Metody badań edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-BE0UNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia orientacji w zakresie podstawowych rozwiązań metodologicznych przyjmowanych w naukach społecznych wraz z nabyciem rozeznania na temat oceny projektu badań empirycznych i analizy rezultatów badawczych. W ramach kursu poruszone zostanie zagadnienie oceny jakości pracy szkoły i nauczyciela wykonywanej na potrzeby doradztwa edukacyjnego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozróżnia główne paradygmaty badań społecznych oraz orientuje się w zakresie podstawowych metod i strategii gromadzenia i analizowania danych stosowanych w obrębie danego paradygmatu. [1100Mnm2p_W08] Rozpoznaje terminologię z zakresu metodologii badań edukacyjnych. [1100Mnm2p_W08] Opisuje zasady obowiązujące podczas projektowania i prowadzenia badań oraz podczas prezentacji rezultatów badawczych. [1100Mnm2p_W08] Umiejętności Potrafi interpretować raporty z badań, tzn. rozumie zawarte w nich informacje oraz jest w stanie ocenić jakość prezentowanych procedur, metod, narzędzi, analiz i rezultatów. [1100Mnm2p _U17] Określa przydatność rozwiązań metodologicznych w kontekście konkretnych zagadnień edukacyjnych oraz potrafi aplikować wyniki badań w projektowaniu działań edukacyjnych. [1100Mnm2p _U17] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kamińska-Jatczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kamińska-Jatczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Matusiak-Rojek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Matusiak-Rojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Matusiak-Rojek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Matusiak-Rojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, analiza teksów źródłowych, dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pisemny test wiedzy, zaliczenie po uzyskaniu 70% trafnych odpowiedzi. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | [1] Struktura procesu badawczego w perspektywie podstawowych paradygmatów badań, typów badań i schematów badań, [2] Formułowanie problemów i hipotez badawczych w badaniach nad edukacją, [3] Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar [4] Próba badawcza: typy i techniki doboru próby, wyznaczanie niezbędnej wielkości próby, [5] Metody gromadzenie i metody analizy danych, [6] Zagadnienie trafności badań edukacyjnych |
|
Literatura: |
1. Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. 2. Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar. 3. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. London, New York: Routledge 4. Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: UJ. 5. Mizerek, H. (2017). Ewaluacja edukacyjna. Interdyskursywne dialogi i konfrontacje. Kraków: Impuls. 6. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, analiza teksów źródłowych, dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pisemny test wiedzy, zaliczenie po uzyskaniu 70% trafnych odpowiedzi. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | [1] Struktura procesu badawczego w perspektywie podstawowych paradygmatów badań, typów badań i schematów badań, [2] Formułowanie problemów i hipotez badawczych w badaniach nad edukacją, [3] Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar [4] Próba badawcza: typy i techniki doboru próby, wyznaczanie niezbędnej wielkości próby, [5] Metody gromadzenie i metody analizy danych, [6] Zagadnienie trafności badań edukacyjnych |
|
Literatura: |
1. Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. 2. Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar. 3. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. London, New York: Routledge 4. Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: UJ. 5. Mizerek, H. (2017). Ewaluacja edukacyjna. Interdyskursywne dialogi i konfrontacje. Kraków: Impuls. 6. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, analiza teksów źródłowych, dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pisemny test wiedzy, zaliczenie po uzyskaniu 70% trafnych odpowiedzi. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | [1] Struktura procesu badawczego w perspektywie podstawowych paradygmatów badań, typów badań i schematów badań, [2] Formułowanie problemów i hipotez badawczych w badaniach nad edukacją, [3] Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar [4] Próba badawcza: typy i techniki doboru próby, wyznaczanie niezbędnej wielkości próby, [5] Metody gromadzenie i metody analizy danych, [6] Zagadnienie trafności badań edukacyjnych |
|
Literatura: |
1. Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. 2. Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar. 3. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. London, New York: Routledge 4. Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: UJ. 5. Mizerek, H. (2017). Ewaluacja edukacyjna. Interdyskursywne dialogi i konfrontacje. Kraków: Impuls. 6. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.