UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy diagnozy psychologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-PDPD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy diagnozy psychologicznej
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość cech poznania naukowego oraz specyficznego aparatu pojęciowego psychologii; wiedza na temat metod psychologicznego poznania człowieka.

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z wiedzą dotycząca modeli, zasad i etapów diagnozy psychologicznej; zapoznanie z zasadami klasyfikacji zaburzeń psychicznych; zapoznanie z podstawowymi metodami diagnostycznymi; formułowania pytań i problemów diagnostycznych; specyfika diagnozy psychologicznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

07Y-0A_W04

Zna cechy poznania naukowego oraz umie odróżniać poznanie naukowe od poznania nienaukowego; zna i rozumie specyficzny aparat pojęciowy psychologii jako dyscypliny empirycznej.

07Y-0A_W10

Zna zasady diagnozy psychologicznej, w tym przebiegu procesu diagnostycznego i metod w nim wykorzystywanych.

Umiejętności:

07Y-0A_U01

Ze zrozumieniem czyta współczesne prace naukowe z zakresu diagnozy psychologicznej.

07Y-0A_U02

Sprawnie różnicuje pojęcia i twierdzenia wywodzące się z zakresu diagnozy psychologicznej oraz stosowane w niej metody badawcze.

07Y-0A_U06

Posługuje się kryteriami uznanych i aktualnych systemów diagnostycznych w rozpoznawaniu zaburzeń zdrowia psychicznego.

07Y-0A_U09

Potrafi efektywnie komunikować się i współpracować w środowisku zawodowym i z przedstawicielami innych dyscyplin

07Y-0A_U11

Rozumie konieczność samokształcenia i aktualizacji wiedzy i umiejętności.

Kompetencje społeczne:

07Y-0A_K01

Posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań oraz ich krytycznej oceny.

07Y-0A_K02

Jest gotów do poszerzania wiedzy i jej aktualizowania.

07Y-0A_K03

Posiada zasoby do występowania przeciwko próbom deprecjonowania wiedzy naukowej i zawodu psychologa.

07Y-0A_K04

Jest otwarty na nowe informacje o świecie społecznym i odmienny punkt widzenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Talarowska
Prowadzący grup: Monika Talarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Brak.

Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy).

Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się dotyczące wiedzy będą ocenione jako:

• dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 50-59% - ocena dostateczna (3,0)

• więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

• dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

• więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

• bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie z oceną - test sprawdzający wiedzę z zakresu podstaw diagnozy psychologicznej (test, forma pisemna, w I terminie).

W II terminie - forma pisemna lub ustna.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Diagnoza i diagnozowanie - podstawowe pojęcia. Struktura procesu diagnozowania. Ogólna charakterystyka poszczególnych etapów diagnozowania.

2. Rola i zdania psychologa na każdym z etapów diagnozy. Diagnozowanie jako: czynność poznawcza, sytuacja społeczna oraz komunikacyjna. Znaczenie samowiedzy i (samo)obserwacji psychologa w postępowaniu diagnostycznym.

3. Współczesna diagnoza. Integracja różnych podejść. Zmiany w modelu diagnozy i relacji diagnostycznej: model nozologiczny, model funkcjonalny, model psychospołeczny. Poprawność wnioskowania diagnostycznego - diagnoza kliniczna a diagnoza statystyczna.

4. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych (EBA). Wiedza empiryczna a wiedza potoczna (błędy w diagnozowaniu).

5. Diagnozowanie jako postępowanie badawcze. Diagnozowanie a testowanie. Modele procesu diagnostycznego.

6. Kompetencje społeczno-kulturowe w diagnozowaniu. Empatia, akceptacja, autentyzm jako czynniki sprzyjające relacji. Nawiązanie kontaktu z pacjentem. Intrapsychiczne i obserwacyjne wskaźniki kontaktu. Formułowanie pierwszych pytań oraz problemu badawczego. Budowanie i utrzymywanie dobrej relacji diagnostycznej. Opór i jego interpretacje. Sposoby radzenia sobie z oporem pacjenta. Kontrakt diagnostyczny.

7. Umiejętności komunikacyjne w diagnozowaniu. Aktywne słuchanie. Pytania i inne rodzaje reagowania werbalnego w kontekście wywiadu diagnostycznego.

8. Wywiad diagnostyczny. Liczba i role uczestników w wywiadzie. Wywiad ustrukturalizowany, częściowo ustrukturalizowany, ustrukturalizowany w sposób zewnętrznie niewidoczny. Konstruowanie planu rozmowy. Historia choroby, życie osobiste i społeczne, tematy wrażliwe, badanie stanu psychicznego. Przygotowanie do badania dzieci i młodzieży.

9. Etapy postępowania przy analizie i interpretacji wywiadu diagnostycznego. Transkrypcja wywiadu. Kodowanie i kategoryzacja danych.

10. Obserwacja psychologiczna - cechy charakterystyczne metody. Formy i rodzaje obserwacji. Wnioskowanie na podstawie danych obserwacyjnych - wskaźniki obserwacyjne.

11. Pomiar kwestionariuszowy, techniki projekcyjne, eksperyment diagnostyczny jako metoda badawcza.

12. Konceptualizacja. Udzielanie informacji zwrotnych. Opracowanie raportu, opinii.

Literatura:

Podstawowa:

Stęplewska - Żakowicz K (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Strelau J., Doliński D.(red.), (2008) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. (tom I rozdz. 3; tom II rozdz. 11)

Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (część I rozdz. 1; część II rozdz.:2, 6)

Szustrowa T. (2009). Swobodne Techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych (rozdz.3)

Uzupełniająca:

Bellack A., Hersen M. (red.), (2010) Diagnoza behawioralna. Podręcznik. Warszawa: ME-KOMP

Brzeziński J., Kowalik S. (1993). Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Filipiak M., Paluchowski W., Zalewski B., Tarnowska M. (red.), (2015) Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych

Kvale S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN

Paluchowski W.J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia - standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Paluchowski W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Talarowska
Prowadzący grup: Monika Talarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Brak.

Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy).

Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się dotyczące wiedzy będą ocenione jako:

• dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 50-59% - ocena dostateczna (3,0)

• więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

• dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

• więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

• bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie z oceną - test sprawdzający wiedzę z zakresu podstaw diagnozy psychologicznej (test, forma pisemna, w I terminie).

W II terminie - forma pisemna lub ustna.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Diagnoza i diagnozowanie - podstawowe pojęcia. Struktura procesu diagnozowania. Ogólna charakterystyka poszczególnych etapów diagnozowania.

2. Rola i zdania psychologa na każdym z etapów diagnozy. Diagnozowanie jako: czynność poznawcza, sytuacja społeczna oraz komunikacyjna. Znaczenie samowiedzy i (samo)obserwacji psychologa w postępowaniu diagnostycznym.

3. Współczesna diagnoza. Integracja różnych podejść. Zmiany w modelu diagnozy i relacji diagnostycznej: model nozologiczny, model funkcjonalny, model psychospołeczny. Poprawność wnioskowania diagnostycznego - diagnoza kliniczna a diagnoza statystyczna.

4. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych (EBA). Wiedza empiryczna a wiedza potoczna (błędy w diagnozowaniu).

5. Diagnozowanie jako postępowanie badawcze. Diagnozowanie a testowanie. Modele procesu diagnostycznego.

6. Kompetencje społeczno-kulturowe w diagnozowaniu. Empatia, akceptacja, autentyzm jako czynniki sprzyjające relacji. Nawiązanie kontaktu z pacjentem. Intrapsychiczne i obserwacyjne wskaźniki kontaktu. Formułowanie pierwszych pytań oraz problemu badawczego. Budowanie i utrzymywanie dobrej relacji diagnostycznej. Opór i jego interpretacje. Sposoby radzenia sobie z oporem pacjenta. Kontrakt diagnostyczny.

7. Umiejętności komunikacyjne w diagnozowaniu. Aktywne słuchanie. Pytania i inne rodzaje reagowania werbalnego w kontekście wywiadu diagnostycznego.

8. Wywiad diagnostyczny. Liczba i role uczestników w wywiadzie. Wywiad ustrukturalizowany, częściowo ustrukturalizowany, ustrukturalizowany w sposób zewnętrznie niewidoczny. Konstruowanie planu rozmowy. Historia choroby, życie osobiste i społeczne, tematy wrażliwe, badanie stanu psychicznego. Przygotowanie do badania dzieci i młodzieży.

9. Etapy postępowania przy analizie i interpretacji wywiadu diagnostycznego. Transkrypcja wywiadu. Kodowanie i kategoryzacja danych.

10. Obserwacja psychologiczna - cechy charakterystyczne metody. Formy i rodzaje obserwacji. Wnioskowanie na podstawie danych obserwacyjnych - wskaźniki obserwacyjne.

11. Pomiar kwestionariuszowy, techniki projekcyjne, eksperyment diagnostyczny jako metoda badawcza.

12. Konceptualizacja. Udzielanie informacji zwrotnych. Opracowanie raportu, opinii.

Literatura:

Podstawowa:

Stęplewska - Żakowicz K (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Strelau J., Doliński D.(red.), (2008) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. (tom I rozdz. 3; tom II rozdz. 11)

Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (część I rozdz. 1; część II rozdz.:2, 6)

Szustrowa T. (2009). Swobodne Techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych (rozdz.3)

Uzupełniająca:

Bellack A., Hersen M. (red.), (2010) Diagnoza behawioralna. Podręcznik. Warszawa: ME-KOMP

Brzeziński J., Kowalik S. (1993). Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Filipiak M., Paluchowski W., Zalewski B., Tarnowska M. (red.), (2015) Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych

Kvale S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN

Paluchowski W.J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia - standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Paluchowski W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Talarowska
Prowadzący grup: Monika Talarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Brak.

Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy).

Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się dotyczące wiedzy będą ocenione jako:

• dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 50-59% - ocena dostateczna (3,0)

• więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

• dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

• więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

• bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie z oceną - test sprawdzający wiedzę z zakresu podstaw diagnozy psychologicznej (test, forma pisemna, w I terminie).

W II terminie - forma pisemna lub ustna.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Diagnoza i diagnozowanie - podstawowe pojęcia. Struktura procesu diagnozowania. Ogólna charakterystyka poszczególnych etapów diagnozowania.

2. Rola i zdania psychologa na każdym z etapów diagnozy. Diagnozowanie jako: czynność poznawcza, sytuacja społeczna oraz komunikacyjna. Znaczenie samowiedzy i (samo)obserwacji psychologa w postępowaniu diagnostycznym.

3. Współczesna diagnoza. Integracja różnych podejść. Zmiany w modelu diagnozy i relacji diagnostycznej: model nozologiczny, model funkcjonalny, model psychospołeczny. Poprawność wnioskowania diagnostycznego - diagnoza kliniczna a diagnoza statystyczna.

4. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych (EBA). Wiedza empiryczna a wiedza potoczna (błędy w diagnozowaniu).

5. Diagnozowanie jako postępowanie badawcze. Diagnozowanie a testowanie. Modele procesu diagnostycznego.

6. Kompetencje społeczno-kulturowe w diagnozowaniu. Empatia, akceptacja, autentyzm jako czynniki sprzyjające relacji. Nawiązanie kontaktu z pacjentem. Intrapsychiczne i obserwacyjne wskaźniki kontaktu. Formułowanie pierwszych pytań oraz problemu badawczego. Budowanie i utrzymywanie dobrej relacji diagnostycznej. Opór i jego interpretacje. Sposoby radzenia sobie z oporem pacjenta. Kontrakt diagnostyczny.

7. Umiejętności komunikacyjne w diagnozowaniu. Aktywne słuchanie. Pytania i inne rodzaje reagowania werbalnego w kontekście wywiadu diagnostycznego.

8. Wywiad diagnostyczny. Liczba i role uczestników w wywiadzie. Wywiad ustrukturalizowany, częściowo ustrukturalizowany, ustrukturalizowany w sposób zewnętrznie niewidoczny. Konstruowanie planu rozmowy. Historia choroby, życie osobiste i społeczne, tematy wrażliwe, badanie stanu psychicznego. Przygotowanie do badania dzieci i młodzieży.

9. Etapy postępowania przy analizie i interpretacji wywiadu diagnostycznego. Transkrypcja wywiadu. Kodowanie i kategoryzacja danych.

10. Obserwacja psychologiczna - cechy charakterystyczne metody. Formy i rodzaje obserwacji. Wnioskowanie na podstawie danych obserwacyjnych - wskaźniki obserwacyjne.

11. Pomiar kwestionariuszowy, techniki projekcyjne, eksperyment diagnostyczny jako metoda badawcza.

12. Konceptualizacja. Udzielanie informacji zwrotnych. Opracowanie raportu, opinii.

Literatura:

Podstawowa:

Stęplewska - Żakowicz K (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Strelau J., Doliński D.(red.), (2008) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. (tom I rozdz. 3; tom II rozdz. 11)

Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (część I rozdz. 1; część II rozdz.:2, 6)

Szustrowa T. (2009). Swobodne Techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych (rozdz.3)

Uzupełniająca:

Bellack A., Hersen M. (red.), (2010) Diagnoza behawioralna. Podręcznik. Warszawa: ME-KOMP

Brzeziński J., Kowalik S. (1993). Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Filipiak M., Paluchowski W., Zalewski B., Tarnowska M. (red.), (2015) Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych

Kvale S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN

Paluchowski W.J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia - standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Paluchowski W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6