UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-LZ0C22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rodziny
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy: Zajęcia do wyboru - II rok studia niestacjonarne - semestr letni
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Szymańska, Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Iwona Janicka, Paulina Szymańska, Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Miniszewska
Prowadzący grup: Joanna Miniszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Marat
Prowadzący grup: Ewa Marat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Socha, Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Izabela Socha, Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu środków multimedialnych, filmów oraz pracy indywidualnej, a także zespołowej studentów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną- Zaliczenie kolokwium i egzaminu sprawdzającego wiedzę w zakresie prawidłowości i dysfunkcji funkcjonowania rodziny. Przygotowanie pracy zespołowej w formie prezentacji multimedialnej na wybrany temat z zakresu problematyki ćwiczeń.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rodzina jako system wewnętrznych powiązań.

• Rodzaje związków między kobietą i mężczyzną: endogamiczne

i egzogamiczne oraz patriarchalne, matriarchalne i egalitarne)

• Funkcje małżeństwa i rodziny

• Stadia związku małżeńskiego

• Determinanty jakości życia rodzinnego


2. Rola miłości w dobranym związku małżeńskim.

• trzy składniki miłości wg J. Sternberga: intymność, namiętność i zaangażowanie

• rozwój związku miłosnego: zakochanie, romantyczne początki, związek

kompletny, związek przyjacielski, związek pusty i jego rozpad


3. Zadania współczesnego rodzicielstwa.

• Być rodzicem, ale jakim?

• Konsekwencje negatywnych postaw rodzicielskich

• Podstawowe metody do badania postaw rodzicielskich

• Bezdzietność, jako rezygnacja z rodzicielstwa


4. Sytuacje kryzysowe w rodzinie.

• Przyczyny konfliktów i kryzysów rodzinnych

• Zdrada jako jedna z przyczyn rozpadu związku

• Dlaczego zdradzają kobiety, dlaczego zdradzają mężczyźni?


5. Rodzina grupą wsparcia w sytuacjach trudnych- rodziny

z dzieckiem niepełnosprawnym.

• Informowanie rodziców o zaburzeniach w rozwoju dziecka

• Poczucie winy wobec dziecka i odpowiedzialności za jego los

• Izolacja i osamotnienie

• Model chronicznego smutku


6. Rodzina dysfunkcjonalna z perspektywy dziecka i DDA

• Przyczyny i psychologiczne mechanizmy powstawania uzależnienia

• Współuzależnienienie


7. Przemoc w rodzinie.

• Definicje i typy przemocy

• Formy przemocy w rodzinie

• Psychologiczne tłumaczenia przemocy w rodzinie: teoria społecznego uczenia się

• Rola ofiary przemocy

• Sposoby zapobiegania przemocy

• Gdzie szukać pomocy? – ośrodki, które pomagają ofiarom przemocy domowej




Literatura:

Braun-Gałkowska M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Wyd. KUL. Lublin.

Browne K.,(1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa.

Grochocińska R., (1992). Psychospołeczna sytuacja dzieci w rodzinach rozbitych. Gdańsk. Wydawnictwo UG.

Grochocińska R., (1999). Przemoc wobec dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wydawnictwo UG.

Herbert M., (2005). Rozwód w rodzinie. GWP. Gdańsk.

Herbert M., (2005). Żałoba w rodzinie. GWP. Gdańsk.

Janicka I., Niebrzydowski L. (1994), Psychologia małżeństwa. Zafascynowanie partnerem, otwartość, empatia, miłość, seks. Łódź. Wydawnictwo UŁ.

Janicka I., (2006). Kohabitacja a małżeństwo w perspektywie psychologicznej.

Studium porównawcze. Łódź. Wyd. UŁ

Lazarus A., (2005). Mity na temat małżeństwa. GWP. Gdańsk.

Misiewicz H., (1986), Rola rodziny w kształtowaniu postaw. Warszawa.

Nęcka Z., Komunikacja międzyludzka.

Pisula E., (1998), Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo UW.

Plopa M., (2008), Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków. Wyd. Impuls

Plopa M. ,(2008), Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Kraków. Wyd. Impuls

Rembowski J., (1986), Rodzina w świetle psychologii. Warszawa.

Rembowski J., (1972), Więzi uczuciowe w rodzinie. Warszawa. PWN.

Rostowska T., (2009). Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Wyd. Diffin.

Literatura zalecana:

Baran J., (1996). Terapia zabawą, czyli usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego. Warszawa

Rostowska T., (1995). Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości. Łódź. Wydawnictwo UŁ.

Rostowska T., Rostowski J., (2002). Rodzina-rozwój-praca wybrane zagadnienia. Łódź. Wyższa Szkoła Informatyki.

Rostowski J., (1989). Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa. PWN.

Ryś M., (1997). Psychologia małżeństwa.

Wojciszke B., (1994), Psychologia miłości. Gdańsk. GWP.

Ziemska M., (1979). Rodzina i dziecko.

Zubrzycka E., (1993). Narzeczeństwo, małżeństwo, rodzina, rozwód? Gdańsk.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rachubińska, Izabela Socha
Prowadzący grup: Magdalena Rachubińska, Izabela Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6