UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody jakościowe w analizie danych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-AMJZAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody jakościowe w analizie danych
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Analiza, diagnoza, wnioskowanie i rekomendacje winny odbywać się z wykorzystaniem zbilansowanego podejścia ilościowego z jakościowym. Ostatnie lata przyniosły wyraźny wzrost znaczenia informacji z badań jakościowych. Obok tradycyjnych metod badań jakościowych (IDI, FGI, obserwacja itp.) w sferze zarządzania poszerza się zakres wykorzystania takich badań jak badania etnograficzne, semiotyczne, heurystyczne, netnografia itp. Celem programu będzie budowa i rozwój wiedzy i umiejętności związanych z projektowanie i realizacją badań jakościowych, a w szczególności wykorzystanie informacji płynących z badań jakościowych w procesie podejmowania decyzji biznesowych.

Pełny opis:

Analiza, diagnoza, wnioskowanie i rekomendacje winny odbywać się z wykorzystaniem zbilansowanego podejścia ilościowego z jakościowym. Ostatnie lata przyniosły wyraźny wzrost znaczenia informacji z badań jakościowych. Obok tradycyjnych metod badań jakościowych (IDI, FGI, obserwacja itp.) w sferze zarządzania poszerza się zakres wykorzystania takich badań jak badania etnograficzne, semiotyczne, heurystyczne, netnografia itp. Celem programu będzie budowa i rozwój wiedzy i umiejętności związanych z projektowanie i realizacją badań jakościowych, a w szczególności wykorzystanie informacji płynących z badań jakościowych w procesie podejmowania decyzji biznesowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę o metodach, narzędziach i przebiegu badań jakościowych prowadzonych dla celów decyzji rynkowych, zarówno tych z poziomu strategicznego, jak i ze sfery decyzji operacyjnych

Posiada wiedzę o specyfice, możliwościach i kryteriach wyboru różnych metod badań jakościowych

Posiada wiedzę na temat powiązania badań jakościowych z ilościowymi w procesie podejmowania decyzji biznesowych

Umiejętności

Potrafi identyfikować problemy decyzyjne, definiować informacje ze źródeł jakościowych niezbędne do podejmowania decyzji, planować i realizować proces badań jakościowych

Potrafi krytycznie oceniać różne metody badań jakościowych i rekomendować ich wykorzystanie

Posiada umiejętność oceny możliwości zastosowania alternatywnych metod badań jakościowych dla potrzeb decyzji rynkowych

Posiada umiejętność wnioskowania i wskazywania możliwych decyzji wynikających z badań jakościowych dla potrzeb decyzji biznesowych

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę oraz umiejętności

Kompetencje społeczne

Potrafi współpracować w zespole w procesie badań jakościowych

Potrafi w sposób przedsiębiorczy wykorzystywać różnego rodzaju nowe technologie w pozyskiwaniu i analizie danych jakościowych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Trzmielak
Prowadzący grup: Dariusz Trzmielak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna

Metody poszukujące | Metoda projektu



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Aktywność na zajęciach - 20.00%

Test / quiz - 40.00%

Projekt / Studium przypadku - 40.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Ćwiczenia audytoryjne

Intuicja i dane jakościowe w podejmowaniu decyzji biznesowych

Jakościowe źródła danych

Tradycyjne metody badań jakościowych - IDI, FGI, obserwacja, triady

Badania etnograficzne, semiotyczne, metody heurystyczne

Badania jakościowe w epoce digital – netnografia

Badania oparte na eksperymentach, teorii ugruntowanej, studiach przypadku, „action research”

Analiza treści

Badania jakościowe – projektowani i realizacja

Dobór i wielkość próby w badaniach jakościowych

Narzędzia i techniki badań jakościowych – zasady budowy i wykorzystania

Błędy w badaniach jakościowych

Kodowanie i kwantyfikacja danych ilościowych

Analiza danych jakościowych - proces i zasady

Ofertowanie w badaniach jakościowych i współpraca ze zewnętrznymi agencjami

Etyczne aspekty badań i analiz ilościowych a trafność i rzetelność wyników



Literatura:

Literatura podstawowa

D. Maison: Jakościowe metody badań jakościowych; Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

N. K. Denzin: Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2014

D. Jemielniak: Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

D. Jemielniak: Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi; Poltext, Warszawa 2013

D. Silverman: Interpretacja danych jakościowych; PWN; Warszawa 2009

D. Silverman: Interpretacja danych jakościowych; PWN; Warszawa 2009

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Trzmielak
Prowadzący grup: Dariusz Trzmielak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna

Metody poszukujące | Metoda projektu



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Aktywność na zajęciach - 20.00%

Test / quiz - 40.00%

Projekt / Studium przypadku - 40.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Ćwiczenia audytoryjne

Intuicja i dane jakościowe w podejmowaniu decyzji biznesowych

Jakościowe źródła danych

Tradycyjne metody badań jakościowych - IDI, FGI, obserwacja, triady

Badania etnograficzne, semiotyczne, metody heurystyczne

Badania jakościowe w epoce digital – netnografia

Badania oparte na eksperymentach, teorii ugruntowanej, studiach przypadku, „action research”

Analiza treści

Badania jakościowe – projektowani i realizacja

Dobór i wielkość próby w badaniach jakościowych

Narzędzia i techniki badań jakościowych – zasady budowy i wykorzystania

Błędy w badaniach jakościowych

Kodowanie i kwantyfikacja danych ilościowych

Analiza danych jakościowych - proces i zasady

Ofertowanie w badaniach jakościowych i współpraca ze zewnętrznymi agencjami

Etyczne aspekty badań i analiz ilościowych a trafność i rzetelność wyników



Literatura:

Literatura podstawowa

D. Maison: Jakościowe metody badań jakościowych; Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

N. K. Denzin: Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2014

D. Jemielniak: Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

D. Jemielniak: Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi; Poltext, Warszawa 2013

D. Silverman: Interpretacja danych jakościowych; PWN; Warszawa 2009

D. Silverman: Interpretacja danych jakościowych; PWN; Warszawa 2009

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Trzmielak
Prowadzący grup: Dariusz Trzmielak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna

Metody poszukujące | Metoda projektu



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Aktywność na zajęciach - 20.00%

Test / quiz - 40.00%

Projekt / Studium przypadku - 40.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Ćwiczenia audytoryjne

Intuicja i dane jakościowe w podejmowaniu decyzji biznesowych

Jakościowe źródła danych

Tradycyjne metody badań jakościowych - IDI, FGI, obserwacja, triady

Badania etnograficzne, semiotyczne, metody heurystyczne

Badania jakościowe w epoce digital – netnografia

Badania oparte na eksperymentach, teorii ugruntowanej, studiach przypadku, „action research”

Analiza treści

Badania jakościowe – projektowani i realizacja

Dobór i wielkość próby w badaniach jakościowych

Narzędzia i techniki badań jakościowych – zasady budowy i wykorzystania

Błędy w badaniach jakościowych

Kodowanie i kwantyfikacja danych ilościowych

Analiza danych jakościowych - proces i zasady

Ofertowanie w badaniach jakościowych i współpraca ze zewnętrznymi agencjami

Etyczne aspekty badań i analiz ilościowych a trafność i rzetelność wyników



Literatura:

Literatura podstawowa

D. Maison: Jakościowe metody badań jakościowych; Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

N. K. Denzin: Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2014

D. Jemielniak: Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

D. Jemielniak: Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi; Poltext, Warszawa 2013

D. Silverman: Interpretacja danych jakościowych; PWN; Warszawa 2009

D. Silverman: Interpretacja danych jakościowych; PWN; Warszawa 2009

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6