UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie firmą rodzinną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ZZFW4K
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie firmą rodzinną
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student posiada zaawansowaną wiedzę z podstaw zarządzania, zarządzania strategicznego, zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania finansami


Skrócony opis:

Zarządzanie biznesem rodzinnym należy do najnowszych trendów w rozwoju nauki zarządzania. Zapoczątkowany został w USA jako reakcja na duży udział przedsiębiorstw rodzinnych w ogólnej populacji biznesów w gospodarce rynkowej (średnio ok. 75%) oraz duże zapotrzebowanie praktyki na tego rodzaju wiedzę. Bez względu na wielkość firmy będącej pod kontrolą rodziny (małe, średnie, duże korporacje) zidentyfikowano obszary krytyczne w zarządzaniu tymi podmiotami, które decydują o ich sukcesie, wzroście i rozwoju. Dotychczasowe badania na świecie dowodzą, iż firmy rodzinne osiągają lepsze wyniki finansowe niż firmy nierodzinne a zatem mają potencjał generowania przewagi konkurencyjnej, źródłem której jest rodzina właścicielska. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką zarządzania biznesu rodzinnego, jego szczególnie silnymi i słabymi stronami.

Pełny opis:

Zarządzanie biznesem rodzinnym należy do najnowszych trendów w rozwoju nauki zarządzania. Zapoczątkowany został w USA jako reakcja na duży udział przedsiębiorstw rodzinnych w ogólnej populacji biznesów w gospodarce rynkowej (średnio ok. 75%) oraz duże zapotrzebowanie praktyki na tego rodzaju wiedzę. Bez względu na wielkość firmy będącej pod kontrolą rodziny (małe, średnie, duże korporacje) zidentyfikowano obszary krytyczne w zarządzaniu tymi podmiotami, które decydują o ich sukcesie, wzroście i rozwoju. Dotychczasowe badania na świecie dowodzą, iż firmy rodzinne osiągają lepsze wyniki finansowe niż firmy nierodzinne a zatem mają potencjał generowania przewagi konkurencyjnej, źródłem której jest rodzina właścicielska. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką zarządzania biznesu rodzinnego, jego szczególnie silnymi i słabymi stronami.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada pogłębioną wiedzę o różnych typach organizacji, ich strukturach i ich funkcjonowaniu

Posiada pogłębioną wiedzę o człowieku, jako podmiocie organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania kultury organizacyjnej przedsiębiorstw

Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach zarządzania strategicznego, technikach i źródłach pozyskiwania informacji służących do analizy strategicznej pozwalającej na podjęcie trafnych decyzji o długoterminowym rozwoju przedsiębiorstwa

Ma wiedzę na temat mechanizmów tworzenia wartości dla właścicieli oraz pozostałych interesariuszy, a także na temat sposobów nadzorowania i zarządzania spółkami lub przedsiębiorstwami ukierunkowanych na wzrost ich wartości w długim okresie

Ma wiedzę na temat sposobów tworzenia przewagi strategicznej przez przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu ich materialnych i niematerialnych zasobów oraz w zależności od fazy cyklu życia sektora

Ma wiedzę o różnych strategiach wzrostu wewnętrznego i zewnętrznego

Umiejętności

Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i nowożytnym języku obcym

Ma umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania strategicznego w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz potrafi krytycznie ocenić przydatność i skuteczność proponowanych rozwiązań.

Umie myśleć perspektywicznie, a także potrafi podejmować długookresowe i średniookresowe decyzje oraz szacować ryzyko z nimi związane

Potrafi zaprojektować strategię rozwoju przedsiębiorstwa na rynku krajowym lub międzynarodowym, która przyczyni się do kreowania oczekiwanej wartości dla właścicieli oraz pozostałych interesariuszy, niezależnie od sytuacji w otoczeniu przedsiębiorstwa

Posiada umiejętność samodzielnego analizowania i proponowania możliwych rozwiązań konkretnych problemów organizacyjnych i wskazania odpowiednich rozstrzygnięć w tym zakresie

Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim i nowożytnym języku obcym w zakresie dyscypliny zarządzania

Kompetencje społeczne

Jest gotów współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Jest gotów uczestniczyć w przygotowywaniu projektów w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem lub organizacji sektora publicznego oraz potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności

jest gotów samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

Jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy

Prezentuje aktywną postawę wobec nawiązywania trwałych relacji z otoczeniem, ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o wizerunek reprezentowanej organizacji

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Innowacyjne treści na skalę krajową i światową


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Pokaz

Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna

Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów)

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda doświadczeń

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Pytania opisowe - 40.00%

Esej - 40.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 20.00%

Obecność - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych

Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy

Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji

Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych

Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania

Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa

Zarządzanie zaufaniem


Ćwiczenia audytoryjne

Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego

Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego

Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji

Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego

Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych

Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu

Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej

Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych



Literatura:

Literatura podstawowa

J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004

W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013

Literatura dodatkowa

E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl

"Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line

Family Business Review online

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Innowacyjne treści na skalę krajową i światową


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Pokaz

Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna

Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów)

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda doświadczeń

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Pytania opisowe - 40.00%

Esej - 40.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 20.00%

Obecność - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych

Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy

Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji

Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych

Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania

Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa

Zarządzanie zaufaniem


Ćwiczenia audytoryjne

Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego

Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego

Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji

Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego

Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych

Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu

Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej

Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych



Literatura:

Literatura podstawowa

J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004

W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013

Literatura dodatkowa

E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl

"Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line

Family Business Review online

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Innowacyjne treści na skalę krajową i światową


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Pokaz

Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna

Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów)

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda doświadczeń

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Pytania opisowe - 40.00%

Esej - 40.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 20.00%

Obecność - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych

Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy

Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji

Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych

Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania

Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa

Zarządzanie zaufaniem


Ćwiczenia audytoryjne

Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego

Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego

Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji

Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego

Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych

Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu

Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej

Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych



Literatura:

Literatura podstawowa

J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004

W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013

Literatura dodatkowa

E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl

"Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line

Family Business Review online

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Innowacyjne treści na skalę krajową i światową


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Pokaz

Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna

Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów)

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda doświadczeń

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Pytania opisowe - 40.00%

Esej - 40.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 20.00%

Obecność - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych

Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy

Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji

Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych

Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania

Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa

Zarządzanie zaufaniem


Ćwiczenia audytoryjne

Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego

Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego

Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji

Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego

Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych

Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu

Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej

Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych



Literatura:

Literatura podstawowa

J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004

W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013

Literatura dodatkowa

E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl

"Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line

Family Business Review online

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Innowacyjne treści na skalę krajową i światową


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Pokaz

Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna

Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów)

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda doświadczeń

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Pytania opisowe - 40.00%

Esej - 40.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 20.00%

Obecność - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych

Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy

Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji

Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych

Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania

Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa

Zarządzanie zaufaniem


Ćwiczenia audytoryjne

Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego

Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego

Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji

Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego

Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych

Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu

Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej

Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych



Literatura:

Literatura podstawowa

J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004

W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013

Literatura dodatkowa

E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl

"Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line

Family Business Review online

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Innowacyjne treści na skalę krajową i światową


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Pokaz

Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna

Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów)

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda doświadczeń

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Pytania opisowe - 40.00%

Esej - 40.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 20.00%

Obecność - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych

Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy

Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji

Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych

Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania

Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa

Zarządzanie zaufaniem


Ćwiczenia audytoryjne

Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego

Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego

Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji

Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego

Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych

Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu

Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej

Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych



Literatura:

Literatura podstawowa

J.Jeżak, W.Popczyk, A.Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne.Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004

W.Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, WUŁ, Łódź 2013

Literatura dodatkowa

E- kwartalnik RELACJE www.ifr.pl

"Przedsiębiorczość i Zarządzanie" wydania poświęcone firmom rodzinnym dostępne on line

Family Business Review online

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Popczyk
Prowadzący grup: Wojciech Popczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Innowacyjne treści na skalę krajową i światową


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Pokaz

Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna

Metody poszukujące | Giełda pomysłów (burza mózgów)

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda doświadczeń

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 30.00%

+ Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 50.00%

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Obecność 20%



Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

wykład kursowy-30.00 %

ćwiczenia audytoryjne-50.00 %

Obecność-20.00 %

Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00 % - ocena 2

51.00 % i więcej - ocena 3

61.00 % i więcej - ocena 3,5

71.00 % i więcej - ocena 4

81.00 % i więcej - ocena 4,5

91.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy:

Brak


Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne:

Brak



Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota, natura i znaczenie społeczno-ekonomiczne firm rodzinnych

Determinanty sukcesu firm rodzinnych: prawidłowa sukcesja władzy i własności, optymalna struktura finansowania wzrostu firmy, specyfika i profesjonalizacja zarządzania, łagodzenie negatywnego wpływu konfliktów rodzinnych na funkcjonowanie firmy

Planowanie sukcesji władzy i własności – wpływ struktury rodziny na przebieg sukcesji

Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych

Profesjonalizacja struktury własności i zarządzania

Metody neutralizacji konfliktów

Elementy zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria kapitału społecznego

Źródła przewagi konkurencyjnej – teoria zasobowa

Firmy rodzinne w otoczeniu globalnym

Powtórzenie

kolokwium


Ćwiczenia audytoryjne

Teoria zarządzanie zasobami rodzinnego gospodarstwa domowego

Teoria regulacji i adaptacji w kontekście przedsiębiorstwa rodzinnego

Dyskusja seminaryjna – planowanie sukcesji

Spółka komandytowa i jej znaczenie dla biznesu rodzinnego

Wybrane aspekty prawne funkcjonowania firm rodzinnych

Studia przypadków znanych, polskich firm rodzinnych -determinanty sukcesu

Prezentacje projekt nr 1 strategie wybranej firmy rodzinnej

Projekt nr 2 porównywanie efektywności firm rodzinnych i nierodzinnych giełdowych

Przygotowanie do projektów



Literatura:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6