UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

1B3. Gry symulacyjne jako metoda pracy psychologa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-RZ1B20
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: 1B3. Gry symulacyjne jako metoda pracy psychologa
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student:

- posiada szczegółową wiedzę o funkcjonowaniu systemu rodzinnego, rozumie jego rolę w budowaniu optymalnych warunków rozwoju i jest świadomy konsekwencji wynikających z jego dysfunkcjonalności,

-dysponuje wiedzą pozwalającą na rozumienie zachowań ludzkich wyznaczonych różnicami indywidualnego rozwoju w perspektywie uwarunkowań socjalizacyjnych,

-umie zaplanować (zgodnie ze standardami etycznymi) postępowanie diagnostyczne w odniesieniu do jednostek, par, rodzin. Potrafi określić cele diagnozy psychologicznej, nawiązać profesjonalny kontakt z diagnozowaną osobą.


Skrócony opis:

 Zapoznanie z teoretycznymi podstawami teorii systemów w perspektywie pracy psychologa z rodziną

 Poszerzenie wiedzy z zakresu psychologicznych uwarunkowań funkcjonowania interpersonalnego

 Kształtowanie umiejętności psychologicznej analizy sytuacji problemowych w rodzinie

 Zapoznanie z wiedzą na temat przebiegu i etapów pracy psychologa metodą gry symulacyjnej

Efekty uczenia się:

Ps5_WW_02 Student umie:

-definiować pojęcia związane z teorią systemów,

-określić specyfikę pracy psychologa z rodziną

-opisać modele/teorie wyjaśniające uwarunkowania oraz przebieg procesu komunikacji interpersonalnej w każdym okresie życia człowieka, z uwzględnieniem jego specyfiki.

Ps5_WW_05 Student umie:

-zorientować się w zakresie specyfiki działań optymalizacyjnych, reedukacyjnych i stymulujących w ważnych dla rozwoju obszarach życia, takich jak: rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, praca,

-opisać etapy i przydatność metody gry symulacyjnej w pracy z rodziną

-wymienić aspekty etyczne związane z zastosowaniem metody gry symulacyjnej w terapii rodzin

Ps5_UW_01 Student potrafi:

- zastosować wiedzę z zakresu psychologii rozwoju i psychologii społecznej do zidentyfikowania podmiotowych oraz środowiskowych czynników zagrażających oraz wspierających przebieg i efekty procesu rozwoju komunikacji w każdym okresie życia człowieka,

- analizować i interpretować rezultaty pracy psychologicznej metodą gry symulacyjnej

Ps5_UW_06 Student potrafi:

- dokonać analizy i interpretacji rezultatów uzyskanych podczas zastosowania Kwestionariusza Komunikacji Małżeńskiej

-omówić zastosowanie i przydatność metody gry symulacyjnej w pracy psychologa

Ps5_KW_03 Student posiada kompetencje:

-komunikacyjne i interpersonalne umożliwiające współpracę ze społecznością, grupą i pojedynczymi osobami w różnym wieku przy realizacji różnorodnych celów: stymulujących, optymalizacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych

Ps5_KW_05 Student posiada kompetencje:

- w zakresie empatii, cechuje go wrażliwość na potrzeby jednostek, grup i społeczności

-w zakresie umiejętności wychodzenia poza schematyczne sposoby interpretowania zjawisk i proponowania rozwiązań

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Gra symulacyjna, mini wykład

Sposoby i kryteria oceniania:

 Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako przygotowanie, udział w grach symulacyjnych, dokonywanie analizy oraz interpretacji zaobserwowanych sytuacji psychologicznych. Aktywne uczestnictwo w grach symulacyjnych pozwala na pomiar: kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych studenta, empatii, kreatywności, umiejętności zidentyfikowania podmiotowych oraz środowiskowych czynników zagrażających oraz wspierających przebieg i efekty procesu rozwoju komunikacji człowieka (Ps5_KW_03, Ps5_KW_08, Ps5_UW_01). Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.



Szczegółowe treści kształcenia:

• Teoretyczne podstawy teorii systemów.

• Praca psychologiczna z rodziną.

• Funkcjonowanie interpersonalne i jego uwarunkowania.

• Modele i rodzaje komunikacji w rodzinie.

• Metoda gry symulacyjnej- charakterystyka oraz obszary zastosowania.

• Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie.


Literatura:

Podstawowa:

Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis.

Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk: GWP.

Corey, M. Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP (s. 121-148).

Łaguna M. (2004). Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk: GWP (s. 164-169).

Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

Bandler, R., Grinder J., Satir V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. O zdrowej komunikacji. Gdańsk: GWP.

Cheevers, P. (2010). Stres w rodzinie. Jak radzić sobie z trudnymi relacjami. Kielce: Wyd. Jedność.

Harwas – Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H.Liberska (red.). Psychologia rodziny, s. 47-72. Warszawa: PWN.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Gra symulacyjna, mini wykład

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną


 Przedmiotem oceny jest praca przygotowana przez studenta, analizująca poziom kompetencji komunikacyjnych przy pomocy Kwestionariusza Komunikacji Małżeńskiej M. Plopy. W ocenie uwzględnia się odniesienia do koncepcji teoretycznych omawianych na ćwiczeniach (Ps5_WW_02, Ps5_WW_05), umiejętność zaplanowania, czynności badawczych, poziom interpretacji otrzymanych wyników, proponowane metody oddziaływania psychologicznego (Ps5_UW_01, Ps5_UW_06) oraz kompetencje społeczne (Ps5_KW_03, Ps5_KW_05). Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.


 Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako udział w grach symulacyjnych, dokonywanie analizy oraz interpretacji zaobserwowanych sytuacji psychologicznych. Aktywne uczestnictwo w grach symulacyjnych pozwala na pomiar: kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych studenta, empatii, kreatywności, umiejętności zidentyfikowania podmiotowych oraz środowiskowych czynników zagrażających oraz wspierających przebieg i efekty procesu rozwoju komunikacji człowieka (Ps5_KW_03, Ps5_KW_08, Ps5_UW_01). Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.


Szczegółowe treści kształcenia:

• Teoretyczne podstawy teorii systemów.

• Praca psychologiczna z rodziną.

• Funkcjonowanie interpersonalne i jego uwarunkowania.

• Modele i rodzaje komunikacji w rodzinie.

• Metoda gry symulacyjnej- charakterystyka oraz obszary zastosowania.

• Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie.


Literatura:

Podstawowa:

Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis.

Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk: GWP.

Cheevers, P. (2010). Stres w rodzinie. Jak radzić sobie z trudnymi relacjami. Kielce: Wyd. Jedność.

Corey, M. Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Harwas – Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H.Liberska (red.). Psychologia rodziny, s. 47-72. Warszawa: PWN.

Kaźmierczak, M., Plopa, M. (2008). Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej. Warszawa, Wyd. VIZJA PRESS & IT.

Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń. Gdańsk: GWP.

Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny, 21-45. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

Bandler, R., Grinder J., Satir V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. O zdrowej komunikacji. Gdańsk: GWP.

Rostowska, T. (2008). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Wyd. IMPULS.

Stewart, J. (2000). (red.). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: PWN.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6