UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia menedżerska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-NEMZAK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia menedżerska
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Ukończony kurs Ekonomii, Matematyki, Statystyki, Ekonometrii


Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zastosowaniem mikroekonomii do podejmowania decyzji ekonomicznych w przedsiębiorstwie. Ekonomia menedżerska łączy w sobie teorię ekonomii z naukami ilościowymi: matematyką, statystyką, ekonometrią, prognozowaniem, programowaniem liniowym, teorią gier. Daje to do rąk przyszłego menedżera imponujący zestaw narzędzi służących do analizy problemów ekonomicznych, z jakimi każdego dnia musi się spotykać w przedsiębiorstwie. Wykorzystanie tych narzędzi umożliwia podejmowanie decyzji zapewniających efektywne funkcjonowanie podmiotów gospodarczych.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zastosowaniem mikroekonomii do podejmowania decyzji ekonomicznych w przedsiębiorstwie. Ekonomia menedżerska łączy w sobie teorię ekonomii z naukami ilościowymi: matematyką, statystyką, ekonometrią, prognozowaniem, programowaniem liniowym, teorią gier. Daje to do rąk przyszłego menedżera imponujący zestaw narzędzi służących do analizy problemów ekonomicznych, z jakimi każdego dnia musi się spotykać w przedsiębiorstwie. Wykorzystanie tych narzędzi umożliwia podejmowanie decyzji zapewniających efektywne funkcjonowanie podmiotów gospodarczych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna zastosowanie teorii i metodologii ekonomii dla potrzeb podejmowania decyzji biznesowych,

Identyfikuje wspólne cechy procesów decyzyjnych w różnego rodzaju podmiotach,

Zna cele prywatnych przedsiębiorstw i instytucji sektora publicznego

Umiejętności

Zna cele i narzędzia polityki antymonopolowej

Umie przeprowadzać analizy kosztów i korzyści w instytucjach sektora publicznego

Umie tworzyć prognozy sprzedaży

Potrafi przeprowadzić analizy popytu na podstawie cenowych elastyczności popytu

Umie wyznaczać optymalną strukturę nakładów czynników produkcji

Potrafi zastosować metody ograniczania ryzyka

Rozróżnia strategie cenowe stosowane na rynkach niedoskonałych

Kompetencje społeczne

Postrzega wzajemne relacje zachodzące między podmiotami gospodarki rynkowej

Jest otwarty na stosowanie nieszablonowych rozwiązań

Cechuje się zdolnością do podejmowania racjonalnych decyzji menedżerskich

Ma świadomość znaczenia teorii ekonomii dla wyjaśniania zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych

Wskazuje kreatywność w rozwiązywaniu problemów

Wykazuje się zdolnością do logicznego myślenia, niezbędnego w analizie procesów gospodarczych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Matyjas
Prowadzący grup: Zbigniew Matyjas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do problematyki podejmowania decyzji menedżerskich w gospodarce rynkowej.

Ekonomiczne ujęcie decyzji prywatnych i publicznych. Sześć etapów podejmowania decyzji menedżerskich.


Podstawowe struktury rynku: konkurencja doskonała i monopolistyczna, oligopol, monopol.

Podstawowe cechy różnych struktur rynku. Determinanty struktury rynku i firm – bariery wejścia na rynek, otoczenie prawno – administracyjne funkcjonowania przedsiębiorstwa, metody ochrony konkurencji w warunkach globalizacji.


Zasady podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie bez uwzględnienia niepewności.

Cele działalności przedsiębiorstwa. Metody i narzędzia analizy mikroekonomicznej wspomagające podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie.

Analiza marginalna jako podstawa podejmowania decyzji ułatwiających osiągnięcie celu głównego. Funkcje popytu i podaży w różnych strukturach rynku.

Decyzje produkcyjne i cenowe przedsiębiorstw w zależności od stopnia konkurencji – równowaga firmy w warunkach konkurencji doskonałej, oligopolu i monopolu.

Specjalne praktyki cenowe na rynku monopolistycznym


Podejmowanie decyzji menedżerskich w warunkach niepewności

Niepewność, prawdopodobieństwo i wartość oczekiwana. Prognozowanie popytu i podaży w przedsiębiorstwie

Drzewa decyzyjne

Decyzje sekwencyjne

Skłonność i awersja do ryzyka jako czynniki wspomagające podejmowanie decyzji w warunkach niepewności




Literatura:

Literatura podstawowa

L.Froeb, B.MacCann, Ekonomia menedżerska, PWE, 2011.

I.Png, D.Lehman, Ekonomia menedżerska, Oficyna Wolters Kluwer business, 2011.

W.Samuelson, S.Marks, Ekonomia menedżerska, PWE, 2008

Literatura dodatkowa

R. E. McCormick, Managerial Economics, Prentice-Hall, 1993

M. Hirschey, J. L. Pappas, Fundamentals of Managerial Economics, The Dryden Press, 1992

W. D. Reekie, J. N. Crook, Managerial Economics, Philip Allan, 1982

J. G. Nellis, D. Parker, The Essence of Business Economics, Prentice-Hall, 1992

J. R. McGuigan, R.C. Moyer, F.H..Harris, Managerial Economics: Applications, Strategy, and Tactics, ITP., 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piwowarski
Prowadzący grup: Radosław Piwowarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do problematyki podejmowania decyzji menedżerskich w gospodarce rynkowej.

Ekonomiczne ujęcie decyzji prywatnych i publicznych. Sześć etapów podejmowania decyzji menedżerskich.


Podstawowe struktury rynku: konkurencja doskonała i monopolistyczna, oligopol, monopol.

Podstawowe cechy różnych struktur rynku. Determinanty struktury rynku i firm – bariery wejścia na rynek, otoczenie prawno – administracyjne funkcjonowania przedsiębiorstwa, metody ochrony konkurencji w warunkach globalizacji.


Zasady podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie bez uwzględnienia niepewności.

Cele działalności przedsiębiorstwa. Metody i narzędzia analizy mikroekonomicznej wspomagające podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie.

Analiza marginalna jako podstawa podejmowania decyzji ułatwiających osiągnięcie celu głównego. Funkcje popytu i podaży w różnych strukturach rynku.

Decyzje produkcyjne i cenowe przedsiębiorstw w zależności od stopnia konkurencji – równowaga firmy w warunkach konkurencji doskonałej, oligopolu i monopolu.

Specjalne praktyki cenowe na rynku monopolistycznym


Podejmowanie decyzji menedżerskich w warunkach niepewności

Niepewność, prawdopodobieństwo i wartość oczekiwana. Prognozowanie popytu i podaży w przedsiębiorstwie

Drzewa decyzyjne

Decyzje sekwencyjne

Skłonność i awersja do ryzyka jako czynniki wspomagające podejmowanie decyzji w warunkach niepewności




Literatura:

Literatura podstawowa

L.Froeb, B.MacCann, Ekonomia menedżerska, PWE, 2011.

I.Png, D.Lehman, Ekonomia menedżerska, Oficyna Wolters Kluwer business, 2011.

W.Samuelson, S.Marks, Ekonomia menedżerska, PWE, 2008

Literatura dodatkowa

R. E. McCormick, Managerial Economics, Prentice-Hall, 1993

M. Hirschey, J. L. Pappas, Fundamentals of Managerial Economics, The Dryden Press, 1992

W. D. Reekie, J. N. Crook, Managerial Economics, Philip Allan, 1982

J. G. Nellis, D. Parker, The Essence of Business Economics, Prentice-Hall, 1992

J. R. McGuigan, R.C. Moyer, F.H..Harris, Managerial Economics: Applications, Strategy, and Tactics, ITP., 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Neneman
Prowadzący grup: Jarosław Neneman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6