Relacje interpersonalne w podsystemach rodzinnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-RIWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Relacje interpersonalne w podsystemach rodzinnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student posiada szczegółową wiedzę o funkcjonowaniu systemu rodzinnego, rozumie jego rolę w kształtowaniu optymalnych warunków rozwoju i jest świadomy konsekwencji wynikających z jego dysfunkcjonalności. Dysponuje wiedzą pozwalającą na rozumienie ludzkich zachowań wyznaczonych różnicami indywidualnego rozwoju w perspektywie uwarunkowań socjalizacyjnych. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z teoretycznymi podstawami badań nad znaczeniem i jakością rodzinnych relacji interpersonalnych. Specyfika badań nad relacjami rodzinnymi. Typologie relacji interpersonalnych. Determinanty jakości relacji rodzinnych (podmiotowe i środowiskowe). Trudne relacje interpersonalne rodzeństw. Przekazanie wiadomości dotyczących problematyki relacji w podsystemach rodzinnych. Kształtowanie umiejętności psychologicznej analizy sytuacji problemowych w rodzinie. Zapoznanie z wiedzą na temat profilaktyki w zakresie kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie: wiedzy: 07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego. 07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń 07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego umiejętności: 07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać krytycznej oceny proponowanych treści, związanych z poszerzaniem umiejętności kompetencji: 07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Efekty uczenia się w zakresie: wiedzy: 07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego. 07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń 07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego umiejętności: 07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać krytycznej oceny proponowanych treści, związanych z poszerzaniem umiejętności kompetencji: 07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (podający i problemowy) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniane elementy pracy zaliczeniowej: Punktacja Zagadnienie powinno być poprzedzone chwytliwym tytułem. 0-10 Zgodność tematu pracy z problematyką wykładów. Temat musi być węższy, odnoszący się do konkretnego problemu. 0-10 Umiejętność krytycznego myślenia 0-10 Umiejętność korzystania ze źródeł naukowych 0-10 Poprawność formalna – zawiera cytowania i bibliografię zgodne ze stylem APA 7 0-10 Poprawność językowa – pod względem ortografii, interpunkcji i gramatyki0-10 Poprawność stylistyczna – styl jest zgodny z normą pisania akademickiego, ma charakter naukowy, a nie potoczny (autor nie używa kolokwializmów), a jednocześnie nie jest przestylizowany (autor nie używa języka pseudonaukowego czy żargonu z danej dziedziny). 0-10 Nieterminowość -10 Kryteria oceny: • dostateczne –51-59% - ocena dostateczna (3,0) – 36-41 pkt. • więcej niż dostateczne –60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 42-48 pkt. • dobre –70-79% - ocena dobra (4,0) 49-55 pkt. • więcej niż dobre –80-89% - ocena dobra plus (4,5) 56-62 pkt. bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) 63-70 pkt. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie z oceną sprawdzające wiedzę i umiejętności w formie przygotowania raportu z empirycznego, anglojęzycznego artykułu odnoszącego się do problematyki relacji interpersonalnych, opublikowanego w ostatnich dwóch latach (2022- 2024). Raport powinien zawierać następujące punkty: Cel pracy Uczestnicy badań Procedura badań i narzędzia badawcze Rezultaty badań Słowa kluczowe Ocena krytyczna rezultatów badań: zalety i słabości. Dyskusja podczas wykładów. Weryfikacja następujących efektów uczenia się: 07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do problematyki relacji interpersonalnych. Teorie psychologiczne wyjaśniające kształtowanie się wewnątrzrodzinnych relacji interpersonalnych (psychoanalityczno-ewolucyjne, perspektywa społeczno-psychologiczna, teorie społecznego uczenia się, perspektywa systemów rodzinnych i ekologicznych). Specyfika badań psychologicznych nad rodzinnymi relacjami interpersonalnymi. Typologie relacji interpersonalnych. Relacje rodzinne w ujęciu psychologicznym (rozwój relacji w ujęciu E. Eriksona, chronologia zmienności relacji wewnątrzrodzinnych). Relacje interpersonalne a komunikacja rodzinna (rozwojowe modele relacji interpersonalnych, mechanizmy podtrzymujące relację i niszczące ją, rola wybaczania i wdzięczności w relacjach). Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania interpersonalnego w relacji z rodzeństwem (determinanty podmiotowe i środowiskowe). Relacje z rodzeństwem w perspektywie kulturowej i w obliczu zmian społecznych( kultura kolektywistyczna vs. indywidualistyczna, złożona struktura rodzin, rodziny zastępcze i adopcyjne, późne rodzicielstwo i jedynactwo). Konflikty w systemach relacyjnych (oblicza transgresji w relacjach interpersonalnych). Relacje wewnątrzrodzinne w okresie dorosłości (rodzice-dorosłe dzieci, dorosłe rodzeństwa). Specyfika relacji z dziadkami w systemie rodziny (rodzaje relacji i ich typologie, znaczenie relacji z dziadkami dla osiągnięć szkolnych wnuków, znaczenie wnuków dla jakości życia dziadków). Profilaktyka w zakresie kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Gaś, Z.B. (2016). Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu. Lublin: Wyd. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Mandal, E. (2017). Kobiety, mężczyźni, bliskie związki. Warszawa: PWN. Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami. Częstochowa: Wyd. UH-P. Sikorski, W. (2021). Psychologia relacji wewnątrzrodzinnych. Warszawa: Difin. Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Łódź: Wyd. UŁ. Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Literatura uzupełniająca: Chojnacka, B. (2021). Doświadczenie parentyfikacji. Impuls: Kraków. Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. GWP: Gdańsk. Johnson, M.D. (2021). Bliskie związki. 25 największych mitów. PWN: Warszawa. White, N., Hughes, C. (2021). Rodzeństwo. PWN: Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Efekty uczenia się w zakresie: wiedzy: 07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego. 07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń 07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego umiejętności: 07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać krytycznej oceny proponowanych treści, związanych z poszerzaniem umiejętności kompetencji: 07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (podający i problemowy) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniane elementy pracy zaliczeniowej: Punktacja Zagadnienie powinno być poprzedzone chwytliwym pytaniem. 0-10 Zgodność tematu pracy z problematyką wykładów. Temat musi być węższy, odnoszący się do konkretnego problemu. 0-10 Umiejętność krytycznego myślenia 0-10 Umiejętność korzystania ze źródeł naukowych 0-10 Poprawność formalna – zawiera cytowania i bibliografię zgodne ze stylem APA 7 0-10 Poprawność językowa – pod względem ortografii, interpunkcji i gramatyki0-10 Poprawność stylistyczna – styl jest zgodny z normą pisania akademickiego, ma charakter naukowy, a nie potoczny (autor nie używa kolokwializmów), a jednocześnie nie jest przestylizowany (autor nie używa języka pseudonaukowego czy żargonu z danej dziedziny). 0-10 Nieterminowość -10 Kryteria oceny: • dostateczne –51-59% - ocena dostateczna (3,0) – 36-41 pkt. • więcej niż dostateczne –60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 42-48 pkt. • dobre –70-79% - ocena dobra (4,0) 49-55 pkt. • więcej niż dobre –80-89% - ocena dobra plus (4,5) 56-62 pkt. bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) 63-70 pkt. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie z oceną sprawdzające wiedzę i umiejętności w formie przygotowania raportu z empirycznego, anglojęzycznego artykułu odnoszącego się do problematyki relacji interpersonalnych, opublikowanego w ostatnich dwóch latach (2020- 2022). Raport powinien zawierać następujące punkty: Cel pracy Uczestnicy badań Procedura badań i narzędzia badawcze Rezultaty badań Słowa kluczowe Ocena krytyczna rezultatów badań: zalety i słabości. Dyskusja podczas wykładów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do problematyki relacji interpersonalnych. Teorie psychologiczne wyjaśniające kształtowanie się wewnątrzrodzinnych relacji interpersonalnych (psychoanalityczno-ewolucyjne, perspektywa społeczno-psychologiczna, teorie społecznego uczenia się, perspektywa systemów rodzinnych i ekologicznych). Specyfika badań psychologicznych nad rodzinnymi relacjami interpersonalnymi. Typologie relacji interpersonalnych. Relacje rodzinne w ujęciu psychologicznym (rozwój relacji w ujęciu E. Eriksona, chronologia zmienności relacji wewnątrzrodzinnych). Relacje interpersonalne a komunikacja rodzinna (rozwojowe modele relacji interpersonalnych, mechanizmy podtrzymujące relację i niszczące ją, rola wybaczania i wdzięczności w relacjach). Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania interpersonalnego w relacji z rodzeństwem (determinanty podmiotowe i środowiskowe). Relacje z rodzeństwem w perspektywie kulturowej i w obliczu zmian społecznych( kultura kolektywistyczna vs. indywidualistyczna, złożona struktura rodzin, rodziny zastępcze i adopcyjne, późne rodzicielstwo i jedynactwo). Konflikty w systemach relacyjnych (oblicza transgresji w relacjach interpersonalnych). Trudne relacje w rodzeństwie (konflikt, agresja, przemoc, rywalizacja, faworyzacja). Relacje wewnątrzrodzinne w okresie dorosłości (rodzice-dorosłe dzieci, dorosłe rodzeństwa). Specyfika relacji z dziadkami w systemie rodziny (rodzaje relacji i ich typologie, znaczenie relacji z dziadkami dla osiągnięć szkolnych wnuków, znaczenie wnuków dla jakości życia dziadków). Profilaktyka w zakresie kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych. |
|
Literatura: |
Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Gaś, Z.B. (2016). Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu. Lublin: Wyd. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Mandal, E. (2017). Kobiety, mężczyźni, bliskie związki. Warszawa: PWN. Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami. Częstochowa: Wyd. UH-P. Sikorski, W. (2021). Psychologia relacji wewnątrzrodzinnych. Warszawa: Difin. Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Łódź: Wyd. UŁ. Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Efekty uczenia się w zakresie: wiedzy: 07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego. 07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń 07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego umiejętności: 07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać krytycznej oceny proponowanych treści, związanych z poszerzaniem umiejętności kompetencji: 07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (podający i problemowy) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniane elementy pracy zaliczeniowej: Punktacja Zagadnienie powinno być poprzedzone chwytliwym pytaniem. 0-10 Zgodność tematu pracy z problematyką wykładów. Temat musi być węższy, odnoszący się do konkretnego problemu. 0-10 Umiejętność krytycznego myślenia 0-10 Umiejętność korzystania ze źródeł naukowych 0-10 Poprawność formalna – zawiera cytowania i bibliografię zgodne ze stylem APA 7 0-10 Poprawność językowa – pod względem ortografii, interpunkcji i gramatyki0-10 Poprawność stylistyczna – styl jest zgodny z normą pisania akademickiego, ma charakter naukowy, a nie potoczny (autor nie używa kolokwializmów), a jednocześnie nie jest przestylizowany (autor nie używa języka pseudonaukowego czy żargonu z danej dziedziny). 0-10 Nieterminowość -10 Kryteria oceny: • dostateczne –51-59% - ocena dostateczna (3,0) – 36-41 pkt. • więcej niż dostateczne –60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 42-48 pkt. • dobre –70-79% - ocena dobra (4,0) 49-55 pkt. • więcej niż dobre –80-89% - ocena dobra plus (4,5) 56-62 pkt. bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) 63-70 pkt. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie z oceną sprawdzające wiedzę i umiejętności w formie przygotowania raportu z empirycznego, anglojęzycznego artykułu odnoszącego się do problematyki relacji interpersonalnych, opublikowanego w ostatnich dwóch latach (2020- 2022). Raport powinien zawierać następujące punkty: Cel pracy Uczestnicy badań Procedura badań i narzędzia badawcze Rezultaty badań Słowa kluczowe Ocena krytyczna rezultatów badań: zalety i słabości. Dyskusja podczas wykładów. Weryfikacja następujących efektów uczenia się: 07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do problematyki relacji interpersonalnych. Teorie psychologiczne wyjaśniające kształtowanie się wewnątrzrodzinnych relacji interpersonalnych (psychoanalityczno-ewolucyjne, perspektywa społeczno-psychologiczna, teorie społecznego uczenia się, perspektywa systemów rodzinnych i ekologicznych). Specyfika badań psychologicznych nad rodzinnymi relacjami interpersonalnymi. Typologie relacji interpersonalnych. Relacje rodzinne w ujęciu psychologicznym (rozwój relacji w ujęciu E. Eriksona, chronologia zmienności relacji wewnątrzrodzinnych). Relacje interpersonalne a komunikacja rodzinna (rozwojowe modele relacji interpersonalnych, mechanizmy podtrzymujące relację i niszczące ją, rola wybaczania i wdzięczności w relacjach). Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania interpersonalnego w relacji z rodzeństwem (determinanty podmiotowe i środowiskowe). Relacje z rodzeństwem w perspektywie kulturowej i w obliczu zmian społecznych( kultura kolektywistyczna vs. indywidualistyczna, złożona struktura rodzin, rodziny zastępcze i adopcyjne, późne rodzicielstwo i jedynactwo). Konflikty w systemach relacyjnych (oblicza transgresji w relacjach interpersonalnych). Trudne relacje w rodzeństwie (konflikt, agresja, przemoc, rywalizacja, faworyzacja). Relacje wewnątrzrodzinne w okresie dorosłości (rodzice-dorosłe dzieci, dorosłe rodzeństwa). Specyfika relacji z dziadkami w systemie rodziny (rodzaje relacji i ich typologie, znaczenie relacji z dziadkami dla osiągnięć szkolnych wnuków, znaczenie wnuków dla jakości życia dziadków). Profilaktyka w zakresie kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych. |
|
Literatura: |
Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Gaś, Z.B. (2016). Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu. Lublin: Wyd. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Mandal, E. (2017). Kobiety, mężczyźni, bliskie związki. Warszawa: PWN. Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami. Częstochowa: Wyd. UH-P. Sikorski, W. (2021). Psychologia relacji wewnątrzrodzinnych. Warszawa: Difin. Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Łódź: Wyd. UŁ. Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Efekty uczenia się w zakresie: wiedzy: 07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego. 07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń 07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego umiejętności: 07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać krytycznej oceny proponowanych treści, związanych z poszerzaniem umiejętności kompetencji: 07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (podający i problemowy) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną sprawdzające wiedzę, umiejętności i kompetencje w formie przygotowania raportu z empirycznego, anglojęzycznego artykułu odnoszącego się do problematyki relacji interpersonalnych, opublikowanego w ostatnich dwóch latach (jako źródło artykułów rekomendowana baza EBSCO). Praca pisemna, indywidualna. Celem zaliczenia jest trenowanie kluczowych umiejętności psychologa – wypowiadanie się na piśmie o psychologii w odniesieniu do problematyki relacji interpersonalnych, umiejętności jasnego przekazywania informacji na piśmie, umiejętności korzystania ze źródeł naukowych oraz umiejętności krytycznego myślenia. Kryteria oceny pracy Oceniane elementy Punktacja Zagadnienie powinno być poprzedzone chwytliwym pytaniem. 0-10 Zgodność tematu pracy z problematyką wykładów. Temat musi być węższy, odnoszący się do konkretnego problemu. 0-10 Umiejętność krytycznego myślenia 0-10 Umiejętność korzystania ze źródeł naukowych 0-10 Poprawność formalna – zawiera cytowania i bibliografię zgodne ze stylem APA 0-10 Poprawność językowa – pod względem ortografii, interpunkcji i gramatyki 0-10 Poprawność stylistyczna – styl jest zgodny z normą pisania akademickiego, ma charakter naukowy, a nie potoczny (autor nie używa kolokwializmów), a jednocześnie nie jest przestylizowany (autor nie używa języka pseudonaukowego czy żargonu z danej dziedziny). 0-10 Nieterminowość -10 dostateczne –51-59% - ocena dostateczna (3,0) – 36-41 pkt. • więcej niż dostateczne –60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 42-48 pkt. • dobre –70-79% - ocena dobra (4,0) 49-55 pkt. • więcej niż dobre –80-89% - ocena dobra plus (4,5) 56-62 pkt. • bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) 63-70 pkt. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Teorie psychologiczne wyjaśniające kształtowanie się relacji interpersonalnych. Specyfika badań psychologicznych nad relacjami interpersonalnymi. Prezentacja metod i narzędzi do badania relacji w podsystemach rodzinnych Pojęcie relacji interpersonalnej. Relacje interpersonalne- fazy, dynamika i typologie. Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania interpersonalnego. Rola zachowań wiążących w kształtowaniu relacji interpersonalnej. Wybrane aspekty psychologiczne relacji w podsystemach rodzinnych (podsystem małżeński, matka-dziecko, ojciec-dziecko, dziecko-dziecko). Zaburzenia w relacjach podsystemu małżeńskiego i rodzicielskiego. Zaburzenia w relacji rodzic-dziecko: przymusowe partnerstwo, podporządkowanie rodzica, toksyczna symbioza, parentyfikacja, faworyzacja rodzicielska. Zaburzenia w relacji dziecko-dziecko: agresja i przemoc, konflikt, rywalizacja, pomieszanie ról, identyfikacja dystansująca, Profilaktyka w zakresie kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Gaś, Z.B. (2016). Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu. Lublin: Wyd. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Kaźmierczak, M. (2008). Oblicza empatii w relacjach małżeńskich. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wyd. UG. Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Mandal, E. (2017). Kobiety, mężczyźni, bliskie związki. Warszawa: PWN. Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami. Częstochowa: Wyd. UH-P. Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Łódź: Wyd. UŁ. Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Uzupełniająca: Chojnacka, B. (2021). Doświadczenie parentyfikacji. Impuls: Kraków. Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. GWP: Gdańsk. Johnson, M.D. (2021). Bliskie związki. 25 największych mitów. PWN: Warszawa. White, N., Hughes, C. (2021). Rodzeństwo. PWN: Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena |
|
Informacje dodatkowe: | Efekty uczenia się w zakresie: wiedzy: 07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego. 07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń 07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego umiejętności: 07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać krytycznej oceny proponowanych treści, związanych z poszerzaniem umiejętności kompetencji: 07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (podający i problemowy) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną sprawdzające wiedzę w formie przygotowania raportu z empirycznego, anglojęzycznego artykułu odnoszącego się do problematyki relacji interpersonalnych, opublikowanego w ostatnich dwóch latach. Dyskusja podczas wykładów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Teoretyczne podstawy badań psychologicznych nad relacjami interpersonalnymi Specyfika badań psychologicznych nad relacjami interpersonalnymi. Relacje interpersonalne i ich typologie. Teorie psychologiczne wyjaśniające kształtowanie się relacji interpersonalnych. Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania interpersonalnego. Relacje w podsystemach rodzinnych. Zaburzenia w relacjach interpersonalnych. Profilaktyka w zakresie kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Gaś, Z.B. (2016). Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu. Lublin: Wyd. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Kaźmierczak, M. (2008). Oblicza empatii w relacjach małżeńskich. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wyd. UG. Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Mandal, E. (2017). Kobiety, mężczyźni, bliskie związki. Warszawa: PWN. Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami. Częstochowa: Wyd. UH-P. Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Łódź: Wyd. UŁ. Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Uzupełniająca: Chojnacka, B. (2021). Doświadczenie parentyfikacji. Impuls: Kraków. Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. GWP: Gdańsk. Johnson, M.D. (2021). Bliskie związki. 25 największych mitów. PWN: Warszawa. White, N., Hughes, C. (2021). Rodzeństwo. PWN: Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.