Metody aktywne w psychoedukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-rzmapz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody aktywne w psychoedukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przekazanie wiedzy dotyczącej psychologicznych aspektów działań edukacyjnych z wykorzystaniem metod aktywnych. • Przekazanie wiedzy na temat różnych form interakcyjnych oddziaływań psychologicznych. • Zapoznanie z teoretycznymi zagadnieniami związanymi z zasadami opracowania programu psychoedukacyjnego oraz przygotowywania struktur ćwiczeniowych. |
Efekty uczenia się: |
Student 07Ps-W0A_W04 - dysponuje wiedzą psychologiczną pozwalającą na rozumienie zachowań ludzkich określonych różnicami indywidualnego rozwoju w perspektywie uwarunkowań socjalizacyjnych (rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej), np. w zakresie przejawiania inteligencji społecznej, skutecznej komunikacji, asertywności. Student ma wiedzę o konieczności zróżnicowania formy interakcyjnych oddziaływań psychologicznych w zależności od odbiorcy tych oddziaływań, np. w zależności od jego wieku, stanu zdrowia. 07Ps-W0A_W05 - ma orientację w zakresie specyfiki działań optymalizacyjnych, redukujących, stymulacyjnych w ważnych dla rozwoju obszarach życia (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza). Wie, że poprzez dobór adekwatnego stylu pracy i formy oddziaływań psychologicznych może stymulować rozwój rozumiany jako zorganizowany proces uczenia się określonych umiejętności psychologicznych, takich jak: efektywne komunikowanie się, prowadzenie negocjacji, mediacji, umiejętności asertywne, rozwiązywanie problemów natury społecznej, ale również umiejętności wychowawczych, obejmujących przygotowanie do prowadzenia zajęć grupowych z dziećmi, młodzieżą, czy też osobami dorosłymi. Student ma orientację w zakresie różnych form interakcyjnych oddziaływań psychologicznych, z wykorzystaniem metod aktywnych. Zna zalety i ograniczenia wynikające ze stosowania metod aktywnych. 07Ps-W0A_U06 - potrafi opracować, zaproponować i przeprowadzić działania wspomagające rozwój oraz rozwijające kompetencje osobiste, stosownie do potrzeb jednostki lub grupy. Potrafi uwzględnić w nich rolę dynamiki faz rozwoju grupy, emocji filokreatywnych, dobrać właściwe do zaplanowanych celów psychoedukacji ćwiczenia, rozumiejąc ich strukturę, dokonać ewaluacji zajęć. 07Ps-W0A_K01 - jest świadomy własnych kompetencji i ograniczeń zawodowych w obszarze pracy nad programem psychoedukacyjnym w zakresie pracy z grupą, z jednostką (tzw. trudny uczestnik) pokonywania ograniczeń organizacyjnych w realizacji programu psychoedukacyjnego oraz w radzeniu sobie z własnymi ograniczeniami dotyczącymi pracy z grupą metodami aktywnymi. Student ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy psychologicznej w kolejnych fazach swojego rozwoju zawodowego, dążenia do rozwoju osobistego oraz podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julitta Dębska | |
Prowadzący grup: | Julitta Dębska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia - metody aktywne: burza mózgów, dyskusja otwarta (praca w grupach, praca w parach), case study, prezentacje multimedialne, metoda symulacyjna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 15 pkt. 2. Prezentacja wybranej metody aktywnej - max. 15 pkt. Uwzględnienie wymaganego zakresu prezentacji - 10 pkt. Zastosowanie cyklu Kolba - 5 pkt. 3. Opracowanie scenariusza programu psychoedukacyjnego zgodnie z wytycznymi i dostarczenie do prowadzącej w uzgodnionym terminie - max. 35 pkt. Punkty: uwzględniane wszystkich wymaganych elementów scenariusza programu psychoedukacyjnego - 10 pkt. dostosowanie zaproponowanych metod do tematu - 10 pkt. możiiwość zrealizowania założonych celów poprzez realizację programu - 10 pkt. efektywne zaplanowanie czasu i zasobów - 5 pkt. Nieterminowe dostarczenie - minus 10 pkt. 4. Prezentacja wybranych ćwiczeń zgodnie z wytycznymi - max.35 pkt. Przedstawienie krótkiego wstępu o samym programie psychoedukacyjnym: temat, grupa odbiorców, cele - 3 pkt. Realizacja celu programu psychoedukacyjnego - 3 pkt. Dobór metod do celu i grupy docelowej- 4 pkt. Zaangażowanie uczestników - 3 pkt. Uwzględnienie 4 etapów cyklu Kolba- 4 pkt. Dostosowanie języka do słuchaczy- 3 pkt. Stosowanie przykładów, ciekawostek. - 3 pkt. Podsumowywanie ćwiczeń, wnioski- 3 pkt. Narzędzia pomocnicze. - 3 pkt. Zarządzanie czasem. - 3 pkt. Umiejętności prezentacyjne. - 3 pkt. Do zaliczenia wymagane jest zrealizowanie punktu 2, 3 i 4. 90-100 pkt - ocena bardzo dobra 89- 80 pkt. - ocena dobra plus 70-79 pkt. - ocena dobra 60-69 pkt. - ocena dostateczna plus 51-59 pkt. - ocena dostateczna |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach, podczas których pomiarowi (w procesie dyskusji) ulegają kompetencje komunikacyjne i interpersonalne studenta oraz jego gotowość do współpracy w zespole. 2. Prezentacja wybranej metody aktywnej (zadanie indywidualne lub grupowe - jest to uzależnione od liczby uczestników ćwiczeń i jest ustalane z prowadzącą zajęcia). Wymagania: Czas prezentacji- 30 minut. Celem prezentacji jest przekazanie grupie wiedzy o wybranej metodzie. Zastosowanie cyklu Kolba podczas prezentacji metody. Zaktywizowanie grupy. Zakres prezentacji: - na czym polega prezentowana metoda, - przykłady zastosowania (tematy, rodzaje warsztatów, grupy docelowe), - plusy metody, - ewentualne zagrożenia. 3. Opracowywanie w grupie scenariusza programu psychoedukacyjnego dla konkretnej grupy odbiorców oraz samodzielna prezentacja wybranych ćwiczeń z programu przed grupą. Wielkość grup będzie ustalona z prowadzącą na zajęciach i zależy ona od wielkości grupy zajęciowej. Wymagania dotyczące scenariusza programu psychoedukacyjnego: - temat związany ze specjalnością specjalnością uczestników, ważny społecznie, - grupy odbiorców: np. rodzice, małżeństwa, -opracowanie programu składającego się z 3 spotkań (każde spotkanie 3 godzinne), - ustalenie potrzeb odbiorców i grupy uczestników. - określenie celów: ogólne, szczegółowe. - identyfikacja zasobów: ludzkich, materialnych, czas. - planowanie treści i metod: bloki tematyczne, dobór treści (materiału nauczania), układ treści, dobór metod. -planowanie sposobu oceniania efektów pracy (ewaluacja procesu, ewaluacja wyników). -realizacja programu (elastyczność). -ocena efektywności psychoedukacji. Załączniki. Literatura. Studenci dostaną od prowadzącego drogą mailową wskazówki i przykładowy scenariusz programu edukacyjnego w oparciu, o które przygotują swój własny scenariusz. Oceniane jest uwzględniane wszystkich wymaganych elementów scenariusza programu psychoedukacyjnego oraz dostosowanie zaproponowanych metod do tematu i realizacja celów. Prezentacja wybranych ćwiczeń przed grupą, która odbędzie się na 3 ostatnich zajęciach. Obszary brane pod uwagę przy ocenie: Przedstawienie krótkiego wstępu o samym programie psychoedukacyjnym: temat, grupa odbiorców, cele. Realizacja celu programu psychoedukacyjnego. Dobór metod do celu i grupy docelowej. Zaangażowanie uczestników. Uwzględnienie 4 etapów cyklu Kolba. Dostosowanie języka do słuchaczy. Stosowanie przykładów, ciekawostek. Podsumowywanie ćwiczeń, wnioski. Narzędzia pomocnicze. Zarządzanie czasem. Umiejętności prezentacyjne. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Psychologiczne aspekty współczesnej edukacji. • Zapoznanie z wiedzą na temat różnorodności treningów grupowych. • Przekazanie wiedzy na temat psychoedukacji. • Obszary zastosowania psychoedukacji w pracy psychologa. • Kształtowanie świadomości na temat roli procesu grupowego w stymulowaniu zmian osobistych. • Zasady pracy z grupą. • Zapoznanie z pojęciem i rodzajami metod aktywnych. • Kompetencje osoby pracującej metodami aktywnymi. • Zasady dotyczące opracowania programu psychoedukacyjnego oraz wskazówek do przygotowywania struktur ćwiczeniowych. • Kształtowanie umiejętności konstruowania i prezentowania programów psychoedukacynych. • Ewaluacja programów psychoedukacyjnych. • Dobre praktyki w psychoedukacji. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Hipsz, K. (2014). Psychoedukacja: asertywność, stres, emocje, samoocena, komunikacja interpersonalna. Warszawa: Wyd. Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza SP. z o o. Kędzierska B., Znajmiecka-Sikora M. (2011). Kształcenie ustawiczne w kontekście rozwoju człowieka-grupowe metody wspierania rozwoju (s. 77-89). W: M. Znajmiecka-Sikora, B. Kędzierska (red.), Psychologiczne metody wspierania rozwoju osobistego i społecznego osób dorosłych. Łódź: Wyd. Ego. Kędzierska B., Znajmiecka-Sikora M. (2011). Efektywność szkoleń zawodowych i psychoedukacyjnych. Problemy metodologiczne i stan badań (s. 97-122). W: M. Znajmiecka-Sikora, B.Kędzierska (red.), Psychologiczne metody wspierania rozwoju osobistego i społecznego osób dorosłych. Łódź: Wyd. Ego. Woźniak, J. (2012). Ocenianie efektów szkolenia, czyli metody i problemy ewaluacji. Sopot: Wyd. GWP. Uzupełniająca: Czabała, C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wyd. PWN. Torój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Sopot: Wyd. GWP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia - metody aktywne: burza mózgów (typy: carousel brainstorm, 635, brainwrite, braindump, brainwalk), dyskusja otwarta (think-pair-share, praca w grupach, praca w parach), debata oksfordzka, fishbowl, case study, search for info, 1-2-3, road map, analiza fragmentów filmów, praca z metaforą, storytelling, mapy myśli, analiza fragmentów tekstów, prezentacje multimedialne, metoda symulacyjna, gamifikacja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny scenariusza zajęć: kompletność struktury planu zajęć 16 pkt. kompletność elementów programu psychoedukacyjnego 15 pkt. zasadność i innowacyjność wykorzystywanych ćwiczeń 15 pkt. stosowanie min. trzech różnych metod aktywnych 5 pkt. omówienie wybranej metody aktywnej 5 pkt. jakość pomocy do zajęć 10 pkt. komunikatywność 10 pkt. stosowanie przykładów, ciekawostek 10 pkt. spiralny układ treści 4 pkt. ważność społeczna tematu 10 pkt. nieterminowość -10 pkt. Kryteria oceny: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty kształcenia dotyczące wiedzy, umiejętności oraz kompetencji będą ocenione podczas: -aktywnego uczestnictwa w zajęciach, podczas których pomiarowi (w procesie dyskusji) ulegają kompetencje komunikacyjne i interpersonalne studenta oraz jego gotowość do współpracy w zespole, -prezentacja wybranej metody aktywnej (zespoły 2-3 osobowe) - przygotowanie scenariusza programu psychoedukacyjnego z obszaru psychologii rodziny dla konkretnej grupy odbiorców- dzieci i młodzież ( na trzy spotkania, czas 3 dni, po 6 godzin) przez zespół (2-3 osoby) oraz samodzielna prezentacja wybranych ćwiczeń z programu przed grupą w wyznaczonym terminie (20-minutowe próbki dla grupy zajęciowej ). Tematyka: Rola rodziny w kształtowaniu odporności psychicznej . |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Psychoedukacja w pracy psychologa. • Kształtowanie świadomości na temat roli procesu grupowego w stymulowaniu zmian osobistych i grupowych. • Pojęcie i rodzaje metod aktywnych. • Zasady dotyczące opracowania programu psychoedukacyjnego oraz wskazówek do przygotowywania struktur ćwiczeniowych. • Kształtowanie umiejętności konstruowania i prezentowania programów psychoedukacynych. |
|
Literatura: |
Hanson, R. (2018). Rezyliencja. Gdańsk: GWP. Fortuna, P. (2010). Studium przypadku w praktyce szkoleniowej. Gdańsk: GWP. Kędzierska, B., Znajmiecka-Sikora, M. (2011). Kształcenie ustawiczne w kontekście rozwoju człowieka-grupowe metody wspierania rozwoju. W: M. Znajmiecka-Sikora, B. Kędzierska (red.), Psychologiczne metody wspierania rozwoju osobistego i społecznego osób dorosłych, s. 77-89. Łódź: Wyd. Ego. Kędzierska, B., Znajmiecka-Sikora, M. (2011). Efektywność szkoleń zawodowych i psychoedukacyjnych. Problemy metodologiczne i stan badań. W: M. ZnajmieckaSikora, B.Kędzierska (red.), Psychologiczne metody wspierania rozwoju osobistego i społecznego osób dorosłych, s. 97-122. Łódź: Wyd. Ego. Strycharczyk, D., Clough P. (2017). Odporność psychiczna. Gdańsk: GWP. Szałas, N., Bryńska, A. (2021). Myślę, czuję, działam. Psychoedukacja i psychoterapia nastolatka. Warszawa: Wyd. Centrum CBT, cz.1 i 2. Szymczak, W.F., Wański, T. (2011). Profesjonalni trenerzy, jak planować i osiągać długofalowe rezultaty. Sopot: GWP. Vopel, K. (1999). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Wyd. Jedność. Woźniak, J. (2012). Ocenianie efektów szkolenia, czyli metody i problemy ewaluacji. Sopot: GWP. Torój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Sopot: GWP. Urban, M. (2010). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, jak uatrakcyjnić zajęcia. Gdańsk: GWP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia - metody aktywne: burza mózgów (typy: carousel brainstorm, 635, brainwrite, braindump, brainwalk), dyskusja otwarta (praca w grupach, praca w parach), debata oksfordzka, fishbowl, case study, analiza fragmentów filmów, praca z metaforą, storytelling, mapy myśli, analiza fragmentów tekstów, prezentacje multimedialne, metoda symulacyjna, gamifikacja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Przygotowanie programu psychoedukacyjnego, przeznaczonego na trzy spotkania z grupą docelową (tematyka programu jest uzgadniana z prowadzącą) wraz z prezentacją zaproponowanej przez prowadzącą metody aktywnej. Zadanie do realizacji w grupach (2-3 osobowych). Prezentacja wyników zadania w formie 20-minutowych próbek dla grupy zajęciowej na przedostatnich i ostatnich zajęciach. Główne kryteria oceny: struktura planu i kompletność elementów programu psychoedukacyjnego, komunikatywność, komunikacja niewerbalna, ważność społeczna tematu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Psychologiczne aspekty współczesnej edukacji. • Zapoznanie z wiedzą na temat różnorodności treningów grupowych. • Przekazanie wiedzy na temat psychoedukacji. • Obszary zastosowania psychoedukacji w pracy psychologa. • Kształtowanie świadomości na temat roli procesu grupowego w stymulowaniu zmian osobistych. • Zasady pracy z grupą. • Zapoznanie z pojęciem i rodzajami metod aktywnych. • Kompetencje osoby pracującej metodami aktywnymi. • Zasady dotyczące opracowania programu psychoedukacyjnego oraz wskazówek do przygotowywania struktur ćwiczeniowych. • Kształtowanie umiejętności konstruowania i prezentowania programów psychoedukacynych. • Ewaluacja programów psychoedukacyjnych. • Dobre praktyki w psychoedukacji. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Hipsz, K. (2014). Psychoedukacja: asertywność, stres, emocje, samoocena, komunikacja interpersonalna. Warszawa: Wyd. Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza SP. z o o. Kędzierska B., Znajmiecka-Sikora M. (2011). Kształcenie ustawiczne w kontekście rozwoju człowieka-grupowe metody wspierania rozwoju (s. 77-89). W: M. Znajmiecka-Sikora, B. Kędzierska (red.), Psychologiczne metody wspierania rozwoju osobistego i społecznego osób dorosłych. Łódź: Wyd. Ego. Kędzierska B., Znajmiecka-Sikora M. (2011). Efektywność szkoleń zawodowych i psychoedukacyjnych. Problemy metodologiczne i stan badań (s. 97-122). W: M. Znajmiecka-Sikora, B.Kędzierska (red.), Psychologiczne metody wspierania rozwoju osobistego i społecznego osób dorosłych. Łódź: Wyd. Ego. Woźniak, J. (2012). Ocenianie efektów szkolenia, czyli metody i problemy ewaluacji. Sopot: Wyd. GWP. Uzupełniająca: Czabała, C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wyd. PWN. Torój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Sopot: Wyd. GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.