Zarządzanie jst
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PSTWAN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie jst |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
9.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw ekonomii, zarządzania. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie zintegrowanego i dynamicznego patrzenia na złożoność procesu zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego. Zajęcia stanowią przygotowanie do prowadzenia analizy współzależności i interakcji zwrotnych w procesie zarządzania jst. Studenci poznają sie także czynniki i uwarunkowania decydujące o sprawności procesu zarządzania jst i rolę jaką w tym procesie odgrywają władze publiczne.Zajęcia prowadzone będą z wykorzystaniem różnorodnych metod dydaktycznych. W trakcie zajęć ćwiczeniowych studenci będą mieli możliwość np. pracy nad projektem zintegrowanym czy rozwiązania problemu dla wybranej JST (praca z wykorzystaniem metody Problem Based Learning). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o typach organizacji sektora publicznego oraz ich podstawowych elementach Posiada wiedzę o metodach i narzędziach pozwalających opisywać organizacje sektora publicznego, ich struktury oraz procesy w nich i między nimi zachodzące Posiada wiedzę o procesach zmian w organizacjach sektora publicznego, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencji tych zmian Identyfikuje i wskazuje możliwości sprawnego zarządzania w organizacjach sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania publicznego Zna i potrafi scharakteryzować różnice i podobieństwa pomiędzy organizacjami sektora publicznego i prywatnego, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań ich funkcjonowania Umiejętności Potrafi dostrzec oraz dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, ekonomicznych i politycznych z punktu widzenia zarządzania publicznego Posiada umiejętność prognozowania praktycznych skutków zintegrowanych procesów i zjawisk charakterystycznych dla organizacji sektora publicznego z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi z zakresu organizacji i zarządzania Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu zarządzania publicznego w praktyce funkcjonowania organizacji sektora publicznego Analizuje możliwe rozwiązania konkretnych problemów organizacyjnych sektora publicznego oraz proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie, posiada umiejętności wdrażania proponowanych rozwiązań Posiada umiejętność przygotowywania typowych prac pisemnych w języku polskim dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu zarządzania publicznego Posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim z zakresu zarządzania publicznego Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu pracownika sektora publicznego Rozumie potrzebę uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład konwersatoryjny Ćwiczenia audytoryjne Metody poszukujące | Dyskusja referatu Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Pytania opisowe - 100.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Prezentacja - 20.00% Esej - 30.00% Projekt / Studium przypadku - 50.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy Sektor publiczny i jego znaczenie dla rozwoju Polityka publiczna a zarządzanie i administrowanie Koncepcja ułomności instytucjonalnej – uwarunkowane we wdrażaniu koncepcji zarządzania Teoria sprawiedliwości jako podstawa koncepcyjna zrządzania w jst Typologia zarządzania ze względu na zakres i przedmiot w jst Planowanie zintegrowane jako podstawa współczesnego zarządzania w jst Organizacja i funkcjonowanie samorządu w RP Prawo w działalności jst Kontrola zarządcza w samorządzie terytorialnym Kreowanie polityki inwestycyjnej w samorządzie Zarządzanie jakością w samorządzie terytorialnym Zarządzanie strategiczne w jst Polityka UE a funkcjonowanie samorządu Ćwiczenia audytoryjne Rola i organizacja pracy władzy uchwałodawczej (wizyta studyjna na sesji Rady Miejskiej w Łodzi oraz na dwóch komisjach Rady Miejskiej) Status prawny radnego i jego obowiązki, konieczne umiejętności Organizacja wewnętrzna rady gminy Rola i organizacja pracy władzy wykonawczej a aparatu wykonawczego (urzędu) Regulamin pracy urzędu (zakres odpowiedzialności, uprawnień i obowiązków pracowników jednostki samorządu terytorialnego) Struktura organizacyjna urzędu (wynikająca z zadań i kierunków strategicznych działań) oraz zakres zadań i kompetencji Organy w jednostkach pomocniczych gmin Ustawa o pracownikach samorządowych (ocena pracownika) Status prawny pracowników administracji samorządowej w świetle standardów europejskich Biuletyn Informacji Publicznych Funkcjonowanie urzędu a ustawa prawo zamówień publicznych. Zadania jednostek samorządu terytorialnego (wizyta studyjna w spółce komunalnej) Porównanie organizacji pracy i zarządzania organizacją komercyjną i niekomercyjną publiczną (etapy zarządzania) Instrumenty zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego Organizacje wspierające funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego – Związek Miast Polskich, Związek Gmin Wiejskich, Unia Miasteczek Polskich, Związek Powiatów, Unia Metropolii Polskich Partnerstwo publiczno - prywatne Zarządzanie w jst Interesariusze w procesie zarzadzania jst Partnerstwo publiczno-publiczne i publiczno-prywatne Partycypacja społeczna Projekty zintegrowane Istota projektów zintegrowanych Struktury sieciowe i partnerstwo Facylitacja konsultacji społecznych Elementy marketingu i PR w projektach zintegrowanych Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – formy organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, zarządzanie instytucjami kultury, łączenie instytucji, zasady wynagradzania pracowników, organizacja imprez. Finansowanie bezpośrednie i pośrednie oferty w zakresie kultury Wielosektorowa współpraca samorządów w obszarze kultury – publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe, podmioty gospodarcze - również ze sfery edukacji i oświaty, ochrony środowiska, zagospodarowania wolnego czasu. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Bienias S., Gapski T., Jąkalski J., Lewandowska I., Opałka E., Strzęboszewski P., Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, MRR, Warszawa 2012 Dziemianowicz W., Szmigiel-Rawska K., Nowicka P., Dąbrowska A., Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, MRR, Warszawa 2012 Jewtuchowicz A., Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2013 Purchla J., Dziedzictwo kulturowe w Polsce: system prawny, finansowanie i zarządzanie, [w:] J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla (red.), Kultura a rozwój, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013 Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999 Literatura dodatkowa Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B., Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2012 Dragićević-Šeši M., Stojković B., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010 Inne materiały dydaktyczne Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury, materiały z Kongresu kultury dostępne: http://www.kongreskultury.pl/library/File/RoSK%20finansowanie/finansowanie_w.pelna.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 36 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Markowski | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Markowski, Filip Moterski, Małgorzata Żak-Skwierczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład konwersatoryjny Ćwiczenia audytoryjne Metody poszukujące | Dyskusja referatu Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Pytania opisowe - 100.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Prezentacja - 20.00% Esej - 30.00% Projekt / Studium przypadku - 50.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy Sektor publiczny i jego znaczenie dla rozwoju Polityka publiczna a zarządzanie i administrowanie Koncepcja ułomności instytucjonalnej – uwarunkowane we wdrażaniu koncepcji zarządzania Teoria sprawiedliwości jako podstawa koncepcyjna zrządzania w jst Typologia zarządzania ze względu na zakres i przedmiot w jst Planowanie zintegrowane jako podstawa współczesnego zarządzania w jst Organizacja i funkcjonowanie samorządu w RP Prawo w działalności jst Kontrola zarządcza w samorządzie terytorialnym Kreowanie polityki inwestycyjnej w samorządzie Zarządzanie jakością w samorządzie terytorialnym Zarządzanie strategiczne w jst Polityka UE a funkcjonowanie samorządu Ćwiczenia audytoryjne Rola i organizacja pracy władzy uchwałodawczej (wizyta studyjna na sesji Rady Miejskiej w Łodzi oraz na dwóch komisjach Rady Miejskiej) Status prawny radnego i jego obowiązki, konieczne umiejętności Organizacja wewnętrzna rady gminy Rola i organizacja pracy władzy wykonawczej a aparatu wykonawczego (urzędu) Regulamin pracy urzędu (zakres odpowiedzialności, uprawnień i obowiązków pracowników jednostki samorządu terytorialnego) Struktura organizacyjna urzędu (wynikająca z zadań i kierunków strategicznych działań) oraz zakres zadań i kompetencji Organy w jednostkach pomocniczych gmin Ustawa o pracownikach samorządowych (ocena pracownika) Status prawny pracowników administracji samorządowej w świetle standardów europejskich Biuletyn Informacji Publicznych Funkcjonowanie urzędu a ustawa prawo zamówień publicznych. Zadania jednostek samorządu terytorialnego (wizyta studyjna w spółce komunalnej) Porównanie organizacji pracy i zarządzania organizacją komercyjną i niekomercyjną publiczną (etapy zarządzania) Instrumenty zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego Organizacje wspierające funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego – Związek Miast Polskich, Związek Gmin Wiejskich, Unia Miasteczek Polskich, Związek Powiatów, Unia Metropolii Polskich Partnerstwo publiczno - prywatne Zarządzanie w jst Interesariusze w procesie zarzadzania jst Partnerstwo publiczno-publiczne i publiczno-prywatne Partycypacja społeczna Projekty zintegrowane Istota projektów zintegrowanych Struktury sieciowe i partnerstwo Facylitacja konsultacji społecznych Elementy marketingu i PR w projektach zintegrowanych Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – formy organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, zarządzanie instytucjami kultury, łączenie instytucji, zasady wynagradzania pracowników, organizacja imprez. Finansowanie bezpośrednie i pośrednie oferty w zakresie kultury Wielosektorowa współpraca samorządów w obszarze kultury – publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe, podmioty gospodarcze - również ze sfery edukacji i oświaty, ochrony środowiska, zagospodarowania wolnego czasu. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Bienias S., Gapski T., Jąkalski J., Lewandowska I., Opałka E., Strzęboszewski P., Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, MRR, Warszawa 2012 Dziemianowicz W., Szmigiel-Rawska K., Nowicka P., Dąbrowska A., Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, MRR, Warszawa 2012 Jewtuchowicz A., Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2013 Purchla J., Dziedzictwo kulturowe w Polsce: system prawny, finansowanie i zarządzanie, [w:] J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla (red.), Kultura a rozwój, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013 Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999 Literatura dodatkowa Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B., Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2012 Dragićević-Šeši M., Stojković B., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010 Inne materiały dydaktyczne Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury, materiały z Kongresu kultury dostępne: http://www.kongreskultury.pl/library/File/RoSK%20finansowanie/finansowanie_w.pelna.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 36 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Moterski | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Markowski, Filip Moterski, Małgorzata Żak-Skwierczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład konwersatoryjny Ćwiczenia audytoryjne Metody poszukujące | Dyskusja referatu Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 40.00% + Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 60.00% Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy: Wykład kursowy ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia: Część wykładowa zostanie sprawdzona testem wielokrotnego wyboru i stanowić będzie maksymalnie 40% oceny końcowej. 40% pytań będzie odnosiła się do zalecanej literatury przedmiotu.-40.00 % Ocena z formy: Wykład kursowy ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00 % - ocena 2 50.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy: Brak Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia: Część ćwiczeniowa zostanie sprawdzona za pomocą prezentacji, eseju i opisu studiów przypadków (60% oceny końcowej). Student zobowiązany jest do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.-20.00 % Esej-30.00 % Projekt / Studium przypadku-50.00 % Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00 % - ocena 2 50.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne: Brak |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy 1. Sektor publiczny i jego znaczenie dla rozwoju 2. Polityka publiczna a zarządzanie i administrowanie 3. Teoria sprawiedliwości jako podstawa koncepcyjna zrządzania w jst 4. Organizacja i funkcjonowanie samorządu w RP 5. Prawo w działalności jst 6. Kontrola zarządcza w samorządzie terytorialnym 7. Kreowanie polityki inwestycyjnej w samorządzie 8. Zarządzanie jakością w samorządzie terytorialnym 9. Zarządzanie strategiczne w jst 10. Polityka UE a funkcjonowanie samorządu Ćwiczenia audytoryjne 1. Rola i organizacja pracy władzy uchwałodawczej (wizyta studyjna na sesji Rady Miejskiej w Łodzi oraz na dwóch komisjach Rady Miejskiej) 2. Rola i organizacja pracy władzy wykonawczej a aparatu wykonawczego (urzędu) 3. Zadania jednostek samorządu terytorialnego (wizyta studyjna w spółce komunalnej) 4. Zarządzanie w jst 5. Projekty zintegrowane 6. Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – formy organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, zarządzanie instytucjami kultury, łączenie instytucji, zasady wynagradzania pracowników, organizacja imprez. 7. Finansowanie bezpośrednie i pośrednie oferty w zakresie kultury 8. Wielosektorowa współpraca samorządów w obszarze kultury – publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe, podmioty gospodarcze - również ze sfery edukacji i oświaty, ochrony środowiska, zagospodarowania wolnego czasu. 9. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Bienias S., Gapski T., Jąkalski J., Lewandowska I., Opałka E., Strzęboszewski P., Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, MRR, Warszawa 2012 Dziemianowicz W., Szmigiel-Rawska K., Nowicka P., Dąbrowska A., Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, MRR, Warszawa 2012 Jewtuchowicz A., Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2013 Purchla J., Dziedzictwo kulturowe w Polsce: system prawny, finansowanie i zarządzanie, [w:] J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla (red.), Kultura a rozwój, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013 Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999 Literatura dodatkowa Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B., Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2012 Dragićević-Šeši M., Stojković B., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010 Inne materiały dydaktyczne Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury, materiały z Kongresu kultury dostępne: http://www.kongreskultury.pl/library/File/RoSK%20finansowanie/finansowanie_w.pelna.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.