UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne nurty socjologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-LZC05
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne nurty socjologii
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy: Wykłady do wyboru - I rok studia niestacjonarne - semestr letni
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych pojęć i ogólna orientacja w zagadnieniach socjologicznych.

Skrócony opis:

W wyniku prowadzonych zajęć student opanuje podstawowe elementy wyobraźni socjologicznej, pozna współczesne tendencje zmian społecznych oraz ich teoretyczne i praktyczne uzasadnienia, nabędzie umiejętności w zakresie rozpoznawania i oceny różnych przejawów życia społecznego z socjologicznego punktu widzenia.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

 rozróżnia i charakteryzuje podstawowe aspekty racjonalnego podejścia do życia społecznego (wyobraźni socjologicznej),

 identyfikuje współczesne tendencje zmian w sferze edukacji oraz w innych sferach życia społecznego istotnych dla procesów edukacyjnych,

 nazywa i streszcza główne teorie socjologiczne formułowane w odniesieniu do edukacji oraz poszczególnych sfer życia społecznego istotnych dla procesów edukacyjnych,

 wymienia rezultaty ważnych socjologicznych badań empirycznych prowadzonych w obszarze edukacji oraz w istotnych dla procesów edukacyjnych sferach życia społecznego.

UMIEJĘTNOŚCI

 analizuje znaczenie zidentyfikowanych zmian społecznych dla jakości kształcenia na różnych poziomach,

 rozpoznaje i poddaje elementarnej analizie socjologicznej główne problemy społeczne występujące w poszczególnych obszarach życia zbiorowego,

 stosuje krytyczne podejście do treści obecnych w dyskursie publicznym (potocznym), zwłaszcza w jego wariantach medialnych.

POSTAWY/KOMPETENCJE

 rozpoznaje typy więzi społecznych i wskazuje rządzące nimi prawidłowości istotne z punktu widzenia procesów edukacyjnych,

 identyfikuje różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje istotne z punktu widzenia procesów edukacyjnych,

 dostrzega i interpretuje wielowarstwowość i stereotypizację dyskursu potocznego w życiu społecznym (zwłaszcza dyskursu edukacyjnego).

07P2A_W07, 07P2A_W08

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Granosik
Prowadzący grup: Mariusz Granosik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Granosik
Prowadzący grup: Mariusz Granosik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład- wykorzystanie metod podawczych

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin -

egzamin ustny lub pisemny (przy dużej ilości studentów) z treści wykładów oraz lektur. Ocena zależeć będzie od stopnia znajomości i rozumienia w szerszym kontekście teoretycznym poszczególnych nurtów

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Jakie socjologia ma problemy?

2. Podstawowe pojęcia socjologii wiedzy. Nominalizm i realizm.

3. Wiedza deskryptywna, normatywna, potoczna i naukowa. Sfera prywatna i sfera publiczna.

4. Kryzys i granice poznania naukowego.

5. Socjologia (wielo)kultury.

6. Znaczenie dyskursu publicznego i masowej komunikacji. Społeczeństwo sieci?

7. Typy ładu społecznego i proces instytucjonalizacji.

8. Podstawowe pojęcia socjologii politycznej. Typy ideologii.

9. Globalizacja a glokalizacja.

10. Teorie zmiany społecznej.

11. Orientacje życiowe, szanse edukacyjne, awans społeczny.

12. Socjologia krytyczna i Gender studies.

13. Socjologia jednostki.

14. Socjologia nierówności społecznych. Wykluczenie, marginalizacja, inkluzja.

15. Teorie problemów społecznych (od patologii do społecznej emancypacji mniejszości).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szacka B. 2003. Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa

Żygulski K. Problemy współczesnej socjologii, Fundacja Innowacja, 2007

Literatura uzupełniająca:

A. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, Kraków 2012

K. Slany, Sprostać zmianom: szkice o powinnościach współczesnej socjologii, Kraków 2009

Giddens A. 2004. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Encyklopedia Socjologii, Tomy 1-4. Oficyna Naukowa, Warszawa 1998-2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6