Gry symulacyjne jako metoda pracy psychologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-R02B20 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gry symulacyjne jako metoda pracy psychologa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej z zakresu systemowego ujęcia rodziny oraz komunikacji interpersonalnej w rodzinie. |
Skrócony opis: |
Prezentacja wiedzy na temat głównych założeń teorii systemowej mających zastosowanie w pracy psychologa z rodziną oraz wiadomości na temat komunikacji rodzinnej i jej oddziaływania na stan zdrowia członków rodziny. Zapoznanie z wiedzą na temat przebiegu i etapów pracy psychologa metodą gry symulacyjnej. Kształtowanie umiejętności analizy sytuacji problemowych w rodzinie, wynikających głównie z nieprawidłowej komunikacji. Kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie. |
Efekty uczenia się: |
Student: 07YR0A_W01 - dysponuje wiedzą potrzebną do rozumienia współczesnych ujęć rodziny i bliskich związków oraz ich odniesienia do innych nauk, np. psychologii społecznej. ma szeroką wiedzę dotyczącą procesu zmian oraz uwarunkowań zaburzeń występujących w rodzinie i bliskich związkach. Posiada wiedzę potrzebną do rozumienia rodziny prawidłowo funkcjonującej i dysfunkcyjnej, wskazuje źródła patologii w rodzinie, z koncentracją na tych, które wynikają z nieprawidłowego przebiegu komunikacji rodzinnej. Ma wiedzę o istotnych czynnikach dla budowania i podtrzymywania bliskich związków. 07YR0A_W03 - ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania człowieka, jego stanu zdrowia. Zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków. 07YR0A_W04 -zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń, z akcentem na procesy komunikacji rodzinnej. 07YR0A_U05- umie tworzyć, dobierać i stosować metodę gry symulacyjnej w pracy związanej z profilaktyką zachowań niepożądanych w bliskich związkach intymnych, w relacjach między rodzeństwem oraz w relacjach rodzice-dzieci. 07YR0A_U06- ma umiejętności związane z pomocą psychologiczną, wyborem metod terapii oraz w zakresie stosowania technik terapeutycznych. Potrafi wykorzystywać metodę gry symulacyjnej w pracy z jednostką, parą i grupą rodzinną nad rozwojem umiejętności indywidualnych oraz relacyjnych. 07YR0A_K02- wykazuje postawę zrozumienia, szacunku i empatii oraz wrażliwość na potrzeby jednostek, grup i społeczności; jest gotów do niesienia pomocy psychologicznej, inicjuje i wspiera działania ułatwiające modyfikację zachowań niesprzyjających prawidłowemu funkcjonowaniu jednostki, rodziny i bliskich związków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Mini wykład, gra symulacyjna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny prezentacji na wybrany temat z dostępnej puli tematów: merytoryczność 10 pkt. komunikatywność 10 pkt. przejrzystość prezentowanych treści na slajdach 10 pkt. ćwiczenie praktyczne dla grupy 10 pkt. Kryteria oceny gry symulacyjnej: prawidłowa konstrukcja gry symulacyjnej, 15 pkt. przestrzeganie kolejności etapów gry, 15 pkt. oryginalność pomysłu na grę, 10 pkt. przygotowanie i zastosowanie materiałów do gry, 10 pkt. wskazanie ograniczeń zastosowania gry symulacyjnej, 10 pkt. nieterminowość -10 pkt. Efekty uczenia się dotyczące wiedzy, umiejętności i kompetencji będą ocenione jako: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako praca w zespołach 2 osobowych, obejmująca następujące aktywności: przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu gier symulacyjnych, opracowanie i przeprowadzenie gry symulacyjnej oraz aktywne uczestnictwo w grach symulacyjnych przeprowadzanych na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Pomoc psychologiczna rodzinie w nurcie systemowym. Modele i rodzaje komunikacji rodzinnej. Patologia w komunikacji rodzinnej. Komunikacja w rodzinie a zdrowie jej członków. Kształtowanie umiejętności psychologicznej analizy sytuacji problemowych w rodzinie. Specyfika pracy psychologa z rodziną metodą gry symulacyjnej. Metody symulacyjne i ich rodzaje. Szkoleniowe zastosowania symulacji. Cykl Kolba. Symulacje behawioralne. Symulatory. Gry symulacyjne - charakterystyka, fazy gry, zadania prowadzącego grę symulacyjną, modele omawiania gry, konflikt w grze, typy graczy, zasady konstrukcji gier, obszary zastosowania, zalety i wady gier symulacyjnych. Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie. Dobre praktyki w grach symulacyjnych. |
|
Literatura: |
Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk: GWP. Harwas – Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H.Liberska (red.). Psychologia rodziny, s. 47-72. Warszawa: PWN. Kossowska, M., Jarmuż, S., Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów. Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer Polska. Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP (s. 121-148). Łaguna M. (2004). Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk: GWP (s. 164-169). Radochoński, M. (2003). Rodzina dysfunkcjonalna a zdrowie psychiczne i somatyczne jednostki. W: B. Harwas-Napierała B. Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, 149-182. Poznań: UAM. Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: PWN. Tkaczyk, P. (2012). Grywalizacja. Gliwice: Helion. Woźniak, W., Uhman, G., Ławiński, A., Kempe-Schonfeld, C., Zopfgen, A. (2015). Gamifikacja- innowacyjne metody nauczania. Na lekcjach można grać. Zielona Góra: Wyd. Uniwersytet Zielonogórski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Mini wykład, gra symulacyjna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny prezentacji na wybrany temat z dostępnej puli tematów: merytoryczność 10 pkt. komunikatywność 10 pkt. przejrzystość prezentowanych treści na slajdach 10 pkt. ćwiczenie praktyczne dla grupy 10 pkt. Kryteria oceny gry symulacyjnej: prawidłowa konstrukcja gry symulacyjnej, 15 pkt. przestrzeganie kolejności etapów gry, 15 pkt. oryginalność pomysłu na grę, 10 pkt. przygotowanie i zastosowanie materiałów do gry, 10 pkt. wskazanie ograniczeń zastosowania gry symulacyjnej, 10 pkt. nieterminowość -10 pkt. Efekty uczenia się dotyczące wiedzy, umiejętności i kompetencji będą ocenione jako: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako praca w zespołach 2-3 osobowych, obejmująca następujące aktywności: przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu gier symulacyjnych, opracowanie i przeprowadzenie gry symulacyjnej oraz aktywne uczestnictwo w grach symulacyjnych przeprowadzanych na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Pomoc psychologiczna rodzinie w nurcie systemowym. Modele i rodzaje komunikacji rodzinnej. Patologia w komunikacji rodzinnej. Komunikacja w rodzinie a zdrowie jej członków. Kształtowanie umiejętności psychologicznej analizy sytuacji problemowych w rodzinie. Specyfika pracy psychologa z rodziną metodą gry symulacyjnej. Metody symulacyjne i ich rodzaje. Szkoleniowe zastosowania symulacji. Cykl Kolba. Symulacje behawioralne. Symulatory. Gry symulacyjne - charakterystyka, fazy gry, zadania prowadzącego grę symulacyjną, modele omawiania gry, konflikt w grze, typy graczy, zasady konstrukcji gier, obszary zastosowania, zalety i wady gier symulacyjnych. Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie. Dobre praktyki w grach symulacyjnych. |
|
Literatura: |
Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk: GWP. Harwas – Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H.Liberska (red.). Psychologia rodziny, s. 47-72. Warszawa: PWN. Kossowska, M., Jarmuż, S., Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów. Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer Polska. Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP (s. 121-148). Łaguna M. (2004). Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk: GWP (s. 164-169). Radochoński, M. (2003). Rodzina dysfunkcjonalna a zdrowie psychiczne i somatyczne jednostki. W: B. Harwas-Napierała B. Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, 149-182. Poznań: UAM. Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: PWN. Tkaczyk, P. (2012). Grywalizacja. Gliwice: Helion. Woźniak, W., Uhman, G., Ławiński, A., Kempe-Schonfeld, C., Zopfgen, A. (2015). Gamifikacja- innowacyjne metody nauczania. Na lekcjach można grać. Zielona Góra: Wyd. Uniwersytet Zielonogórski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Gra symulacyjna, mini wykład, metody aktywizujące w nauczaniu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako następujące aktywności: przygotowanie gier symulacyjnych, udział w grach symulacyjnych, dokonywanie analizy oraz interpretacji zaobserwowanych sytuacji psychologicznych. Aktywne uczestnictwo w grach symulacyjnych pozwala na pomiar: kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych studenta, empatii, kreatywności, umiejętności zidentyfikowania podmiotowych oraz środowiskowych czynników zagrażających oraz wspierających przebieg i efekty procesu rozwoju komunikacji człowieka (Ps5_KW_03, Ps5_KW_08, Ps5_UW_01). Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Teoretyczne podstawy teorii systemów. • Praca psychologiczna z rodziną. • Funkcjonowanie interpersonalne i jego uwarunkowania. • Modele i rodzaje komunikacji w rodzinie. • Metoda gry symulacyjnej- charakterystyka oraz obszary zastosowania. • Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk: GWP. Corey, M. Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP (s. 121-148). Łaguna M. (2004). Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk: GWP (s. 164-169). Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: PWN. Woźniak, W., Uhman, G., Ławiński, A., Kempe-Schonfeld, C., Zopfgen, A. (2015). Gamifikacja- innowacyjne metody nauczania. Na lekcjach można grać. Zielona Góra: Wyd. Uniwersytet Zielonogórski. Uzupełniająca: Kossowska, M., Jarmuż, S., Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów. Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer Polska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zapoznanie z teoretycznymi podstawami teorii systemów w perspektywie pracy psychologa z rodziną. Poszerzenie wiedzy z zakresu psychologicznych uwarunkowań funkcjonowania interpersonalnego. Kształtowanie umiejętności psychologicznej analizy sytuacji problemowych w rodzinie. Zapoznanie z wiedzą na temat przebiegu i etapów pracy psychologa metodą gry symulacyjnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Gra symulacyjna, mini wykład, metody aktywizujące w nauczaniu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako następujące aktywności: przygotowanie gier symulacyjnych, udział w grach symulacyjnych, dokonywanie analizy oraz interpretacji zaobserwowanych sytuacji psychologicznych. Aktywne uczestnictwo w grach symulacyjnych pozwala na pomiar: kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych studenta, empatii, kreatywności, umiejętności zidentyfikowania podmiotowych oraz środowiskowych czynników zagrażających oraz wspierających przebieg i efekty procesu rozwoju komunikacji człowieka (Ps5_KW_03, Ps5_KW_08, Ps5_UW_01). Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Teoretyczne podstawy teorii systemów. • Praca psychologiczna z rodziną. • Funkcjonowanie interpersonalne i jego uwarunkowania. • Modele i rodzaje komunikacji w rodzinie. • Metoda gry symulacyjnej- charakterystyka oraz obszary zastosowania. • Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk: GWP. Corey, M. Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP (s. 121-148). Łaguna M. (2004). Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk: GWP (s. 164-169). Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: PWN. Woźniak, W., Uhman, G., Ławiński, A., Kempe-Schonfeld, C., Zopfgen, A. (2015). Gamifikacja- innowacyjne metody nauczania. Na lekcjach można grać. Zielona Góra: Wyd. Uniwersytet Zielonogórski. Uzupełniająca: Kossowska, M., Jarmuż, S., Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów. Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer Polska. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.