UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing w administracji publicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-PMAZAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Marketing w administracji publicznej
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawy marketingu w sektorze przedsiębiorstw.

System administracji publicznej.

Podstawy zarządzania publicznego.

Podstawy polityki publicznej.


Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy możliwości wykorzystywania marketingu w sektorze publicznym. Wykład przedstawia genezę wprowadzania podejścia rynkowego i instrumentów marketingowych do organizacji sektora publicznego. Przedstawione zostaną kluczowe elementy tej koncepcji oraz potencjalne obszary jej wykorzystania. Zwrócona zostanie szczególna uwaga na otoczenie podmiotowe organizacji publicznych wraz z relacjami pomiędzy tymi podmiotami oraz na produkt organizacji publicznej, jego specyfikę i uwarunkowania jego tworzenia i przekazywania do klientów.

Wykład ma zilustrować w postaci licznych przykładów i studiów przypadków wykorzystanie marketingu w organizacjach publicznych (w Polsce i na świecie) w następujących trzech obszarach:

planowanie i wdrażanie polityk publicznych, świadczenie usług publicznych, komunikowanie się – budowanie marki organizacji publicznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada podstawową wiedzę o roli marketingu w działalności organizacji publicznej, zwłaszcza w kontekście tworzenia przewag konkurencyjnych.(08P-1P_W12)

Identyfikuje i wskazuje możliwości wykorzystania instrumentów marketingowych w tworzeniu i wdrażaniu polityk publicznych, świadczeniu usług publicznych i działań związanych z komunikowaniem się organizacji publicznej z otoczeniem. (08P-1P_W13)

Posiada podstawową wiedzę o relacjach między organizacjami sektora publicznego (i ich elementami) oraz między nimi i innymi organizacjami w ich otoczeniu w kontekście budowania efektywnych strategii marketingowych

Umiejętności

Potrafi zidentyfikować potencjalnych partnerów organizacji publicznej oraz budować relacje z nimi, zwłaszcza w otoczeniu konkurencyjnym, charakterystycznym dla marketingu partnerskiego. (08P-1P_U12)

Potrafi stosować w praktyce marketingowe instrumenty sprzyjające tworzeniu polityk lokalnych, świadczenia usług publicznych oraz komunikowania się z otoczeniem. (08P-1P_U13)

Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu marketingu w sektorze publicznym w praktyce funkcjonowania organizacji tego sektora

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, zwłaszcza w kontekście rosnącego znaczenia orientacji rynkowej (marketingowej) w działalności organizacji publicznych. (08P-1P_K01)

Potrafi myśleć i działać w sposób marketingowy, uwzględniający (często) rynkowy charakter otoczenia organizacji publicznej. (08P-1P_K07)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Moterski
Prowadzący grup: Filip Moterski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta:


WYKŁAD KURSOWY

PRACA WŁASNA BIEŻĄCA (28 godz.). Przygotowanie studenta do egzaminu pisemnego (Pytania opisowe) na podstawie literatury przedmiotu.

PRACA WŁASNA ZALICZENIE (30 godz.). Opracowywanie studiów przypadków przez studentów podzielonych na kilkuosobowe grupy. Przygotowanie prezentacji PowerPoint z wynikami opracowanego „case’u”.


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład problemowy



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Obecności i aktywność podczas zajęć



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 50.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 50.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Geneza marketingu w organizacjach publicznych, kluczowe elementy koncepcji oraz potencjalne obszary wykorzystania.

Podmioty marketingu w organizacjach publicznych i ich wzajemne relacje, otoczenie rynkowe organizacji publicznych.

Produkt organizacji publicznej i możliwości jego kształtowania z uwzględnieniem roli partnerów instytucjonalnych w tym procesie (publicznych, prywatnych i społecznych).

Rola marketingu w planowaniu i wdrazaniu polityk publicznych.

Rola marketingu w świadczeniu usług publicznych.

Komunikowanie się - budowanie marki organizacji publicznej.



Literatura:

Literatura podstawowa

P. Kotler, N. Lee, Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności, Przedsiębiorczość i Zarządzanie KOŹMIŃSKI, Warszawa 2008 [rozdz. 1-8, 10]

A. Sargeant, Marketing w organizacjach non profit, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004 [rozdz. 1-4]

Z. Knecht, Public Relations w administracji publicznej, Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa 2006 [rozdz. 1-3, 5-6, 9]

W. Rudolf, Marketing terytorialny w ujęciu relacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016

J. Anders-Morawska, W. Rudolf, Orientacja rynkowa we współrządzeniu miastem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015

Literatura dodatkowa

M. Florek, A. Augustyn, Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, BESTPLACE Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa 2011 [rozdz. 1-2]

M. Florek, A. Augustyn, Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, BESTPLACE Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa 2011 [rozdz. 3-11]

Marketing terytorialny, red. T. Markowski, PAN KPZK, Warszawa 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wawrzyniec Rudolf
Prowadzący grup: Wawrzyniec Rudolf
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta:


WYKŁAD KURSOWY

PRACA WŁASNA BIEŻĄCA (28 godz.). Przygotowanie studenta do egzaminu pisemnego (Pytania opisowe) na podstawie literatury przedmiotu.

PRACA WŁASNA ZALICZENIE (30 godz.). Opracowywanie studiów przypadków przez studentów podzielonych na kilkuosobowe grupy. Przygotowanie prezentacji PowerPoint z wynikami opracowanego „case’u”.


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład problemowy



Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z przedmiotu

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Wykład kursowy-50.00 %

Wykład kursowy-50.00 %

Ocena końcowa z przedmiotu

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

pytania opisowe 40%przygotowanie studium przypadku (w grupach) 40%prezentacja studium przypadku (grupowa) 20%



Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Geneza marketingu w organizacjach publicznych, kluczowe elementy koncepcji oraz potencjalne obszary wykorzystania.

Podmioty marketingu w organizacjach publicznych i ich wzajemne relacje, otoczenie rynkowe organizacji publicznych.

Produkt organizacji publicznej i możliwości jego kształtowania z uwzględnieniem roli partnerów instytucjonalnych w tym procesie (publicznych, prywatnych i społecznych)

Rola marketingu w planowaniu i wdrazaniu polityk publicznych .

Rola marketingu w świadczeniu usług publicznych.

Komunikowanie się - budowanie marki organizacji publicznej.



Literatura:

Literatura podstawowa

P. Kotler, N. Lee, Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności, Przedsiębiorczość i Zarządzanie KOŹMIŃSKI, Warszawa 2008 [rozdz. 1-8, 10]

A. Sargeant, Marketing w organizacjach non profit, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004 [rozdz. 1-4]

Z. Knecht, Public Relations w administracji publicznej, Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa 2006 [rozdz. 1-3, 5-6, 9]

M. Florek, A. Augustyn, Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, BESTPLACE Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa 2011 [rozdz. 1-2].

Literatura dodatkowa

M. Florek, A. Augustyn, Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, BESTPLACE Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa 2011 [rozdz. 3-11].

Marketing terytorialny, red. T. Markowski, PAN KPZK, Warszawa 2006

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6