1B3. Gry symulacyjne jako metoda pracy psychologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-RZ1B20 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | 1B3. Gry symulacyjne jako metoda pracy psychologa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student: - posiada szczegółową wiedzę o funkcjonowaniu systemu rodzinnego, rozumie jego rolę w budowaniu optymalnych warunków rozwoju i jest świadomy konsekwencji wynikających z jego dysfunkcjonalności, -dysponuje wiedzą pozwalającą na rozumienie zachowań ludzkich wyznaczonych różnicami indywidualnego rozwoju w perspektywie uwarunkowań socjalizacyjnych, -umie zaplanować (zgodnie ze standardami etycznymi) postępowanie diagnostyczne w odniesieniu do jednostek, par, rodzin. Potrafi określić cele diagnozy psychologicznej, nawiązać profesjonalny kontakt z diagnozowaną osobą. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z teoretycznymi podstawami teorii systemów w perspektywie pracy psychologa z rodziną Poszerzenie wiedzy z zakresu psychologicznych uwarunkowań funkcjonowania interpersonalnego Kształtowanie umiejętności psychologicznej analizy sytuacji problemowych w rodzinie Zapoznanie z wiedzą na temat przebiegu i etapów pracy psychologa metodą gry symulacyjnej |
Efekty uczenia się: |
Ps5_WW_02 Student umie: -definiować pojęcia związane z teorią systemów, -określić specyfikę pracy psychologa z rodziną -opisać modele/teorie wyjaśniające uwarunkowania oraz przebieg procesu komunikacji interpersonalnej w każdym okresie życia człowieka, z uwzględnieniem jego specyfiki. Ps5_WW_05 Student umie: -zorientować się w zakresie specyfiki działań optymalizacyjnych, reedukacyjnych i stymulujących w ważnych dla rozwoju obszarach życia, takich jak: rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, praca, -opisać etapy i przydatność metody gry symulacyjnej w pracy z rodziną -wymienić aspekty etyczne związane z zastosowaniem metody gry symulacyjnej w terapii rodzin Ps5_UW_01 Student potrafi: - zastosować wiedzę z zakresu psychologii rozwoju i psychologii społecznej do zidentyfikowania podmiotowych oraz środowiskowych czynników zagrażających oraz wspierających przebieg i efekty procesu rozwoju komunikacji w każdym okresie życia człowieka, - analizować i interpretować rezultaty pracy psychologicznej metodą gry symulacyjnej Ps5_UW_06 Student potrafi: - dokonać analizy i interpretacji rezultatów uzyskanych podczas zastosowania Kwestionariusza Komunikacji Małżeńskiej -omówić zastosowanie i przydatność metody gry symulacyjnej w pracy psychologa Ps5_KW_03 Student posiada kompetencje: -komunikacyjne i interpersonalne umożliwiające współpracę ze społecznością, grupą i pojedynczymi osobami w różnym wieku przy realizacji różnorodnych celów: stymulujących, optymalizacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych Ps5_KW_05 Student posiada kompetencje: - w zakresie empatii, cechuje go wrażliwość na potrzeby jednostek, grup i społeczności -w zakresie umiejętności wychodzenia poza schematyczne sposoby interpretowania zjawisk i proponowania rozwiązań |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Gra symulacyjna, mini wykład |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako przygotowanie, udział w grach symulacyjnych, dokonywanie analizy oraz interpretacji zaobserwowanych sytuacji psychologicznych. Aktywne uczestnictwo w grach symulacyjnych pozwala na pomiar: kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych studenta, empatii, kreatywności, umiejętności zidentyfikowania podmiotowych oraz środowiskowych czynników zagrażających oraz wspierających przebieg i efekty procesu rozwoju komunikacji człowieka (Ps5_KW_03, Ps5_KW_08, Ps5_UW_01). Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Teoretyczne podstawy teorii systemów. • Praca psychologiczna z rodziną. • Funkcjonowanie interpersonalne i jego uwarunkowania. • Modele i rodzaje komunikacji w rodzinie. • Metoda gry symulacyjnej- charakterystyka oraz obszary zastosowania. • Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk: GWP. Corey, M. Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP (s. 121-148). Łaguna M. (2004). Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk: GWP (s. 164-169). Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: PWN. Uzupełniająca: Bandler, R., Grinder J., Satir V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. O zdrowej komunikacji. Gdańsk: GWP. Cheevers, P. (2010). Stres w rodzinie. Jak radzić sobie z trudnymi relacjami. Kielce: Wyd. Jedność. Harwas – Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H.Liberska (red.). Psychologia rodziny, s. 47-72. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Gra symulacyjna, mini wykład |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną Przedmiotem oceny jest praca przygotowana przez studenta, analizująca poziom kompetencji komunikacyjnych przy pomocy Kwestionariusza Komunikacji Małżeńskiej M. Plopy. W ocenie uwzględnia się odniesienia do koncepcji teoretycznych omawianych na ćwiczeniach (Ps5_WW_02, Ps5_WW_05), umiejętność zaplanowania, czynności badawczych, poziom interpretacji otrzymanych wyników, proponowane metody oddziaływania psychologicznego (Ps5_UW_01, Ps5_UW_06) oraz kompetencje społeczne (Ps5_KW_03, Ps5_KW_05). Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. Przedmiotem oceny jest aktywność studentów na zajęciach, rozumiana jako udział w grach symulacyjnych, dokonywanie analizy oraz interpretacji zaobserwowanych sytuacji psychologicznych. Aktywne uczestnictwo w grach symulacyjnych pozwala na pomiar: kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych studenta, empatii, kreatywności, umiejętności zidentyfikowania podmiotowych oraz środowiskowych czynników zagrażających oraz wspierających przebieg i efekty procesu rozwoju komunikacji człowieka (Ps5_KW_03, Ps5_KW_08, Ps5_UW_01). Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Teoretyczne podstawy teorii systemów. • Praca psychologiczna z rodziną. • Funkcjonowanie interpersonalne i jego uwarunkowania. • Modele i rodzaje komunikacji w rodzinie. • Metoda gry symulacyjnej- charakterystyka oraz obszary zastosowania. • Profilaktyka- kształtowanie konstruktywnych zasad komunikacji w rodzinie. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Gdańsk: GWP. Cheevers, P. (2010). Stres w rodzinie. Jak radzić sobie z trudnymi relacjami. Kielce: Wyd. Jedność. Corey, M. Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Harwas – Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H.Liberska (red.). Psychologia rodziny, s. 47-72. Warszawa: PWN. Kaźmierczak, M., Plopa, M. (2008). Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej. Warszawa, Wyd. VIZJA PRESS & IT. Kozak A., Łaguna M. (2009, 2014). Metody prowadzenia szkoleń. Gdańsk: GWP. Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny, 21-45. Warszawa: PWN. Uzupełniająca: Bandler, R., Grinder J., Satir V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. O zdrowej komunikacji. Gdańsk: GWP. Rostowska, T. (2008). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Wyd. IMPULS. Stewart, J. (2000). (red.). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.