UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka i psychokorekcja relacji interpersonalnych w rodzinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-PPPID
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka i psychokorekcja relacji interpersonalnych w rodzinie
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student dysponuje wiedzą pozwalającą na rozumienie ludzkich zachowań

wyznaczonych różnicami indywidualnego rozwoju w perspektywie uwarunkowań socjalizacyjnych. Zna główne założenia teorii systemowej.

Skrócony opis:

Charakterystyka relacji interpersonalnych w rodzinie.

Relacje interpersonalne w rodzinie a fazy rozwoju rodziny.

Struktura rodziny a proces kształtowania relacji rodzinnych.

Kształtowanie umiejętności doboru oraz zastosowania metod

wspomagających rozumienie procesu tworzenia się relacji interpersonalnej

oraz stymulowania go.

Zaburzone relacje rodzinne i ich rodzaje.

Psychoprofilaktyka w zakresie relacji interpersonalnych w rodzinie.

Efekty uczenia się:

Student

07YR0A_W03 - ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych

czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego

funkcjonowania człowieka, jego zdrowia psychospołecznego; zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego

funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków.

07YR0A_W04 - zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe)

jakości relacji rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń.

07YR0A_W05- zna zasady i metody związane z profilaktyką zachowań

niepożądanych w bliskich związkach oraz w relacjach rodzice-dzieci; ma wiedzę na temat różnorodnych programów profilaktycznych dotyczących pracy z rodziną, zna ich cele i założenia oraz posiada wiedzę odnośnie ich konstruowania, przeprowadzania i ewaluacji .

07YR0A_U04 - potrafi rozpoznać czynniki ryzyka dezintegracji rodziny

i wskazać na ich uwarunkowania oraz konsekwencje; umie określić mechanizmy leżące u podłoża zaburzeń funkcjonowania rodziny i bliskich związków w różnych fazach życia.

07YR0A_U05 - umie tworzyć, dobierać i stosować odpowiednie metody

związane z profilaktyką zachowań niepożądanych w bliskich związkach intymnych, w relacjach miedzy rodzeństwem oraz w relacjach rodzice-dzieci; posiada umiejętność ewaluacji stosowanych programów psychoedukacyjnych.

07YR0A_K02 - wykazuje postawę zrozumienia, szacunku i empatii oraz

wrażliwość na potrzeby jednostek, grup i społeczności; jest gotów do niesienia pomocy psychologicznej, inicjuje i wspiera inicjatywy, projekty i programy profilaktyczne, ułatwiające modyfikację zachowań niesprzyjających prawidłowemu funkcjonowaniu jednostki, rodziny i bliskich związków.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające (mini wykład informacyjny, problemowy) oraz aktywizujące (dyskusje, aktywizujące metody grupowe, materiały opracowane multimedialnie).

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria oceny scenariusza zajęć:

kompletność struktury planu zajęć 16 pkt.

kompletność elementów programu psychoedukacyjnego 15 pkt.

zasadność i innowacyjność wykorzystywanych ćwiczeń 15 pkt.

stosowanie min. trzech różnych metod aktywnych 10 pkt.

jakość pomocy do zajęć 10 pkt.

komunikatywność 10 pkt.

stosowanie przykładów, ciekawostek 10 pkt.

spiralny układ treści 4 pkt.

ważność społeczna tematu 10 pkt.

nieterminowość -10 pkt.

Kryteria oceny:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy, umiejętności oraz kompetencji będą ocenione podczas przygotowania oraz zaprezentowania

przez studentów (praca zespołowa, 2-3 osoby) scenariusza zajęć

warsztatowych z obszaru psychologii rodziny (wybrane zagadnienie z podanych przez prowadzącą np. zaburzone relacje rodzice -dzieci, dzieci-dzieci). Przedmiotem pracy, którą należy oddać w formie pisemnej, jak i częściowo (25 minutowe próbki) zaprezentować na zajęciach (w wyznaczonym terminie) jest opracowywanie scenariusza zajęć

warsztatowych z elementami profilaktyki dla grupy rodziców/opiekunów

dziecka, np. wysoko wrażliwego, chorego, z trudnościami w relacjach społecznych z innymi osobami.

Szczegółowe treści kształcenia:

Przekazanie wiedzy na temat zmian zachodzących w rodzinie oraz w

relacjach łączących jej członków.

Znaczenie i specyfika relacji interpersonalnych w podsystemach rodzice –

dzieci, dzieci-dzieci.

Omówienie zróżnicowania struktury rodzinnej w kontekście procesu oraz

mechanizmów kształtowania relacji rodzinnych.

Kształtowanie umiejętności doboru oraz zastosowania metod

wspomagających rozumienie procesu tworzenia się relacji interpersonalnej

oraz stymulowania go.

Uważność rodzicielska i jej aspekty praktyczne.

Zaburzone relacje rodzinne, zaburzone zachowania a zdrowie.

Rodzaje zaburzeń w relacji rodzic-dziecko, np. przymusowe partnerstwo,

podporządkowanie rodzica, toksyczna symbioza.

Psychoprofilaktyka relacji rodzinnych.

Literatura:

Bakiera, L. (2013). Zaangażowane rodzicielstwo a autokreacyjny aspekt rozwoju dorosłych. Warszawa: Wyd. Difin.

Bandler, R., Grinder J., Satir V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. O zdrowej komunikacji. Gdańsk: GWP.

Bloomquist, M. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami

problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Wydawnictwo

Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Foward, S. (2015). Toksyczni rodzice. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

Kendall, P. (2015). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP.

Kołakowski, A. (2013). (red.). Zaburzone zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP.

McKay, M., Fanning, P., Lev, A., Skeen, M. (2018). Relacje na huśtawce.

Sopot: GWP.

Rosenberg, M.B. (2009). Porozumienie bez przemocy. O języku serca.

Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

Winterhoff, M. (2010). Mali tyrani. Kształtowanie dojrzałości psychicznej i

emocjonalnej u dzieci i młodzieży. Gliwice: Wyd. Helion.

Uzupełniająca:

Cheevers, P. (2010). Stres w rodzinie. Jak radzić sobie z trudnymi relacjami. Kielce: Wyd. Jedność.

Creswell, C., Willetts, L. (2014). Przezwyciężanie leków i zmartwień twojego

dziecka. Gdynia: Alliance Press.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6