UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-BE0UNM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań edukacyjnych
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

zaliczenie

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia orientacji w zakresie podstawowych rozwiązań metodologicznych przyjmowanych w naukach społecznych wraz z nabyciem rozeznania na temat oceny projektu badań empirycznych i analizy rezultatów badawczych. W ramach kursu poruszone zostanie zagadnienie oceny jakości pracy szkoły i nauczyciela wykonywanej na potrzeby doradztwa edukacyjnego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozróżnia główne paradygmaty badań społecznych oraz orientuje się w zakresie podstawowych metod i strategii gromadzenia i analizowania danych stosowanych w obrębie danego paradygmatu. [1100Mnm2p_W08]

Rozpoznaje terminologię z zakresu metodologii badań edukacyjnych. [1100Mnm2p_W08]

Opisuje zasady obowiązujące podczas projektowania i prowadzenia badań oraz podczas prezentacji rezultatów badawczych. [1100Mnm2p_W08]

Umiejętności

Potrafi interpretować raporty z badań, tzn. rozumie zawarte w nich informacje oraz jest w stanie ocenić jakość prezentowanych procedur, metod, narzędzi, analiz i rezultatów. [1100Mnm2p _U17]

Określa przydatność rozwiązań metodologicznych w kontekście konkretnych zagadnień edukacyjnych oraz potrafi aplikować wyniki badań w projektowaniu działań edukacyjnych. [1100Mnm2p _U17]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kamińska-Jatczak
Prowadzący grup: Izabela Kamińska-Jatczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Matusiak-Rojek
Prowadzący grup: Magdalena Matusiak-Rojek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Matusiak-Rojek
Prowadzący grup: Magdalena Matusiak-Rojek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, analiza teksów źródłowych, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Pisemny test wiedzy, zaliczenie po uzyskaniu 70% trafnych odpowiedzi.

Szczegółowe treści kształcenia:

[1] Struktura procesu badawczego w perspektywie podstawowych paradygmatów badań, typów badań i schematów badań,

[2] Formułowanie problemów i hipotez badawczych w badaniach nad edukacją,

[3] Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar

[4] Próba badawcza: typy i techniki doboru próby, wyznaczanie niezbędnej wielkości próby,

[5] Metody gromadzenie i metody analizy danych,

[6] Zagadnienie trafności badań edukacyjnych

Literatura:

1. Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

2. Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar.

3. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. London, New York: Routledge

4. Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: UJ.

5. Mizerek, H. (2017). Ewaluacja edukacyjna. Interdyskursywne dialogi i konfrontacje. Kraków: Impuls.

6. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, analiza teksów źródłowych, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Pisemny test wiedzy, zaliczenie po uzyskaniu 70% trafnych odpowiedzi.

Szczegółowe treści kształcenia:

[1] Struktura procesu badawczego w perspektywie podstawowych paradygmatów badań, typów badań i schematów badań,

[2] Formułowanie problemów i hipotez badawczych w badaniach nad edukacją,

[3] Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar

[4] Próba badawcza: typy i techniki doboru próby, wyznaczanie niezbędnej wielkości próby,

[5] Metody gromadzenie i metody analizy danych,

[6] Zagadnienie trafności badań edukacyjnych

Literatura:

1. Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

2. Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar.

3. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. London, New York: Routledge

4. Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: UJ.

5. Mizerek, H. (2017). Ewaluacja edukacyjna. Interdyskursywne dialogi i konfrontacje. Kraków: Impuls.

6. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, analiza teksów źródłowych, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Pisemny test wiedzy, zaliczenie po uzyskaniu 70% trafnych odpowiedzi.

Szczegółowe treści kształcenia:

[1] Struktura procesu badawczego w perspektywie podstawowych paradygmatów badań, typów badań i schematów badań,

[2] Formułowanie problemów i hipotez badawczych w badaniach nad edukacją,

[3] Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar

[4] Próba badawcza: typy i techniki doboru próby, wyznaczanie niezbędnej wielkości próby,

[5] Metody gromadzenie i metody analizy danych,

[6] Zagadnienie trafności badań edukacyjnych

Literatura:

1. Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

2. Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar.

3. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. London, New York: Routledge

4. Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: UJ.

5. Mizerek, H. (2017). Ewaluacja edukacyjna. Interdyskursywne dialogi i konfrontacje. Kraków: Impuls.

6. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6