Osobowość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-LZ011W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Osobowość |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Wiadomości z zakresu podstaw filozofii, w tym wiedza o głównych działach filozofii i filozoficznych koncepcjach człowieka, znajomość podstawowej terminologii filozoficznej. |
Skrócony opis: |
• Zapoznanie studentów z problematyką psychologii osobowości, • Prezentacja najważniejszych teoretycznych ujęć w zakresie psychologii osobowości, • Zapoznanie studentów z wiedzą na temat integrujących funkcji osobowości i mechanizmów funkcjonowania osobowości, • Kształtowanie umiejętności w zakresie badania osobowości i interpretowania wyników badań, • Kształtowanie kompetencji w zakresie całościowego analizowania ludzkiego zachowania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 07Y-0A_W03 Zna i rozumie główne kierunki badań w zakresie psychologii osobowości oraz naukowe teorie psychologiczne osobowości wraz z ich rodowodem 07Y-0A_W07 Ma wiedzę w zakresie psychicznego funkcjonowania człowieka, w szczególności funkcjonowania osobowości, a także związków procesów emocjonalnych i poznawczych z działaniem. 07Y-0A_W08 Ma wiedzę na temat sposobów ujmowania zdrowia i choroby w psychologii osobowości oraz zaburzeń zdrowia psychicznego i ich uwarunkowań. Zna współczesne metody pomocy psychologicznej oraz formy oddziaływań terapeutycznych. Umiejętności: 07Y-0A_U01 Ze zrozumieniem czyta współczesne prace naukowe z zakresu psychologii osobowości oraz refleksyjnie i krytycznie posługuje się naukowymi koncepcjami o różnym rodowodzie teoretycznym. 07Y-0A_U02 Sprawnie różnicuje pojęcia i twierdzenia wywodzące się z psychologii naukowej osobowości oraz stosowane w niej metody badawcze. 07Y-0A_U011 Rozumie konieczność samokształcenia i aktualizacji wiedzy i umiejętności. Kompetencje społeczne: 07Y-0A_K01 Posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań oraz ich krytycznej oceny. 07Y-0A_K02 Jest gotów do poszerzania wiedzy i jej aktualizowania. 07Y-0A_K03 Posiada zasoby do występowania przeciwko próbom deprecjonowania wiedzy naukowej i zawodu psychologa. 07Y-0A_K04 Jest otwarty na nowe informacje o świecie społecznym i odmienny punkt widzenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT C
C
SO W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Talarowska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Tabała, Monika Talarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena Egzamin - Zaliczenie lub ocena Wykład - Zaliczenie lub ocena |
|
Informacje dodatkowe: | Brak. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - ujęcie problemowe; metoda podająca. Ćwiczenia: - planowanie, przeprowadzenie i interpretacja badań przez studentów, - krytyczna analiza opracowanych diagnoz, metoda pracy zespołowej - dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia dotyczące wiedzy oraz umiejętności przedstawionych wyżej będą ocenione jako: dostateczne (3,0): 51 – 59 % więcej niż dostateczne (3,5): – 60 – 69 % dobre (4,0): 70-79 % więcej niż dobre (4,5): 80 – 89 % bardzo dobre (5,0): 90 – 100 % Ćwiczenia: 1) kolokwium w formie testu wyboru, sprawdzające wiedzę z zakresu znajomości praktycznych problemów badania osobowości 2) projekt dotyczący diagnozy osobowości, 3) umiejętność planowania, przeprowadzenia i interpretacji wyników badań oraz nawiązywania relacji z badanym 4) aktywność na zajęciach . Kryterium zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie z kolokwium wyniku min 50% + 1 punkt. Ostateczna ocena z przedmiotu: ocena z egzaminu (50%) + ocena z ćwiczeń (50%). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Egzamin - test sprawdzający wiedzę (w I terminie). W II terminie - forma pisemna lub ustna. Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (opis poniżej). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Blok I – Wprowadzenie do psychologii Osobowości Pojęcie osobowości; podstawowe pytania stawiane przez naukę o osobowości, główne strategie badawcze, proces rozwoju teorii naukowej. Biologiczne, społeczne i kulturowe podstawy osobowości. Kryteria systematyki teorii osobowości. Blok II – Teoretyczne ujęcia osobowości Podejście psychodynamiczne – psychoanaliza klasyczna, psychologia EGO. Leksykalno-statystyczne ujęcie osobowości. Osobowość jako zbiór cech i czynników podstawowych. Teoria cech a sytuacyjno kontekstowe wyjaśniania zachowania człowieka. Od holizmu do systemowego myślenia o człowieku; osobowość jako system. Osobowość jako reprezentacja własnej tożsamości. Egzystencjalna psychologia osobowości Blok III – Mechanizmy osobowości Struktura „ja”. Rola i rodzaje „ja”. Teoria Rogersa. Rola „ja” w procesie motywacyjnym; poczucie własnej wartości i jego ochrona. Kontrola, samokontrola, wolność i skuteczność. Poczucie kontroli; mechanizmy poznawcze. Mechanizmy obronne osobowości; rodzaje i poziomy obronności. Blok IV – Osobowość prawidłowa i zaburzona. Koncepcja dojrzałej osobowości (wg. G. Allporta); t. charaktery C.R. Cloningera. Zaburzenia osobowości w świetle wybranych koncepcji teoretycznych. Blok V – Perspektywy rozwoju psychologii osobowości. Osobowość jako podmiot działający i samoregulujący. Szanse i ograniczenia teorii. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Gasiul, H. (2012). Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Wyd. drugie, Warszawa: Difin. Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell J. (2004), Teorie osobowości. Warszawa: PWN. McCrae, R.R., Costa, P.T. Jr. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wyd. WAM. Oleś, P.K. (2018). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. Strelau, J., Doliński, D. (2018; red). Psychologia akademicka. Podręcznik. t. 1. Gdańsk: GWP. Uzupełniająca: Brzeziński, J. (1984). Technika Q. W: J. Brzeziński (red.), Elementy metodologii badań psychologicznych (s. 271-286). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cierpiałkowska, L. (2008). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM Czapiński, J. (1978). Dyferencjał semantyczny. W: Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 3. Czapiński, J. (1978). Metodologia Rep Testu. W: Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 3. Drwal, R.Ł. (1995). Poczucie kontroli jako wymiar osobowości – podstawy teoretyczne, techniki badawcze i wyniki badań. W: R.Ł. Drwal, Adaptacja kwestionariuszy osobowości, (s. 199-226). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Grzegołowska-Klarkowska, H. (1986). Mechanizmy obronne osobowości. Warszawa: PWN. Jakubik, A. (1997). Zaburzenia osobowości. Część II. Warszawa: PZWL Juros, A., Oleś, P. (1993). Struktura czynnikowa i skupieniowa testu przymiotnikowego ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna. W: J. Brzeziński, Kucharski, T. (2006). Wprowadzenie do kwestionariusza 16 PF-5. Toruń: Centrum Psychologii Klinicznej i Rozwoju Osobowości Zawodowej. Lewicka, M. (2000). Błędy i tendencyjności procesu atrybucji. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.3, s. 60-68) Gdańsk: GWP. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Nowe podejście. Gdańsk: GWP. Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: KiW. Paszkiewicz, E. (1978). Technika Q-sort. W: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii (seria III, t.3, s. 241-255). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Pervin, L. A. (1993). Personality: theory and research. New York: John Wiley & Sons, Inc. Seligman, M. (1993). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie (s. 15-87). Poznań: Media Rodzina ATK. Szustrowa, T. (1976, red.). Osobowość jako przedmiot diagnozy psychologicznej (Wybrane współczesne koncepcje osobowości), s. 72 - 89, 119-140, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (1998). Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Adaptacja polska (7-45; 77-101) Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Zimbardo, Ph.G., Ruch, F.L. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Talarowska | |
Prowadzący grup: | Kinga Bartniak, Małgorzata Juraś-Darowny, Monika Talarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie lub ocena |
|
Informacje dodatkowe: | Brak. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - ujęcie problemowe; metoda podająca. Ćwiczenia: - planowanie, przeprowadzenie i interpretacja badań przez studentów, - krytyczna analiza opracowanych diagnoz, metoda pracy zespołowej - dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia dotyczące wiedzy oraz umiejętności przedstawionych wyżej będą ocenione jako: dostateczne (3,0): 51 – 59 % więcej niż dostateczne (3,5): – 60 – 69 % dobre (4,0): 70-79 % więcej niż dobre (4,5): 80 – 89 % bardzo dobre (5,0): 90 – 100 % Ćwiczenia: 1) kolokwium w formie testu wyboru, sprawdzające wiedzę z zakresu znajomości praktycznych problemów badania osobowości 2) projekt dotyczący diagnozy osobowości, 3) umiejętność planowania, przeprowadzenia i interpretacji wyników badań oraz nawiązywania relacji z badanym 4) aktywność na zajęciach . Kryterium zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie z kolokwium wyniku min 50% + 1 punkt. Ostateczna ocena z przedmiotu: ocena z egzaminu (50%) + ocena z ćwiczeń (50%). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Egzamin - test sprawdzający wiedzę (w I terminie). W II terminie - forma pisemna lub ustna. Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (opis poniżej). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Blok I – Wprowadzenie do psychologii Osobowości Pojęcie osobowości; podstawowe pytania stawiane przez naukę o osobowości, główne strategie badawcze, proces rozwoju teorii naukowej. Biologiczne, społeczne i kulturowe podstawy osobowości. Kryteria systematyki teorii osobowości. Blok II – Teoretyczne ujęcia osobowości Podejście psychodynamiczne – psychoanaliza klasyczna, psychologia EGO. Leksykalno-statystyczne ujęcie osobowości. Osobowość jako zbiór cech i czynników podstawowych. Teoria cech a sytuacyjno kontekstowe wyjaśniania zachowania człowieka. Od holizmu do systemowego myślenia o człowieku; osobowość jako system. Osobowość jako reprezentacja własnej tożsamości. Egzystencjalna psychologia osobowości Blok III – Mechanizmy osobowości Struktura „ja”. Rola i rodzaje „ja”. Teoria Rogersa. Rola „ja” w procesie motywacyjnym; poczucie własnej wartości i jego ochrona. Kontrola, samokontrola, wolność i skuteczność. Poczucie kontroli; mechanizmy poznawcze. Mechanizmy obronne osobowości; rodzaje i poziomy obronności. Blok IV – Osobowość prawidłowa i zaburzona. Koncepcja dojrzałej osobowości (wg. G. Allporta); t. charaktery C.R. Cloningera. Zaburzenia osobowości w świetle wybranych koncepcji teoretycznych. Blok V – Perspektywy rozwoju psychologii osobowości. Osobowość jako podmiot działający i samoregulujący. Szanse i ograniczenia teorii. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Gasiul, H. (2012). Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Wyd. drugie, Warszawa: Difin. Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell J. (2004), Teorie osobowości. Warszawa: PWN. McCrae, R.R., Costa, P.T. Jr. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wyd. WAM. Oleś, P.K. (2018). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. Strelau, J., Doliński, D. (2018; red). Psychologia akademicka. Podręcznik. t. 1. Gdańsk: GWP. Uzupełniająca: Brzeziński, J. (1984). Technika Q. W: J. Brzeziński (red.), Elementy metodologii badań psychologicznych (s. 271-286). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cierpiałkowska, L. (2008). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM Czapiński, J. (1978). Dyferencjał semantyczny. W: Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 3. Czapiński, J. (1978). Metodologia Rep Testu. W: Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 3. Drwal, R.Ł. (1995). Poczucie kontroli jako wymiar osobowości – podstawy teoretyczne, techniki badawcze i wyniki badań. W: R.Ł. Drwal, Adaptacja kwestionariuszy osobowości, (s. 199-226). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Grzegołowska-Klarkowska, H. (1986). Mechanizmy obronne osobowości. Warszawa: PWN. Jakubik, A. (1997). Zaburzenia osobowości. Część II. Warszawa: PZWL Juros, A., Oleś, P. (1993). Struktura czynnikowa i skupieniowa testu przymiotnikowego ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna. W: J. Brzeziński, Kucharski, T. (2006). Wprowadzenie do kwestionariusza 16 PF-5. Toruń: Centrum Psychologii Klinicznej i Rozwoju Osobowości Zawodowej. Lewicka, M. (2000). Błędy i tendencyjności procesu atrybucji. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.3, s. 60-68) Gdańsk: GWP. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Nowe podejście. Gdańsk: GWP. Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: KiW. Paszkiewicz, E. (1978). Technika Q-sort. W: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii (seria III, t.3, s. 241-255). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Pervin, L. A. (1993). Personality: theory and research. New York: John Wiley & Sons, Inc. Seligman, M. (1993). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie (s. 15-87). Poznań: Media Rodzina ATK. Szustrowa, T. (1976, red.). Osobowość jako przedmiot diagnozy psychologicznej (Wybrane współczesne koncepcje osobowości), s. 72 - 89, 119-140, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (1998). Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Adaptacja polska (7-45; 77-101) Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Zimbardo, Ph.G., Ruch, F.L. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Talarowska | |
Prowadzący grup: | Monika Talarowska, Katarzyna Zaborska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Informacje dodatkowe: | Brak |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - ujęcie problemowe; metoda podająca. Ćwiczenia: - planowanie, przeprowadzenie i interpretacja badań przez studentów, - krytyczna analiza opracowanych diagnoz, metoda pracy zespołowej - dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia dotyczące wiedzy oraz umiejętności przedstawionych wyżej będą ocenione jako (wynik z obu części egzaminu): dostateczne (3,0): 51 – 59 % więcej niż dostateczne (3,5): – 60 – 69 % dobre (4,0): 70-79 % więcej niż dobre (4,5): 80 – 89 % bardzo dobre (5,0): 90 – 100 % Kryterium zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie z kolokwium wyniku min 50% + 1 punkt. Ostateczna ocena z przedmiotu: ocena z egzaminu (50%) + ocena z ćwiczeń (50%). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Egzamin: Pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru, obejmujący treści z wykładów oraz z ćwiczeń. Ćwiczenia: 1) kolokwium w formie testu wyboru, sprawdzające wiedzę z zakresu znajomości praktycznych problemów badania osobowości (W09), 2) projekt dotyczący diagnozy osobowości (U04, U05), 3) umiejętność planowania, przeprowadzenia i interpretacji wyników badań oraz nawiązywania relacji z badanym (U08, K07, K08). 4) aktywność na zajęciach (K07, K08). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Blok I – Wprowadzenie do psychologii Osobowości Pojęcie osobowości; podstawowe pytania stawiane przez naukę o osobowości, główne strategie badawcze, proces rozwoju teorii naukowej. Biologiczne, społeczne i kulturowe podstawy osobowości. Kryteria systematyki teorii osobowości. Blok II – Teoretyczne ujęcia osobowości Podejście psychodynamiczne – psychoanaliza klasyczna, psychologia EGO. Leksykalno-statystyczne ujęcie osobowości. Osobowość jako zbiór cech i czynników podstawowych. Teoria cech a sytuacyjno kontekstowe wyjaśniania zachowania człowieka. Od holizmu do systemowego myślenia o człowieku; osobowość jako system. Osobowość jako reprezentacja własnej tożsamości. Egzystencjalna psychologia osobowości Blok III – Mechanizmy osobowości Struktura „ja”. Rola i rodzaje „ja”. Teoria Rogersa. Rola „ja” w procesie motywacyjnym; poczucie własnej wartości i jego ochrona. Kontrola, samokontrola, wolność i skuteczność. Poczucie kontroli; mechanizmy poznawcze. Mechanizmy obronne osobowości; rodzaje i poziomy obronności. Blok IV – Osobowość prawidłowa i zaburzona. Koncepcja dojrzałej osobowości (wg. G. Allporta); t. charaktery C.R. Cloningera. Zaburzenia osobowości w świetle wybranych koncepcji teoretycznych. Blok V – Perspektywy rozwoju psychologii osobowości. Osobowość jako podmiot działający i samoregulujący. Szanse i ograniczenia teorii. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Gasiul, H. (2012). Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Wyd. drugie, Warszawa: Difin. Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell J. (2004), Teorie osobowości. Warszawa: PWN. McCrae, R.R., Costa, P.T. Jr. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wyd. WAM. Oleś, P.K. (2018). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. Strelau, J., Doliński, D. (2018; red). Psychologia akademicka. Podręcznik. t. 1. Gdańsk: GWP. Uzupełniająca: Brzeziński, J. (1984). Technika Q. W: J. Brzeziński (red.), Elementy metodologii badań psychologicznych (s. 271-286). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cierpiałkowska, L. (2008). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM Czapiński, J. (1978). Dyferencjał semantyczny. W: Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 3. Czapiński, J. (1978). Metodologia Rep Testu. W: Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 3. Drwal, R.Ł. (1995). Poczucie kontroli jako wymiar osobowości – podstawy teoretyczne, techniki badawcze i wyniki badań. W: R.Ł. Drwal, Adaptacja kwestionariuszy osobowości, (s. 199-226). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Grzegołowska-Klarkowska, H. (1986). Mechanizmy obronne osobowości. Warszawa: PWN. Jakubik, A. (1997). Zaburzenia osobowości. Część II. Warszawa: PZWL Juros, A., Oleś, P. (1993). Struktura czynnikowa i skupieniowa testu przymiotnikowego ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna. W: J. Brzeziński, Kucharski, T. (2006). Wprowadzenie do kwestionariusza 16 PF-5. Toruń: Centrum Psychologii Klinicznej i Rozwoju Osobowości Zawodowej. Lewicka, M. (2000). Błędy i tendencyjności procesu atrybucji. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.3, s. 60-68) Gdańsk: GWP. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Nowe podejście. Gdańsk: GWP. Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: KiW. Paszkiewicz, E. (1978). Technika Q-sort. W: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii (seria III, t.3, s. 241-255). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Pervin, L. A. (1993). Personality: theory and research. New York: John Wiley & Sons, Inc. Seligman, M. (1993). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie (s. 15-87). Poznań: Media Rodzina ATK. Szustrowa, T. (1976, red.). Osobowość jako przedmiot diagnozy psychologicznej (Wybrane współczesne koncepcje osobowości), s. 72 - 89, 119-140, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (1998). Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Adaptacja polska (7-45; 77-101) Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Zimbardo, Ph.G., Ruch, F.L. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Talarowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Cieślak, Anna Józefczyk, Monika Talarowska, Katarzyna Zaborska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Talarowska | |
Prowadzący grup: | Monika Talarowska, Katarzyna Zaborska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Informacje dodatkowe: | Brak |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - ujęcie problemowe; metoda podająca. Ćwiczenia: - planowanie, przeprowadzenie i interpretacja badań przez studentów, - krytyczna analiza opracowanych diagnoz, metoda pracy zespołowej - dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin: Pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru, obejmujący treści z wykładów oraz z ćwiczeń. Efekty kształcenia dotyczące wiedzy oraz umiejętności przedstawionych wyżej będą ocenione jako (wynik z obu części egzaminu): dostateczne (3,0): 51 – 59 % więcej niż dostateczne (3,5): – 60 – 69 % dobre (4,0): 70-79 % więcej niż dobre (4,5): 80 – 89 % bardzo dobre (5,0): 90 – 100 % Ćwiczenia: 1) kolokwium w formie testu wyboru, sprawdzające wiedzę z zakresu znajomości praktycznych problemów badania osobowości (W09), 2) projekt dotyczący diagnozy osobowości (U04, U05), 3) umiejętność planowania, przeprowadzenia i interpretacji wyników badań oraz nawiązywania relacji z badanym (U08, K07, K08). 4) aktywność na zajęciach (K07, K08). Kryterium zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie z kolokwium wyniku min 50% + 1 punkt. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | SZCZEGÓŁOWA CHARAKTERYSTYKA ZAJĘĆ Blok I – Wprowadzenie do psychologii Osobowości Pojęcie osobowości; podstawowe pytania stawiane przez naukę o osobowości, główne strategie badawcze, proces rozwoju teorii naukowej. Biologiczne, społeczne i kulturowe podstawy osobowości. Kryteria systematyki teorii osobowości. Blok II – Teoretyczne ujęcia osobowości Podejście psychodynamiczne – psychoanaliza klasyczna, psychologia EGO. Leksykalno-statystyczne ujęcie osobowości. Osobowość jako zbiór cech i czynników podstawowych. Teoria cech a sytuacyjno kontekstowe wyjaśniania zachowania człowieka. Od holizmu do systemowego myślenia o człowieku; osobowość jako system. Osobowość jako reprezentacja własnej tożsamości. Egzystencjalna psychologia osobowości Blok III – Mechanizmy osobowości Struktura „ja”. Rola i rodzaje „ja”. Teoria Rogersa. Rola „ja” w procesie motywacyjnym; poczucie własnej wartości i jego ochrona. Kontrola, samokontrola, wolność i skuteczność. Poczucie kontroli; mechanizmy poznawcze. Mechanizmy obronne osobowości; rodzaje i poziomy obronności. Blok IV – Osobowość prawidłowa i zaburzona. Koncepcja dojrzałej osobowości (wg. G. Allporta); t. charaktery C.R. Cloningera. Zaburzenia osobowości w świetle wybranych koncepcji teoretycznych. Blok V – Perspektywy rozwoju psychologii osobowości. Osobowość jako podmiot działający i samoregulujący. Szanse i ograniczenia teorii. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Gasiul, H. (2012). Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Wyd. drugie, Warszawa: Difin. Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell J. (2004), Teorie osobowości. Warszawa: PWN. McCrae, R.R., Costa, P.T. Jr. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wyd. WAM. Oleś, P.K. (2018). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. Strelau, J., Doliński, D. (2018; red). Psychologia akademicka. Podręcznik. t. 1. Gdańsk: GWP. Uzupełniająca: Brzeziński, J. (1984). Technika Q. W: J. Brzeziński (red.), Elementy metodologii badań psychologicznych (s. 271-286). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cierpiałkowska, L. (2008). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM Czapiński, J. (1978). Dyferencjał semantyczny. W: Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 3. Czapiński, J. (1978). Metodologia Rep Testu. W: Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 3. Drwal, R.Ł. (1995). Poczucie kontroli jako wymiar osobowości – podstawy teoretyczne, techniki badawcze i wyniki badań. W: R.Ł. Drwal, Adaptacja kwestionariuszy osobowości, (s. 199-226). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Grzegołowska-Klarkowska, H. (1986). Mechanizmy obronne osobowości. Warszawa: PWN. Jakubik, A. (1997). Zaburzenia osobowości. Część II. Warszawa: PZWL Juros, A., Oleś, P. (1993). Struktura czynnikowa i skupieniowa testu przymiotnikowego ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna. W: J. Brzeziński, Kucharski, T. (2006). Wprowadzenie do kwestionariusza 16 PF-5. Toruń: Centrum Psychologii Klinicznej i Rozwoju Osobowości Zawodowej. Lewicka, M. (2000). Błędy i tendencyjności procesu atrybucji. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.3, s. 60-68) Gdańsk: GWP. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Nowe podejście. Gdańsk: GWP. Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: KiW. Paszkiewicz, E. (1978). Technika Q-sort. W: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii (seria III, t.3, s. 241-255). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Pervin, L. A. (1993). Personality: theory and research. New York: John Wiley & Sons, Inc. Seligman, M. (1993). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie (s. 15-87). Poznań: Media Rodzina ATK. Szustrowa, T. (1976, red.). Osobowość jako przedmiot diagnozy psychologicznej (Wybrane współczesne koncepcje osobowości), s. 72 - 89, 119-140, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (1998). Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Adaptacja polska (7-45; 77-101) Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Zimbardo, Ph.G., Ruch, F.L. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Świętochowski | |
Prowadzący grup: | Waldemar Świętochowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.