UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

1B10. Metody aktywne w psychoedukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-R01B27
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: 1B10. Metody aktywne w psychoedukacji
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu spychologii społecznej i edukacji.

Skrócony opis:

Zapoznanie z wiedzą na temat możliwości wykorzystania aktywnych metod w pracy z grupą w pomocy i poradnictwie psychologicznym.

Zapoznanie z wiedzą na temat celów i sposobów realizacji warsztatów psychoedukacyjnych

Kształtowanie umiejętności budowania programów warsztatów psychoedukacyjnych oraz struktur ćwiczeniowych odpowiadających na potrzeby konkretnej grupy w oparciu o cykl Kolba.

Efekty uczenia się:

Definiuje sytuację psychoedukacyjną i różnicuje ją spośród innych form szeroko rozumianej pomocy psychologicznej. Zna zasady planowania programu warsztatów psychoedukacyjnych oraz tworzenia struktur ćwiczeniowych uwzględniających cykl Kolba.

Opisuje funkcjonowanie i rozwój małych grup.

Planuje w odpowiedzi na konkretne potrzeby rozwojowe, ogólny program warsztatu psychoedukacyjnego oraz tworzy konkretne struktury ćwiczeniowe pozwalające na uczenie się poprzez doświadczenie.

Rozumie swoją rolę jako psychologa w tworzeniu optymalnej sytuacji edukacyjnej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Mini wykład oraz wykorzystanie metod aktywnych w edukacji, m.in. ćwiczenia indywidualne, praca w zespołach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy (Ps5_WW_04, Ps5_WW_06), umiejętności (Ps5_UW_06, Ps5_UW_07) oraz kompetencje społeczne (Ps5_KW_03, Ps5_KW_07) będą ocenione podczas przygotowania oraz zaprezentowania przez studentów programu psychoedukacyjnego z obszaru psychologii rodziny (dopuszczana możliwość pracy w małych grupach). Przedmiotem pracy, którą należy oddać w formie pisemnej, jak i zaprezentować na zajęciach w wyznaczonym terminie jest opracowywanie scenariusza zajęć psychoedukacyjnych dla konkretnej grupy odbiorców. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.


Szczegółowe treści kształcenia:

• Zapoznanie z wiedzą na temat zasad pracy z grupą i różnorodności treningów grupowych.

• Kształtowanie świadomości na temat roli procesu grupowego

w stymulowaniu zmian osobistych.

• Obszary zastosowania psychoedukacji w pracy psychologa.

• Zapoznanie z pojęciem i rodzajami metod aktywizujących.

• Kompetencje osoby pracującej metodami aktywnymi.

• Zasady dotyczące opracowania programu psychoedukacyjnego

oraz wskazówek do przygotowywania struktur ćwiczeniowych.

• Kształtowanie umiejętności konstruowania i prezentowania programów psychoedukacynych.



Literatura:

Podstawowa:

Buehl D. (2004). Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne

Czabała C. Sęk. H. (2000). Pomoc psychologiczna. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. tom 3, dział XI, s.605-621. Gdańsk: GWP.

Kędzierska B., Znajmiecka-Sikora M. (2011). Kształcenie ustawiczne w kontekście rozwoju człowieka-grupowe metody wspierania rozwoju. W: M. Znajmiecka-Sikora, B. Kędzierska (red.), Psychologiczne metody wspierania rozwoju osobistego i społecznego osób dorosłych, s. 77-89. Łódź: Wyd. Ego.

Kędzierska B., Znajmiecka-Sikora M. (2011). Efektywność szkoleń zawodowych i psychoedukacyjnych. Problemy metodologiczne i stan badań. W: M. Znajmiecka-Sikora, B.Kędzierska (red.), Psychologiczne metody wspierania rozwoju osobistego i społecznego osób dorosłych, s. 97-122. Łódź: Wyd. Ego.

Uzupełniająca:

Corey M. Corey G. (2002). Grupy.Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Jachimska M. (1994). Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza UNUS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6