UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka matematyki i informatyki w szkołach wyższych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-DW0DOK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka matematyki i informatyki w szkołach wyższych
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

egzamin

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

BRAK

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów studiów doktoranckich z podstawowymi informacjami na temat dydaktyki matematyki i informatyki w szkole wyższej. Podczas wykładu studenci poznają podstawowe zasady, cele oraz metod nauczania matematyki i informatyki. Szczególny nacisk zostanie położony na metody aktywizujące oraz cele operacyjne. Przedstawione zostaną zasady planowania procesu dydaktycznego.

Efekty uczenia się:

Student:

e1. zna i potrafi wskazać odpowiednie przykłady dotyczące różnic związanych z dydaktyką matematyki (informatyki) w szkole i na studiach;

e2. zna i rozumie podstawowe prawa rządzące procesem komunikacji;

e3. potrafi przypisać do podstawowych tematów zajęć zakładane cele oraz wyróżnić etapy ich osiągania;

e4. potrafi wymienić i opisać za pomocą przykładów różne sposoby heurezy;

e5. zna problemy dydaktyczne dotyczące definiowania, dowodzenia i interpretowania twierdzeń, interpretowania i budowania algorytmów.

e6. wie na czym polega dydaktyczne i merytoryczne przygotowanie się do zajęć;

e7. zna reguły związane z kontrolą i oceną.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 56 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Pawlak
Prowadzący grup: Ryszard Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

egzamin

Metody dydaktyczne:

wykład, wykład problemowy, pogadanka, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Przygotowane prace pisemne związane z określonym tematem oraz aktywność na zajęciach.

Treści kształcenia:

Treści kształcenia

1. Problemy związane z samodzielnością matematyczną (informatyczną) studentów. Przeszkody epistemologiczne.

2. Motywacja i różne formy kompetencji. Reprezentacje myślowe obiektów i relacji matematycznych i informatycznych. Intuicja matematyczna i nadpoziomy (translevel) w matematyce wyższej.

3. Strategie komunikowania się. Interakcjonizm symboliczny. Korzystanie z informacji (matematycznych i informatycznych).

4. Cele dydaktyczne. Etapy osiągania celów.

5. Psychologiczne aspekty zdobywania wiedzy matematycznej i informatycznej. Zdolności, inteligencja emocjonalna. Psychologia Piageta, teoria humanistyczna.

6. Aktywność matematyczna studentów. Aktywne formy pracy. Heureza.

7. Problemy związane z dydaktycznym i merytorycznym przygotowaniem się do zajęć.

8. Kontrola i ocena wiedzy, umiejętności, sprawności oraz stopnia zrozumienia. Kompetencje matematyczne (informatyczne).


Forma studiów:

stacjonarne

Literatura:

1. Podręczniki i opracowania związane z dydaktyką matematyki w szkole wyższej, np.:

M. Jaroszewska, D. Ekiert-Oldroyd „Aktywne metody nauczania w szkole wyższej”, NAKOM, Poznań (2002)

Red. M. Czajkowska i G. Treliński „Kształcenie matematyczne. Tendencje badania, propozycje dydaktyczne” (2006).

M. Ciosek „Proces rozwiązywania zadania na różnych poziomach wiedzy i doświadczenia” Wyd. Naukowe AP Kraków (2005).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Pawlak
Prowadzący grup: Ewa Korczak-Kubiak, Ryszard Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Pawlak
Prowadzący grup: Ewa Korczak-Kubiak, Anna Loranty, Ryszard Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

egzamin

Metody dydaktyczne:

wykład, wykład problemowy, pogadanka, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Przygotowane prace pisemne związane z określonym tematem oraz aktywność na zajęciach.

Treści kształcenia:

Treści kształcenia

1. Problemy związane z samodzielnością matematyczną (informatyczną) studentów. Przeszkody epistemologiczne.

2. Motywacja i różne formy kompetencji. Reprezentacje myślowe obiektów i relacji matematycznych i informatycznych. Intuicja matematyczna i nadpoziomy (translevel) w matematyce wyższej.

3. Strategie komunikowania się. Interakcjonizm symboliczny. Korzystanie z informacji (matematycznych i informatycznych).

4. Cele dydaktyczne. Etapy osiągania celów.

5. Psychologiczne aspekty zdobywania wiedzy matematycznej i informatycznej. Zdolności, inteligencja emocjonalna. Psychologia Piageta, teoria humanistyczna.

6. Aktywność matematyczna studentów. Aktywne formy pracy. Heureza.

7. Problemy związane z dydaktycznym i merytorycznym przygotowaniem się do zajęć.

8. Kontrola i ocena wiedzy, umiejętności, sprawności oraz stopnia zrozumienia. Kompetencje matematyczne (informatyczne).


Forma studiów:

stacjonarne

Literatura:

1. Podręczniki i opracowania związane z dydaktyką matematyki w szkole wyższej, np.:

M. Jaroszewska, D. Ekiert-Oldroyd „Aktywne metody nauczania w szkole wyższej”, NAKOM, Poznań (2002)

Red. M. Czajkowska i G. Treliński „Kształcenie matematyczne. Tendencje badania, propozycje dydaktyczne” (2006).

M. Ciosek „Proces rozwiązywania zadania na różnych poziomach wiedzy i doświadczenia” Wyd. Naukowe AP Kraków (2005).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0