UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zintegrowana komunikacja marketingowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-MZKWAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zintegrowana komunikacja marketingowa
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przedmiot skierowany jest do studentów, którzy posiadają już podstawową wiedzę z zakresu zarządzania, funkcjonowania organizacji, komunikacji oraz interdyscyplinarności działań rynkowych.


Skrócony opis:

Zintegrowana komunikacja marketingowa stanowi dialog formalny i nieformalny przedsiębiorstwa z otoczeniem firmy. Polega on na scaleniu różnych narzędzi komunikowania oraz współpracy wszystkich działów firmy w celu promowania jej, jako całości, a także poszczególnych jej produktów i usług.

Wykład stanowi wprowadzenie do przedmiotu ZKM. Głównym jego celem jest budowanie świadomości zmian zachodzących w systemie komunikacji rynkowej i postępującej rezygnacji z klasycznych form promocji na rzecz budowanie spójnych i zintegrowanych systemów komunikacji firmy z jego otoczeniem.

Zakres ćwiczeń w ramach ZKM ma na celu wyjaśnić złożoność procesów komunikacyjnych, wskazać metodykę postępowania, a także przedstawić narzędzia służące zarządzaniu relacjami przedsiębiorstwa z otoczeniem. Ćwiczenia podzielone zostały na pięć obszarów tematycznych: public relations, reklamę, promocję konsumencką i handlową oraz strategię marki.

Pełny opis:

Zintegrowana komunikacja marketingowa stanowi dialog formalny i nieformalny przedsiębiorstwa z otoczeniem firmy. Polega on na scaleniu różnych narzędzi komunikowania oraz współpracy wszystkich działów firmy w celu promowania jej, jako całości, a także poszczególnych jej produktów i usług.

Wykład stanowi wprowadzenie do przedmiotu ZKM. Głównym jego celem jest budowanie świadomości zmian zachodzących w systemie komunikacji rynkowej i postępującej rezygnacji z klasycznych form promocji na rzecz budowanie spójnych i zintegrowanych systemów komunikacji firmy z jego otoczeniem.

Zakres ćwiczeń w ramach ZKM ma na celu wyjaśnić złożoność procesów komunikacyjnych, wskazać metodykę postępowania, a także przedstawić narzędzia służące zarządzaniu relacjami przedsiębiorstwa z otoczeniem. Ćwiczenia podzielone zostały na pięć obszarów tematycznych: public relations, reklamę, promocję konsumencką i handlową oraz strategię marki.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia oraz rozumie proces zarządzania komunikacją rynkową. Potrafi opisać i ocenić otoczenie firmy oraz jego wpływ na funkcjonowanie organizacji. Potrafi dokonać wyboru narzędzi i metod komunikacji marketingowej w zależności od sytuacji rynkowej, charakteru firmy (usługowe, produkcyjne, finansowe) czy grupy docelowej.

Potrafi rozpoznać wpływ czynników psychologicznych i socjologicznych na zachowania nabywców na rynku oraz wykorzystać tę wiedzę do działań w obrębie komunikacji rynkowej

Potrafi zdobyć wiedzę o głównych przyczynach i konsekwencjach zmian zachodzących w środowisku biznesowym i w organizacji

Umiejętności

Potrafi planować, budować oraz realizować strategię komunikacji marketingowej z wykorzystaniem tradycyjnych metod (formalnych i nieformalnych), jak i nowych technologii. Potrafi określić pakiet narzędzi komunikacji marketingowej stosownie do charakteru przedsiębiorstwa (usługowe, produkcyjne, finansowe).

Potrafi wykorzystać metody oceny i kontroli działań marketingowych w określonych obszarach budowania i realizowania strategii komunikacji rynkowej.

Kompetencje społeczne

Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba osób w grupie na ćwiczeniach nie powinna przekraczać 25 osób.


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład problemowy

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody podające | Wykład informacyjny


Warsztaty

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Warsztaty" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Zalicenie z ZKM stanowi wykład (50%) i warsztaty (50%).

Warsztaty są podzielone na 4 części tematycznych tzn, Public Relations, Reklama, Startegia marki, Promocja konsumencka i handlowa .


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 50.00%

Projekt / Studium przypadku - 50.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Student podchodząc do testu powinien mieć zaliczenie wszystkich warsztatów prowadzonych w ramach ZKM. Ostatecznie na ocene końcową mają wpływ pozytywne wyniki z wykładu i warsztatów (po 50%).

Ocena z formy "Warsztaty" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%



Ocena z formy "Warsztaty" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Warsztaty skaładają się z czterech części tematycznych tzn. Public Relations, Reklama, Strategia marki, Promocja konsumencka i handlowa .

Wyszyskie części skaładają się w 50 % na zaliczenie całości z ajęć z ZKM. Każda z tych części musi być zaliczona, aby student mógł podejść do testu końcowego realizowanego w ramach wykładu.


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do modułu Zintegrowana Komunikacja Marketingowa

Cele i układ zajęć modułu Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Warunki zaliczenie, literatura Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Cele, układ, literatura oraz warunki zaliczenia przedmiotu „Komunikacji marketingowa – aspekty strategiczne


Miejsce strategii komunikacji rynkowej w działaniach rynkowych firmy

Rola komunikacji rynkowej we współczesnym środowisku biznesu (Źródła sukcesów i porażek firm na polskim rynku – rola komunikacji rynkowej – projekt „Evergreen Project” i inne

Znaczenie „customer insights” w komunikacji rynkowej

Budowanie i dostarczanie wartości dla klientów – aktywa budowane przez marketing i komunikację marketingową (marka, lojalność, strategiczne partnerstwo, wiedza rynkowa)

Koncepcja biznesu a koncepcja marki i komunikacji rynkowej – positioning statement

Miejsce komunikacji rynkowej w strategii rynkowej firmy – strategie promocji

Komunikacja rynkowa a inne instrumenty marketingu mix

Narzędzia promocji – podejście tradycyjne, efekt substytucji i komplementarności

Specyfika komunikacji rynkowej na rynku B2B i B2C – wprowadzenie


Koncepcja Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Poziomy integracji komunikacji rynkowej i czynniki przyśpieszające i utrudniające proces integracji

Proces komunikacji – model linearny, jedno- i dwustopniowy proces komunikacji, komunikacja „word-of-mouth”, proces adaptacji, proces dyfuzji, interakcja w komunikacji, czynniki wpływające na proces komunikacji

Teoretyczne i praktyczne aspekty modeli hierarchii efektów – SLB, AIDA, AIDAS, AIDCA, AIETA, ACALTA, DAGMAR, DIPADA, model Lavidge’a i Steiner’a i inne


Odbiorca – analiza zachowania, postaw i sposobu podejmowania decyzji

Marketing typu STP – korzyści i ograniczenia w komunikacji rynkowej

Proces zachowania nabywcy – etapy, czynniki wpływając na zachowanie nabywcy

Decyzje zakupowe a komunikacja rynkowa – rodzaje, postrzegane ryzyko, koncepcja „low involvment” oraz „high involvement”

Źródła i metody odkrywania „customer insights” i budowania strategii komunikacji rynkowej


Strategia komunikacji rynkowej

Analiza sytuacji rynkowej a strategia komunikacji – obszary analizy, źródła i metody analizy

Odbiorca i cel komunikacji rynkowej – nabywcy, kupujący, osoby wpływając na zakup, pośrednicy handlowi, inwestorzy, dostawcy, banki, pracownicy

Kanały i narzędzia komunikacji rynkowej – model strategii „3P’s”

Budowa przekazu – strategia kreatywna

Budżet i finansowe aspekty strategii komunikacji rynkowej – źródła kosztów, struktura budżetu, zasady przygotowywania budżetu

Pomiar i ocena efektów i działań z zakresu komunikacji rynkowej

Organizacyjnej uwarunkowania komunikacji rynkowej – metody organizacji, bariery


Komunikacja marketingowa a specyfika rynku

Uwarunkowania prowadzenia działań z zakresu komunikacji rynkowej na wybranych rynkach – uwarunkowania prawne, charakter odbiorcy, specyfika kanałów dotarcia, struktura konkurencji, strategie pozycjonowania i inne

Analiza działań z zakresu komunikacji rynkowej na wybranych rynkach:
- Komunikacja na rynkach międzynarodowych
- Komunikacja na rynku FMCG
- Komunikacja na rynku B2B
- Komunikacja na rynkach non-profit
- Komunikacja w kanałach dystrybucji


Współpraca z zewnętrznymi dostawcami usług marketingowych

Rodzaje podmiotów partnerskich występujących na rynku. Struktura i specyfika rynku komunikacji rynkowej.

Rodzaje agencji reklamowych. Zasady przygotowywania pitch’u na agencję. Wybór agencji reklamowej. Zasady, kryteria i metody wyboru agencji

Struktura agencji full service. Zakres usług agencji reklamowej. Agencje wyspecjalizowane. Specyfika współpracy z agencjami Public Relations i agencjami reklamowymi on line oraz agencjami sieciowymi. Zasady współpracy z agencjami badawczymi oraz agencjami doradztwa marketingowego. Zasady współpracy z agencją reklamową – współpraca w obszarze copy writer – kreatywny – firma

Metody ustalania budżetu obsługiwanego przez agencje – zasady rozliczania wydatków

Tworzenie briefu kreatywnego, produkcyjnego i mediowego. Rola briefu kreatywnego w tworzeniu przekazu reklamowego.


Strategia kreatywna

Pojecie kreatywności. Definicje, twierdzenia, polemiki. Test na kreatywność.

Analiza procesu kreacji na przykładzie wybranych kampanii reklamowych z rynku polskiego ,europejskiego i światowego

Metoda disruption. Zasady tworzenia przekazu przy wykorzystaniu tej metody. Techniki wspomagające odejście od konwencji przekazu. Red dragons, Absolut, Adidas

Techniki wspomagające twórcze myślenie – metody stymulowania działań kreatywnych. Techniki odchodzenia od naśladowania na rzecz modelowania. Twórcza krytyka, myślenie metaforyczne, metoda sześciu kapeluszy.

Zasady tworzenia kreatywnego przekazu reklamowego. Slogany reklamowe oparte na kreacji. Proces stymulowania skuteczności kreacją. Celebrity endorsement

Prawne ograniczenia kreacji. Kreacja a prowokacja w reklamie. Kreacja a system wartości, kreacja a etyka.



Warsztaty

Public Relations- PR

Wprowadzenie do problematyki PR (Zdefiniowanie pojęcia Public Relations. Przyczyny rozwoju Public Relations. Wewnętrzne i zewnętrzne Public Relations. PR korporacyjny, PR produktu; PR i jego wpływ na pokrewne obszary komunikacji marketingowej - PR i IR, komunikacja wewnętrzna)

Obszary i narzędzia działań PR ( PR w strukturze organizacji i jego główne obszary działania; Narzędzia wykorzystywane przez Public Relations w komunikacji z otoczeniem organizacji; Zasady przygotowywania konferencji prasowych, notatek dla prasy, profil firmy i stopka prasowa, opis produktów i usług, zestawy pytań i odpowiedzi, artykuły specjalistyczne, strona www itp.; Komunikacja kryzysowa i media)

Organizacja imprez i sponsoring (Sponsoring a komunikacja organizacji z otoczeniem.; Planowanie i organizowanie imprez; CSR w strategii działania organizacji; CSR jako filozofia prowadzenia biznesu; CSR a odpowiedzialność w czasach kryzysu)

Rola Investor Relations w komunikacji firmy z rynkiem kapitałowym
(IR i obszary działań z zakresu komunikacji rynkowej w budowaniu relacji ze „stakeholders” rynku finansowego i kapitałowego; Obowiązki firm i spółek giełdowych w zakresie komunikacji z giełdą, inwestorami i instytucjami finansowymi; Zasady nadzoru korporacyjnego – dokumenty, zasady opracowywania i prezentowania; Ogólne zasady opracowywania narzędzi komunikacji w obrębie obowiązków działu PR lub IR )

Komunikacja w procesie pozyskiwania inwestorów i wchodzenia firmy na giełdę
(Działania z zakresu IR związane z wejściem firmy na giełdę – budowanie wizerunku firmy w opinii publicznej, inwestorów instytucjonalnych i organów giełdy ;
Prawne i proceduralne wymagania związane z wejściem firmy na giełdę – ocena sytuacji finansowej, analiza pozycji rynkowej, wycena wartości firmy i inne; Komunikacja w procesie pozyskiwania inwestorów. Zasady przygotowywania wstępnych materiałów informacyjnych o firmie oraz zasady komunikacji firmy z firmy z Giełdą i inwestorami ; Zasady opracowywania prospektu emisyjnego, memorandum – rola informacji rynkowych i marketingowych (wyniki badań rynku, wskaźniki rynkowe, wartość marki i inne)

Komunikacja wewnętrzna przedsiębiorstwa (Definicja, istota, cele i znaczenie komunikacji wewnętrznej w organizacji. Komunikacja wewnętrzna jako źródło przewagi konkurencyjnej ; Grupa docelowa w procesie komunikacji wewnętrznej – segmentacja klientów wewnętrznych. Rola badań w procesie segmentacji klientów wewnętrznych; Rola kultury organizacyjnej w budowaniu sukcesu rynkowego firmy – rodzaje kultury organizacyjnej, wyznaczniki, zasady budowania; Narzędzia komunikacji wewnętrznej. Metody badania i pomiaru działań i efektów z zakresu komunikacji wewnętrznej)


Reklama

Wprowadzenie do zajęć (Cele i układ zajęć, warunki zaliczenia, literatura)

Rynek reklamy w Polsce (Obraz rynku reklamy w Polsce. Perspektywa historyczna rozwoju reklamy na rynku polskim, trendy w wydatkach na reklamę, udział mediów wydatkach na reklamę, Polska na tle innych krajów Świata)

Proces planowania kampanii reklamowych (Proces planowania kampanii reklamowych. Etapy analizy sytuacji, identyfikacji odbiorcy i celu (koncepcja SMART), wyboru apelu promocyjnego (nawiązanie do procesu komunikacji), wyboru kanału przekazu (przykłady powiązań między kreacją a mediami), określenia poziomów wydatków (przegląd metod ustalania budżetu reklamowego), realizacji kampanii, oceny i kontroli działań. Powiązanie procesu z pozostałymi przedmiotami realizowanymi w ramach bloku ZKM. Nacisk położony na spójność i konsekwencję w podejmowaniu decyzji)

Kreacja w reklamie (Rola kreacji w sukcesie reklamy. Prezentacja przykładów udanych i nieudanych kreacji, dyskusja nad przyczynami sukcesu lub porażki kreacji, odwołanie do procesu planowania kampanii reklamowych; Metody kreatywnej generacji pomysłów – przegląd; Studium przypadku, generacja pomysłów na hasło reklamowe; Ocena projektów kreatywnych; Metody oceny projektów kreatywnych)

Dobór mediów reklamowych (Rynek mediowy w Polsce. Udział mediów w wydatkach reklamowych (przypomnienie), charakterystyka mediów: telewizja, radio, dzienniki, czasopisma, kino, outdoor (podsumowanie zadania domowego;. Metody badania mediów wykorzystywane w Polsce, modele zakupu miejsca reklamowego w nośnikach, prezentacja najpopularniejszych nośników; Wstępny dobór mediów;
(Studia przypadków. Na podstawie przedstawionych zarysów briefów reklamowych studenci mają zaproponować odpowiedni dobór mediów); Wskaźniki marketingowe
(Wskaźniki zasięgu (zasięg techniczny, zasięg tygodniowy / dzienny, CCS, COW, czytelnictwo w dni tygodnia, zasięgi radiowe, telewizyjne, AMR, TRP, GRP, OTS, OTH, zasięg efektywny), częstotliwości (w tym częstotliwość efektywna), kosztowe (CPT, CPP), dopasowania (affinity index); Ocena i wybór nośników reklamowych)

Planowanie kampanii reklamowej (Planowanie harmonogramu kampanii – mediaplan
(Cele tworzenia mediaplanu, struktura mediaplanu, prezentacja przykładowego mediaplanu); Planowanie kampanii reklamowych w różnych kontekstach
(Studia przypadków – na podstawie przedstawionych zarysów briefów reklamowych, uczestnicy warsztatu mają za zadanie zaproponowanie doboru odpowiednich mediów i nośników oraz zarysu harmonogramu kampanii))


Promocja konsumencka i handlowa

Wprowadzenie do przedmiotu, Miejsce promocji sprzedaży w strategii komunikacji rynkowej (Cele i układ zajęć z przedmiotu „Promocja konsumencka i handlowa” Warunki zaliczenia, literatura obowiązkowa i uzupełniająca; Prezentacja zasad i uwarunkowań efektywnej promocji sprzedaży na poziomie strategicznym i taktycznym; Istota promocji sprzedaży ; Rola promocji sprzedaży w dostarczaniu wartości dla rynku docelowego; Przyczyny zmiany znaczenia promocji sprzedaży w strategii komunikacji rynkowej.; Cykl planowania promocji sprzedaży; Cele promocji sprzedaży. – czyli możliwe do osiągnięcia korzyści + 10 podstawowych celów i ich relacja y rodzajem i poziomem lojalności klientów;Uwarunkowania prawne działalności promocyjnej)

Narzędzia promocji sprzedaży (Typy i kategorie – promocja konsumencka, handlowa, cenowa i zwiększająca stopień atrakcyjności produktu oraz ich zadania w zależności od inicjatora i rynku docelowego Najskuteczniejsze narzędzia promocji konsumenckiej w zależności od segmentów rynku; Promocje cenowe – zasady planowania - rabaty natychmiastowe, rabaty odroczone, kupony, oferty kredytowe; Promocje z upominkami – zasady planowania - oferty na opakowaniu, upominki przy zakupie i za przesłanie dowodu zakupu, upominki w korzystnej cenie, upominki dla partnerów handlowych; Promocje z możliwością wygranej – zasady planowania - konkursy, losowania, natychmiastowe wgrane, gry ; Substytucyjność i komplementarność narzędzi promocji sprzedaży- Promocje łączone - zasady planowania.)

Promocja sprzedaży w procesie tworzenia długookresowych relacji z klientem ( Programy lojalnościowe. Definicje, pojęcia, cele, efekty programów lojalnościowych - relacyjne oddziaływanie programu lojalnościowego. Podstawowe korzyści programów - schemat 2P/2C, interakcja i komunikacja jako korzyści dodatkowe Skuteczność programów lojalnościowych na różnych rynkach – wyniki badań prowadzonych w Polsce; Proces i etapy budowania programów lojalnościowych, Zasady planowania i kontynuacji programu w oparciu o aktualne przepisy prawa. Błędy osłabiające program, konsekwencje źle zbudowanego programu, sposoby i koszty naprawy programu; Programy lojalnościowe oparte na korzyściach. Rodzaje, założenia, przeznaczenie programów typu POLP. Wybór nagrody do programu; Programy lojalnościowe oparte na emocjach. Rodzaje, założenia, przeznaczenie programów typu PRMLY. Programy budujące więzi społeczne miedzy innymi komunikacyjne, oparte na indywidualizacji, pozytywnych emocjach wg klasyfikacji Izarda i psychologicznych. Wybór nagrody do programu)

Efektywność i skuteczność programów promocyjnych
(Analiza zintegrowanych działań kampanii promocyjnych – wybrane studia przypadków)


Strategia marki

Marka jako źródło przewagi konkurencyjnej firmy (Cele, układ, forma zaliczenia, literatura i wymagania programu – wprowadzenie do zajęć; Marka, tożsamość marki, wizerunek firmy i marki – istota, definicje, związki i zależności; Funkcje marki, poziomy marki; Proces zarządzania marką; Bariery i ograniczenia stosowania marki w strategii firmy).

Tożsamość marki (Tożsamość a wizerunek marki, symbolizm marki; Modele tożsamości marki Kapferera i Aakera; Kreowanie tożsamości marki, misja i wartości w systemie tożsamości marki; Zastosowanie modelu tożsamości marki na przykładzie marek producentów).

Budowanie marki (Źródła wartości marki, identyfikatory marki, księga identyfikacji wizualnej; Styl i spójność komunikacji a elementy werbalne i graficzne wizualizacji; Architektura marki, marka indywidualna, marka – parasol, marka hybryda, strategia multimarkowa i inne; Cykl życia marki; Postawy odbiorców wobec marki).

Zarządzanie marką (Wzmacnianie marki – utrzymywanie spójności marki, ochrona źródeł kapitału marki; Rewitalizacja marki – zmiana strategii marki, odmłodzenie marki I inne; Zarządzanie portfelem marek; Poszerzanie marki – korzyści i zagrożenia poszerzania marki. Poszerzanie marki versus poszerzanie kategorii; Kryzys marki – źródła kryzysu marki, starzenie się marek, zarządzanie marką w warunkach kryzysu)




Literatura:

Literatura podstawowa

Ch. Fill: Simply Marketing Communications; Prentice Hall; London 2006

J. Ołędzki: Public relations – znaczenie społeczne i kierunki rozwoju; PWN; Warszawa 2007

M. Stone, A.Bond, E.Blake: Marketing bezpośredni i interaktywny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2007

J. Thomas Russell, W. Ronald Lane: Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2000

J. Kall: Promocja sprzedaży – czyli jak sprzedać więcej. Business Press Ltd., Warszawa 1995

K. L. Keller: Strategic Brand Management; Prentice Hall; Upper Saddle River 2003

A. Szymańska: PR w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Unimex, Wrocław 2005

J. W. Wiktor, "Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu", PWN, Warszawa 2013

Literatura dodatkowa

I. Skowronek: Marketing doświadczeń. Od doświadczenia klienta do wizerunku firmy, Poltext , Warszawa 2012

F. P. Seitel: Public relations w praktyce; FELBERG; Warszawa 2003

D. A. Niedziółka: Relacje inwestorskie, PWN, Warszawa 2008

J. Blythe: Komunikacja marketingowa, PWE, Warszawa 2002

A. Czarnecki, R. Korsak: Planowanie mediów w kampaniach reklamowych, PWE, Warszawa 2001

L. Kamiński: Komunikacja korporacyjna w biznesie; Branta; 2007

A. Potocki: Instrumenty komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008

J. B. Thompson: Media i nowoczesność Społeczna teoria mediów, Astrum, Wrocław 2006

R. Nowacki: Reklama. Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2005

L. Smith, P. Mounter: Effective Internal Communication; Kogan Page; London 2005

A. Sznajder: Sponsoring czyli jak promować firmę wspierając innych, Business Press Ltd Warszawa 1995

G. Kosson: Podaj dalej, czyli jak stworzyć porywającą opowieść dla marki, Wyd. Słowa i Myśli, Warszawa 2013

J. Pogorzelski: Rewolucja marki, Helion, Gliwice 2010

J. Kall: Silna marka. Istota i kreowanie. PWE, 2001

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Liczba osób w grupie na ćwiczeniach nie powinna przekraczać 25 osób.


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład problemowy

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody podające | Wykład informacyjny


Warsztaty

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Warsztaty" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Zalicenie z ZKM stanowi wykład (50%) i warsztaty (50%).

Warsztaty są podzielone na 4 części tematycznych tzn, Public Relations, Reklama, Startegia marki, Promocja konsumencka i handlowa .


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 50.00%

Projekt / Studium przypadku - 50.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Student podchodząc do testu powinien mieć zaliczenie wszystkich warsztatów prowadzonych w ramach ZKM. Ostatecznie na ocene końcową mają wpływ pozytywne wyniki z wykładu i warsztatów (po 50%).

Ocena z formy "Warsztaty" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%



Ocena z formy "Warsztaty" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Warsztaty skaładają się z czterech części tematycznych tzn. Public Relations, Reklama, Strategia marki, Promocja konsumencka i handlowa .

Wyszyskie części skaładają się w 50 % na zaliczenie całości z ajęć z ZKM. Każda z tych części musi być zaliczona, aby student mógł podejść do testu końcowego realizowanego w ramach wykładu.


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do modułu Zintegrowana Komunikacja Marketingowa

Cele i układ zajęć modułu Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Warunki zaliczenie, literatura Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Cele, układ, literatura oraz warunki zaliczenia przedmiotu „Komunikacji marketingowa – aspekty strategiczne


Miejsce strategii komunikacji rynkowej w działaniach rynkowych firmy

Rola komunikacji rynkowej we współczesnym środowisku biznesu (Źródła sukcesów i porażek firm na polskim rynku – rola komunikacji rynkowej – projekt „Evergreen Project” i inne

Znaczenie „customer insights” w komunikacji rynkowej

Budowanie i dostarczanie wartości dla klientów – aktywa budowane przez marketing i komunikację marketingową (marka, lojalność, strategiczne partnerstwo, wiedza rynkowa)

Koncepcja biznesu a koncepcja marki i komunikacji rynkowej – positioning statement

Miejsce komunikacji rynkowej w strategii rynkowej firmy – strategie promocji

Komunikacja rynkowa a inne instrumenty marketingu mix

Narzędzia promocji – podejście tradycyjne, efekt substytucji i komplementarności

Specyfika komunikacji rynkowej na rynku B2B i B2C – wprowadzenie


Koncepcja Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Poziomy integracji komunikacji rynkowej i czynniki przyśpieszające i utrudniające proces integracji

Proces komunikacji – model linearny, jedno- i dwustopniowy proces komunikacji, komunikacja „word-of-mouth”, proces adaptacji, proces dyfuzji, interakcja w komunikacji, czynniki wpływające na proces komunikacji

Teoretyczne i praktyczne aspekty modeli hierarchii efektów – SLB, AIDA, AIDAS, AIDCA, AIETA, ACALTA, DAGMAR, DIPADA, model Lavidge’a i Steiner’a i inne


Odbiorca – analiza zachowania, postaw i sposobu podejmowania decyzji

Marketing typu STP – korzyści i ograniczenia w komunikacji rynkowej

Proces zachowania nabywcy – etapy, czynniki wpływając na zachowanie nabywcy

Decyzje zakupowe a komunikacja rynkowa – rodzaje, postrzegane ryzyko, koncepcja „low involvment” oraz „high involvement”

Źródła i metody odkrywania „customer insights” i budowania strategii komunikacji rynkowej


Strategia komunikacji rynkowej

Analiza sytuacji rynkowej a strategia komunikacji – obszary analizy, źródła i metody analizy

Odbiorca i cel komunikacji rynkowej – nabywcy, kupujący, osoby wpływając na zakup, pośrednicy handlowi, inwestorzy, dostawcy, banki, pracownicy

Kanały i narzędzia komunikacji rynkowej – model strategii „3P’s”

Budowa przekazu – strategia kreatywna

Budżet i finansowe aspekty strategii komunikacji rynkowej – źródła kosztów, struktura budżetu, zasady przygotowywania budżetu

Pomiar i ocena efektów i działań z zakresu komunikacji rynkowej

Organizacyjnej uwarunkowania komunikacji rynkowej – metody organizacji, bariery


Komunikacja marketingowa a specyfika rynku

Uwarunkowania prowadzenia działań z zakresu komunikacji rynkowej na wybranych rynkach – uwarunkowania prawne, charakter odbiorcy, specyfika kanałów dotarcia, struktura konkurencji, strategie pozycjonowania i inne

Analiza działań z zakresu komunikacji rynkowej na wybranych rynkach:
- Komunikacja na rynkach międzynarodowych
- Komunikacja na rynku FMCG
- Komunikacja na rynku B2B
- Komunikacja na rynkach non-profit
- Komunikacja w kanałach dystrybucji


Współpraca z zewnętrznymi dostawcami usług marketingowych

Rodzaje podmiotów partnerskich występujących na rynku. Struktura i specyfika rynku komunikacji rynkowej.

Rodzaje agencji reklamowych. Zasady przygotowywania pitch’u na agencję. Wybór agencji reklamowej. Zasady, kryteria i metody wyboru agencji

Struktura agencji full service. Zakres usług agencji reklamowej. Agencje wyspecjalizowane. Specyfika współpracy z agencjami Public Relations i agencjami reklamowymi on line oraz agencjami sieciowymi. Zasady współpracy z agencjami badawczymi oraz agencjami doradztwa marketingowego. Zasady współpracy z agencją reklamową – współpraca w obszarze copy writer – kreatywny – firma

Metody ustalania budżetu obsługiwanego przez agencje – zasady rozliczania wydatków

Tworzenie briefu kreatywnego, produkcyjnego i mediowego. Rola briefu kreatywnego w tworzeniu przekazu reklamowego.


Strategia kreatywna

Pojecie kreatywności. Definicje, twierdzenia, polemiki. Test na kreatywność.

Analiza procesu kreacji na przykładzie wybranych kampanii reklamowych z rynku polskiego ,europejskiego i światowego

Metoda disruption. Zasady tworzenia przekazu przy wykorzystaniu tej metody. Techniki wspomagające odejście od konwencji przekazu. Red dragons, Absolut, Adidas

Techniki wspomagające twórcze myślenie – metody stymulowania działań kreatywnych. Techniki odchodzenia od naśladowania na rzecz modelowania. Twórcza krytyka, myślenie metaforyczne, metoda sześciu kapeluszy.

Zasady tworzenia kreatywnego przekazu reklamowego. Slogany reklamowe oparte na kreacji. Proces stymulowania skuteczności kreacją. Celebrity endorsement

Prawne ograniczenia kreacji. Kreacja a prowokacja w reklamie. Kreacja a system wartości, kreacja a etyka.



Warsztaty

Public Relations- PR

Wprowadzenie do problematyki PR (Zdefiniowanie pojęcia Public Relations. Przyczyny rozwoju Public Relations. Wewnętrzne i zewnętrzne Public Relations. PR korporacyjny, PR produktu; PR i jego wpływ na pokrewne obszary komunikacji marketingowej - PR i IR, komunikacja wewnętrzna)

Obszary i narzędzia działań PR ( PR w strukturze organizacji i jego główne obszary działania; Narzędzia wykorzystywane przez Public Relations w komunikacji z otoczeniem organizacji; Zasady przygotowywania konferencji prasowych, notatek dla prasy, profil firmy i stopka prasowa, opis produktów i usług, zestawy pytań i odpowiedzi, artykuły specjalistyczne, strona www itp.; Komunikacja kryzysowa i media)

Organizacja imprez i sponsoring (Sponsoring a komunikacja organizacji z otoczeniem.; Planowanie i organizowanie imprez; CSR w strategii działania organizacji; CSR jako filozofia prowadzenia biznesu; CSR a odpowiedzialność w czasach kryzysu)

Rola Investor Relations w komunikacji firmy z rynkiem kapitałowym
(IR i obszary działań z zakresu komunikacji rynkowej w budowaniu relacji ze „stakeholders” rynku finansowego i kapitałowego; Obowiązki firm i spółek giełdowych w zakresie komunikacji z giełdą, inwestorami i instytucjami finansowymi; Zasady nadzoru korporacyjnego – dokumenty, zasady opracowywania i prezentowania; Ogólne zasady opracowywania narzędzi komunikacji w obrębie obowiązków działu PR lub IR )

Komunikacja w procesie pozyskiwania inwestorów i wchodzenia firmy na giełdę
(Działania z zakresu IR związane z wejściem firmy na giełdę – budowanie wizerunku firmy w opinii publicznej, inwestorów instytucjonalnych i organów giełdy ;
Prawne i proceduralne wymagania związane z wejściem firmy na giełdę – ocena sytuacji finansowej, analiza pozycji rynkowej, wycena wartości firmy i inne; Komunikacja w procesie pozyskiwania inwestorów. Zasady przygotowywania wstępnych materiałów informacyjnych o firmie oraz zasady komunikacji firmy z firmy z Giełdą i inwestorami ; Zasady opracowywania prospektu emisyjnego, memorandum – rola informacji rynkowych i marketingowych (wyniki badań rynku, wskaźniki rynkowe, wartość marki i inne)

Komunikacja wewnętrzna przedsiębiorstwa (Definicja, istota, cele i znaczenie komunikacji wewnętrznej w organizacji. Komunikacja wewnętrzna jako źródło przewagi konkurencyjnej ; Grupa docelowa w procesie komunikacji wewnętrznej – segmentacja klientów wewnętrznych. Rola badań w procesie segmentacji klientów wewnętrznych; Rola kultury organizacyjnej w budowaniu sukcesu rynkowego firmy – rodzaje kultury organizacyjnej, wyznaczniki, zasady budowania; Narzędzia komunikacji wewnętrznej. Metody badania i pomiaru działań i efektów z zakresu komunikacji wewnętrznej)


Reklama

Wprowadzenie do zajęć (Cele i układ zajęć, warunki zaliczenia, literatura)

Rynek reklamy w Polsce (Obraz rynku reklamy w Polsce. Perspektywa historyczna rozwoju reklamy na rynku polskim, trendy w wydatkach na reklamę, udział mediów wydatkach na reklamę, Polska na tle innych krajów Świata)

Proces planowania kampanii reklamowych (Proces planowania kampanii reklamowych. Etapy analizy sytuacji, identyfikacji odbiorcy i celu (koncepcja SMART), wyboru apelu promocyjnego (nawiązanie do procesu komunikacji), wyboru kanału przekazu (przykłady powiązań między kreacją a mediami), określenia poziomów wydatków (przegląd metod ustalania budżetu reklamowego), realizacji kampanii, oceny i kontroli działań. Powiązanie procesu z pozostałymi przedmiotami realizowanymi w ramach bloku ZKM. Nacisk położony na spójność i konsekwencję w podejmowaniu decyzji)

Kreacja w reklamie (Rola kreacji w sukcesie reklamy. Prezentacja przykładów udanych i nieudanych kreacji, dyskusja nad przyczynami sukcesu lub porażki kreacji, odwołanie do procesu planowania kampanii reklamowych; Metody kreatywnej generacji pomysłów – przegląd; Studium przypadku, generacja pomysłów na hasło reklamowe; Ocena projektów kreatywnych; Metody oceny projektów kreatywnych)

Dobór mediów reklamowych (Rynek mediowy w Polsce. Udział mediów w wydatkach reklamowych (przypomnienie), charakterystyka mediów: telewizja, radio, dzienniki, czasopisma, kino, outdoor (podsumowanie zadania domowego;. Metody badania mediów wykorzystywane w Polsce, modele zakupu miejsca reklamowego w nośnikach, prezentacja najpopularniejszych nośników; Wstępny dobór mediów;
(Studia przypadków. Na podstawie przedstawionych zarysów briefów reklamowych studenci mają zaproponować odpowiedni dobór mediów); Wskaźniki marketingowe
(Wskaźniki zasięgu (zasięg techniczny, zasięg tygodniowy / dzienny, CCS, COW, czytelnictwo w dni tygodnia, zasięgi radiowe, telewizyjne, AMR, TRP, GRP, OTS, OTH, zasięg efektywny), częstotliwości (w tym częstotliwość efektywna), kosztowe (CPT, CPP), dopasowania (affinity index); Ocena i wybór nośników reklamowych)

Planowanie kampanii reklamowej (Planowanie harmonogramu kampanii – mediaplan
(Cele tworzenia mediaplanu, struktura mediaplanu, prezentacja przykładowego mediaplanu); Planowanie kampanii reklamowych w różnych kontekstach
(Studia przypadków – na podstawie przedstawionych zarysów briefów reklamowych, uczestnicy warsztatu mają za zadanie zaproponowanie doboru odpowiednich mediów i nośników oraz zarysu harmonogramu kampanii))


Promocja konsumencka i handlowa

Wprowadzenie do przedmiotu, Miejsce promocji sprzedaży w strategii komunikacji rynkowej (Cele i układ zajęć z przedmiotu „Promocja konsumencka i handlowa” Warunki zaliczenia, literatura obowiązkowa i uzupełniająca; Prezentacja zasad i uwarunkowań efektywnej promocji sprzedaży na poziomie strategicznym i taktycznym; Istota promocji sprzedaży ; Rola promocji sprzedaży w dostarczaniu wartości dla rynku docelowego; Przyczyny zmiany znaczenia promocji sprzedaży w strategii komunikacji rynkowej.; Cykl planowania promocji sprzedaży; Cele promocji sprzedaży. – czyli możliwe do osiągnięcia korzyści + 10 podstawowych celów i ich relacja y rodzajem i poziomem lojalności klientów;Uwarunkowania prawne działalności promocyjnej)

Narzędzia promocji sprzedaży (Typy i kategorie – promocja konsumencka, handlowa, cenowa i zwiększająca stopień atrakcyjności produktu oraz ich zadania w zależności od inicjatora i rynku docelowego Najskuteczniejsze narzędzia promocji konsumenckiej w zależności od segmentów rynku; Promocje cenowe – zasady planowania - rabaty natychmiastowe, rabaty odroczone, kupony, oferty kredytowe; Promocje z upominkami – zasady planowania - oferty na opakowaniu, upominki przy zakupie i za przesłanie dowodu zakupu, upominki w korzystnej cenie, upominki dla partnerów handlowych; Promocje z możliwością wygranej – zasady planowania - konkursy, losowania, natychmiastowe wgrane, gry ; Substytucyjność i komplementarność narzędzi promocji sprzedaży- Promocje łączone - zasady planowania.)

Promocja sprzedaży w procesie tworzenia długookresowych relacji z klientem ( Programy lojalnościowe. Definicje, pojęcia, cele, efekty programów lojalnościowych - relacyjne oddziaływanie programu lojalnościowego. Podstawowe korzyści programów - schemat 2P/2C, interakcja i komunikacja jako korzyści dodatkowe Skuteczność programów lojalnościowych na różnych rynkach – wyniki badań prowadzonych w Polsce; Proces i etapy budowania programów lojalnościowych, Zasady planowania i kontynuacji programu w oparciu o aktualne przepisy prawa. Błędy osłabiające program, konsekwencje źle zbudowanego programu, sposoby i koszty naprawy programu; Programy lojalnościowe oparte na korzyściach. Rodzaje, założenia, przeznaczenie programów typu POLP. Wybór nagrody do programu; Programy lojalnościowe oparte na emocjach. Rodzaje, założenia, przeznaczenie programów typu PRMLY. Programy budujące więzi społeczne miedzy innymi komunikacyjne, oparte na indywidualizacji, pozytywnych emocjach wg klasyfikacji Izarda i psychologicznych. Wybór nagrody do programu)

Efektywność i skuteczność programów promocyjnych
(Analiza zintegrowanych działań kampanii promocyjnych – wybrane studia przypadków)


Strategia marki

Marka jako źródło przewagi konkurencyjnej firmy (Cele, układ, forma zaliczenia, literatura i wymagania programu – wprowadzenie do zajęć; Marka, tożsamość marki, wizerunek firmy i marki – istota, definicje, związki i zależności; Funkcje marki, poziomy marki; Proces zarządzania marką; Bariery i ograniczenia stosowania marki w strategii firmy).

Tożsamość marki (Tożsamość a wizerunek marki, symbolizm marki; Modele tożsamości marki Kapferera i Aakera; Kreowanie tożsamości marki, misja i wartości w systemie tożsamości marki; Zastosowanie modelu tożsamości marki na przykładzie marek producentów).

Budowanie marki (Źródła wartości marki, identyfikatory marki, księga identyfikacji wizualnej; Styl i spójność komunikacji a elementy werbalne i graficzne wizualizacji; Architektura marki, marka indywidualna, marka – parasol, marka hybryda, strategia multimarkowa i inne; Cykl życia marki; Postawy odbiorców wobec marki).

Zarządzanie marką (Wzmacnianie marki – utrzymywanie spójności marki, ochrona źródeł kapitału marki; Rewitalizacja marki – zmiana strategii marki, odmłodzenie marki I inne; Zarządzanie portfelem marek; Poszerzanie marki – korzyści i zagrożenia poszerzania marki. Poszerzanie marki versus poszerzanie kategorii; Kryzys marki – źródła kryzysu marki, starzenie się marek, zarządzanie marką w warunkach kryzysu)




Literatura:

Literatura podstawowa

Ch. Fill: Simply Marketing Communications; Prentice Hall; London 2006

J. Ołędzki: Public relations – znaczenie społeczne i kierunki rozwoju; PWN; Warszawa 2007

M. Stone, A.Bond, E.Blake: Marketing bezpośredni i interaktywny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2007

J. Thomas Russell, W. Ronald Lane: Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2000

J. Kall: Promocja sprzedaży – czyli jak sprzedać więcej. Business Press Ltd., Warszawa 1995

K. L. Keller: Strategic Brand Management; Prentice Hall; Upper Saddle River 2003

A. Szymańska: PR w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Unimex, Wrocław 2005

J. W. Wiktor, "Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu", PWN, Warszawa 2013

Literatura dodatkowa

I. Skowronek: Marketing doświadczeń. Od doświadczenia klienta do wizerunku firmy, Poltext , Warszawa 2012

F. P. Seitel: Public relations w praktyce; FELBERG; Warszawa 2003

D. A. Niedziółka: Relacje inwestorskie, PWN, Warszawa 2008

J. Blythe: Komunikacja marketingowa, PWE, Warszawa 2002

A. Czarnecki, R. Korsak: Planowanie mediów w kampaniach reklamowych, PWE, Warszawa 2001

L. Kamiński: Komunikacja korporacyjna w biznesie; Branta; 2007

A. Potocki: Instrumenty komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008

J. B. Thompson: Media i nowoczesność Społeczna teoria mediów, Astrum, Wrocław 2006

R. Nowacki: Reklama. Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2005

L. Smith, P. Mounter: Effective Internal Communication; Kogan Page; London 2005

A. Sznajder: Sponsoring czyli jak promować firmę wspierając innych, Business Press Ltd Warszawa 1995

G. Kosson: Podaj dalej, czyli jak stworzyć porywającą opowieść dla marki, Wyd. Słowa i Myśli, Warszawa 2013

J. Pogorzelski: Rewolucja marki, Helion, Gliwice 2010

J. Kall: Silna marka. Istota i kreowanie. PWE, 2001

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba osób w grupie na ćwiczeniach nie powinna przekraczać 25 osób.


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład problemowy

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody podające | Wykład informacyjny


Warsztaty

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Warsztaty" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Zalicenie z ZKM stanowi wykład (50%) i warsztaty (50%).

Warsztaty są podzielone na 4 części tematycznych tzn, Public Relations, Reklama, Startegia marki, Promocja konsumencka i handlowa .


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 50.00%

Projekt / Studium przypadku - 50.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Student podchodząc do testu powinien mieć zaliczenie wszystkich warsztatów prowadzonych w ramach ZKM. Ostatecznie na ocene końcową mają wpływ pozytywne wyniki z wykładu i warsztatów (po 50%).

Ocena z formy "Warsztaty" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%



Ocena z formy "Warsztaty" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Warsztaty skaładają się z czterech części tematycznych tzn. Public Relations, Reklama, Strategia marki, Promocja konsumencka i handlowa .

Wyszyskie części skaładają się w 50 % na zaliczenie całości z ajęć z ZKM. Każda z tych części musi być zaliczona, aby student mógł podejść do testu końcowego realizowanego w ramach wykładu.


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do modułu Zintegrowana Komunikacja Marketingowa

Cele i układ zajęć modułu Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Warunki zaliczenie, literatura Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Cele, układ, literatura oraz warunki zaliczenia przedmiotu „Komunikacji marketingowa – aspekty strategiczne


Miejsce strategii komunikacji rynkowej w działaniach rynkowych firmy

Rola komunikacji rynkowej we współczesnym środowisku biznesu (Źródła sukcesów i porażek firm na polskim rynku – rola komunikacji rynkowej – projekt „Evergreen Project” i inne

Znaczenie „customer insights” w komunikacji rynkowej

Budowanie i dostarczanie wartości dla klientów – aktywa budowane przez marketing i komunikację marketingową (marka, lojalność, strategiczne partnerstwo, wiedza rynkowa)

Koncepcja biznesu a koncepcja marki i komunikacji rynkowej – positioning statement

Miejsce komunikacji rynkowej w strategii rynkowej firmy – strategie promocji

Komunikacja rynkowa a inne instrumenty marketingu mix

Narzędzia promocji – podejście tradycyjne, efekt substytucji i komplementarności

Specyfika komunikacji rynkowej na rynku B2B i B2C – wprowadzenie


Koncepcja Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Poziomy integracji komunikacji rynkowej i czynniki przyśpieszające i utrudniające proces integracji

Proces komunikacji – model linearny, jedno- i dwustopniowy proces komunikacji, komunikacja „word-of-mouth”, proces adaptacji, proces dyfuzji, interakcja w komunikacji, czynniki wpływające na proces komunikacji

Teoretyczne i praktyczne aspekty modeli hierarchii efektów – SLB, AIDA, AIDAS, AIDCA, AIETA, ACALTA, DAGMAR, DIPADA, model Lavidge’a i Steiner’a i inne


Odbiorca – analiza zachowania, postaw i sposobu podejmowania decyzji

Marketing typu STP – korzyści i ograniczenia w komunikacji rynkowej

Proces zachowania nabywcy – etapy, czynniki wpływając na zachowanie nabywcy

Decyzje zakupowe a komunikacja rynkowa – rodzaje, postrzegane ryzyko, koncepcja „low involvment” oraz „high involvement”

Źródła i metody odkrywania „customer insights” i budowania strategii komunikacji rynkowej


Strategia komunikacji rynkowej

Analiza sytuacji rynkowej a strategia komunikacji – obszary analizy, źródła i metody analizy

Odbiorca i cel komunikacji rynkowej – nabywcy, kupujący, osoby wpływając na zakup, pośrednicy handlowi, inwestorzy, dostawcy, banki, pracownicy

Kanały i narzędzia komunikacji rynkowej – model strategii „3P’s”

Budowa przekazu – strategia kreatywna

Budżet i finansowe aspekty strategii komunikacji rynkowej – źródła kosztów, struktura budżetu, zasady przygotowywania budżetu

Pomiar i ocena efektów i działań z zakresu komunikacji rynkowej

Organizacyjnej uwarunkowania komunikacji rynkowej – metody organizacji, bariery


Komunikacja marketingowa a specyfika rynku

Uwarunkowania prowadzenia działań z zakresu komunikacji rynkowej na wybranych rynkach – uwarunkowania prawne, charakter odbiorcy, specyfika kanałów dotarcia, struktura konkurencji, strategie pozycjonowania i inne

Analiza działań z zakresu komunikacji rynkowej na wybranych rynkach:
- Komunikacja na rynkach międzynarodowych
- Komunikacja na rynku FMCG
- Komunikacja na rynku B2B
- Komunikacja na rynkach non-profit
- Komunikacja w kanałach dystrybucji


Współpraca z zewnętrznymi dostawcami usług marketingowych

Rodzaje podmiotów partnerskich występujących na rynku. Struktura i specyfika rynku komunikacji rynkowej.

Rodzaje agencji reklamowych. Zasady przygotowywania pitch’u na agencję. Wybór agencji reklamowej. Zasady, kryteria i metody wyboru agencji

Struktura agencji full service. Zakres usług agencji reklamowej. Agencje wyspecjalizowane. Specyfika współpracy z agencjami Public Relations i agencjami reklamowymi on line oraz agencjami sieciowymi. Zasady współpracy z agencjami badawczymi oraz agencjami doradztwa marketingowego. Zasady współpracy z agencją reklamową – współpraca w obszarze copy writer – kreatywny – firma

Metody ustalania budżetu obsługiwanego przez agencje – zasady rozliczania wydatków

Tworzenie briefu kreatywnego, produkcyjnego i mediowego. Rola briefu kreatywnego w tworzeniu przekazu reklamowego.


Strategia kreatywna

Pojecie kreatywności. Definicje, twierdzenia, polemiki. Test na kreatywność.

Analiza procesu kreacji na przykładzie wybranych kampanii reklamowych z rynku polskiego ,europejskiego i światowego

Metoda disruption. Zasady tworzenia przekazu przy wykorzystaniu tej metody. Techniki wspomagające odejście od konwencji przekazu. Red dragons, Absolut, Adidas

Techniki wspomagające twórcze myślenie – metody stymulowania działań kreatywnych. Techniki odchodzenia od naśladowania na rzecz modelowania. Twórcza krytyka, myślenie metaforyczne, metoda sześciu kapeluszy.

Zasady tworzenia kreatywnego przekazu reklamowego. Slogany reklamowe oparte na kreacji. Proces stymulowania skuteczności kreacją. Celebrity endorsement

Prawne ograniczenia kreacji. Kreacja a prowokacja w reklamie. Kreacja a system wartości, kreacja a etyka.



Warsztaty

Public Relations- PR

Wprowadzenie do problematyki PR (Zdefiniowanie pojęcia Public Relations. Przyczyny rozwoju Public Relations. Wewnętrzne i zewnętrzne Public Relations. PR korporacyjny, PR produktu; PR i jego wpływ na pokrewne obszary komunikacji marketingowej - PR i IR, komunikacja wewnętrzna)

Obszary i narzędzia działań PR ( PR w strukturze organizacji i jego główne obszary działania; Narzędzia wykorzystywane przez Public Relations w komunikacji z otoczeniem organizacji; Zasady przygotowywania konferencji prasowych, notatek dla prasy, profil firmy i stopka prasowa, opis produktów i usług, zestawy pytań i odpowiedzi, artykuły specjalistyczne, strona www itp.; Komunikacja kryzysowa i media)

Organizacja imprez i sponsoring (Sponsoring a komunikacja organizacji z otoczeniem.; Planowanie i organizowanie imprez; CSR w strategii działania organizacji; CSR jako filozofia prowadzenia biznesu; CSR a odpowiedzialność w czasach kryzysu)

Rola Investor Relations w komunikacji firmy z rynkiem kapitałowym
(IR i obszary działań z zakresu komunikacji rynkowej w budowaniu relacji ze „stakeholders” rynku finansowego i kapitałowego; Obowiązki firm i spółek giełdowych w zakresie komunikacji z giełdą, inwestorami i instytucjami finansowymi; Zasady nadzoru korporacyjnego – dokumenty, zasady opracowywania i prezentowania; Ogólne zasady opracowywania narzędzi komunikacji w obrębie obowiązków działu PR lub IR )

Komunikacja w procesie pozyskiwania inwestorów i wchodzenia firmy na giełdę
(Działania z zakresu IR związane z wejściem firmy na giełdę – budowanie wizerunku firmy w opinii publicznej, inwestorów instytucjonalnych i organów giełdy ;
Prawne i proceduralne wymagania związane z wejściem firmy na giełdę – ocena sytuacji finansowej, analiza pozycji rynkowej, wycena wartości firmy i inne; Komunikacja w procesie pozyskiwania inwestorów. Zasady przygotowywania wstępnych materiałów informacyjnych o firmie oraz zasady komunikacji firmy z firmy z Giełdą i inwestorami ; Zasady opracowywania prospektu emisyjnego, memorandum – rola informacji rynkowych i marketingowych (wyniki badań rynku, wskaźniki rynkowe, wartość marki i inne)

Komunikacja wewnętrzna przedsiębiorstwa (Definicja, istota, cele i znaczenie komunikacji wewnętrznej w organizacji. Komunikacja wewnętrzna jako źródło przewagi konkurencyjnej ; Grupa docelowa w procesie komunikacji wewnętrznej – segmentacja klientów wewnętrznych. Rola badań w procesie segmentacji klientów wewnętrznych; Rola kultury organizacyjnej w budowaniu sukcesu rynkowego firmy – rodzaje kultury organizacyjnej, wyznaczniki, zasady budowania; Narzędzia komunikacji wewnętrznej. Metody badania i pomiaru działań i efektów z zakresu komunikacji wewnętrznej)


Reklama

Wprowadzenie do zajęć (Cele i układ zajęć, warunki zaliczenia, literatura)

Rynek reklamy w Polsce (Obraz rynku reklamy w Polsce. Perspektywa historyczna rozwoju reklamy na rynku polskim, trendy w wydatkach na reklamę, udział mediów wydatkach na reklamę, Polska na tle innych krajów Świata)

Proces planowania kampanii reklamowych (Proces planowania kampanii reklamowych. Etapy analizy sytuacji, identyfikacji odbiorcy i celu (koncepcja SMART), wyboru apelu promocyjnego (nawiązanie do procesu komunikacji), wyboru kanału przekazu (przykłady powiązań między kreacją a mediami), określenia poziomów wydatków (przegląd metod ustalania budżetu reklamowego), realizacji kampanii, oceny i kontroli działań. Powiązanie procesu z pozostałymi przedmiotami realizowanymi w ramach bloku ZKM. Nacisk położony na spójność i konsekwencję w podejmowaniu decyzji)

Kreacja w reklamie (Rola kreacji w sukcesie reklamy. Prezentacja przykładów udanych i nieudanych kreacji, dyskusja nad przyczynami sukcesu lub porażki kreacji, odwołanie do procesu planowania kampanii reklamowych; Metody kreatywnej generacji pomysłów – przegląd; Studium przypadku, generacja pomysłów na hasło reklamowe; Ocena projektów kreatywnych; Metody oceny projektów kreatywnych)

Dobór mediów reklamowych (Rynek mediowy w Polsce. Udział mediów w wydatkach reklamowych (przypomnienie), charakterystyka mediów: telewizja, radio, dzienniki, czasopisma, kino, outdoor (podsumowanie zadania domowego;. Metody badania mediów wykorzystywane w Polsce, modele zakupu miejsca reklamowego w nośnikach, prezentacja najpopularniejszych nośników; Wstępny dobór mediów;
(Studia przypadków. Na podstawie przedstawionych zarysów briefów reklamowych studenci mają zaproponować odpowiedni dobór mediów); Wskaźniki marketingowe
(Wskaźniki zasięgu (zasięg techniczny, zasięg tygodniowy / dzienny, CCS, COW, czytelnictwo w dni tygodnia, zasięgi radiowe, telewizyjne, AMR, TRP, GRP, OTS, OTH, zasięg efektywny), częstotliwości (w tym częstotliwość efektywna), kosztowe (CPT, CPP), dopasowania (affinity index); Ocena i wybór nośników reklamowych)

Planowanie kampanii reklamowej (Planowanie harmonogramu kampanii – mediaplan
(Cele tworzenia mediaplanu, struktura mediaplanu, prezentacja przykładowego mediaplanu); Planowanie kampanii reklamowych w różnych kontekstach
(Studia przypadków – na podstawie przedstawionych zarysów briefów reklamowych, uczestnicy warsztatu mają za zadanie zaproponowanie doboru odpowiednich mediów i nośników oraz zarysu harmonogramu kampanii))


Promocja konsumencka i handlowa

Wprowadzenie do przedmiotu, Miejsce promocji sprzedaży w strategii komunikacji rynkowej (Cele i układ zajęć z przedmiotu „Promocja konsumencka i handlowa” Warunki zaliczenia, literatura obowiązkowa i uzupełniająca; Prezentacja zasad i uwarunkowań efektywnej promocji sprzedaży na poziomie strategicznym i taktycznym; Istota promocji sprzedaży ; Rola promocji sprzedaży w dostarczaniu wartości dla rynku docelowego; Przyczyny zmiany znaczenia promocji sprzedaży w strategii komunikacji rynkowej.; Cykl planowania promocji sprzedaży; Cele promocji sprzedaży. – czyli możliwe do osiągnięcia korzyści + 10 podstawowych celów i ich relacja y rodzajem i poziomem lojalności klientów;Uwarunkowania prawne działalności promocyjnej)

Narzędzia promocji sprzedaży (Typy i kategorie – promocja konsumencka, handlowa, cenowa i zwiększająca stopień atrakcyjności produktu oraz ich zadania w zależności od inicjatora i rynku docelowego Najskuteczniejsze narzędzia promocji konsumenckiej w zależności od segmentów rynku; Promocje cenowe – zasady planowania - rabaty natychmiastowe, rabaty odroczone, kupony, oferty kredytowe; Promocje z upominkami – zasady planowania - oferty na opakowaniu, upominki przy zakupie i za przesłanie dowodu zakupu, upominki w korzystnej cenie, upominki dla partnerów handlowych; Promocje z możliwością wygranej – zasady planowania - konkursy, losowania, natychmiastowe wgrane, gry ; Substytucyjność i komplementarność narzędzi promocji sprzedaży- Promocje łączone - zasady planowania.)

Promocja sprzedaży w procesie tworzenia długookresowych relacji z klientem ( Programy lojalnościowe. Definicje, pojęcia, cele, efekty programów lojalnościowych - relacyjne oddziaływanie programu lojalnościowego. Podstawowe korzyści programów - schemat 2P/2C, interakcja i komunikacja jako korzyści dodatkowe Skuteczność programów lojalnościowych na różnych rynkach – wyniki badań prowadzonych w Polsce; Proces i etapy budowania programów lojalnościowych, Zasady planowania i kontynuacji programu w oparciu o aktualne przepisy prawa. Błędy osłabiające program, konsekwencje źle zbudowanego programu, sposoby i koszty naprawy programu; Programy lojalnościowe oparte na korzyściach. Rodzaje, założenia, przeznaczenie programów typu POLP. Wybór nagrody do programu; Programy lojalnościowe oparte na emocjach. Rodzaje, założenia, przeznaczenie programów typu PRMLY. Programy budujące więzi społeczne miedzy innymi komunikacyjne, oparte na indywidualizacji, pozytywnych emocjach wg klasyfikacji Izarda i psychologicznych. Wybór nagrody do programu)

Efektywność i skuteczność programów promocyjnych
(Analiza zintegrowanych działań kampanii promocyjnych – wybrane studia przypadków)


Strategia marki

Marka jako źródło przewagi konkurencyjnej firmy (Cele, układ, forma zaliczenia, literatura i wymagania programu – wprowadzenie do zajęć; Marka, tożsamość marki, wizerunek firmy i marki – istota, definicje, związki i zależności; Funkcje marki, poziomy marki; Proces zarządzania marką; Bariery i ograniczenia stosowania marki w strategii firmy).

Tożsamość marki (Tożsamość a wizerunek marki, symbolizm marki; Modele tożsamości marki Kapferera i Aakera; Kreowanie tożsamości marki, misja i wartości w systemie tożsamości marki; Zastosowanie modelu tożsamości marki na przykładzie marek producentów).

Budowanie marki (Źródła wartości marki, identyfikatory marki, księga identyfikacji wizualnej; Styl i spójność komunikacji a elementy werbalne i graficzne wizualizacji; Architektura marki, marka indywidualna, marka – parasol, marka hybryda, strategia multimarkowa i inne; Cykl życia marki; Postawy odbiorców wobec marki).

Zarządzanie marką (Wzmacnianie marki – utrzymywanie spójności marki, ochrona źródeł kapitału marki; Rewitalizacja marki – zmiana strategii marki, odmłodzenie marki I inne; Zarządzanie portfelem marek; Poszerzanie marki – korzyści i zagrożenia poszerzania marki. Poszerzanie marki versus poszerzanie kategorii; Kryzys marki – źródła kryzysu marki, starzenie się marek, zarządzanie marką w warunkach kryzysu)




Literatura:

Literatura podstawowa

Ch. Fill: Simply Marketing Communications; Prentice Hall; London 2006

J. Ołędzki: Public relations – znaczenie społeczne i kierunki rozwoju; PWN; Warszawa 2007

M. Stone, A.Bond, E.Blake: Marketing bezpośredni i interaktywny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2007

J. Thomas Russell, W. Ronald Lane: Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2000

J. Kall: Promocja sprzedaży – czyli jak sprzedać więcej. Business Press Ltd., Warszawa 1995

K. L. Keller: Strategic Brand Management; Prentice Hall; Upper Saddle River 2003

A. Szymańska: PR w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Unimex, Wrocław 2005

J. W. Wiktor, "Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu", PWN, Warszawa 2013

Literatura dodatkowa

I. Skowronek: Marketing doświadczeń. Od doświadczenia klienta do wizerunku firmy, Poltext , Warszawa 2012

F. P. Seitel: Public relations w praktyce; FELBERG; Warszawa 2003

D. A. Niedziółka: Relacje inwestorskie, PWN, Warszawa 2008

J. Blythe: Komunikacja marketingowa, PWE, Warszawa 2002

A. Czarnecki, R. Korsak: Planowanie mediów w kampaniach reklamowych, PWE, Warszawa 2001

L. Kamiński: Komunikacja korporacyjna w biznesie; Branta; 2007

A. Potocki: Instrumenty komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008

J. B. Thompson: Media i nowoczesność Społeczna teoria mediów, Astrum, Wrocław 2006

R. Nowacki: Reklama. Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2005

L. Smith, P. Mounter: Effective Internal Communication; Kogan Page; London 2005

A. Sznajder: Sponsoring czyli jak promować firmę wspierając innych, Business Press Ltd Warszawa 1995

G. Kosson: Podaj dalej, czyli jak stworzyć porywającą opowieść dla marki, Wyd. Słowa i Myśli, Warszawa 2013

J. Pogorzelski: Rewolucja marki, Helion, Gliwice 2010

J. Kall: Silna marka. Istota i kreowanie. PWE, 2001

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Liczba osób w grupie na ćwiczeniach nie powinna przekraczać 25 osób.


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład problemowy

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody podające | Wykład informacyjny


Warsztaty

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 50.00%

+ Ocena z formy:Warsztaty: ocena * 50.00%

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Zalicenie z ZKM stanowi wykład (50%) i warsztaty (50%).

Warsztaty są podzielone na 5 części tematycznych tzn, Public Relations, Reklama, Startegia marki, Marketing bezpośredni, Promocja konsumencka i handlowa .



Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Test końcowy obejmować będzie treści z wykadu oraz warsztatu-50.00 %

indywidualne rozwiązanie caseu/ ćwiczenia-50.00 %

Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy:

Student podchodząc do testu powinien mieć zaliczenie wszystkich warsztatów prowadzonych w ramach ZKM. Ostatecznie na ocene końcową mają wpływ pozytywne wyniki z wykładu i warsztatów (po 50%).



Ocena z formy: Warsztaty

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Public Relations-25.00 %

Reklama-25.00 %

Strategia marki-25.00 %

Promocja konsumencka i handlowa-25.00 %

Ocena z formy: Warsztaty

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Warsztaty:

Warsztaty skaładają się z czterech części tematycznych tzn. Public Relations, Reklama, Strategia marki, Promocja konsumencka i handlowa .

Wyszyskie części skaładają się w 50 % na zaliczenie całości z ajęć z ZKM. Każda z tych części musi być zaliczona, aby student mógł podejść do testu końcowego realizowanego w ramach wykładu.




Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do modułu Zintegrowana Komunikacja Marketingowa

Cele i układ zajęć modułu Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Warunki zaliczenie, literatura Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Cele, układ, literatura oraz warunki zaliczenia przedmiotu „Komunikacji marketingowa – aspekty strategiczne


Miejsce strategii komunikacji rynkowej w działaniach rynkowych firmy

Rola komunikacji rynkowej we współczesnym środowisku biznesu (Źródła sukcesów i porażek firm na polskim rynku – rola komunikacji rynkowej – projekt „Evergreen Project” i inne

Znaczenie „customer insights” w komunikacji rynkowej

Budowanie i dostarczanie wartości dla klientów – aktywa budowane przez marketing i komunikację marketingową (marka, lojalność, strategiczne partnerstwo, wiedza rynkowa)

Koncepcja biznesu a koncepcja marki i komunikacji rynkowej – positioning statement

Miejsce komunikacji rynkowej w strategii rynkowej firmy – strategie promocji

Komunikacja rynkowa a inne instrumenty marketingu mix

Narzędzia promocji – podejście tradycyjne, efekt substytucji i komplementarności

Specyfika komunikacji rynkowej na rynku B2B i B2C – wprowadzenie


Koncepcja Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej

Poziomy integracji komunikacji rynkowej i czynniki przyśpieszające i utrudniające proces integracji

Proces komunikacji – model linearny, jedno- i dwustopniowy proces komunikacji, komunikacja „word-of-mouth”, proces adaptacji, proces dyfuzji, interakcja w komunikacji, czynniki wpływające na proces komunikacji

Teoretyczne i praktyczne aspekty modeli hierarchii efektów – SLB, AIDA, AIDAS, AIDCA, AIETA, ACALTA, DAGMAR, DIPADA, model Lavidge’a i Steiner’a i inne


Odbiorca – analiza zachowania, postaw i sposobu podejmowania decyzji

Marketing typu STP – korzyści i ograniczenia w komunikacji rynkowej

Proces zachowania nabywcy – etapy, czynniki wpływając na zachowanie nabywcy

Decyzje zakupowe a komunikacja rynkowa – rodzaje, postrzegane ryzyko, koncepcja „low involvment” oraz „high involvement”

Źródła i metody odkrywania „customer insights” i budowania strategii komunikacji rynkowej


Strategia komunikacji rynkowej

Analiza sytuacji rynkowej a strategia komunikacji – obszary analizy, źródła i metody analizy

Odbiorca i cel komunikacji rynkowej – nabywcy, kupujący, osoby wpływając na zakup, pośrednicy handlowi, inwestorzy, dostawcy, banki, pracownicy

Kanały i narzędzia komunikacji rynkowej – model strategii „3P’s”

Budowa przekazu – strategia kreatywna

Budżet i finansowe aspekty strategii komunikacji rynkowej – źródła kosztów, struktura budżetu, zasady przygotowywania budżetu

Pomiar i ocena efektów i działań z zakresu komunikacji rynkowej

Organizacyjnej uwarunkowania komunikacji rynkowej – metody organizacji, bariery


Komunikacja marketingowa a specyfika rynku

Uwarunkowania prowadzenia działań z zakresu komunikacji rynkowej na wybranych rynkach – uwarunkowania prawne, charakter odbiorcy, specyfika kanałów dotarcia, struktura konkurencji, strategie pozycjonowania i inne

Analiza działań z zakresu komunikacji rynkowej na wybranych rynkach:
- Komunikacja na rynkach międzynarodowych
- Komunikacja na rynku FMCG
- Komunikacja na rynku B2B
- Komunikacja na rynkach non-profit
- Komunikacja w kanałach dystrybucji


Współpraca z zewnętrznymi dostawcami usług marketingowych

Rodzaje podmiotów partnerskich występujących na rynku. Struktura i specyfika rynku komunikacji rynkowej.

Rodzaje agencji reklamowych. Zasady przygotowywania pitch’u na agencję. Wybór agencji reklamowej. Zasady, kryteria i metody wyboru agencji

Struktura agencji full service. Zakres usług agencji reklamowej. Agencje wyspecjalizowane. Specyfika współpracy z agencjami Public Relations i agencjami reklamowymi on line oraz agencjami sieciowymi. Zasady współpracy z agencjami badawczymi oraz agencjami doradztwa marketingowego. Zasady współpracy z agencją reklamową – współpraca w obszarze copy writer – kreatywny – firma

Metody ustalania budżetu obsługiwanego przez agencje – zasady rozliczania wydatków

Tworzenie briefu kreatywnego, produkcyjnego i mediowego. Rola briefu kreatywnego w tworzeniu przekazu reklamowego.


Strategia kreatywna

Pojecie kreatywności. Definicje, twierdzenia, polemiki. Test na kreatywność.

Analiza procesu kreacji na przykładzie wybranych kampanii reklamowych z rynku polskiego ,europejskiego i światowego

Metoda disruption. Zasady tworzenia przekazu przy wykorzystaniu tej metody. Techniki wspomagające odejście od konwencji przekazu. Red dragons, Absolut, Adidas

Techniki wspomagające twórcze myślenie – metody stymulowania działań kreatywnych. Techniki odchodzenia od naśladowania na rzecz modelowania. Twórcza krytyka, myślenie metaforyczne, metoda sześciu kapeluszy.

Zasady tworzenia kreatywnego przekazu reklamowego. Slogany reklamowe oparte na kreacji. Proces stymulowania skuteczności kreacją. Celebrity endorsement

Prawne ograniczenia kreacji. Kreacja a prowokacja w reklamie. Kreacja a system wartości, kreacja a etyka.



Warsztaty

Public Relations- PR

Wprowadzenie do problematyki PR (Zdefiniowanie pojęcia Public Relations. Przyczyny rozwoju Public Relations. Wewnętrzne i zewnętrzne Public Relations. PR korporacyjny, PR produktu; PR i jego wpływ na pokrewne obszary komunikacji marketingowej - PR i IR, komunikacja wewnętrzna)

Obszary i narzędzia działań PR ( PR w strukturze organizacji i jego główne obszary działania; Narzędzia wykorzystywane przez Public Relations w komunikacji z otoczeniem organizacji; Zasady przygotowywania konferencji prasowych, notatek dla prasy, profil firmy i stopka prasowa, opis produktów i usług, zestawy pytań i odpowiedzi, artykuły specjalistyczne, strona www itp.; Komunikacja kryzysowa i media)

Organizacja imprez i sponsoring (Sponsoring a komunikacja organizacji z otoczeniem.; Planowanie i organizowanie imprez; CSR w strategii działania organizacji; CSR jako filozofia prowadzenia biznesu; CSR a odpowiedzialność w czasach kryzysu)

Rola Investor Relations w komunikacji firmy z rynkiem kapitałowym
(IR i obszary działań z zakresu komunikacji rynkowej w budowaniu relacji ze „stakeholders” rynku finansowego i kapitałowego; Obowiązki firm i spółek giełdowych w zakresie komunikacji z giełdą, inwestorami i instytucjami finansowymi; Zasady nadzoru korporacyjnego – dokumenty, zasady opracowywania i prezentowania; Ogólne zasady opracowywania narzędzi komunikacji w obrębie obowiązków działu PR lub IR )

Komunikacja w procesie pozyskiwania inwestorów i wchodzenia firmy na giełdę
(Działania z zakresu IR związane z wejściem firmy na giełdę – budowanie wizerunku firmy w opinii publicznej, inwestorów instytucjonalnych i organów giełdy ;
Prawne i proceduralne wymagania związane z wejściem firmy na giełdę – ocena sytuacji finansowej, analiza pozycji rynkowej, wycena wartości firmy i inne; Komunikacja w procesie pozyskiwania inwestorów. Zasady przygotowywania wstępnych materiałów informacyjnych o firmie oraz zasady komunikacji firmy z firmy z Giełdą i inwestorami ; Zasady opracowywania prospektu emisyjnego, memorandum – rola informacji rynkowych i marketingowych (wyniki badań rynku, wskaźniki rynkowe, wartość marki i inne)

Komunikacja wewnętrzna przedsiębiorstwa (Definicja, istota, cele i znaczenie komunikacji wewnętrznej w organizacji. Komunikacja wewnętrzna jako źródło przewagi konkurencyjnej ; Grupa docelowa w procesie komunikacji wewnętrznej – segmentacja klientów wewnętrznych. Rola badań w procesie segmentacji klientów wewnętrznych; Rola kultury organizacyjnej w budowaniu sukcesu rynkowego firmy – rodzaje kultury organizacyjnej, wyznaczniki, zasady budowania; Narzędzia komunikacji wewnętrznej. Metody badania i pomiaru działań i efektów z zakresu komunikacji wewnętrznej)


Reklama

Wprowadzenie do zajęć (Cele i układ zajęć, warunki zaliczenia, literatura)

Rynek reklamy w Polsce (Obraz rynku reklamy w Polsce. Perspektywa historyczna rozwoju reklamy na rynku polskim, trendy w wydatkach na reklamę, udział mediów wydatkach na reklamę, Polska na tle innych krajów Świata)

Proces planowania kampanii reklamowych (Proces planowania kampanii reklamowych. Etapy analizy sytuacji, identyfikacji odbiorcy i celu (koncepcja SMART), wyboru apelu promocyjnego (nawiązanie do procesu komunikacji), wyboru kanału przekazu (przykłady powiązań między kreacją a mediami), określenia poziomów wydatków (przegląd metod ustalania budżetu reklamowego), realizacji kampanii, oceny i kontroli działań. Powiązanie procesu z pozostałymi przedmiotami realizowanymi w ramach bloku ZKM. Nacisk położony na spójność i konsekwencję w podejmowaniu decyzji)

Kreacja w reklamie (Rola kreacji w sukcesie reklamy. Prezentacja przykładów udanych i nieudanych kreacji, dyskusja nad przyczynami sukcesu lub porażki kreacji, odwołanie do procesu planowania kampanii reklamowych; Metody kreatywnej generacji pomysłów – przegląd; Studium przypadku, generacja pomysłów na hasło reklamowe; Ocena projektów kreatywnych; Metody oceny projektów kreatywnych)

Dobór mediów reklamowych (Rynek mediowy w Polsce. Udział mediów w wydatkach reklamowych (przypomnienie), charakterystyka mediów: telewizja, radio, dzienniki, czasopisma, kino, outdoor (podsumowanie zadania domowego;. Metody badania mediów wykorzystywane w Polsce, modele zakupu miejsca reklamowego w nośnikach, prezentacja najpopularniejszych nośników; Wstępny dobór mediów;
(Studia przypadków. Na podstawie przedstawionych zarysów briefów reklamowych studenci mają zaproponować odpowiedni dobór mediów); Wskaźniki marketingowe
(Wskaźniki zasięgu (zasięg techniczny, zasięg tygodniowy / dzienny, CCS, COW, czytelnictwo w dni tygodnia, zasięgi radiowe, telewizyjne, AMR, TRP, GRP, OTS, OTH, zasięg efektywny), częstotliwości (w tym częstotliwość efektywna), kosztowe (CPT, CPP), dopasowania (affinity index); Ocena i wybór nośników reklamowych)

Planowanie kampanii reklamowej (Planowanie harmonogramu kampanii – mediaplan
(Cele tworzenia mediaplanu, struktura mediaplanu, prezentacja przykładowego mediaplanu); Planowanie kampanii reklamowych w różnych kontekstach
(Studia przypadków – na podstawie przedstawionych zarysów briefów reklamowych, uczestnicy warsztatu mają za zadanie zaproponowanie doboru odpowiednich mediów i nośników oraz zarysu harmonogramu kampanii))


Promocja konsumencka i handlowa

Wprowadzenie do przedmiotu, Miejsce promocji sprzedaży w strategii komunikacji rynkowej (Cele i układ zajęć z przedmiotu „Promocja konsumencka i handlowa” Warunki zaliczenia, literatura obowiązkowa i uzupełniająca; Prezentacja zasad i uwarunkowań efektywnej promocji sprzedaży na poziomie strategicznym i taktycznym; Istota promocji sprzedaży ; Rola promocji sprzedaży w dostarczaniu wartości dla rynku docelowego; Przyczyny zmiany znaczenia promocji sprzedaży w strategii komunikacji rynkowej.; Cykl planowania promocji sprzedaży; Cele promocji sprzedaży. – czyli możliwe do osiągnięcia korzyści + 10 podstawowych celów i ich relacja y rodzajem i poziomem lojalności klientów;Uwarunkowania prawne działalności promocyjnej)

Narzędzia promocji sprzedaży (Typy i kategorie – promocja konsumencka, handlowa, cenowa i zwiększająca stopień atrakcyjności produktu oraz ich zadania w zależności od inicjatora i rynku docelowego Najskuteczniejsze narzędzia promocji konsumenckiej w zależności od segmentów rynku; Promocje cenowe – zasady planowania - rabaty natychmiastowe, rabaty odroczone, kupony, oferty kredytowe; Promocje z upominkami – zasady planowania - oferty na opakowaniu, upominki przy zakupie i za przesłanie dowodu zakupu, upominki w korzystnej cenie, upominki dla partnerów handlowych; Promocje z możliwością wygranej – zasady planowania - konkursy, losowania, natychmiastowe wgrane, gry ; Substytucyjność i komplementarność narzędzi promocji sprzedaży- Promocje łączone - zasady planowania.)

Promocja sprzedaży w procesie tworzenia długookresowych relacji z klientem ( Programy lojalnościowe. Definicje, pojęcia, cele, efekty programów lojalnościowych - relacyjne oddziaływanie programu lojalnościowego. Podstawowe korzyści programów - schemat 2P/2C, interakcja i komunikacja jako korzyści dodatkowe Skuteczność programów lojalnościowych na różnych rynkach – wyniki badań prowadzonych w Polsce; Proces i etapy budowania programów lojalnościowych, Zasady planowania i kontynuacji programu w oparciu o aktualne przepisy prawa. Błędy osłabiające program, konsekwencje źle zbudowanego programu, sposoby i koszty naprawy programu; Programy lojalnościowe oparte na korzyściach. Rodzaje, założenia, przeznaczenie programów typu POLP. Wybór nagrody do programu; Programy lojalnościowe oparte na emocjach. Rodzaje, założenia, przeznaczenie programów typu PRMLY. Programy budujące więzi społeczne miedzy innymi komunikacyjne, oparte na indywidualizacji, pozytywnych emocjach wg klasyfikacji Izarda i psychologicznych. Wybór nagrody do programu)

Efektywność i skuteczność programów promocyjnych
(Analiza zintegrowanych działań kampanii promocyjnych – wybrane studia przypadków)


Strategia marki

Marka jako źródło przewagi konkurencyjnej firmy (Cele, układ, forma zaliczenia, literatura i wymagania programu – wprowadzenie do zajęć; Marka, tożsamość marki, wizerunek firmy i marki – istota, definicje, związki i zależności; Funkcje marki, poziomy marki; Proces zarządzania marką; Bariery i ograniczenia stosowania marki w strategii firmy).

Tożsamość marki (Tożsamość a wizerunek marki, symbolizm marki; Modele tożsamości marki Kapferera i Aakera; Kreowanie tożsamości marki, misja i wartości w systemie tożsamości marki; Zastosowanie modelu tożsamości marki na przykładzie marek producentów).

Budowanie marki (Źródła wartości marki, identyfikatory marki, księga identyfikacji wizualnej; Styl i spójność komunikacji a elementy werbalne i graficzne wizualizacji; Architektura marki, marka indywidualna, marka – parasol, marka hybryda, strategia multimarkowa i inne; Cykl życia marki; Postawy odbiorców wobec marki).

Zarządzanie marką (Wzmacnianie marki – utrzymywanie spójności marki, ochrona źródeł kapitału marki; Rewitalizacja marki – zmiana strategii marki, odmłodzenie marki I inne; Zarządzanie portfelem marek; Poszerzanie marki – korzyści i zagrożenia poszerzania marki. Poszerzanie marki versus poszerzanie kategorii; Kryzys marki – źródła kryzysu marki, starzenie się marek, zarządzanie marką w warunkach kryzysu)




Literatura:

Literatura podstawowa

Ch. Fill: Simply Marketing Communications; Prentice Hall; London 2006

J. Ołędzki: Public relations – znaczenie społeczne i kierunki rozwoju; PWN; Warszawa 2007

M. Stone, A.Bond, E.Blake: Marketing bezpośredni i interaktywny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2007

5.J. Thomas Russell, W. Ronald Lane: Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2000

J. Kall: Promocja sprzedaży – czyli jak sprzedać więcej. Business Press Ltd., Warszawa 1995

K. L. Keller: Strategic Brand Management; Prentice Hall; Upper Saddle River 2003

A. Szymańska: PR w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Unimex, Wrocław 2005

J. W. Wiktor, "Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu", PWN, Warszawa 2013.

Literatura dodatkowa

I. Skowronek: Marketing doświadczeń. Od doświadczenia klienta do wizerunku firmy, Poltext , Warszawa 2012

F. P. Seitel: Public relations w praktyce; FELBERG; Warszawa 2003

D. A. Niedziółka: Relacje inwestorskie, PWN, Warszawa 2008

J. Blythe: Komunikacja marketingowa, PWE, Warszawa 2002

A. Czarnecki, R. Korsak: Planowanie mediów w kampaniach reklamowych, PWE, Warszawa 2001

L. Kamiński: Komunikacja korporacyjna w biznesie; Branta; 2007

A. Potocki: Instrumenty komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008

J. B. Thompson: Media i nowoczesność Społeczna teoria mediów, Astrum, Wrocław 2006

R. Nowacki: Reklama. Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2005

L. Smith, P. Mounter: Effective Internal Communication; Kogan Page; London 2005

A. Sznajder: Sponsoring czyli jak promować firmę wspierając innych, Business Press Ltd Warszawa 1995

G. Kosson: Podaj dalej, czyli jak stworzyć porywającą opowieść dla marki, Wyd. Słowa i Myśli, Warszawa 2013

J. Pogorzelski: Rewolucja marki, Helion, Gliwice 2010

J. Kall: Silna marka. Istota i kreowanie. PWE, 2001

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Krawiec
Prowadzący grup: Beata Gotwald, Wioletta Krawiec, Bartłomiej Kurzyk, Anna Łaszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6