UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-LZ0631
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 7.00 LUB 8.00 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań psychologicznych

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z: (1) podstawowymi teoriami z zakresu psychologii społecznej wyjaśniającymi mechanizmy funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu społecznym; (2) badaniami empirycznymi, których wyniki są kluczowe dla zrozumienia podstawowych procesów społecznych. Dodatkowo, dzięki analizom eksperymentów, dyskusjom i zadaniom praktycznym, studenci mają możliwość doświadczyć, jak działają wybrane mechanizmy społeczne, odnieść tę wiedzę do zjawisk obserwowanych na co dzień oraz dostrzec jej znaczenie dla budowania postawy otwartości wobec różnorodności społecznej oraz działania na rzecz różnych grup społecznych.

Efekty uczenia się:

07Y-0A_W06 -zna i rozumie teorie i badania wyjaśniające mechanizmy

funkcjonowania człowieka otoczeniu społecznym

07Y-0A_U01 - ze zrozumieniem czyta współczesne prace naukowe z zakresu

psychologii społecznej i potrafi refleksyjnie i krytycznie posługiwać się wiedzą w tym obszarze

07Y-0A_U02 -biegle posługuje się aparatem pojęciowym właściwym dla psychologii społecznej oraz sprawnie identyfikuje metody badawcze stosowane w tej subdyscyplinie psychologii

07Y-0A_U07 -aplikuje teoretyczną wiedzę z zakresu psychologii społecznej do

konkretnych sytuacji życia codziennego i wykorzystuje ją do interpretacji problemów społecznych

07Y-0A_K04 -uznaje znaczenie wiedzy z zakresu psychologii społecznej

w budowaniu postawy otwartości i życzliwości wobec innych osób

i grup społecznych oraz wspieraniu inicjatyw sprzyjających różnorodności, równości i otwartości światopoglądowej

07Y-0A_K06 -jest świadomy jak duże znaczenie ma zaangażowanie psychologa w sprawy społeczne i aktywne działanie na rzecz zróżnicowanych

grup społecznych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Janicka
Prowadzący grup: Iwona Janicka, Joanna Witkowska, Natalia Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Egzamin - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy)

Ćwiczenia – metody aktywizujące: dyskusja, praca w grupach, praca w parach, prezentacje multimedialne, metoda symulacyjna.


Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się dotyczące wiedzy będą ocenione jako:

• dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

• więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

• dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

• więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

• bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).

Efekty dotyczące umiejętności i kompetencji będą oceniane na podstawie, udziału i zaangażowania w dyskusje, zadania grupowe i projekt.


Ocena końcowa z przedmiotu Psychologia społeczna (100%) składa się z następujących składowych: egzamin (50%) oraz ocena z ćwiczeń (50%).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Egzamin sprawdzające wiedzę(07Y-0A_W06) – test i pytania otwarte

Efekty uczenia się dotyczące umiejętności i kompetencji (07Y-0A_U01, 07Y-0A_U02; 07Y-0A_U07; 07Y-0A_K04; 07Y-0A_K06) – kolokwium, moderowane dyskusje, projekt eksperymentu, zadania grupowe. - Zaliczenie z oceną

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym.

2. Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu

3. Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, rodzaje postaw, procesy odpowiedzialne za zmianę postaw.

4. Wpływ społeczny - procesy wpływu społecznego. Konformizm i jego rodzaje.

5. Wpływ społeczny - manipulacja i psychomanipulacja. Reguły wywierania wpływu na ludzi. Strategie obrony przed manipulacją społeczną.

6. Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, taktyki autoprezentacji. Techniki ingracjacji. Publiczne atrybucje.

7. Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa.

8. Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji – możliwości i ograniczenia..

9. Udział komunikatów werbalnych i niewerbalnych w poznaniu społecznym. Wymiary i strategie komunikacji interpersonalnej System reprezentacji a komunikacja werbalna. Komunikacja niewerbalna i jej funkcje. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa.

10. Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za zjawisko eskalacji konfliktu. Zarządzanie konfliktem.

11. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja. Mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Stereotyp męskości i kobiecości. Konsekwencje stereotypów i uprzedzeń. Modyfikacja i kontrola uprzedzeń.

12. Myślenie spiskowe - cechy, funkcje i konsekwencje. Predyktory wiary w teorie spiskowe

13. Atrakcyjność interpersonalna – teorie, rola i determinanty atrakcyjności

14. Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy.



Literatura:

Podstawowa:

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Zysk i Spółka.

Cialdini R. B. (2012). Wywieranie wpływu na ludzi. GWP

Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. PWN.

Wojciszke B. (2011). Psychologia społeczna. Scholar.

Uzupełniająca:

Adler R. B. Rosenfeld L.B., Proctor R.F. (2016). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Dom Wydawniczy Rebis

Aronson E., Tavris C. (2014). Wszyscy błądzą ale nie ja. Wyd. Smak Słowa

Böhner, G., Wänke, M. (2004). Postawy i zmiana postaw. GWP.

Brock T., C., Green M., C( 2007). Perswazja perspektywa psychologiczna. UJ.

Baumeister R. (2011). Zwierzę kulturowe. PWN.

Cialdini R. (2017). Perswazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. GWP.

Cialdini R., Kenrick D., Neuberg, S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. GWP.

Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wyd. Ossolineum.

Doliński D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Wyd. Scholar.

Försterling F. (2005). Atrybucje. Podstawowe teorie, badania i zastosowanie. GWP

Goffman E. (2011). Człowiek w teatrze życia codziennego. Wyd. ALETHEIA

Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. GWP

Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. GWP (wybrane rozdziały).

Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. PWN.

Leary, M. (2002). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezenta-cji. GWP.

Kofta, M., Szystrowa, T (red.) (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. PWN.

Leary M., Kowalski R. M. (2001). Lęk społeczny. GWP.

Moskowitz G.B. (2009). Zrozumieć siebie i innych. Psychologia poznania społecznego. GWP.

Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Zysk i s-ka.

Nelson T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. GWP

Szmajke A. (1999). Autoprezentacja. Maski pozy miny. Wyd. URSA Consulting

Wilmot W., Hocker J. (2011). Konflikty między ludźmi. PWN.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Janicka
Prowadzący grup: Aleksandra Banach, Iwona Janicka, Agnieszka Klaus-Strożek, Natalia Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Janicka, Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Karolina Koszałkowska, Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy) Ćwiczenia - metody aktywizujące: dyskusja otwarta (praca w grupach, praca w parach), debata oksfordzka, case study, analiza fragmentów filmów, praca z metaforą, burze mózgów, tworzenie map myśli, analiza fragmentów literatury, prezentacje multimedialne, metody ekspresji i ekspresji – inscenizacje, metoda symulacyjna.

Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty uczenia dotyczące wiedzy 07Ps-0A_W10 będą ocenione jako: · dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) · więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) · dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) · więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) · bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0). Ocena końcowa z przedmiotu Psychologia społeczna (100%) składa się z następujących składowych: egzamin (60%) oraz kolokwium (ćwiczenia 40%).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Egzamin i kolokwium sprawdzające wiedzę.

Szczegółowe treści kształcenia:

1.Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym.

2. Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu 3. Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, rodzaje postaw, procesy odpowiedzialne za zmianę postaw.

4. Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy

5. Wpływ społeczny - procesy wpływu społecznego. Konformizm i jego rodzaje. Posłuszeństwo wobec autorytetu

6. Wpływ społeczny - manipulacja i psychomanipulacja. Reguły wywierania wpływu na ludzi. Strategie obrony przed manipulacją społeczną.

7. Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, taktyki autoprezentacji. Techniki ingracjacji. Publiczne atrybucje.

8. Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa.

9. Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji – możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość.

10. Udział komunikatów werbalnych i niewerbalnych w poznaniu społecznym. Wymiary i strategie komunikacji interpersonalnej System reprezentacji a komunikacja werbalna. Komunikacja niewerbalna i jej funkcje. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa.

11. Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za zjawisko eskalacji konfliktu.

12. Zarządzanie konfliktem. Style, etapy i techniki negocjacji.

13. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja - mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Podatność na uprzedzenia – różnice indywidualne. Konsekwencje stereotypów i uprzedzeń. Modyfikacja i kontrola uprzedzeń.

14. Atrakcyjność interpersonalna – teorie, rola i determinanty atrakcyjności, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna. 15. Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy.

Literatura:

Podstawowa: Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka. Cialdini R. B. (2012). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN. Wojciszke B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar. Uzupełniająca: Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN. Adler R. B. Rosenfeld L.B., Proctor R.F. (2016). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis Cialdini R. (2017). Perswazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Sopot: GWP. Cialdini R., Kenrick D., Neuberg, S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP. Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum. Doliński D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar. Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN. Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP. Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały). Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN. Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka. Wilmot W., Hocker J. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN. Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy)

Ćwiczenia - metody aktywizujące: dyskusja otwarta (praca w grupach, praca w parach), debata oksfordzka, case study, analiza fragmentów filmów, praca z metaforą, burze mózgów, tworzenie map myśli, analiza fragmentów literatury, prezentacje multimedialne, metody ekspresji i ekspresji – inscenizacje, metoda symulacyjna.


Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin i kolokwium sprawdzające wiedzę


Efekty uczenia dotyczące wiedzy 07Ps-0A_W10 będą ocenione jako:

• dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

• więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

• dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

• więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

• bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).

Ocena końcowa z przedmiotu Psychologia społeczna (100%) składa się z następujących składowych: egzamin (60%) oraz kolokwium (ćwiczenia 40%).


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym.

2. Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu

3. Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, rodzaje postaw, procesy odpowiedzialne za zmianę postaw.

4. Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy

5. Wpływ społeczny - procesy wpływu społecznego. Konformizm i jego rodzaje. Posłuszeństwo wobec autorytetu

6. Wpływ społeczny - manipulacja i psychomanipulacja. Reguły wywierania wpływu na ludzi. Strategie obrony przed manipulacją społeczną.

7. Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, taktyki autoprezentacji. Techniki ingracjacji. Publiczne atrybucje.

8. Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa.

9. Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji – możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość.

10. Udział komunikatów werbalnych i niewerbalnych w poznaniu społecznym. Wymiary i strategie komunikacji interpersonalnej System reprezentacji a komunikacja werbalna. Komunikacja niewerbalna i jej funkcje. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa.

11. Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za zjawisko eskalacji konfliktu.

12. Zarządzanie konfliktem. Style, etapy i techniki negocjacji.

13. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja - mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Podatność na uprzedzenia – różnice indywidualne. Konsekwencje stereotypów i uprzedzeń. Modyfikacja i kontrola uprzedzeń.

14. Atrakcyjność interpersonalna – teorie, rola i determinanty atrakcyjności, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna.

15. Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy.



Literatura:

Podstawowa:

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka.

Cialdini R. B. (2012). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP

Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN.

Wojciszke B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar.

Uzupełniająca:

Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

Adler R. B. Rosenfeld L.B., Proctor R.F. (2016). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis

Cialdini R. (2017). Perswazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Sopot: GWP.

Cialdini R., Kenrick D., Neuberg, S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.

Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum.

Doliński D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar.

Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN.

Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP.

Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały).

Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN.

Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka.

Wilmot W., Hocker J. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN.

Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Marta Kucharska-Hauk, Katarzyna Walęcka-Matyja, Olga Zwardoń-Kuchciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy)

Ćwiczenia - metody aktywizujące: dyskusja otwarta (praca w grupach, praca w parach), debata oksfordzka, case study, analiza fragmentów filmów, praca z metaforą, burze mózgów, tworzenie map myśli, analiza fragmentów literatury, prezentacje multimedialne, metody ekspresji i ekspresji – inscenizacje, metoda symulacyjna.


Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin i kolokwium sprawdzające wiedzę


Efekty uczenia dotyczące wiedzy 07Ps-0A_W10 będą ocenione jako:

• dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

• więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

• dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

• więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

• bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).

Ocena końcowa z przedmiotu Psychologia społeczna (100%) składa się z następujących składowych: egzamin (60%) oraz kolokwium (ćwiczenia 40%).


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym.

2. Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu

3. Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, rodzaje postaw, procesy odpowiedzialne za zmianę postaw.

4. Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy

5. Wpływ społeczny - procesy wpływu społecznego. Konformizm i jego rodzaje. Posłuszeństwo wobec autorytetu

6. Wpływ społeczny - manipulacja i psychomanipulacja. Reguły wywierania wpływu na ludzi. Strategie obrony przed manipulacją społeczną.

7. Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, taktyki autoprezentacji. Techniki ingracjacji. Publiczne atrybucje.

8. Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa.

9. Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji – możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość.

10. Udział komunikatów werbalnych i niewerbalnych w poznaniu społecznym. Wymiary i strategie komunikacji interpersonalnej System reprezentacji a komunikacja werbalna. Komunikacja niewerbalna i jej funkcje. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa.

11. Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za zjawisko eskalacji konfliktu.

12. Zarządzanie konfliktem. Style, etapy i techniki negocjacji.

13. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja - mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Podatność na uprzedzenia – różnice indywidualne. Konsekwencje stereotypów i uprzedzeń. Modyfikacja i kontrola uprzedzeń.

14. Atrakcyjność interpersonalna – teorie, rola i determinanty atrakcyjności, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna.

15. Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy.



Literatura:

Podstawowa:

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka.

Cialdini R. B. (2012). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP

Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN.

Wojciszke B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar.

Uzupełniająca:

Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

Adler R. B. Rosenfeld L.B., Proctor R.F. (2016). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis

Cialdini R. (2017). Perswazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Sopot: GWP.

Cialdini R., Kenrick D., Neuberg, S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.

Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum.

Doliński D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar.

Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN.

Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP.

Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały).

Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN.

Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka.

Wilmot W., Hocker J. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN.

Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Marta Kucharska-Hauk, Katarzyna Walęcka-Matyja, Olga Zwardoń-Kuchciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy).

Ćwiczenia – aktywizujące metody grupowe.


Sposoby i kryteria oceniania:

 Egzamin i kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu mechanizmów funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu (07Ps-0A__W10)

 Dyskusja podczas wykładów i ćwiczeń (07Ps-0A__K09)

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy 07Ps-0A_W10 będą ocenione jako:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).


Szczegółowe treści kształcenia:

 Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym (psychologia społeczna a środowisko).


 Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu.


 Poznanie społeczne: Schematy poznawcze i ich funkcje. Heurystyki, błędy i zniekształcenia w procesie poznania społecznego.


 Udział komunikatów niewerbalnych w poznaniu społecznym. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa.


 Spostrzeganie społeczne – ukryte teorie osobowości. Proces i rodzaje atrybucji. Spostrzeganie siebie.


 Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, techniki autoprezentacji.


 Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, metody badania postaw – możliwości i ograniczenia.


 Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy.


 Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa.


 Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji –możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość.

 Wpływ społeczny - sposoby wpływania na zachowanie innych ludzi, konformizm i jego rodzaje.


 Posłuszeństwo wobec autorytetu, wybrane techniki wpływu społecznego. Strategie obrony przed manipulacją społeczną.


 Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja- mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Problematyka osłabiania uprzedzeń.


 Atrakcyjność interpersonalna – teorie atrakcyjności, rola atrakcyjności fizycznej, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna.

 Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy.


 Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Zarządzanie konfliktem.



Literatura:

Podstawowa:

• Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka.

• Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN

• Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN

• Wilmot W.,Hocker J.(2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN

Uzupełniająca:

• Caldini R. (2017).Perswazja. Jak w pełni wykorzystac techniki wpływu społecznego Sopt: GWP

 Cialdini, R., Kenrick D., i Neuberg S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.

 Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

 Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum.

 Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar.

 Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN

 Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP

 Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały).

 Kenrick D., Neuberg S., Cialdini R. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP

 Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka

 Wojciszke,B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa Wydawnictwo Naukowe Scholar

 Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja, Olga Zwardoń-Kuchciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy).

Ćwiczenia – aktywizujące metody grupowe.


Sposoby i kryteria oceniania:

 Egzamin i kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu mechanizmów funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu (07Ps-0A__W10)

 Dyskusja podczas wykładów i ćwiczeń (07Ps-0A__K09)

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy 07Ps-0A_W10 będą ocenione jako:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).


Ocena końcowa (100%) składa się z oceny z ćwiczeń (40%) oraz z oceny z egzaminu (60%).


Szczegółowe treści kształcenia:

Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym (psychologia społeczna a środowisko).


 Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu.


 Poznanie społeczne: Schematy poznawcze i ich funkcje. Heurystyki, błędy i zniekształcenia w procesie poznania społecznego.


 Udział komunikatów niewerbalnych w poznaniu społecznym. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa.


 Spostrzeganie społeczne – ukryte teorie osobowości. Proces i rodzaje atrybucji. Spostrzeganie siebie.


 Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, techniki autoprezentacji.


 Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, metody badania postaw – możliwości i ograniczenia.


 Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy.


 Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa.


 Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji –możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość.

 Wpływ społeczny - sposoby wpływania na zachowanie innych ludzi, konformizm i jego rodzaje.


 Posłuszeństwo wobec autorytetu, wybrane techniki wpływu społecznego. Strategie obrony przed manipulacją społeczną.


 Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja- mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Problematyka osłabiania uprzedzeń.


 Atrakcyjność interpersonalna – teorie atrakcyjności, rola atrakcyjności fizycznej, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna.

 Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy.


Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym (psychologia społeczna a środowisko).


 Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu.


 Poznanie społeczne: Schematy poznawcze i ich funkcje. Heurystyki, błędy i zniekształcenia w procesie poznania społecznego.


 Udział komunikatów niewerbalnych w poznaniu społecznym. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa.


 Spostrzeganie społeczne – ukryte teorie osobowości. Proces i rodzaje atrybucji. Spostrzeganie siebie.


 Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, techniki autoprezentacji.


 Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, metody badania postaw – możliwości i ograniczenia.


 Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy.


 Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa.


 Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji –możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość.

 Wpływ społeczny - sposoby wpływania na zachowanie innych ludzi, konformizm i jego rodzaje.


 Posłuszeństwo wobec autorytetu, wybrane techniki wpływu społecznego. Strategie obrony przed manipulacją społeczną.


 Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja- mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Problematyka osłabiania uprzedzeń.


 Atrakcyjność interpersonalna – teorie atrakcyjności, rola atrakcyjności fizycznej, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna.

 Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy.


 Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Zarządzanie konfliktem.





Literatura:

Podstawowa:

• Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka.

• Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN

• Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN

• Wilmot W.,Hocker J.(2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN

Uzupełniająca:

• Caldini R. (2017).Perswazja. Jak w pełni wykorzystac techniki wpływu społecznego Sopt: GWP

 Cialdini, R., Kenrick D., i Neuberg S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.

 Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

 Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum.

 Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar.

 Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN

 Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP

 Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały).

 Kenrick D., Neuberg S., Cialdini R. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP

 Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka

 Wojciszke,B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa Wydawnictwo Naukowe Scholar

 Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja, Olga Zwardoń-Kuchciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy).

Ćwiczenia – aktywizujące metody grupowe.


Sposoby i kryteria oceniania:

 Egzamin i kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu mechanizmów funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu (07Ps-0A__W10)

 Dyskusja podczas wykładów i ćwiczeń (07Ps-0A__K09)

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy 07Ps-0A_W10 będą ocenione jako:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).


Szczegółowe treści kształcenia:

 Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym (psychologia społeczna a środowisko).


 Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu.


 Poznanie społeczne: Schematy poznawcze i ich funkcje. Heurystyki, błędy i zniekształcenia w procesie poznania społecznego.


 Udział komunikatów niewerbalnych w poznaniu społecznym. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa.


 Spostrzeganie społeczne – ukryte teorie osobowości. Proces i rodzaje atrybucji. Spostrzeganie siebie.


 Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, techniki autoprezentacji.


 Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, metody badania postaw – możliwości i ograniczenia.


 Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy.


 Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa.


 Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji –możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość.

 Wpływ społeczny - sposoby wpływania na zachowanie innych ludzi, konformizm i jego rodzaje.


 Posłuszeństwo wobec autorytetu, wybrane techniki wpływu społecznego. Strategie obrony przed manipulacją społeczną.


 Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja- mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Problematyka osłabiania uprzedzeń.


 Atrakcyjność interpersonalna – teorie atrakcyjności, rola atrakcyjności fizycznej, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna.

 Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy.


 Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Zarządzanie konfliktem.



Literatura:

Podstawowa:

• Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka.

• Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN

• Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN

• Wilmot W.,Hocker J.(2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN

Uzupełniająca:

• Caldini R. (2017).Perswazja. Jak w pełni wykorzystac techniki wpływu społecznego Sopt: GWP

 Cialdini, R., Kenrick D., i Neuberg S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.

 Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

 Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum.

 Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar.

 Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN

 Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP

 Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały).

 Kenrick D., Neuberg S., Cialdini R. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP

 Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka

 Wojciszke,B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa Wydawnictwo Naukowe Scholar

 Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6