UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia menedżerska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ZEMZAK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia menedżerska
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Ukończony kurs Ekonomii, Matematyki, Statystyki, Ekonometrii


Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zastosowaniem mikroekonomii do podejmowania decyzji ekonomicznych w przedsiębiorstwie. Ekonomia menedżerska łączy w sobie teorię ekonomii z naukami ilościowymi: matematyką, statystyką, ekonometrią, prognozowaniem, programowaniem liniowym, teorią gier. Daje to do rąk przyszłego menedżera imponujący zestaw narzędzi służących do analizy problemów ekonomicznych, z jakimi każdego dnia musi się spotykać w przedsiębiorstwie. Wykorzystanie tych narzędzi umożliwia podejmowanie decyzji zapewniających efektywne funkcjonowanie podmiotów gospodarczych.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zastosowaniem mikroekonomii do podejmowania decyzji ekonomicznych w przedsiębiorstwie. Ekonomia menedżerska łączy w sobie teorię ekonomii z naukami ilościowymi: matematyką, statystyką, ekonometrią, prognozowaniem, programowaniem liniowym, teorią gier. Daje to do rąk przyszłego menedżera imponujący zestaw narzędzi służących do analizy problemów ekonomicznych, z jakimi każdego dnia musi się spotykać w przedsiębiorstwie. Wykorzystanie tych narzędzi umożliwia podejmowanie decyzji zapewniających efektywne funkcjonowanie podmiotów gospodarczych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Wie jak zastosować teorię i metodologię ekonomii dla potrzeb podejmowania decyzji biznesowych

Identyfikuje wspólne cechy procesów decyzyjnych w różnego rodzaju podmiotach,

Charakteryzuje cele prywatnych przedsiębiorstw i instytucji sektora publicznego

Umiejętności

Zna cele i narzędzia polityki antymonopolowej

Umie przeprowadzać analizy kosztów i korzyści w instytucjach sektora publicznego

Umie tworzyć prognozy sprzedaży

Potrafi przeprowadzić analizy popytu na podstawie cenowych elastyczności popytu

Umie wyznaczać optymalną strukturę nakładów czynników produkcji

Potrafi zastosować metody ograniczania ryzyka

Rozróżnia strategie cenowe stosowane na rynkach niedoskonałych

Kompetencje społeczne

Postrzega wzajemne relacje zachodzące między podmiotami gospodarki rynkowej

Jest otwarty na stosowanie nieszablonowych rozwiązań

Cechuje się zdolnością do podejmowania racjonalnych decyzji menedżerskich

Ma świadomość znaczenia teorii ekonomii dla wyjaśniania zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych

Wskazuje kreatywność w rozwiązywaniu problemów

Wykazuje się zdolnością do logicznego myślenia, niezbędnego w analizie procesów gospodarczych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Matyjas
Prowadzący grup: Paweł Głodek, Marek Matejun, Zbigniew Matyjas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do problematyki podejmowania decyzji menedżerskich w gospodarce rynkowej.

Ekonomiczne ujęcie decyzji prywatnych i publicznych. Sześć etapów podejmowania decyzji menedżerskich.


Podstawowe struktury rynku: konkurencja doskonała i monopolistyczna, oligopol, monopol.

Podstawowe cechy różnych struktur rynku. Determinanty struktury rynku i firm – bariery wejścia na rynek, otoczenie prawno – administracyjne funkcjonowania przedsiębiorstwa, metody ochrony konkurencji w warunkach globalizacji.


Zasady podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie bez uwzględnienia niepewności.

Cele działalności przedsiębiorstwa. Metody i narzędzia analizy mikroekonomicznej wspomagające podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie.

Analiza marginalna jako podstawa podejmowania decyzji ułatwiających osiągnięcie celu głównego. Funkcje popytu i podaży w różnych strukturach rynku.

Decyzje produkcyjne i cenowe przedsiębiorstw w zależności od stopnia konkurencji – równowaga firmy w warunkach konkurencji doskonałej, oligopolu i monopolu.

Specjalne praktyki cenowe na rynku monopolistycznym


Podejmowanie decyzji menedżerskich w warunkach niepewności

Niepewność, prawdopodobieństwo i wartość oczekiwana. Prognozowanie popytu i podaży w przedsiębiorstwie

Drzewa decyzyjne

Decyzje sekwencyjne

Skłonność i awersja do ryzyka jako czynniki wspomagające podejmowanie decyzji w warunkach niepewności




Literatura:

Literatura podstawowa

L.Froeb, B.MacCann, Ekonomia menedżerska, PWE, 2011.

I.Png, D.Lehman, Ekonomia menedżerska, Oficyna Wolters Kluwer business, 2011.

W.Samuelson, S.Marks, Ekonomia menedżerska, PWE, 2008

Literatura dodatkowa

R. E. McCormick, Managerial Economics, Prentice-Hall, 1993

M. Hirschey, J. L. Pappas, Fundamentals of Managerial Economics, The Dryden Press, 1992

W. D. Reekie, J. N. Crook, Managerial Economics, Philip Allan, 1982

J. G. Nellis, D. Parker, The Essence of Business Economics, Prentice-Hall, 1992

J. R. McGuigan, R.C. Moyer, F.H..Harris, Managerial Economics: Applications, Strategy, and Tactics, ITP., 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piwowarski
Prowadzący grup: Paweł Głodek, Marek Matejun, Radosław Piwowarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zasady dobrego zarządzania: identyfikacja celów i ograniczeń, rozumienie znaczenia zysków (zysk ekonomiczny z zysk księgowy), rozumienie znaczenia motywacji, rozumienie funkcjonowania rynku (rynków) i zależności występujących na rynku (rynków), rozumienie zmiany wartości pieniądza w czasie, rozumienie analizy krańcowej.

2. Popyt i podaż jako siły rynkowe (determinanty, nadwyżka konsumenta i producenta, mechanizm dochodzenia do równowagi rynkowej, nadwyżka i niedobór na rynku).

3. Ilościowa analiza popytu (elastyczności (wzory), determinanty cenowej elastyczności poptu, elastyczność wzdłuż liniowej krzywej popytu, zależność pomiędzy elastycznością a przychodami, elastyczność dla liniowej i logarytmicznej funkcji popytu).

4. Teoria konsumenta, założenia preferencji, optymalny wybór, krańcowa stopa substytucji. Ekonomia behawioralna (przykłady braku racjonalności zachowań, asymetryczna funkcja wartości Khanemana-Tverskyego, zakotwiczenie (efekt zakotwiczenia), framing, out of pocket cost vs sunk cost).

5. Koszty (rodzaje kosztów, koszty utopione, korzyści skali, korzyści zakresu, komplementarność kosztów).

6. Struktury rynku (wolna konkurencja (zawieszenie działalności i wyjście z rynku firmy wolnokonkurencyjnej), konkurencja monopolistyczna, oligopol, monopol) ich charakterystyka i wybór optymalnych wielkości produkcji.

7. Strategie cenowe firmy o sile rynkowej (klasyczna reguła wyboru wielkości produkcji, narzut na koszty, dyskryminacja cenowa, dwuczęściowa płatność, strategie przy intensywnej konkurencji, model Sweezyego).


Literatura:

1. Michael Baye, Jeff Prince, Managerial Economics & Business Strategy, McGraw-Hill, ed. from 7th to 9th.

2. W. Samuelson, S.Marks, Ekonomia Menedżerska, PWE, 2014

3. Frank R. H., Mikroekonomia jakiej jeszcze nie było, GWP, 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Neneman
Prowadzący grup: Paweł Głodek, Marek Matejun, Jarosław Neneman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piwowarski
Prowadzący grup: Radosław Piwowarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin testowy plus zadania.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcia wstępne. Zasady dobrego zarządzania.

2. Ilościowa analiza popytu

3. Teoria zachowania konsumenta- ujęcie menedżerskie. Podstawy teorii kontraktów

4. Proces produkcyjny i koszty – ujęcie menedżerskie

5. Strategie cenowe firm o sile rynkowej

6. Podstawy teorii gier

7. Wybór w warunkach niepewności


Literatura:

1. Michael Baye, Jeff Prince, Managerial Economics & Business Strategy, McGraw-Hill, ed. from 7th to 9th.

2. W. Samuelson, S. Marks, Ekonomia menedżerska, PWE dowolne wydanie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Neneman
Prowadzący grup: Jarosław Neneman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest ustalana na podstawie wyników ezaminu końcowego w oparciu o rozkład normalny

poniżejL średnia - odchylenie standardowe: 2

między średnia - odchylenie standardowe a średnia minus pół odchylenia standardowego :3

między: średnia minus pół odchylenia standardowego a średnią: 3+

między; średnią a średnią plus połowa odchylenia standardowego: 4

między średnia plus połowa odchylenia standardowego a średnia plus odchylenie standardowe: 4,5

Powyżej: średnia plus odchylenie standardowe; 5


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do problematyki podejmowania decyzji menedżerskich w gospodarce rynkowej.

Podejmowanie decyzji menedżerskich w warunkach niepewności

Niepewność, prawdopodobieństwo i wartość oczekiwana. Prognozowanie popytu i podaży w przedsiębiorstwie

Drzewa decyzyjne

Decyzje sekwencyjne

Skłonność i awersja do ryzyka jako czynniki wspomagające podejmowanie decyzji w warunkach niepewności




Literatura:

Literatura podstawowa

W.Samuelson, S.Marks, Ekonomia menedżerska, PWE, 2008

Literatura dodatkowa

R. E. McCormick, Managerial Economics, Prentice-Hall, 1993

M. Hirschey, J. L. Pappas, Fundamentals of Managerial Economics, The Dryden Press, 1992

W. D. Reekie, J. N. Crook, Managerial Economics, Philip Allan, 1982

J. G. Nellis, D. Parker, The Essence of Business Economics, Prentice-Hall, 1992

J. R. McGuigan, R.C. Moyer, F.H..Harris, Managerial Economics: Applications, Strategy, and Tactics, ITP., 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Neneman
Prowadzący grup: Jarosław Neneman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do problematyki podejmowania decyzji menedżerskich w gospodarce rynkowej.

Ekonomiczne ujęcie decyzji prywatnych i publicznych. Sześć etapów podejmowania decyzji menedżerskich.


Podstawowe struktury rynku: konkurencja doskonała i monopolistyczna, oligopol, monopol.

Podstawowe cechy różnych struktur rynku. Determinanty struktury rynku i firm – bariery wejścia na rynek, otoczenie prawno – administracyjne funkcjonowania przedsiębiorstwa, metody ochrony konkurencji w warunkach globalizacji.


Zasady podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie bez uwzględnienia niepewności.

Cele działalności przedsiębiorstwa. Metody i narzędzia analizy mikroekonomicznej wspomagające podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie.

Analiza marginalna jako podstawa podejmowania decyzji ułatwiających osiągnięcie celu głównego. Funkcje popytu i podaży w różnych strukturach rynku.

Decyzje produkcyjne i cenowe przedsiębiorstw w zależności od stopnia konkurencji – równowaga firmy w warunkach konkurencji doskonałej, oligopolu i monopolu.

Specjalne praktyki cenowe na rynku monopolistycznym


Podejmowanie decyzji menedżerskich w warunkach niepewności

Niepewność, prawdopodobieństwo i wartość oczekiwana. Prognozowanie popytu i podaży w przedsiębiorstwie

Drzewa decyzyjne

Decyzje sekwencyjne

Skłonność i awersja do ryzyka jako czynniki wspomagające podejmowanie decyzji w warunkach niepewności




Literatura:

Literatura podstawowa

L.Froeb, B.MacCann, Ekonomia menedżerska, PWE, 2011.

I.Png, D.Lehman, Ekonomia menedżerska, Oficyna Wolters Kluwer business, 2011.

W.Samuelson, S.Marks, Ekonomia menedżerska, PWE, 2008

Literatura dodatkowa

R. E. McCormick, Managerial Economics, Prentice-Hall, 1993

M. Hirschey, J. L. Pappas, Fundamentals of Managerial Economics, The Dryden Press, 1992

W. D. Reekie, J. N. Crook, Managerial Economics, Philip Allan, 1982

J. G. Nellis, D. Parker, The Essence of Business Economics, Prentice-Hall, 1992

J. R. McGuigan, R.C. Moyer, F.H..Harris, Managerial Economics: Applications, Strategy, and Tactics, ITP., 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kaczorowski
Prowadzący grup: Paweł Kaczorowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do problematyki podejmowania decyzji menedżerskich w gospodarce rynkowej.

Ekonomiczne ujęcie decyzji prywatnych i publicznych. Sześć etapów podejmowania decyzji menedżerskich.


Podstawowe struktury rynku: konkurencja doskonała i monopolistyczna, oligopol, monopol.

Podstawowe cechy różnych struktur rynku. Determinanty struktury rynku i firm – bariery wejścia na rynek, otoczenie prawno – administracyjne funkcjonowania przedsiębiorstwa, metody ochrony konkurencji w warunkach globalizacji.


Zasady podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie bez uwzględnienia niepewności.

Cele działalności przedsiębiorstwa. Metody i narzędzia analizy mikroekonomicznej wspomagające podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie.

Analiza marginalna jako podstawa podejmowania decyzji ułatwiających osiągnięcie celu głównego. Funkcje popytu i podaży w różnych strukturach rynku.

Decyzje produkcyjne i cenowe przedsiębiorstw w zależności od stopnia konkurencji – równowaga firmy w warunkach konkurencji doskonałej, oligopolu i monopolu.

Specjalne praktyki cenowe na rynku monopolistycznym


Podejmowanie decyzji menedżerskich w warunkach niepewności

Niepewność, prawdopodobieństwo i wartość oczekiwana. Prognozowanie popytu i podaży w przedsiębiorstwie

Drzewa decyzyjne

Decyzje sekwencyjne

Skłonność i awersja do ryzyka jako czynniki wspomagające podejmowanie decyzji w warunkach niepewności




Literatura:

Literatura podstawowa

L.Froeb, B.MacCann, Ekonomia menedżerska, PWE, 2011.

I.Png, D.Lehman, Ekonomia menedżerska, Oficyna Wolters Kluwer business, 2011.

W.Samuelson, S.Marks, Ekonomia menedżerska, PWE, 2008

Literatura dodatkowa

R. E. McCormick, Managerial Economics, Prentice-Hall, 1993

M. Hirschey, J. L. Pappas, Fundamentals of Managerial Economics, The Dryden Press, 1992

W. D. Reekie, J. N. Crook, Managerial Economics, Philip Allan, 1982

J. G. Nellis, D. Parker, The Essence of Business Economics, Prentice-Hall, 1992

J. R. McGuigan, R.C. Moyer, F.H..Harris, Managerial Economics: Applications, Strategy, and Tactics, ITP., 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Grabia
Prowadzący grup: Tomasz Grabia, Paweł Kaczorowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do problematyki podejmowania decyzji menedżerskich w gospodarce rynkowej.

Ekonomiczne ujęcie decyzji prywatnych i publicznych. Sześć etapów podejmowania decyzji menedżerskich.


Podstawowe struktury rynku: konkurencja doskonała i monopolistyczna, oligopol, monopol.

Podstawowe cechy różnych struktur rynku. Determinanty struktury rynku i firm – bariery wejścia na rynek, otoczenie prawno – administracyjne funkcjonowania przedsiębiorstwa, metody ochrony konkurencji w warunkach globalizacji.


Zasady podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie bez uwzględnienia niepewności.

Cele działalności przedsiębiorstwa. Metody i narzędzia analizy mikroekonomicznej wspomagające podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie.

Analiza marginalna jako podstawa podejmowania decyzji ułatwiających osiągnięcie celu głównego. Funkcje popytu i podaży w różnych strukturach rynku.

Decyzje produkcyjne i cenowe przedsiębiorstw w zależności od stopnia konkurencji – równowaga firmy w warunkach konkurencji doskonałej, oligopolu i monopolu.

Specjalne praktyki cenowe na rynku monopolistycznym


Podejmowanie decyzji menedżerskich w warunkach niepewności

Niepewność, prawdopodobieństwo i wartość oczekiwana. Prognozowanie popytu i podaży w przedsiębiorstwie

Drzewa decyzyjne

Decyzje sekwencyjne

Skłonność i awersja do ryzyka jako czynniki wspomagające podejmowanie decyzji w warunkach niepewności




Literatura:

Literatura podstawowa

L.Froeb, B.MacCann, Ekonomia menedżerska, PWE, 2011.

I.Png, D.Lehman, Ekonomia menedżerska, Oficyna Wolters Kluwer business, 2011.

W.Samuelson, S.Marks, Ekonomia menedżerska, PWE, 2008

Literatura dodatkowa

R. E. McCormick, Managerial Economics, Prentice-Hall, 1993

M. Hirschey, J. L. Pappas, Fundamentals of Managerial Economics, The Dryden Press, 1992

W. D. Reekie, J. N. Crook, Managerial Economics, Philip Allan, 1982

J. G. Nellis, D. Parker, The Essence of Business Economics, Prentice-Hall, 1992

J. R. McGuigan, R.C. Moyer, F.H..Harris, Managerial Economics: Applications, Strategy, and Tactics, ITP., 1999.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6