Profilaktyka i psychokorekcja relacji interpersonalnych w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-PPPID |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka i psychokorekcja relacji interpersonalnych w rodzinie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student dysponuje wiedzą pozwalającą na rozumienie ludzkich zachowań wyznaczonych różnicami indywidualnego rozwoju w perspektywie uwarunkowań socjalizacyjnych. Zna główne założenia teorii systemowej. |
Skrócony opis: |
Charakterystyka relacji interpersonalnych w rodzinie. Relacje interpersonalne w rodzinie a fazy rozwoju rodziny. Struktura rodziny a proces kształtowania relacji rodzinnych. Kształtowanie umiejętności doboru oraz zastosowania metod wspomagających rozumienie procesu tworzenia się relacji interpersonalnej oraz stymulowania go. Zaburzone relacje rodzinne i ich rodzaje. Psychoprofilaktyka w zakresie relacji interpersonalnych w rodzinie. |
Efekty uczenia się: |
Student 07YR0A_W03 - ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania człowieka, jego zdrowia psychospołecznego; zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków. 07YR0A_W04 - zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń. 07YR0A_W05- zna zasady i metody związane z profilaktyką zachowań niepożądanych w bliskich związkach oraz w relacjach rodzice-dzieci; ma wiedzę na temat różnorodnych programów profilaktycznych dotyczących pracy z rodziną, zna ich cele i założenia oraz posiada wiedzę odnośnie ich konstruowania, przeprowadzania i ewaluacji . 07YR0A_U04 - potrafi rozpoznać czynniki ryzyka dezintegracji rodziny i wskazać na ich uwarunkowania oraz konsekwencje; umie określić mechanizmy leżące u podłoża zaburzeń funkcjonowania rodziny i bliskich związków w różnych fazach życia. 07YR0A_U05 - umie tworzyć, dobierać i stosować odpowiednie metody związane z profilaktyką zachowań niepożądanych w bliskich związkach intymnych, w relacjach miedzy rodzeństwem oraz w relacjach rodzice-dzieci; posiada umiejętność ewaluacji stosowanych programów psychoedukacyjnych. 07YR0A_K02 - wykazuje postawę zrozumienia, szacunku i empatii oraz wrażliwość na potrzeby jednostek, grup i społeczności; jest gotów do niesienia pomocy psychologicznej, inicjuje i wspiera inicjatywy, projekty i programy profilaktyczne, ułatwiające modyfikację zachowań niesprzyjających prawidłowemu funkcjonowaniu jednostki, rodziny i bliskich związków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające (mini wykład informacyjny, problemowy) oraz aktywizujące (dyskusje, aktywizujące metody grupowe, materiały opracowane multimedialnie). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny scenariusza zajęć: kompletność struktury planu zajęć 16 pkt. kompletność elementów programu psychoedukacyjnego 15 pkt. zasadność i innowacyjność wykorzystywanych ćwiczeń 15 pkt. stosowanie min. trzech różnych metod aktywnych 10 pkt. jakość pomocy do zajęć 10 pkt. komunikatywność 10 pkt. stosowanie przykładów, ciekawostek 10 pkt. spiralny układ treści 4 pkt. ważność społeczna tematu 10 pkt. nieterminowość -10 pkt. Kryteria oceny: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty kształcenia dotyczące wiedzy, umiejętności oraz kompetencji będą ocenione podczas przygotowania oraz zaprezentowania przez studentów (praca zespołowa, 2-3 osoby) scenariusza zajęć warsztatowych z obszaru psychologii rodziny (wybrane zagadnienie z podanych przez prowadzącą np. zaburzone relacje rodzice -dzieci, dzieci-dzieci). Przedmiotem pracy, którą należy oddać w formie pisemnej, jak i częściowo (25 minutowe próbki) zaprezentować na zajęciach (w wyznaczonym terminie) jest opracowywanie scenariusza zajęć warsztatowych z elementami profilaktyki dla grupy rodziców/opiekunów dziecka, np. wysoko wrażliwego, chorego, z trudnościami w relacjach społecznych z innymi osobami. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Przekazanie wiedzy na temat zmian zachodzących w rodzinie oraz w relacjach łączących jej członków. Znaczenie i specyfika relacji interpersonalnych w podsystemach rodzice – dzieci, dzieci-dzieci. Omówienie zróżnicowania struktury rodzinnej w kontekście procesu oraz mechanizmów kształtowania relacji rodzinnych. Kształtowanie umiejętności doboru oraz zastosowania metod wspomagających rozumienie procesu tworzenia się relacji interpersonalnej oraz stymulowania go. Uważność rodzicielska i jej aspekty praktyczne. Zaburzone relacje rodzinne, zaburzone zachowania a zdrowie. Rodzaje zaburzeń w relacji rodzic-dziecko, np. przymusowe partnerstwo, podporządkowanie rodzica, toksyczna symbioza. Psychoprofilaktyka relacji rodzinnych. |
|
Literatura: |
Bakiera, L. (2013). Zaangażowane rodzicielstwo a autokreacyjny aspekt rozwoju dorosłych. Warszawa: Wyd. Difin. Bandler, R., Grinder J., Satir V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. O zdrowej komunikacji. Gdańsk: GWP. Bloomquist, M. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Foward, S. (2015). Toksyczni rodzice. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. Kendall, P. (2015). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP. Kołakowski, A. (2013). (red.). Zaburzone zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP. McKay, M., Fanning, P., Lev, A., Skeen, M. (2018). Relacje na huśtawce. Sopot: GWP. Rosenberg, M.B. (2009). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. Winterhoff, M. (2010). Mali tyrani. Kształtowanie dojrzałości psychicznej i emocjonalnej u dzieci i młodzieży. Gliwice: Wyd. Helion. Uzupełniająca: Cheevers, P. (2010). Stres w rodzinie. Jak radzić sobie z trudnymi relacjami. Kielce: Wyd. Jedność. Creswell, C., Willetts, L. (2014). Przezwyciężanie leków i zmartwień twojego dziecka. Gdynia: Alliance Press. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.