Podstawy diagnostyki edukacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-DE0LNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy diagnostyki edukacyjnej |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta ze społecznymi, psychologicznymi i metodologicznymi aspektami procesu diagnozy osiągnięć, wyników kształcenia i wychowania oraz rozwiązaniami przyjmowanymi podczas pomiaru różnicującego i sprawdzającego. Przedmiot obejmuje wprowadzenie w podstawy konstruowania oraz oceny narzędzi pomiaru przygotowując podstawę w zakresie samodzielnego projektowania i przeprowadzania diagnozy grupowej oraz indywidualnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza E1) Opisuje warunki i reguły pomiaru zagadnień i zjawisk edukacyjnych. E2) Identyfikuje i charakteryzuje właściwości wybranych metod pomiaru diagnostycznego. Umiejętności E3) Projektuje narzędzia pomiaru i sposoby jego oceny. E4) Ocenia jakość metod diagnostycznych. E5) Potrafi dobierać metody pomiaru odpowiednio do warunków diagnozy oraz wykorzystywać wyniki pomiarów w formułowaniu oceny osiągnięć edukacyjnych i ich uwarunkowań. Kompetencje społeczne E6) Rozumie konieczność uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu diagnostyki edukacyjnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Podgórska-Jachnik | |
Prowadzący grup: | Dorota Podgórska-Jachnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Podgórska-Jachnik | |
Prowadzący grup: | Dorota Podgórska-Jachnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia prowadzone w ramach projektu: Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w Uniwersytecie Łódzkim. Zadanie 3 Modyfikacja i realizacja programu kształcenia na specjalności nauczycielskiej w zakresie nauczania matematyki na kierunku Matematyka na Wydziale Matematyki i Informatyki UŁ - studia I i II st. Program realizowany w ramach projektu współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, POWR.03.01.00-00-KN53/18. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, analiza teksów źródłowych, praca w grupach, projekty studenckie, dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: pisemny test wiedzy, zaliczenie po uzyskaniu 70% trafnych odpowiedzi. Konwersatorium: projekt studencki lub pisemne zadanie do rozwiązania. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład [1] Koncepcje diagnozy w pedagogice i psychologii, [2] Ocenianie, waloryzacja, ewaluacja i pomiar, [3] Społeczne uwarunkowania i konsekwencje oceniania, [4] Pomiar sprawdzający i pomiar różnicujący, [5] Teorie pomiaru, [6] Własności pomiaru, [7] Edukacyjna wartość dodana Konwersatorium [1] Warunki doboru i stosowania metod diagnostycznych, [2] Budowa narzędzi pomiaru, [3] Ocena narzędzi pomiaru, [4] Aplikacja rezultatów pomiaru. |
|
Literatura: |
1. Hornowska, E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. 2. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Warszawa: PWN. 3. Paluchowski, W. J. (2011). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Scholar. 4. AERA, APA, NCME (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: GWP. 5. Karwowski, M. (red.) (2013). Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży - szkoły pogimnazjalne. Trafność wskaźników wartości dodanej dla szkół maturalnych. Warszawa: IFiS PAN 6. Kubiszyn, T., Borich, G. (2013). Educational Testing and Measurement: Classroom Application and Practice. Danvers, Hoboken: Wiley. 7. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania metodologiczne. Kraków: Impuls. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.