk, A. (1999). Czuję, myślę, jestem. Gdańsk: GWP.

Koole, S.L.; Jostmann, N.(2002). Getting a grif on your feeling: effect of action orientation and social demand on intuitive affect regulation. Free University Amsterdam

Kuhl, J.; Koole, S. (2003) Working of the will; a functional approach. ( w: ) J. Greenberg, S.L. Koole; T. Pyszczyński (eds.) Handbook of experimental existential psychology. New York: Guilford ss. 5-51.

Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina.

Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Sopot: Smak Słowa.

Ohme, R. K. (2007) (red.). Nieuświadomiony afekt. Najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP.

Oatley, K., Jenkins, J.M. (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.

Gdańsk: GWP.

Reykowski, J. (1974). Eksperymentalna psychologia emocji. Warszawa: Książka i Wiedza.

Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna. Warszawa: PWN.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Finogenow
Prowadzący grup: Maria Finogenow, Zofia Kabzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Finogenow
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Finogenow
Prowadzący grup: Maria Finogenow, Zofia Kabzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Finogenow
Prowadzący grup: Mariusz Cieślak, Maria Finogenow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Finogenow, Monika Talarowska
Prowadzący grup: Maria Finogenow, Monika Talarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Finogenow
Prowadzący grup: Katarzyna Dąbrowska, Maria Finogenow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Finogenow
Prowadzący grup: Maria Finogenow, Mateusz Hauk, Zofia Kabzińska, Paulina Michalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6