UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza branży i pozycji konkurencyjnej biznesu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-AABWZZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza branży i pozycji konkurencyjnej biznesu
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Brak


Skrócony opis:

Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodyką analizowania pozycji konkurencyjnej jednostek biznesowych z wykorzystaniem przykładów praktycznych oraz analizowaniem przypadków. Wybrane techniki wdrożone zostaną z wykorzystaniem aplikacji komputerowych.

Pełny opis:

Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodyką analizowania pozycji konkurencyjnej jednostek biznesowych z wykorzystaniem przykładów praktycznych oraz analizowaniem przypadków. Wybrane techniki wdrożone zostaną z wykorzystaniem aplikacji komputerowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę o elementach makrootoczenia oraz otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstw (08A-1P_W02)

Posiada podstawową wiedzę o regułach konkurowania i kooperowania na rynkach krajowych (08A-1P_W03)

Posiada wiedzę o metodach i narzędziach analizy strategicznej (08A-1P_W06)

Posiada wiedzę o regułach ekonomicznych wpływających na podejmowanie decyzji w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem (08A-1P_W07)

Posiada wiedzę o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencji zmian w makrootoczeniu oraz otoczeniu konkurencyjnym i ich wpływie na funkcjonowanie przedsiębiorstw, a także o konsekwencji decyzji podejmowanych wewnątrz przedsiębiorstwa (08A-1P_W08)

Posiada wiedzę o poglądach i ich ewolucji na temat mechanizmów tworzenia przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwa, form konkurencji i kooperacji pomiędzy nimi (08A-1P_W09)

Zna zasady tworzenia modelu biznesowego oraz projektowania strategii konkurowania wraz z podporządkowanymi jej strategiami funkcjonalnymi (08A-1P_W11)

Posiada wiedzę potrzebną do kompleksowej oceny sytuacji przedsiębiorstwa w wymiarze konkurencyjnym (08A-1P_W12)

Posiada wiedzę na temat podstawowych źródeł tworzenia wartości w przedsiębiorstwie (08A-1P_W13)

Posiada wiedzę na temat metod analizy zjawisk w otoczeniu przedsiębiorstwa, w kontekście ich wpływu na jego sytuację (08A-1P_W14)

Umiejętności

Potrafi prawidłowo interpretować znaczenie poszczególnych elementów makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego (08A-1P_U02)

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do praktycznego analizowania wpływu poszczególnych elementów makrootczenia i otoczenia konkurencyjnego na jego zdolność do tworzenia przewagi konkurencyjnej (08A-1P_U03)

Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg wybranych procesów w makrootoczeniu i otoczeniu konkurencyjnym przedsiębiorstwa(08A-1P_U04)

Potrafi prognozować zmiany w otoczeniu konkurencyjnym oraz analizować ich wpływ na zdolność przedsiębiorstwa do tworzenia przewagi konkurencyjnej (08A-1P_U04)

Posiada umiejętność oceny alternatywnych rozwiązań konkretnego problemu i dokonania odpowiedniego wyboru (08A-1P_U07)

Posiada umiejętność analizowania makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego (08A-1P_U08)

Posiada umiejętność wszechstronnej oceny sytuacji przedsiębiorstwa w wymiarze konkurencyjnym (08A-1P_U12)

Posiada umiejętność oceny wpływu zjawisk w otoczeniu przedsiębiorstwa na jego sytuację (08A-1P_U14)

Kompetencje społeczne

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (08A-1P_K02)

Potrafi uczestniczyć w przygotowaniu raportów i analiz niezbędnych do podejmowania decyzji biznesowych, uwzględniając aspekty ekonomiczne (08A-1P_K05)

Potrafi kreatywnie integrować wiedzę z obszarów zarządzania oraz ją stosować do oceny sytuacji przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji biznesowych (08A-1P_K08)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Brak


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody poszukujące | SWOT



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 75.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 25.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Cel prowadzenia analiz strategicznych

Techniki analizy strategicznej i sektorowej

Metodyka analizowania konkurentów i klientów

Kluczowe metody analizowania otoczenia

Techniki analizy ewolucyjnej

Znaczenie metod analizy finansowej dla zrozumienia strategii biznesu

Analiza sektorowa w praktyce


Ćwiczenia audytoryjne

Warsztat stratega

Techniki analizy strategicznej i sektorowej

Metodyka analizowania konkurentów

Kluczowe metody analizowania otoczenia

Techniki analizy ewolucyjnej

Znaczenie metod analizy finansowej dla zrozumienia strategii biznesu

Praktyczne aspekty analizy sektorowej



Literatura:

Literatura podstawowa

C.S. Fleisher, B.E. Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis. Methods and Techniques for Analyzing Business Competition, Prentice Hall, 2003

M.E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001

Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizowania sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1994

Literatura dodatkowa

Jeżak J., Matyjas Z., Mapa grup strategicznych elementem analizy konkurencji w sektorze, „Przegląd Organizacji”, 2001, nr 9

R. M. Grant, Contemporary Strategy Analysis, Blackwell Publishing, 2005

G.S. Day, D.J. Reibstein, Wharton on Dynamic Competitive Strategy, John Wiley and Sons, New York 1997

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody poszukujące | SWOT



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 75.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 25.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Cel prowadzenia analiz strategicznych

Techniki analizy strategicznej i sektorowej

Metodyka analizowania konkurentów i klientów

Kluczowe metody analizowania otoczenia

Techniki analizy ewolucyjnej

Znaczenie metod analizy finansowej dla zrozumienia strategii biznesu

Analiza sektorowa w praktyce


Ćwiczenia audytoryjne

Warsztat stratega

Techniki analizy strategicznej i sektorowej

Metodyka analizowania konkurentów

Kluczowe metody analizowania otoczenia

Techniki analizy ewolucyjnej

Znaczenie metod analizy finansowej dla zrozumienia strategii biznesu

Praktyczne aspekty analizy sektorowej



Literatura:

Literatura podstawowa

C.S. Fleisher, B.E. Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis. Methods and Techniques for Analyzing Business Competition, Prentice Hall, 2003

M.E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001

Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizowania sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1994

Literatura dodatkowa

Jeżak J., Matyjas Z., Mapa grup strategicznych elementem analizy konkurencji w sektorze, „Przegląd Organizacji”, 2001, nr 9

R. M. Grant, Contemporary Strategy Analysis, Blackwell Publishing, 2005

G.S. Day, D.J. Reibstein, Wharton on Dynamic Competitive Strategy, John Wiley and Sons, New York 1997

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta:


Wykład kursowy:

• Bieżąca lektura podręcznika • 20

• Przygotowanie do egzaminu • 20

Ćwiczenia:

• Zadania domowe • 126

• Opracowanie zadania praktycznego na zaliczenie 42


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody poszukujące | SWOT



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 75.00%

+ Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 25.00%

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

75% × ocena formująca rozliczająca test

+ 25% × ocena formująca rozliczająca zadanie

= Ocena końcowa przedmiotu



Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy:

Brak




Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne:

Brak





Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie

Techniki analizy strategicznej i sektorowej

Metodyka analizowania konkurentów i klientów

Kluczowe metody analizowania otoczenia

Techniki analizy ewolucyjnej

Znaczenie metod analizy finansowej dla zrozumienia strategii biznesu

Egzamin testowy


Ćwiczenia audytoryjne

Warsztat stratega

Techniki analizy strategicznej i sektorowej

Metodyka analizowania konkurentów

Kluczowe metody analizowania otoczenia

Techniki analizy ewolucyjnej

Znaczenie metod analizy finansowej dla zrozumienia strategii biznesu

Zaliczenie



Literatura:

Literatura podstawowa

C.S. Fleisher, B.E. Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis. Methods and Techniques for Analyzing Business Competition, Prentice Hall, 2003

M.E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001

Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizowania sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1994

Literatura dodatkowa

Jeżak J., Matyjas Z., Mapa grup strategicznych elementem analizy konkurencji w sektorze, „Przegląd Organizacji”, 2001, nr 9

R. M. Grant, Contemporary Strategy Analysis, Blackwell Publishing, 2005

G.S. Day, D.J. Reibstein, Wharton on Dynamic Competitive Strategy, John Wiley and Sons, New York 1997

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6