Psychologia rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-LZ0022 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rodziny |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej z zajęć dotyczących psychologii ogólnej, rozwojowej i osobowości. |
Skrócony opis: |
-Zapoznanie z pojęciami, teoriami i badaniami empirycznymi dotyczącymi psychologii bliskich związków i rodziny; -Wyjaśnienie procesów zachodzących w bliskich związkach i w obszarze relacji rodzice – dzieci -Prezentacja ujmowania rodziny jako systemu i zastosowania teorii systemów w praktyce psychologicznej (diagnozie i terapii rodzin) |
Efekty uczenia się: |
07Y-0A_W03 - Student zna i rozumie główne kierunki badań oraz naukowe teorie psychologiczne dotyczące bliskich związków i rodziny wraz z ich rodowodem 07Y-0A_W06 - Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania człowieka w obszarze bliskich relacji interpersonalnych i w systemie rodzinnym 07Y-0A_U01 -ze zrozumieniem i refleksyjnością czyta współczesne prace naukowe z zakresu psychologii rodziny 07Y-0A_U07 - aplikuje teoretyczną wiedzę z zakresu psychologii rodziny i bliskich związków do konkretnych sytuacji życia codziennego i wykorzystuje ją do interpretacji problemów związanych z funkcjonowaniem rodziny; potrafi identyfikować nieprawidłowości funkcjonowania systemu rodzinnego; rozpoznaje potencjalne ich przyczyny oraz umie określić ich związek z okresem rozwojowym człowieka, etapem rozwoju rodziny i poziomem dojrzałości psychicznej wszystkich członków rodziny; 07Y-0A_K01 -posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych; 07Y-0A_K04 - jest otwarty na nowe informacje o świecie społecznym i odmienny punkt widzenia; jest życzliwy i empatyczny w stosunku do innych osób i grup społecznych; wspiera inicjatywy sprzyjające różnorodności, równości i otwartości światopoglądowej, szanując jednocześnie tradycję i kulturę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
N C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Adrianna Kaczuba-Kozic, Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena Egzamin - Zaliczenie lub ocena Wykład - Zaliczenie lub ocena |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot realizowany w oparciu o metody podające (wykład informacyjny, problemowy, aktywizujący) oraz aktywizujące (aktywizujące metody grupowe, arkusze autorefleksji, dyskusja dydaktyczna (panelowa i burza mózgów), analiza przypadków, praca z tekstem, realizacja działań grupowych, elementy metody projektowej, praca z narzędziami diagnostycznymi. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin -pisemny, pytania jednokrotnego wyboru, pytania otwarte. Efekty uczenia się dotyczące wiedzy (07Y-0A_W03; 07Y-0A_W06) będą ocenione jako: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) (50 % oceny z przedmiotu). Ćwiczenia: Efekty uczenia się dotyczące umiejętności i kompetencji (07Y-0A_U01, 07Y-0A_U07; 07Y-0A_K01;07Y-0A_K04)– projekt dotyczący diagnozy funkcjonowania rodziny (50% oceny z przedmiotu). Zaliczenie z oceną – na podstawie przeprowadzenia wywiadu ustrukturalizowanego dotyczącego funkcjonowania rodziny uzupełnionego badaniem kwestionariuszowym (SOR) oraz omówienia uzyskanych wyników na zajęciach • wywiad przeprowadzany jest z jednym dorosłym członkiem rodziny nuklearnej, w której najstarsze dziecko ma nie więcej niż 18 lat • zestaw pytań i struktura wywiadu dotyczącego funkcjonowania rodziny (w percepcji osoby badanej) jest opracowywana przez grupy studenckie w konsultacji z osobą prowadzącą podczas zajęć • informacje z wywiadu są uzupełniane danymi z kwestionariusza Skale Ocen Rodziny (SOR) A. Margasińskiego. Studenci przeliczają wyniki, zestawiają je z wywiadem i wykorzystują uzyskane rezultaty do sformułowania wniosków. • Wyniki, wnioski i hipotezy oraz wskazania do ewentualnej pracy omawiane są podczas prezentacji na zajęciach • zadanie wykonywane w grupach 4-osobowych. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się dotyczące wiedzy (07Y-0A_W03; 07Y-0A_W06) - Egzamin -pisemny, pytania jednokrotnego wyboru, pytania otwarte. Efekty uczenia się dotyczące umiejętności i kompetencji (07Y-0A_U01, 07Y-0A_U07; 07Y-0A_K01; 07Y-0A_K04) – projekt diagnozy funkcjonowania rodziny |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści kształcenia - wykład 1. Rodzina - pojęcie, kryteria współczesnej rodziny, modele życia rodzinnego, funkcje rodziny, fazy życia rodzinnego. Kryzysy normatywne i nienormatywne w życiu rodziny. 2. Wartość rodziny. Podwójny wzorzec familizmu 3. Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie. 4. Małżeństwo - różne ujęcia, kryteria wyznaczające rodzaj małżeństwa, struktura małżeństwa, funkcje i modele małżeństwa. 5. Nowe modele życia rodzinnego cz.1 (rodziny i związki międzykulturowe) 6. Nowe modele życia rodzinnego cz. 2 (LTA - Living Together Apart, związki dwóch karier, kohabitacja). 7. Procesy w bliskich związkach. Przyczyny zmian w miłości i w rodzinie. 8. Determinanty integracji bliskich związków emocjonalnych. Miłość czy z zaangażowanie interpersonalne? (cz. 1). 9. Determinanty integracji bliskich związków - cechy osobowości partnerów, style komunikacji w rodzinie (cz.2.). 10. Przyczyny dezintegracji. Fazy rozwodu. Kryzys rozwodowy. Rozwód w perspektywie indywidualnej, diady i rodzinnej. 11. Rodziny zrekonstruowane – typologie, fazy zmian, czynniki stresogenne, problemy, specyfika funkcjonowania - procesy triangulacji. 12. Rodzina jako system – wielowymiarowy aspekt funkcjonowania rodziny. 13. Modele oceny funkcjonowania rodziny (D. Olsona, Mc Master, G. Beaversa, M. Bowena). 14. Rodzina a rozwój dziecka. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie. 15. Alternatywne środowiska wychowawcze -rodziny adopcyjne i zastępcze. Treści kształcenia - ćwiczenia: 1. Rodzina jako system powiązań. Arkusze refleksji i autodiagnostyczne jako narzędzia pracy z rodzinami. Moja Rodzina. Autodiagnoza systemu rodziny w oparciu o zasady John’a Bradshow’a. 2. DIagnoza psychologiczna rodziny - narzędzia do diagnozy systemu rodzinnego (cz.1) - Kwestionariusz Oceny Rodziny (Cierpka) - model procesualny funkcjonowania rodziny. 3. Diagnoza psychologiczna rodziny - narzędzia do diagnozy systemu rodzinnego (cz.2) - Kwestionariusz Relacji Rodzinnych (Plopa, Połomski) oraz Skale Oceny Rodziny (Margasiński). 4. Obserwacja i wywiad jako narzędzie pracy psychologa rodziny: opracowanie wywiadu ustrukturyzowanego dotyczącego funkcjonowania rodziny (na potrzeby pracy zaliczeniowej). 5. Sytuacje kryzysowe w rodzinie. Przyczyny kryzysów i konfliktów rodzinnych. Praca z konfliktem w oparciu o koło konfliktów Moor'a. Analiza potrzeb i wartości w pracy z rodzinami. 6. Różne oblicza dysfunkcjonalności w rodzinie a potrzeby, role, zadania i schematy działania jej członków. Kwestionariusz Ról Rodzinnych (Margasiński). 7. Miłość w ujęciu psychologicznym w oparciu o Skalę Miłości (Wojciszke), Skalę Postaw Wobec Miłości (Hendrick, Hendrick). Niemonogamia konsensualna. Pułapki w związku i przestrzeń dla działań pomocowych psychologa. 8. Seksualność w związku i znaczenie satysfakcji seksualnej. Perspektywa heteroteliczna, autoteliczna, teleonomiczna. Kwestionariusz Satysfakcji Seksualnej (Nomejko, Dolińska-Zygmunt), Kwestionariusz Satysfakcji Seksualnej (Plopa). 9. Kompetencje partnerskie i rodzinne z perspektywy teorii przywiązania w oparciu o kwestionariusz Experience in Close Relationships-Revised (Lubiewska, Głogowska, Mickiewicz, Wojtynkiewicz, Izdebski). 10. Różne oblicza współczesnego rodzicielstwa. Kwestionariusz Zaangażowania Rodzicielskiego (Bakiera). Postawy rodzicielskie w oparciu o Skale Postaw Rodzicielskich (Plopa), Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodzicielskich (Plopa), Moje Wspomnienia z Dzieciństwa (Poraj-Weder). 11. Znaki rozpoznania w komunikacji i budowaniu relacji rodzinnych. Konflikt międzypokoleniowy. Rodzaje i ekonomia znaków rozpoznania. Kwestionariusz: Ekonomia Znaków Rozpoznania (McKenna) 12/13/14. Zaprezentowanie i omówienie projektów przygotowanych przez studentów. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Barbaro de, B. (2016). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wyd. UJ. Janicka I., Liberska H., red. (2014). Psychologia rodziny. PWN. (część I – rozdz.: 1,4,5,6; część II – rozdz.: 1,2,3,4,5,6,7; część III -rozdz.: 3,4,5) Walęcka-Matyja, K., Janicka, I. (2021). Rodzina jako wartość. Analiza psychologiczna wartości rodzinnych. Wyd. UŁ Uzupełniająca: Beck U., Beck-Gernsheim (2013). Miłość na odległość. PWN. Beisert, M. (2000). Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Wyd. Fundacji Humaniora. Błażek, M., Lewandowska-Walter, A. (2017). Rozwód jako proces. Wyd.Difin. Buss, D. M. (2003). Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary. GWP. Janicka, I., Szymczak, W. (2019). Can close romantic relationships last? The commitment of partners in married and cohabitant couples. Current Issues in Personality Psychology, 7(3), 203–211. Janicka, I. (2017). Jakość i stabilność małżeństw dwóch karier. Psychological Journal, 1,35-42. Janicka, I. (2017). Przyczyny transformacji życia rodzinnego. Studia Humanistica Gedanensia 5, 29-45. Janicka, I., Kwiatkowski, M. (2016). Homoseksualizm męski i kobiecy w ujęciu psychologicznym. PWN (rozdz. 8 i 9). Rostowska, T., Lewandowska-Walter, A. (2019). Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych. Difin. Plopa, M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Wyd. Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej. Robinson, B.E., Rhoden, J.L., (2017). Pomoc psychologiczna dzieciom z rodzin alkoholowych. Praktyczny przewodnik. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Dom Wydawniczy Rebis Szlendak, T. (2015). Socjologia rodziny. PWN Wojciszke, B. (2015). Psychologia miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Adrianna Kaczuba-Kozic, Marta Kucharska-Hauk, Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie lub ocena |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot realizowany w oparciu o metody podające (wykład informacyjny, problemowy, aktywizujący) oraz aktywizujące (dyskusje, materiały dla studentów, aktywizujące metody grupowe, materiały opracowane multimedialnie). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty uczenia się dotyczące wiedzy (07Y-0A_W10; 07Y-0A_W11) będą ocenione jako: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) (60% oceny z przedmiotu) Ćwiczenia: Efekty uczenia się dotyczące umiejętności i kompetencji (07Y-0A_U06, 07Y-0A_U10 07Y-0A_K01) – projekt dotyczący diagnozy funkcjonowania rodziny (40% oceny z przedmiotu) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Egzamin Zaliczenie z oceną – na podstawie przeprowadzenia wywiadu ustrukturalizowanego dotyczącego funkcjnowania rodziny uzupełnionego badaniem kwestionariuszowym (SOR) oraz omówienie uzyskanych wyników na zajęciach. Zadanie wykonywane w grupach 3-osobowych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Rodzina - pojęcie, kryteria współczesnej rodziny, modele życia rodzinnego, funkcje rodziny, fazy życia rodzinnego. Kryzysy normatywne i nienormatywne w życiu rodziny. 2. Wartość rodziny. Podwójny wzorzec familizmu 3. Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie. 4. Małżeństwo - różne ujęcia, kryteria wyznaczające rodzaj małżeństwa, struktura małżeństwa, funkcje i modele małżeństwa. 5. Nowe modele życia rodzinnego cz. 1 (rodziny i związki różnokulturowe) 6. Nowe modele życia rodzinnego cz. 2 (LTA - Living Together Apart, związki dwóch karier, kohabitacja). 7. Procesy w bliskich związkach. Przyczyny zmian w miłości i w rodzinie. 8. Determinanty integracji bliskich związków emocjonalnych. Miłość czy z zaangażowanie interpersonalne? (cz. 1). 9. Determinanty integracji bliskich związków - cechy osobowości partnerów, style komunikacji w rodzinie (cz.2.). 10. Przyczyny dezintegracji. Fazy rozwodu. Kryzys rozwodowy. Rozwód w perspektywie indywidualnej, diady i rodzinnej. 11. Rodziny zrekonstruowane – typologie, fazy zmian, czynniki stresogenne, problemy, specyfika funkcjonowania - procesy triangulacji. 12. Rodzina jako system – wielowymiarowy aspekt funkcjonowania rodziny. 13. Modele oceny funkcjonowania rodziny (D. Olsona, Mc Master, G. Beaversa, M. Bowena). 14. Rodzina a rozwój dziecka. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie. 15. Alternatywne środowiska wychowawcze -rodziny adopcyjne i zastępcze. Ćwiczenia: 1. Rodzina jako system powiązań - różnorodność definicyjna i kulturowa. Kwestionariusz Relacji Rodzinnych (Plopa, Poławski). 2. Funkcje i zadania małżeństwa i rodziny. Rodzina funkcjonalna vs dysfunkcjonalna. Cykl życia rodziny. Zadania i problemy każdej z faz. 3. Rodzaje związków między dwojgiem dorosłych ludzi. Motywy doboru partnera. Stadia związku i determinanty jego jakości. 4. Miłość w ujęciu psychologicznym. Pułapki w związku. Skala miłości (Wojciszke). Skala Postaw Wobec Miłości (Hendrick, Hendrick). 5. Kompetencje partnerskie i rodzinne z perspektywy teorii przywiązania. Bliskie więzi i przywiązanie w dzieciństwie i dorosłości. Skala Experience in Close Relationships-Revised (Lubiewska, Głogowska, Mickiewicz, Wojtynkiewicz, Izdebski). 6. Różne oblicza rodzicielstwa - postawy rodzicielskie. Skale Postaw Rodzicielskich (Plopa), Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodzicielskich (Plopa), Moje Wspomnienia z Dzieciństwa (Poraj-Weder). 7. Specyfika kobiecych i męskich ról rodzicielskich. Samotne a samodzielne rodzicielstwo. Przyczyny i konsekwencje samodzielnego rodzicielstwa. Bezdzietność w związku i jej konsekwencje. 8. Seksualność w związku i znaczenie satysfakcji seksualnej. Satysfakcja i aktywność seksualna w odniesieniu do etapów związku i faz życia rodziny. Kwestionariusz Satysfakcji Seksualnej (Plopa). 9. Rodzina dysfunkcjonalna na przykładzie rodziny alkoholowej. Mechanizmy psychologicznego funkcjonowania członków rodziny alkoholowej – współuzależnienie, zachowanie dzieci z rodzin alkoholowych (role), sposoby pomocy – grupy AA i DDA. 10. Przemoc w rodzinie. Definicje i typy przemocy, formy przemocy w rodzinie, mechanizmy powstawania przemocy w rodzinie - teoria społecznego uczenia się. Rola ofiary przemocy. Sposoby zapobiegania przemocy. Gdzie szukać pomocy? – ośrodki pomagające ofiarom przemocy domowej. 11. Rodzina grupą wsparcia w sytuacjach trudnych - rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Rola emocji w procesie adaptacji – model chronicznego smutku i zespół wypalenia sił. Wsparcie i pomoc rodzinie. 12. Sytuacje kryzysowe w rodzinie. Przyczyny konfliktów i kryzysów rodzinnych. Zdrada jako jedna z przyczyn rozpadu związku - dlaczego zdradzają kobiety, dlaczego zdradzają mężczyźni? 13. Inne narzędzia kwestionariuszowe wykorzystywane w psychologii rodziny: Skale Oceny Rodziny (Margasiński); Kwestionariusz Zaangażowania Rodzicielskiego (Bakiera). |
|
Literatura: |
Podstawowa: Barbaro de, B. (2016). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wyd. UJ. Janicka I., Liberska H., red. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. (część I – rozdz.: 1,4,5,6; część II – rozdz.: 1,2,3,4,5,6,7; część III -rozdz.: 3,4,5) Walęcka-Matyja, K., Janicka, I. (2021). Rodzina jako wartość. Analiza psychologiczna wartości rodzinnych. Wyd. UŁ Uzupełniająca: Beck U., Beck-Gernsheim (2013). Miłość na odległość. PWN. Beisert, M. (2000). Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Wyd. Fundacji Humaniora. Błażek, M., Lewandowska-Walter, A. (2017). Rozwód jako proces. Difin. Buss, D. M. (2003). Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary. GWP. Janicka, I., Szymczak, W. (2019). Can close romantic relationships last? The commitment of partners in married and cohabitant couples. Current Issues in Personality Psychology, 7(3), 203–211. Janicka, I. (2017). Jakość i stabilność małżeństw dwóch karier. Psychological Journal, 1,35-42. Janicka, I. (2017). Przyczyny transformacji życia rodzinnego. Studia Humanistica Gedanensia 5, 29-45. Janicka, I., Kwiatkowski, M. (2016). Homoseksualizm męski i kobiecy w ujęciu psychologicznym. PWN (rozdz. 8 i 9). Rostowska, T., Lewandowska-Walter, A. (2019). Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych. Difin. Plopa, M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Wyd. Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej. Robinson, B.E., Rhoden, J.L., (2017). Pomoc psychologiczna dzieciom z rodzin alkoholowych. Praktyczny przewodnik. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Szlendak, T. (2015). Socjologia rodziny. PWN Wojciszke, B. (2015). Psychologia miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Klaus-Strożek, Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot realizowany w oparciu o metody podające (wykład informacyjny, problemowy, aktywizujący) oraz aktywizujące (dyskusje, materiały dla studentów, aktywizujące metody grupowe, materiały opracowane multimedialnie). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty uczenia się dotyczące wiedzy (07Y-0A_W10; 07Y-0A_W11) będą ocenione jako: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Egzamin pisemny sprawdzający efekty uczenia się dotyczące wiedzy (07Y-0A_W10; 07Y-0A_W11). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Rodzina - pojęcie, kryteria współczesnej rodziny, modele życia rodzinnego, funkcje rodziny, fazy życia rodzinnego. Kryzysy normatywne i nienormatywne w życiu rodziny. 2. Wartość rodziny. Podwójny wzorzec familizmu 3. Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie. 4. Małżeństwo - różne ujęcia, kryteria wyznaczające rodzaj małżeństwa, struktura małżeństwa, funkcje i modele małżeństwa. 5. Nowe modele życia rodzinnego cz. 1 (rodziny i związki różnokulturowe) 6. Nowe modele życia rodzinnego cz. 2 (LTA - Living Together Apart, związki dwóch karier, kohabitacja). 7. Procesy w bliskich związkach. Przyczyny zmian w miłości i w rodzinie. 8. Determinanty integracji bliskich związków emocjonalnych. Miłość czy z zaangażowanie interpersonalne? (cz. 1). 9. Determinanty integracji bliskich związków - cechy osobowości partnerów, style komunikacji w rodzinie (cz.2.). 10. Przyczyny dezintegracji. Fazy rozwodu. Kryzys rozwodowy. Rozwód w perspektywie indywidualnej, diady i rodzinnej. 11. Rodziny zrekonstruowane – typologie, fazy zmian, czynniki stresogenne, problemy, specyfika funkcjonowania - procesy triangulacji. 12. Rodzina jako system – wielowymiarowy aspekt funkcjonowania rodziny. 13. Modele oceny funkcjonowania rodziny (D. Olsona, Mc Master, G. Beaversa, M. Bowena). 14. Rodzina a rozwój dziecka. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie. 15. Alternatywne środowiska wychowawcze -rodziny adopcyjne i zastępcze. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Barbaro de, B. (2016). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wyd. UJ. Janicka I., Liberska H., red. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. (część I – rozdz.: 1,4,5,6; część II – rozdz.: 1,2,3,4,5,6,7; część III -rozdz.: 3,4,5) Walęcka-Matyja, K., Janicka, I. (2021). Rodzina jako wartość. Analiza psychologiczna wartości rodzinnych. Wyd. UŁ Uzupełniająca: Beck U., Beck-Gernsheim (2013). Miłość na odległość. PWN. Beisert, M. (2000). Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Wyd. Fundacji Humaniora. Błażek, M., Lewandowska-Walter, A. (2017). Rozwód jako proces. Difin. Buss, D. M. (2003). Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary. GWP. Janicka, I., Szymczak, W. (2019). Can close romantic relationships last? The commitment of partners in married and cohabitant couples. Current Issues in Personality Psychology, 7(3), 203–211. Janicka, I. (2017). Jakość i stabilność małżeństw dwóch karier. Psychological Journal, 1,35-42. Janicka, I. (2017). Przyczyny transformacji życia rodzinnego. Studia Humanistica Gedanensia 5, 29-45. Janicka, I., Kwiatkowski, M. (2016). Homoseksualizm męski i kobiecy w ujęciu psychologicznym. PWN (rozdz. 8 i 9). Rostowska, T., Lewandowska-Walter, A. (2019). Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych. Difin. Plopa, M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Wyd. Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej. Robinson, B.E., Rhoden, J.L., (2017). Pomoc psychologiczna dzieciom z rodzin alkoholowych. Praktyczny przewodnik. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Szlendak, T. (2015). Socjologia rodziny. PWN Wojciszke, B. (2015). Psychologia miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Janicka, Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Iwona Janicka, Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie lub ocena |
|
Informacje dodatkowe: | Wymagania wstępne: Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej z zajęć dotyczących psychologii ogólnej, rozwojowej i osobowości. |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot realizowany w oparciu o metody podające (wykład informacyjny, problemowy) oraz aktywizujące studentów (ćwiczenia), metoda projektu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zadania Punkty Max. Min. Przedstawienie prezentacji na uzgodniony temat + ćw. dla grupy 10 pkt. Prawidłowy i wyczerpujący dobór merytoryczny treści, mówienie, nieczytanie, używanie pojęć psychologicznych, klarowny układ treści na slajdach, min. 5 pozycji wydanych po 2000 roku, ćwiczenie dla grupy ugruntowujące lub sprawdzające przekazaną wiedzę. 10 5 Kolokwium (zagadnienia i kryteria oceny podano w sylabusie do zajęć) 30 16 Aktywność na zajęciach 5x-10 pkt.; 4x-9 pkt.; 3x-7pkt.;2x-5 pkt. 10 5 Obecność na zajęciach 100%-10 pkt. 80%- 5 pkt. Nieobecności nieusprawiedliwione należy „odrobić”. 10 5 Projekt badawczy. Przeprowadzenie badań empirycznych. Opracowanie wyników badań (wykresy, tabele), krótka interpretacja. 2 osoby-kobieta i mężczyzna – 10 pkt. 1 osoba- 8 pkt. Brak niektórych elementów składowych (np. formularza zgody na badanie, wypełnionego formularza) obniża punktację do 5 pkt. 10 5 Zaliczenie na podstawie wywiązania się z wymienionych powyżej zadań i obecności na zajęciach. 70 36 Oceny za zajęcia - ćwiczenia • dostateczne –51-59% - ocena dostateczna (3,0) – 36-41 pkt. • więcej niż dostateczne –60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 42-48 pkt. • dobre –70-79% - ocena dobra (4,0) 49-55 pkt. • więcej niż dobre –80-89% - ocena dobra plus (4,5) 56-62 pkt. • bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) 63-70 pkt. Egzamin Efekty uczenia się dotyczące wiedzy będą ocenione jako: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Rodzina - pojęcie, kryteria współczesnej rodziny, modele życia rodzinnego, funkcje rodziny, fazy życia rodzinnego – normatywne i nienormatywne. Znaczenie rodziny i zagrożenia życia rodzinnego. 2. Małżeństwo - różne ujęcia, kryteria wyznaczające rodzaj małżeństwa, struktura małżeństwa, funkcje i modele małżeństwa. 3. Nowe modele życia rodzinnego (LTA - Living Together Apart, związki dwóch karier, kohabitacje heteroseksualne. 4. Nowe modele życia rodzinnego (specyfika związków partnerów tej samej płci). 5. Procesy w bliskich związkach. Przyczyny zmian w miłości i w rodzinie. 6. Warunki wyboru partnera i trwałości związku – ewolucyjne; rodzinne - rodzina generacji; społeczno-ekonomiczne. 7. Determinanty integracji bliskich związków emocjonalnych. Miłość czy zaangażowanie interpersonalne? 8. Determinanty integracji bliskich związków (cd.) - cechy osobowości partnerów, style komunikacji w rodzinie. 9. Przyczyny dezintegracji. Fazy rozwodu. Kryzys rozwodowy. Rozwód w perspektywie indywidualnej, diady i rodzinnej. 10. Rodziny zrekonstruowane – typologie, fazy zmian, czynniki stresogenne, problemy, specyfika funkcjonowania - procesy triangulacji. 11. Rodzina jako system – wielowymiarowy aspekt funkcjonowania rodziny. 12. Modele oceny funkcjonowania rodziny (D. Olsona, Mc Master, G. Beaversa, M. Bowena). 13. Rodzina a rozwój dziecka. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie. 14. Alternatywne środowiska wychowawcze -rodziny adopcyjne i zastępcze. 15. Rodziny z wyboru. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Barbaro de, B. (2016). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ. Janicka, I., Liberska, H., red. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. (część I – rozdz.: 1,4,5,6; część II – rozdz.: 2,3,4,5,6; część III -rozdz.: 4) Plopa, M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej. Walęcka-Matyja, K., Janicka, I. (2021). Rodzina jako wartość. Analiza psychologiczna wartości rodzinnych. Łódź: Wyd. UŁ Uzupełniająca: Beck U., Beck-Gernsheim (2013). Miłość na odległość. Warszawa: PWN. Beisert, M. (2000). Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Błażek, M., Lewandowska-Walter, A. (2017). Rozwód jako proces. Warszawa: Difin. Buss, D. M. (2003). Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary. Gdańsk: GWP. Janicka, I., Szymczak, W. (2019). Can close romantic relationships last? The commitment of partners in married and cohabitant couples. Current Issues in Personality Psychology, 7(3), 203–211. Janicka (2017). Jakość i stabilność małżeństw dwóch karier. Psychological Journal, 1,35-42. Janicka, I. (2017). Przyczyny transformacji życia rodzinnego. Studia Humanistica Gedanensia 5, 29-45. Janicka, I., Kwiatkowski, M. (2016). Homoseksualizm męski i kobiecy w ujęciu psychologicznym. Warszawa: PWN (rozdz. 8 i 9). Rostowska, T., Lewandowska-Walter, A. (2019). Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych. Warszawa: Difin. Szlendak, T. (2015). Socjologia rodziny. Warszawa: PWN Wojciszke, B. (2015). Psychologia miłości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Janicka | |
Prowadzący grup: | Iwona Janicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
|
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Janicka | |
Prowadzący grup: | Iwona Janicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Janicka, Ewa Marat | |
Prowadzący grup: | Iwona Janicka, Ewa Marat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
|
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Janicka, Ewa Marat | |
Prowadzący grup: | Iwona Janicka, Ewa Marat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.