UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tworzenie i analiza modeli biznesowych w praktyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ATAPKN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tworzenie i analiza modeli biznesowych w praktyce
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

podstawy zarządzania, podstawy marketingu, podstawy biznesu


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w obszar kreowania efektywnego modelu biznesu, który pozwoli generować wartość dla otoczenia oraz nieprzeciętne zyski z wytworzonej i oferowanej wartości dla przedsiębiorstwa. Studenci poznają strukturę modelu biznesowego, jego poszczególne części i ich konfigurację, uczą się podstawowych zasad jego tworzenia oraz analizy jego efektywności. Szczególnie akcentowane będą innowacyjne modele biznesowe (modele biznesowe przedsiębiorstw technologicznych).

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w obszar kreowania efektywnego modelu biznesu, który pozwoli generować wartość dla otoczenia oraz nieprzeciętne zyski z wytworzonej i oferowanej wartości dla przedsiębiorstwa. Studenci poznają strukturę modelu biznesowego, jego poszczególne części i ich konfigurację, uczą się podstawowych zasad jego tworzenia oraz analizy jego efektywności. Szczególnie akcentowane będą innowacyjne modele biznesowe (modele biznesowe przedsiębiorstw technologicznych).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada podstawową wiedzę o zarządzaniu przedsiębiorstwem i regułach konkurowania i kooperowania na rynkach krajowych

Zna różne rodzaje modeli biznesowych oraz czynniki wpływające na ich formowanie i efektywność

Posiada wiedzę o znaczeniu kapitału intelektualnego, w tym kapitału ludzkiego, jego wpływie na skuteczność konkurowania na rynkach krajowych oraz wpływie na wyniki finansowe przedsiębiorstw

Posiada wiedzę o metodach i narzędziach analizy ekonomicznej, w tym: analizy finansowej, analizy strategicznej i analizy rynkowej

Posiada wiedzę potrzebną do kompleksowej oceny sytuacji przedsiębiorstwa w wymiarze finansowym, konkurencyjnym i rynkowym

Posiada wiedzę na temat podstawowych źródeł tworzenia wartości w przedsiębiorstwie

Posiada wiedzę na temat metod analizy zjawisk w otoczeniu przedsiębiorstwa, w kontekście ich wpływu na jego sytuację

Umiejętności

Potrafi przy wykorzystaniu metod ilościowych i jakościowych, prognozować zmiany w makrootoczeniu i otoczeniu konkurencyjnym oraz analizować ich wpływ na zdolność przedsiębiorstwa do tworzenia przewagi konkurencyjnej oraz uzyskiwane wyniki finansowe

Posiada umiejętność analizowania makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego oraz materialnych i niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa

Posiada umiejętność przygotowania i realizacji wystąpień ustnych w języku polskim i nowożytnym języku obcym, dotyczących zarządzania i finansów w biznesie, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

Posiada umiejętność wszechstronnej oceny sytuacji przedsiębiorstwa w wymiarze finansowym, konkurencyjnym i rynkowym

Posiada umiejętność identyfikacji podstawowych źródeł tworzenia wartości w przedsiębiorstwie

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisu i praktycznego analizowania wpływu poszczególnych elementów makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego oraz materialnych i niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa na jego zdolność do tworzenia przewagi konkurencyjnej, a także kreowania jego wartości

Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg wybranych procesów w makrootoczeniu i otoczeniu konkurencyjnym przedsiębiorstwa

Kompetencje społeczne

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Potrafi kreatywnie integrować wiedzę z obszarów zarządzania i finansów oraz ją stosować do oceny sytuacji przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji biznesowych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Tekst programowany

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące | Dyskusja okrągłego stołu

Metody poszukujące | Dyskusja panelowa

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Pytania opisowe - 40.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Projekt / Studium przypadku - 25.00%

Aktywność na zajęciach - 10.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 60.00%

Pytania opisowe - 30.00%

Aktywność na zajęciach - 10.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przegląd definicji modeli biznesu – ich odzwierciedlenie w teorii i praktyce zarządzania strategicznego.

Wizja strategiczna, misja organizacyjna i wartości organizacyjne jako warunki brzegowe niezbędne do spełnienia założeń przyjętych w modelu biznesowym.

Implementacja modelu biznesu poprzez efektywnie realizowaną strategię przedsiębiorstwa.

Podstawowe zasady i metody projektowania modeli biznesu.

Model zrównoważonego biznesu przedsiębiorstwa oparty na połączeniu koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu z koncepcją zarządzania wartością firmy.

Kryteria oceny rentowności modeli biznesu.

Charakterystyka innowacyjnych modeli biznesu (przedsiębiorstwa technologiczne)

Projektowanie modelu biznesowego małej firmy innowacyjnej (na podstawie koncepcji Andrewsa 1971) – omówienie wzorca


Ćwiczenia audytoryjne

Dziewięcioelementowy szablon modelu biznesu – charakterystyka komponentów modelu.

Analiza dynamiki modelu biznesowego – koncepcja rozdzielonej korporacji (w telefonii komórkowej i private banking), model biznesowy długiego ogona (YouTube, Facebook, LEGO), platformy wielostronne (Visa, Google, PSP/Xbox,Microsoft), model biznesowy wolny od opłat (free – Metro, Flickr, Skype, Red Hat), otwarte modele biznesowe (Procter & Gamble, GlaxoSmithKline).

Techniki i narzędzia projektowe do tworzenia innowacyjnych modeli biznesowych (z inspiracji klienta, podejście projektowe, kreowanie pomysłów, opowiadanie historii, myślenie wizualne, tworzenie prototypów, scenariusze).

Model biznesowy a biznesplan. Implementacja modeli biznesowych w nowych i już istniejących organizacjach.

Prezentacje i oceny projektów studentów.



Literatura:

Literatura podstawowa

Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, 2011

Literatura dodatkowa

Jan Brzóska, Innowacyjny model biznesowy – podejście praktyczne, 2013

https://www.freelancinggig.com/blog/2017/12/18/best-business-models-2018/

https://www.bcg.com/pl-pl/publications/collections/most-innovative-companies-2016.aspx

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sara Gheribi, Wojciech Popczyk
Prowadzący grup: Iegor Chebotarov, Sara Gheribi, Wojciech Popczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Tekst programowany

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące | Dyskusja okrągłego stołu

Metody poszukujące | Dyskusja panelowa

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Pytania opisowe - 40.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Projekt / Studium przypadku - 25.00%

Aktywność na zajęciach - 10.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 60.00%

Pytania opisowe - 30.00%

Aktywność na zajęciach - 10.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przegląd definicji modeli biznesu – ich odzwierciedlenie w teorii i praktyce zarządzania strategicznego.

Wizja strategiczna, misja organizacyjna i wartości organizacyjne jako warunki brzegowe niezbędne do spełnienia założeń przyjętych w modelu biznesowym.

Implementacja modelu biznesu poprzez efektywnie realizowaną strategię przedsiębiorstwa.

Podstawowe zasady i metody projektowania modeli biznesu.

Model zrównoważonego biznesu przedsiębiorstwa oparty na połączeniu koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu z koncepcją zarządzania wartością firmy.

Kryteria oceny rentowności modeli biznesu.

Charakterystyka innowacyjnych modeli biznesu (przedsiębiorstwa technologiczne)

Projektowanie modelu biznesowego małej firmy innowacyjnej (na podstawie koncepcji Andrewsa 1971) – omówienie wzorca


Ćwiczenia audytoryjne

Dziewięcioelementowy szablon modelu biznesu – charakterystyka komponentów modelu.

Analiza dynamiki modelu biznesowego – koncepcja rozdzielonej korporacji (w telefonii komórkowej i private banking), model biznesowy długiego ogona (YouTube, Facebook, LEGO), platformy wielostronne (Visa, Google, PSP/Xbox,Microsoft), model biznesowy wolny od opłat (free – Metro, Flickr, Skype, Red Hat), otwarte modele biznesowe (Procter & Gamble, GlaxoSmithKline).

Techniki i narzędzia projektowe do tworzenia innowacyjnych modeli biznesowych (z inspiracji klienta, podejście projektowe, kreowanie pomysłów, opowiadanie historii, myślenie wizualne, tworzenie prototypów, scenariusze).

Model biznesowy a biznesplan. Implementacja modeli biznesowych w nowych i już istniejących organizacjach.

Prezentacje i oceny projektów studentów.



Literatura:

Literatura podstawowa

Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, 2011

Literatura dodatkowa

Jan Brzóska, Innowacyjny model biznesowy – podejście praktyczne, 2013

https://www.freelancinggig.com/blog/2017/12/18/best-business-models-2018/

https://www.bcg.com/pl-pl/publications/collections/most-innovative-companies-2016.aspx

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sara Gheribi
Prowadzący grup: Sara Gheribi
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Tekst programowany

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące | Dyskusja okrągłego stołu

Metody poszukujące | Dyskusja panelowa

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Pytania opisowe - 40.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Projekt / Studium przypadku - 25.00%

Aktywność na zajęciach - 10.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 60.00%

Pytania opisowe - 30.00%

Aktywność na zajęciach - 10.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przegląd definicji modeli biznesu – ich odzwierciedlenie w teorii i praktyce zarządzania strategicznego.

Wizja strategiczna, misja organizacyjna i wartości organizacyjne jako warunki brzegowe niezbędne do spełnienia założeń przyjętych w modelu biznesowym.

Implementacja modelu biznesu poprzez efektywnie realizowaną strategię przedsiębiorstwa.

Podstawowe zasady i metody projektowania modeli biznesu.

Model zrównoważonego biznesu przedsiębiorstwa oparty na połączeniu koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu z koncepcją zarządzania wartością firmy.

Kryteria oceny rentowności modeli biznesu.

Charakterystyka innowacyjnych modeli biznesu (przedsiębiorstwa technologiczne)

Projektowanie modelu biznesowego małej firmy innowacyjnej (na podstawie koncepcji Andrewsa 1971) – omówienie wzorca


Ćwiczenia audytoryjne

Dziewięcioelementowy szablon modelu biznesu – charakterystyka komponentów modelu.

Analiza dynamiki modelu biznesowego – koncepcja rozdzielonej korporacji (w telefonii komórkowej i private banking), model biznesowy długiego ogona (YouTube, Facebook, LEGO), platformy wielostronne (Visa, Google, PSP/Xbox,Microsoft), model biznesowy wolny od opłat (free – Metro, Flickr, Skype, Red Hat), otwarte modele biznesowe (Procter & Gamble, GlaxoSmithKline).

Techniki i narzędzia projektowe do tworzenia innowacyjnych modeli biznesowych (z inspiracji klienta, podejście projektowe, kreowanie pomysłów, opowiadanie historii, myślenie wizualne, tworzenie prototypów, scenariusze).

Model biznesowy a biznesplan. Implementacja modeli biznesowych w nowych i już istniejących organizacjach.

Prezentacje i oceny projektów studentów.



Literatura:

Literatura podstawowa

Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, 2011

Literatura dodatkowa

Jan Brzóska, Innowacyjny model biznesowy – podejście praktyczne, 2013

https://www.freelancinggig.com/blog/2017/12/18/best-business-models-2018/

https://www.bcg.com/pl-pl/publications/collections/most-innovative-companies-2016.aspx

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6