UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy diagnostyki edukacyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-DE0UNM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy diagnostyki edukacyjnej
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

zaliczenie

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta ze społecznymi, psychologicznymi i metodologicznymi aspektami procesu diagnozy osiągnięć, wyników kształcenia i wychowania oraz rozwiązaniami przyjmowanymi podczas pomiaru różnicującego i sprawdzającego. Przedmiot obejmuje wprowadzenie w podstawy konstruowania oraz oceny narzędzi pomiaru przygotowując podstawę w zakresie samodzielnego projektowania i przeprowadzania diagnozy grupowej oraz indywidualnej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

E1) Opisuje warunki i reguły pomiaru zagadnień i zjawisk edukacyjnych.

E2) Identyfikuje i charakteryzuje właściwości wybranych metod pomiaru diagnostycznego.

Umiejętności

E3) Projektuje narzędzia pomiaru i sposoby jego oceny.

E4) Ocenia jakość metod diagnostycznych.

E5) Potrafi dobierać metody pomiaru odpowiednio do warunków diagnozy oraz wykorzystywać wyniki pomiarów w formułowaniu oceny osiągnięć edukacyjnych i ich uwarunkowań.

Kompetencje społeczne

E6) Rozumie konieczność uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu diagnostyki edukacyjnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, analiza teksów źródłowych, praca w grupach, projekty studenckie, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: pisemny test wiedzy, zaliczenie po uzyskaniu 70% trafnych odpowiedzi.

Konwersatorium: projekt studencki lub pisemne zadanie do rozwiązania.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład

[1] Koncepcje diagnozy w pedagogice i psychologii,

[2] Ocenianie, waloryzacja, ewaluacja i pomiar,

[3] Społeczne uwarunkowania i konsekwencje oceniania,

[4] Pomiar sprawdzający i pomiar różnicujący,

[5] Teorie pomiaru,

[6] Własności pomiaru,

[7] Edukacyjna wartość dodana


Konwersatorium

[1] Warunki doboru i stosowania metod diagnostycznych,

[2] Budowa narzędzi pomiaru,

[3] Ocena narzędzi pomiaru,

[4] Aplikacja rezultatów pomiaru.

Literatura:

1. Hornowska, E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

2. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Warszawa: PWN.

3. Paluchowski, W. J. (2011). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Scholar.

4. AERA, APA, NCME (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: GWP.

5. Karwowski, M. (red.) (2013). Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży - szkoły pogimnazjalne. Trafność wskaźników wartości dodanej dla szkół maturalnych. Warszawa: IFiS PAN

6. Kubiszyn, T., Borich, G. (2013). Educational Testing and Measurement: Classroom Application and Practice. Danvers, Hoboken: Wiley.

7. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania metodologiczne. Kraków: Impuls.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, analiza teksów źródłowych, praca w grupach, projekty studenckie, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: pisemny test wiedzy, zaliczenie po uzyskaniu 70% trafnych odpowiedzi.

Konwersatorium: projekt studencki lub pisemne zadanie do rozwiązania.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład

[1] Koncepcje diagnozy w pedagogice i psychologii,

[2] Ocenianie, waloryzacja, ewaluacja i pomiar,

[3] Społeczne uwarunkowania i konsekwencje oceniania,

[4] Pomiar sprawdzający i pomiar różnicujący,

[5] Teorie pomiaru,

[6] Własności pomiaru,

[7] Edukacyjna wartość dodana


Konwersatorium

[1] Warunki doboru i stosowania metod diagnostycznych,

[2] Budowa narzędzi pomiaru,

[3] Ocena narzędzi pomiaru,

[4] Aplikacja rezultatów pomiaru.

Literatura:

1. Hornowska, E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

2. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Warszawa: PWN.

3. Paluchowski, W. J. (2011). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Scholar.

4. AERA, APA, NCME (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: GWP.

5. Karwowski, M. (red.) (2013). Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży - szkoły pogimnazjalne. Trafność wskaźników wartości dodanej dla szkół maturalnych. Warszawa: IFiS PAN

6. Kubiszyn, T., Borich, G. (2013). Educational Testing and Measurement: Classroom Application and Practice. Danvers, Hoboken: Wiley.

7. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania metodologiczne. Kraków: Impuls.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, analiza teksów źródłowych, praca w grupach, projekty studenckie, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: pisemny test wiedzy, zaliczenie po uzyskaniu 70% trafnych odpowiedzi.

Konwersatorium: projekt studencki lub pisemne zadanie do rozwiązania.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład

[1] Koncepcje diagnozy w pedagogice i psychologii,

[2] Ocenianie, waloryzacja, ewaluacja i pomiar,

[3] Społeczne uwarunkowania i konsekwencje oceniania,

[4] Pomiar sprawdzający i pomiar różnicujący,

[5] Teorie pomiaru,

[6] Własności pomiaru,

[7] Edukacyjna wartość dodana


Konwersatorium

[1] Warunki doboru i stosowania metod diagnostycznych,

[2] Budowa narzędzi pomiaru,

[3] Ocena narzędzi pomiaru,

[4] Aplikacja rezultatów pomiaru.

Literatura:

1. Hornowska, E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

2. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Warszawa: PWN.

3. Paluchowski, W. J. (2011). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Scholar.

4. AERA, APA, NCME (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: GWP.

5. Karwowski, M. (red.) (2013). Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży - szkoły pogimnazjalne. Trafność wskaźników wartości dodanej dla szkół maturalnych. Warszawa: IFiS PAN

6. Kubiszyn, T., Borich, G. (2013). Educational Testing and Measurement: Classroom Application and Practice. Danvers, Hoboken: Wiley.

7. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania metodologiczne. Kraków: Impuls.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6