UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gry symulacyjne jako metoda pracy psychologa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-R02B20
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gry symulacyjne jako metoda pracy psychologa
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej z zakresu systemowego ujęcia rodziny oraz komunikacji interpersonalnej w rodzinie.

Skrócony opis:

Prezentacja wiedzy na temat głównych założeń teorii systemowej mających zastosowanie w pracy psychologa z rodziną oraz wiadomości na temat komunikacji rodzinnej i jej oddziaływania na stan zdrowia członków rodziny.

Zapoznanie z wiedzą na temat przebiegu i etapów pracy psychologa metodą gry symulacyjnej.

Kształtowanie umiejętności analizy sytuacji problemowych w rodzinie, wynikających głównie z nieprawidłowej komunikacji.

Kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie.

Efekty uczenia się:

Student:

07YR0A_W01 - dysponuje wiedzą potrzebną do rozumienia współczesnych

ujęć rodziny i bliskich związków oraz ich odniesienia

do innych nauk, np. psychologii społecznej. ma szeroką wiedzę dotyczącą procesu zmian oraz uwarunkowań zaburzeń występujących w rodzinie i bliskich związkach. Posiada wiedzę potrzebną do

rozumienia rodziny prawidłowo funkcjonującej

i dysfunkcyjnej, wskazuje źródła patologii w rodzinie, z koncentracją na tych, które wynikają z nieprawidłowego przebiegu komunikacji rodzinnej.

Ma wiedzę o istotnych czynnikach dla budowania i podtrzymywania bliskich

związków.

07YR0A_W03 - ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych

czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego

funkcjonowania człowieka, jego stanu zdrowia. Zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków.

07YR0A_W04 -zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe)

jakości relacji rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń, z akcentem na procesy komunikacji rodzinnej.

07YR0A_U05- umie tworzyć, dobierać i stosować metodę gry symulacyjnej

w pracy związanej z profilaktyką zachowań niepożądanych w bliskich

związkach intymnych, w relacjach między rodzeństwem

oraz w relacjach rodzice-dzieci.

07YR0A_U06- ma umiejętności związane z pomocą psychologiczną,

wyborem metod terapii oraz w zakresie stosowania technik

terapeutycznych. Potrafi wykorzystywać metodę gry symulacyjnej w pracy z jednostką, parą i grupą rodzinną nad rozwojem umiejętności

indywidualnych oraz relacyjnych.

07YR0A_K02- wykazuje postawę zrozumienia, szacunku i empatii oraz

wrażliwość na potrzeby jednostek, grup i społeczności; jest

gotów do niesienia pomocy psychologicznej, inicjuje

i wspiera działania ułatwiające modyfikację zachowań niesprzyjających prawidłowemu funkcjonowaniu jednostki, rodziny i bliskich

związków.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Mini wykład, gra symulacyjna.

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria oceny prezentacji na wybrany temat z dostępnej puli tematów:

merytoryczność 10 pkt.

komunikatywność 10 pkt.

przejrzystość prezentowanych treści na slajdach 10 pkt.

ćwiczenie praktyczne dla grupy 10 pkt.


Kryteria oceny gry symulacyjnej:

prawidłowa konstrukcja gry symulacyjnej, 15 pkt.

przestrzeganie kolejności etapów gry, 15 pkt.

oryginalność pomysłu na grę, 10 pkt.

przygotowanie i zastosowanie materiałów do gry, 10 pkt.

wskazanie ograniczeń zastosowania gry symulacyjnej, 10 pkt.

nieterminowość -10 pkt.


Efekty uczenia się dotyczące wiedzy, umiejętności i kompetencji

będą ocenione jako:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako

praca w zespołach 2 osobowych, obejmująca następujące aktywności:

przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu gier symulacyjnych, opracowanie i przeprowadzenie gry symulacyjnej oraz aktywne

uczestnictwo w grach symulacyjnych przeprowadzanych na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

Pomoc psychologiczna rodzinie w nurcie systemowym.

Modele i rodzaje komunikacji rodzinnej.

Patologia w komunikacji rodzinnej.

Komunikacja w rodzinie a zdrowie jej członków.

Kształtowanie umiejętności psychologicznej analizy sytuacji problemowych w rodzinie.

Specyfika pracy psychologa z rodziną metodą gry symulacyjnej.

Metody symulacyjne i ich rodzaje.

Szkoleniowe zastosowania symulacji. Cykl Kolba.

Symulacje behawioralne.

Symulatory.

Gry symulacyjne - charakterystyka, fazy gry, zadania prowadzącego grę symulacyjną, modele omawiania gry, konflikt w grze, typy graczy, zasady konstrukcji gier, obszary zastosowania, zalety i wady gier symulacyjnych.

Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie.

Dobre praktyki w grach symulacyjnych.





Literatura:

Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis.

Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk:

GWP.

Harwas – Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H.Liberska (red.). Psychologia rodziny, s. 47-72. Warszawa: PWN.

Kossowska, M., Jarmuż, S., Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów.

Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer Polska.

Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń, czyli

niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP (s. 121-148).

Łaguna M. (2004). Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk: GWP (s. 164-169).

Radochoński, M. (2003). Rodzina dysfunkcjonalna a zdrowie psychiczne i somatyczne jednostki. W: B. Harwas-Napierała B.

Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, 149-182. Poznań: UAM.

Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H.

Liberska (red.). Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: PWN.

Tkaczyk, P. (2012). Grywalizacja. Gliwice: Helion.

Woźniak, W., Uhman, G., Ławiński, A., Kempe-Schonfeld, C., Zopfgen, A. (2015).

Gamifikacja- innowacyjne metody nauczania. Na lekcjach można grać. Zielona

Góra: Wyd. Uniwersytet Zielonogórski.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Mini wykład, gra symulacyjna.

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria oceny prezentacji na wybrany temat z dostępnej puli tematów:

merytoryczność 10 pkt.

komunikatywność 10 pkt.

przejrzystość prezentowanych treści na slajdach 10 pkt.

ćwiczenie praktyczne dla grupy 10 pkt.


Kryteria oceny gry symulacyjnej:

prawidłowa konstrukcja gry symulacyjnej, 15 pkt.

przestrzeganie kolejności etapów gry, 15 pkt.

oryginalność pomysłu na grę, 10 pkt.

przygotowanie i zastosowanie materiałów do gry, 10 pkt.

wskazanie ograniczeń zastosowania gry symulacyjnej, 10 pkt.

nieterminowość -10 pkt.


Efekty uczenia się dotyczące wiedzy, umiejętności i kompetencji

będą ocenione jako:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako

praca w zespołach 2-3 osobowych, obejmująca następujące aktywności:

przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu gier symulacyjnych, opracowanie i przeprowadzenie gry symulacyjnej oraz aktywne

uczestnictwo w grach symulacyjnych przeprowadzanych na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

Pomoc psychologiczna rodzinie w nurcie systemowym.

Modele i rodzaje komunikacji rodzinnej.

Patologia w komunikacji rodzinnej.

Komunikacja w rodzinie a zdrowie jej członków.

Kształtowanie umiejętności psychologicznej analizy sytuacji problemowych w rodzinie.

Specyfika pracy psychologa z rodziną metodą gry symulacyjnej.

Metody symulacyjne i ich rodzaje.

Szkoleniowe zastosowania symulacji. Cykl Kolba.

Symulacje behawioralne.

Symulatory.

Gry symulacyjne - charakterystyka, fazy gry, zadania prowadzącego grę symulacyjną, modele omawiania gry, konflikt w grze, typy graczy, zasady konstrukcji gier, obszary zastosowania, zalety i wady gier symulacyjnych.

Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie.

Dobre praktyki w grach symulacyjnych.





Literatura:

Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis.

Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk:

GWP.

Harwas – Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H.Liberska (red.). Psychologia rodziny, s. 47-72. Warszawa: PWN.

Kossowska, M., Jarmuż, S., Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów.

Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer Polska.

Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń, czyli

niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP (s. 121-148).

Łaguna M. (2004). Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk: GWP (s. 164-169).

Radochoński, M. (2003). Rodzina dysfunkcjonalna a zdrowie psychiczne i somatyczne jednostki. W: B. Harwas-Napierała B.

Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, 149-182. Poznań: UAM.

Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H.

Liberska (red.). Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: PWN.

Tkaczyk, P. (2012). Grywalizacja. Gliwice: Helion.

Woźniak, W., Uhman, G., Ławiński, A., Kempe-Schonfeld, C., Zopfgen, A. (2015).

Gamifikacja- innowacyjne metody nauczania. Na lekcjach można grać. Zielona

Góra: Wyd. Uniwersytet Zielonogórski.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Gra symulacyjna, mini wykład, metody aktywizujące w nauczaniu

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną


 Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako następujące aktywności: przygotowanie gier symulacyjnych, udział w grach symulacyjnych, dokonywanie analizy oraz interpretacji zaobserwowanych sytuacji psychologicznych. Aktywne uczestnictwo w grach symulacyjnych pozwala na pomiar: kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych studenta, empatii, kreatywności, umiejętności zidentyfikowania podmiotowych oraz środowiskowych czynników zagrażających oraz wspierających przebieg i efekty procesu rozwoju komunikacji człowieka (Ps5_KW_03, Ps5_KW_08, Ps5_UW_01). Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.


Szczegółowe treści kształcenia:

Teoretyczne podstawy teorii systemów.

• Praca psychologiczna z rodziną.

• Funkcjonowanie interpersonalne i jego uwarunkowania.

• Modele i rodzaje komunikacji w rodzinie.

• Metoda gry symulacyjnej- charakterystyka oraz obszary zastosowania.

• Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie.


Literatura:

Podstawowa:

Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk: GWP.

Corey, M. Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP (s. 121-148).

Łaguna M. (2004). Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk: GWP (s. 164-169).

Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: PWN.

Woźniak, W., Uhman, G., Ławiński, A., Kempe-Schonfeld, C., Zopfgen, A. (2015). Gamifikacja- innowacyjne metody nauczania. Na lekcjach można grać. Zielona Góra: Wyd. Uniwersytet Zielonogórski.

Uzupełniająca:

Kossowska, M., Jarmuż, S., Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów. Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer Polska.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

 Zapoznanie z teoretycznymi podstawami teorii systemów w perspektywie pracy psychologa z rodziną.

 Poszerzenie wiedzy z zakresu psychologicznych uwarunkowań funkcjonowania interpersonalnego.

 Kształtowanie umiejętności psychologicznej analizy sytuacji problemowych w rodzinie.

 Zapoznanie z wiedzą na temat przebiegu i etapów pracy psychologa metodą gry symulacyjnej.


Metody dydaktyczne:

Gra symulacyjna, mini wykład, metody aktywizujące w nauczaniu

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną


 Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako następujące aktywności: przygotowanie gier symulacyjnych, udział w grach symulacyjnych, dokonywanie analizy oraz interpretacji zaobserwowanych sytuacji psychologicznych. Aktywne uczestnictwo w grach symulacyjnych pozwala na pomiar: kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych studenta, empatii, kreatywności, umiejętności zidentyfikowania podmiotowych oraz środowiskowych czynników zagrażających oraz wspierających przebieg i efekty procesu rozwoju komunikacji człowieka (Ps5_KW_03, Ps5_KW_08, Ps5_UW_01). Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.


Szczegółowe treści kształcenia:

Teoretyczne podstawy teorii systemów.

• Praca psychologiczna z rodziną.

• Funkcjonowanie interpersonalne i jego uwarunkowania.

• Modele i rodzaje komunikacji w rodzinie.

• Metoda gry symulacyjnej- charakterystyka oraz obszary zastosowania.

• Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie.


Literatura:

Podstawowa:

Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk: GWP.

Corey, M. Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP (s. 121-148).

Łaguna M. (2004). Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk: GWP (s. 164-169).

Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: PWN.

Woźniak, W., Uhman, G., Ławiński, A., Kempe-Schonfeld, C., Zopfgen, A. (2015). Gamifikacja- innowacyjne metody nauczania. Na lekcjach można grać. Zielona Góra: Wyd. Uniwersytet Zielonogórski.

Uzupełniająca:

Kossowska, M., Jarmuż, S., Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów. Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer Polska.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6