UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne teorie zarządzania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-6TZKOE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne teorie zarządzania
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Posiadanie przez Doktorantów podstawowej wiedzy w zakresie:

•teorii organizacji i zarządzania, zachowań organizacyjnych, mikroekonomii, statystyki, przedmiotów społecznych: socjologii i psychologii.

•gromadzenia i korzystania z informacji w zakresie: specjalistycznej literatury, dokumentacji pierwotnej i wtórnej, obserwacji bezpośredniej, metod badań społecznych.

•umiejętności pracy samodzielnej i współuczestniczenie w pracy zespołowej.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest również poszerzenie dotychczasowej wiedzy z zakresu zarządzania o włączenie do tradycyjnych funkcji kierowniczych (menedżerskich), funkcji zarządzania zmianami, koniecznej we współczesnych uwarunkowaniach internacjonalizacji i globalizacji ekonomii. W szczególności przedmiot ukierunkowany jest na ukazanie roli i sposobu wykorzystywania koncepcji kompetencji w kształtowaniu unikalności projektu organizacji i jej konkurencyjności na rynku a także istotnej roli kultury organizacyjnej w funkcjonowaniu organizacji i zarzadzania nią.

Efekty uczenia się:

Wiedzy

- Doktorant obserwuje i analizuje wpływ zmian w otoczeniu organizacji oraz możliwości ich wpływu na realizację jej podstawowych funkcji ze szczególnym uwzględnieniem obszaru kultury organizacyjnej i kompetencji,

- Doktorant formułuje i uzasadnia potrzebę zmian w zarządzaniu organizacją wynikających ze zmienności sytuacji w otoczeniu i wewnętrznej (np. kryzysową) firmy,

- Doktorant definiuje zagadnienia z zakresu teorii zarządzania zmianami, kształtowania kultury organizacyjnej oraz kompetencji pracowniczych,

- Doktorant ocenia wpływ kultury organizacyjnej i systemu kompetencji na funkcjonowanie człowieka w organizacji.

Umiejętności

- Doktorant wykorzystuje wiedzę z zakresu zarządzania zmianami do kierowania lub współuczestniczenia we wprowadzaniu zmian,

- Doktorant wyodrębnia czynniki mające wpływ na kształtowanie i zmianę kultury organizacyjnej i systemu kompetencji oraz wyjaśnia przebieg obu procesów,

- Doktorant współuczestniczy w opracowaniu projektu zmian i kieruje (lub współuczestniczy) w ich wdrażaniu,

- Doktorant wykorzystuje metody twórczego myślenia do proponowania wariantów zmian.

Kompetencji społecznych (postaw)

- Doktorant posiada kompetencje w zakresie pracy w zespołach interdyscyplinarnych, przedstawiania i dyskutowania propozycji rozwiązań organizacyjnych,

- Doktorant posiada kompetencje w zakresie stosowania w praktyce, opartej na teoretycznych zasadach „problem solving”, metodyki wprowadzania zmian,

- Doktorant prezentuje interdyscyplinarne podejście w diagnozowaniu problemów i proponowaniu rozwiązań organizacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Świątek-Barylska
Prowadzący grup: Tomasz Czapla, Jerzy Czarnecki, Wojciech Grzegorczyk, Jan Jeżak, Ilona Świątek-Barylska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zajęcia prowadzone są przez zespół w składzie:

dr hab. Ilona Świątek-Barylska, prof. UŁ – 6 godz.

dr Jerzy Czarnecki – 9 godz.

prof. dr hab. Jan Jeżak – 3 godz.

prof. dr hab. Wojciech Grzegorczyk – 6 godz.

dr hab. Tomasz Czapla, prof. UŁ – 6 godz.


Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacja audiowizualną, analiza przypadków „case study” dyskusja panelowa, prezentacje.

Sposoby i kryteria oceniania:

1.Ocena obecności i aktywności na wykładach. (10-15 p.)

2.Ocena na podstawie egzaminu pisemnego: opanowania materiału wynikającego z treści przekazanych na wykładach i zalecanej literatury. (51-90 p.)



Szczegółowe treści kształcenia:

W1 - 14 godz.

Zarządzanie zmianami, jako istotna funkcja kierownicza we współczesnych organizacjach. Pojęcia podstawowe: zmiana, zarządzanie zmianą i ich związek z elastycznością organizacji. Otoczenie, jako zewnętrzne źródło zmian przedsiębiorstwa (organizacji, instytucji. Wewnętrzne potrzeby dokonywania zmian w zarządzaniu organizacjami. Rodzaje i formy zmian organizacyjnych.

Strategie kierownicze. Metodyka (proces) wprowadzania zmian, jako pochodna problemu „problem solving” i „cyklu organizacyjnego” Taylora i Le Chatelier'a. Fazy i etapy tego procesu i ich omówienie.

Współczesne i tradycyjne metody i techniki zarządzania wspomagające proces zmian.

Rola i funkcje: kadry kierowniczej organizacji, specjalistów wewnętrznych, konsultantów zewnętrznych w pilotowaniu (lub realizowaniu) procesu zmian. Szkolenie i podnoszenie kwalifikacji załogi jako istotny element wdrażania projektu zmian.

Działania kadry kierowniczej ograniczające psychologiczne bariery wprowadzania zmian.


W2 - 6 godz.

Podejście kulturowe w zarządzaniu

System kulturowy organizacji

Kształtowanie kultury organizacyjnej

Strategie kształtowania kultury organizacyjnej

Rodzaje i wymiary kultury organizacyjnej

Siła kultury organizacyjnej

Funkcje kultury organizacyjnej

Powtórzenie materiału i przygotowanie do zaliczenia


W3- 10 godz.

Rola i koncepcje zarządzania kompetencjami w organizacji – przegląd rozumienia pojęcia kompetencji;

Budowa modelu kompetencji – omówienie podstawowych składowych kompetencji i wzajemnych związków, jakie między nimi zachodzą;

Racjonalne składowe kompetencji – omówienie roli i znaczenia wiedzy, rozumienia i umiejętności;

Emocjonalne składowe kompetencji – omówienie roli wartości, przekonań

i postaw;

Narzędzia rozwoju i oceny kompetencji w organizacji;

Obszary wykorzystywania kompetencji w realizacji funkcji personalnej organizacji;


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

•Collins J.C., Porras J.I., Wizjonerskie organizacje. Praktyki zarzadzania najlepszych firm, Wyd. SPM Project, Warszawa 2003.

•Glinkowska B., Kaczmarek B., Tworzenie grup kapitałowych i aliansów strategicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

•Juchnowicz M., Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcja, kontrowersje, aplikacje, PWE, Warszawa 2010.

•Kaczmarek B., Współczesne wyzwania dla zarządzania przedsiębiorstwami, Dom Organizatora Toruń, 2014.

•Reinfuss R., MBO. Prosta i skuteczna technika zarządzania, Wyd. Helion, Warszawa 2009.

•Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków 2007.

•Stachowicz-Stanusch A., Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Wyd. Helion, Gliwice 2007.

•Clarke L., Zarządzanie zmianą, Wyd. Gebethner i S-ka, Warszawa 1997.

•Carr D. K., Hard K. J., Trahant W. J., Zarządzanie procesem zmian, PWN, Warszawa 1998.

•Martyniak Z., Metody organizacji i zarządzania, Wyd. AE, Kraków, 1999.

•Mikołajczyk Z, Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, PWN, Warszawa 2001.

•Z. Mikołajczyk, Zarządzanie procesem zmian w organizacjach, Wyd. Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa w Katowicach, Katowice 2003.

•K. Zimniewicz, Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 1999.

•Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, wyd. 2, C.H. Beck, Warszawa 2006

•Dubois D.D. i Rothwell W.J.: „Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach”, wyd. Helion, Gliwice 2008

•Filipowicz G.: „Zarządzanie kompetencjami zawodowymi”, PWE, Warszawa 2004

•Oleksyn T.: „Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006

Literatura uzupełniająca:

•Bugdol M., Wartości organizacyjne, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

•Czarnota-Bojarska J., Dopasowanie człowiek –organizacja i tożsamość organizacyjna, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

•Handy, Ch. Wiek przezwyciężonego rozumu, Wyd. Business Press, Warszawa 1998.

•Świątek-Barylska I., Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wyd. UŁ, Łódź 2013.

•Wiśniewski Z., Wdrażanie zmian w organizacji: ujęcie dynamiczne, Wyd. PŁ, Łódź 2010.

•Stabryła A., Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze, Wyd. UE, Kraków 2012. (rozdz. 10 i 22).

•Czerska M., Szpitter A., Koncepcje zarządzania, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010. (Część piąta – „Podejście do zmian w organizacji”).

•Aniszewska G. (red.), Kultura organizacyjna w zarządzaniu, PWE, Warszawa 2007 (ss.13-85 i 202-223) ( rozdz. 1, 2 i 9)

•Czerska M., Zmiana kulturowa w organizacji, Difin, Warszawa 2003 (ss.9-100) (rozdz. 1 i 2)

•Sikorski Cz., Kształtowanie kultury organizacyjnej, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2009 (ss.9-173) (rozdz.1,2 i 3)

•Sikorski Cz., Kultury świata - kultury organizacji, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2012

•Bartnicki M.: „Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii”, wyd. Placet, Warszawa 2000

•Goleman D.: „Inteligencja emocjonalna”, Media Rodzina, Poznań 1997

•Hampden – Turner Ch.; Trompenaars F.: „Siedem wymiarów kultury”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000

•Hoftstede G.; Hofstede G.J.: „Kultury i organizacje”, PWE, Warszawa 2007

•Sidor-Rządkowska M., Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006

•Trompenaars F.; Hampden – Turner Ch.: „Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005

•Whiddett S. i Hollyforde S.: „Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003

•Wood R. i Payne T.: „Metody rekrutacji i selekcji pracowników oparte na kompetencjach”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006

•Woodruffe Ch.: „Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Świątek-Barylska
Prowadzący grup: Tomasz Czapla, Jerzy Czarnecki, Wojciech Grzegorczyk, Jan Jeżak, Ilona Świątek-Barylska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zajęcia prowadzone są przez zespół w składzie:

dr hab. Ilona Świątek-Barylska, prof. UŁ – 6 godz.

dr Jerzy Czarnecki – 9 godz.

prof. dr hab. Jan Jeżak – 3 godz.

prof. dr hab. Wojciech Grzegorczyk – 6 godz.

dr hab. Tomasz Czapla, prof. UŁ – 6 godz.


Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacja audiowizualną, analiza przypadków „case study” dyskusja panelowa, prezentacje.

Sposoby i kryteria oceniania:

1.Ocena obecności i aktywności na wykładach. (10-15 p.)

2.Ocena na podstawie egzaminu pisemnego: opanowania materiału wynikającego z treści przekazanych na wykładach i zalecanej literatury. (51-90 p.)


Szczegółowe treści kształcenia:

W1

Zarządzanie zmianami, jako istotna funkcja kierownicza we współczesnych organizacjach. Pojęcia podstawowe: zmiana, zarządzanie zmianą i ich związek z elastycznością organizacji. Otoczenie, jako zewnętrzne źródło zmian przedsiębiorstwa (organizacji, instytucji. Wewnętrzne potrzeby dokonywania zmian w zarządzaniu organizacjami. Rodzaje i formy zmian organizacyjnych.

Strategie kierownicze. Metodyka (proces) wprowadzania zmian, jako pochodna problemu „problem solving” i „cyklu organizacyjnego” Taylora i Le Chatelier'a. Fazy i etapy tego procesu i ich omówienie.

Współczesne i tradycyjne metody i techniki zarządzania wspomagające proces zmian.

Rola i funkcje: kadry kierowniczej organizacji, specjalistów wewnętrznych, konsultantów zewnętrznych w pilotowaniu (lub realizowaniu) procesu zmian. Szkolenie i podnoszenie kwalifikacji załogi jako istotny element wdrażania projektu zmian.

Działania kadry kierowniczej ograniczające psychologiczne bariery wprowadzania zmian.


W2

Podejście kulturowe w zarządzaniu

System kulturowy organizacji

Kształtowanie kultury organizacyjnej

Strategie kształtowania kultury organizacyjnej

Rodzaje i wymiary kultury organizacyjnej

Siła kultury organizacyjnej

Funkcje kultury organizacyjnej

Powtórzenie materiału i przygotowanie do zaliczenia


W3

Rola i koncepcje zarządzania kompetencjami w organizacji – przegląd rozumienia pojęcia kompetencji;

Budowa modelu kompetencji – omówienie podstawowych składowych kompetencji i wzajemnych związków, jakie między nimi zachodzą;

Racjonalne składowe kompetencji – omówienie roli i znaczenia wiedzy, rozumienia i umiejętności;

Emocjonalne składowe kompetencji – omówienie roli wartości, przekonań

i postaw;

Narzędzia rozwoju i oceny kompetencji w organizacji;

Obszary wykorzystywania kompetencji w realizacji funkcji personalnej organizacji;


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

•Collins J.C., Porras J.I., Wizjonerskie organizacje. Praktyki zarzadzania najlepszych firm, Wyd. SPM Project, Warszawa 2003.

•Glinkowska B., Kaczmarek B., Tworzenie grup kapitałowych i aliansów strategicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

•Juchnowicz M., Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcja, kontrowersje, aplikacje, PWE, Warszawa 2010.

•Kaczmarek B., Współczesne wyzwania dla zarządzania przedsiębiorstwami, Dom Organizatora Toruń, 2014.

•Reinfuss R., MBO. Prosta i skuteczna technika zarządzania, Wyd. Helion, Warszawa 2009.

•Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków 2007.

•Stachowicz-Stanusch A., Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Wyd. Helion, Gliwice 2007.

•Clarke L., Zarządzanie zmianą, Wyd. Gebethner i S-ka, Warszawa 1997.

•Carr D. K., Hard K. J., Trahant W. J., Zarządzanie procesem zmian, PWN, Warszawa 1998.

•Martyniak Z., Metody organizacji i zarządzania, Wyd. AE, Kraków, 1999.

•Mikołajczyk Z, Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, PWN, Warszawa 2001.

•Z. Mikołajczyk, Zarządzanie procesem zmian w organizacjach, Wyd. Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa w Katowicach, Katowice 2003.

•K. Zimniewicz, Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 1999.

•Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, wyd. 2, C.H. Beck, Warszawa 2006

•Dubois D.D. i Rothwell W.J.: „Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach”, wyd. Helion, Gliwice 2008

•Filipowicz G.: „Zarządzanie kompetencjami zawodowymi”, PWE, Warszawa 2004

•Oleksyn T.: „Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006

Literatura uzupełniająca:

•Bugdol M., Wartości organizacyjne, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

•Czarnota-Bojarska J., Dopasowanie człowiek –organizacja i tożsamość organizacyjna, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

•Handy, Ch. Wiek przezwyciężonego rozumu, Wyd. Business Press, Warszawa 1998.

•Świątek-Barylska I., Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wyd. UŁ, Łódź 2013.

•Wiśniewski Z., Wdrażanie zmian w organizacji: ujęcie dynamiczne, Wyd. PŁ, Łódź 2010.

•Stabryła A., Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze, Wyd. UE, Kraków 2012. (rozdz. 10 i 22).

•Czerska M., Szpitter A., Koncepcje zarządzania, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010. (Część piąta – „Podejście do zmian w organizacji”).

•Aniszewska G. (red.), Kultura organizacyjna w zarządzaniu, PWE, Warszawa 2007 (ss.13-85 i 202-223) ( rozdz. 1, 2 i 9)

•Czerska M., Zmiana kulturowa w organizacji, Difin, Warszawa 2003 (ss.9-100) (rozdz. 1 i 2)

•Sikorski Cz., Kształtowanie kultury organizacyjnej, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2009 (ss.9-173) (rozdz.1,2 i 3)

•Sikorski Cz., Kultury świata - kultury organizacji, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2012

•Bartnicki M.: „Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii”, wyd. Placet, Warszawa 2000

•Goleman D.: „Inteligencja emocjonalna”, Media Rodzina, Poznań 1997

•Hampden – Turner Ch.; Trompenaars F.: „Siedem wymiarów kultury”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000

•Hoftstede G.; Hofstede G.J.: „Kultury i organizacje”, PWE, Warszawa 2007

•Sidor-Rządkowska M., Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006

•Trompenaars F.; Hampden – Turner Ch.: „Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005

•Whiddett S. i Hollyforde S.: „Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003

•Wood R. i Payne T.: „Metody rekrutacji i selekcji pracowników oparte na kompetencjach”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006

•Woodruffe Ch.: „Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6