Zarządzanie firmą rodzinną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZZFW4K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie firmą rodzinną |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
9.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student posiada zaawansowaną wiedzę z podstaw zarządzania, zarządzania strategicznego, zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania finansami |
Skrócony opis: |
Zarządzanie biznesem rodzinnym należy do najnowszych trendów w rozwoju nauki zarządzania. Zapoczątkowany został w USA jako reakcja na duży udział przedsiębiorstw rodzinnych w ogólnej populacji biznesów w gospodarce rynkowej (średnio ok. 75%) oraz duże zapotrzebowanie praktyki na tego rodzaju wiedzę. Bez względu na wielkość firmy będącej pod kontrolą rodziny (małe, średnie, duże korporacje) zidentyfikowano obszary krytyczne w zarządzaniu tymi podmiotami, które decydują o ich sukcesie, wzroście i rozwoju. Dotychczasowe badania na świecie dowodzą, iż firmy rodzinne osiągają lepsze wyniki finansowe niż firmy nierodzinne a zatem mają potencjał generowania przewagi konkurencyjnej, źródłem której jest rodzina właścicielska. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką zarządzania biznesu rodzinnego, jego szczególnie silnymi i słabymi stronami. |
Pełny opis: |
Zarządzanie biznesem rodzinnym należy do najnowszych trendów w rozwoju nauki zarządzania. Zapoczątkowany został w USA jako reakcja na duży udział przedsiębiorstw rodzinnych w ogólnej populacji biznesów w gospodarce rynkowej (średnio ok. 75%) oraz duże zapotrzebowanie praktyki na tego rodzaju wiedzę. Bez względu na wielkość firmy będącej pod kontrolą rodziny (małe, średnie, duże korporacje) zidentyfikowano obszary krytyczne w zarządzaniu tymi podmiotami, które decydują o ich sukcesie, wzroście i rozwoju. Dotychczasowe badania na świecie dowodzą, iż firmy rodzinne osiągają lepsze wyniki finansowe niż firmy nierodzinne a zatem mają potencjał generowania przewagi konkurencyjnej, źródłem której jest rodzina właścicielska. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką zarządzania biznesu rodzinnego, jego szczególnie silnymi i słabymi stronami. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada pogłębioną wiedzę o różnych typach organizacji, ich strukturach i ich funkcjonowaniu Posiada pogłębioną wiedzę o człowieku, jako podmiocie organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania kultury organizacyjnej przedsiębiorstw Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach zarządzania strategicznego, technikach i źródłach pozyskiwania informacji służących do analizy strategicznej pozwalającej na podjęcie trafnych decyzji o długoterminowym rozwoju przedsiębiorstwa Ma wiedzę na temat mechanizmów tworzenia wartości dla właścicieli oraz pozostałych interesariuszy, a także na temat sposobów nadzorowania i zarządzania spółkami lub przedsiębiorstwami ukierunkowanych na wzrost ich wartości w długim okresie Ma wiedzę na temat sposobów tworzenia przewagi strategicznej przez przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu ich materialnych i niematerialnych zasobów oraz w zależności od fazy cyklu życia sektora Ma wiedzę o różnych strategiach wzrostu wewnętrznego i zewnętrznego Umiejętności Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i nowożytnym języku obcym Ma umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania strategicznego w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz potrafi krytycznie ocenić przydatność i skuteczność proponowanych rozwiązań. Umie myśleć perspektywicznie, a także potrafi podejmować długookresowe i średniookresowe decyzje oraz szacować ryzyko z nimi związane Potrafi zaprojektować strategię rozwoju przedsiębiorstwa na rynku krajowym lub międzynarodowym, która przyczyni się do kreowania oczekiwanej wartości dla właścicieli oraz pozostałych interesariuszy, niezależnie od sytuacji w otoczeniu przedsiębiorstwa Posiada umiejętność samodzielnego analizowania i proponowania możliwych rozwiązań konkretnych problemów organizacyjnych i wskazania odpowiednich rozstrzygnięć w tym zakresie Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim i nowożytnym języku obcym w zakresie dyscypliny zarządzania Kompetencje społeczne Jest gotów współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Jest gotów uczestniczyć w przygotowywaniu projektów w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem lub organizacji sektora publicznego oraz potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności jest gotów samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny Jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Prezentuje aktywną postawę wobec nawiązywania trwałych relacji z otoczeniem, ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o wizerunek reprezentowanej organizacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Innowacyjne treści na skalę krajową i światową |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Opowiadanie, opis Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Ćwiczenia audytoryjne Metody eksponujące | Pokaz Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów) Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa Metody poszukujące | Metoda doświadczeń Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Pytania opisowe - 40.00% Esej - 40.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 30.00% Projekt / Studium przypadku - 30.00% Zadanie / zadania praktyczne - 20.00% Obecność - 20.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa Zarządzanie zaufaniem Ćwiczenia audytoryjne Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004 W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013 Literatura dodatkowa E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl "Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line Family Business Review online |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Innowacyjne treści na skalę krajową i światową |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Opowiadanie, opis Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Ćwiczenia audytoryjne Metody eksponujące | Pokaz Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów) Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa Metody poszukujące | Metoda doświadczeń Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Pytania opisowe - 40.00% Esej - 40.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 30.00% Projekt / Studium przypadku - 30.00% Zadanie / zadania praktyczne - 20.00% Obecność - 20.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa Zarządzanie zaufaniem Ćwiczenia audytoryjne Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004 W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013 Literatura dodatkowa E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl "Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line Family Business Review online |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Innowacyjne treści na skalę krajową i światową |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Opowiadanie, opis Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Ćwiczenia audytoryjne Metody eksponujące | Pokaz Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów) Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa Metody poszukujące | Metoda doświadczeń Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Pytania opisowe - 40.00% Esej - 40.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 30.00% Projekt / Studium przypadku - 30.00% Zadanie / zadania praktyczne - 20.00% Obecność - 20.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa Zarządzanie zaufaniem Ćwiczenia audytoryjne Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004 W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013 Literatura dodatkowa E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl "Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line Family Business Review online |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Innowacyjne treści na skalę krajową i światową |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Opowiadanie, opis Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Ćwiczenia audytoryjne Metody eksponujące | Pokaz Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów) Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa Metody poszukujące | Metoda doświadczeń Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Pytania opisowe - 40.00% Esej - 40.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 30.00% Projekt / Studium przypadku - 30.00% Zadanie / zadania praktyczne - 20.00% Obecność - 20.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa Zarządzanie zaufaniem Ćwiczenia audytoryjne Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004 W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013 Literatura dodatkowa E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl "Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line Family Business Review online |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Innowacyjne treści na skalę krajową i światową |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Opowiadanie, opis Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Ćwiczenia audytoryjne Metody eksponujące | Pokaz Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów) Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa Metody poszukujące | Metoda doświadczeń Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Pytania opisowe - 40.00% Esej - 40.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 30.00% Projekt / Studium przypadku - 30.00% Zadanie / zadania praktyczne - 20.00% Obecność - 20.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa Zarządzanie zaufaniem Ćwiczenia audytoryjne Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004 W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013 Literatura dodatkowa E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl "Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line Family Business Review online |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Innowacyjne treści na skalę krajową i światową |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Opowiadanie, opis Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Ćwiczenia audytoryjne Metody eksponujące | Pokaz Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów) Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa Metody poszukujące | Metoda doświadczeń Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Pytania opisowe - 40.00% Esej - 40.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 30.00% Projekt / Studium przypadku - 30.00% Zadanie / zadania praktyczne - 20.00% Obecność - 20.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 61.00% i więcej - ocena 3,5 71.00% i więcej - ocena 4 81.00% i więcej - ocena 4,5 91.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa Zarządzanie zaufaniem Ćwiczenia audytoryjne Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004 W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013 Literatura dodatkowa E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl "Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line Family Business Review online |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
W
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Popczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Popczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Innowacyjne treści na skalę krajową i światową |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Opowiadanie, opis Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Ćwiczenia audytoryjne Metody eksponujące | Pokaz Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów) Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa Metody poszukujące | Metoda doświadczeń Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 30.00% + Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 50.00% Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Obecność 20% Ocena z formy: Wykład kursowy ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia: wykład kursowy-30.00 % ćwiczenia audytoryjne-50.00 % Obecność-20.00 % Ocena z formy: Wykład kursowy ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00 % - ocena 2 51.00 % i więcej - ocena 3 61.00 % i więcej - ocena 3,5 71.00 % i więcej - ocena 4 81.00 % i więcej - ocena 4,5 91.00 % i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy: Brak Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia: Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne ustalana jest na podstawie następującej skali: Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania Metody neutralizacji konfliktów Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa Firmy rodzinne w otoczeniu globalnym Powtórzenie kolokwium Ćwiczenia audytoryjne Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych Przygotowanie do projektów |
|
Literatura: |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.