Dydaktyka matematyki i informatyki w szkołach wyższych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-DW0DOK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka matematyki i informatyki w szkołach wyższych |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | BRAK |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów studiów doktoranckich z podstawowymi informacjami na temat dydaktyki matematyki i informatyki w szkole wyższej. Podczas wykładu studenci poznają podstawowe zasady, cele oraz metod nauczania matematyki i informatyki. Szczególny nacisk zostanie położony na metody aktywizujące oraz cele operacyjne. Przedstawione zostaną zasady planowania procesu dydaktycznego. |
Efekty uczenia się: |
Student: e1. zna i potrafi wskazać odpowiednie przykłady dotyczące różnic związanych z dydaktyką matematyki (informatyki) w szkole i na studiach; e2. zna i rozumie podstawowe prawa rządzące procesem komunikacji; e3. potrafi przypisać do podstawowych tematów zajęć zakładane cele oraz wyróżnić etapy ich osiągania; e4. potrafi wymienić i opisać za pomocą przykładów różne sposoby heurezy; e5. zna problemy dydaktyczne dotyczące definiowania, dowodzenia i interpretowania twierdzeń, interpretowania i budowania algorytmów. e6. wie na czym polega dydaktyczne i merytoryczne przygotowanie się do zajęć; e7. zna reguły związane z kontrolą i oceną. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 56 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Pawlak | |
Prowadzący grup: | Ryszard Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | egzamin |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład problemowy, pogadanka, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Przygotowane prace pisemne związane z określonym tematem oraz aktywność na zajęciach. |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia 1. Problemy związane z samodzielnością matematyczną (informatyczną) studentów. Przeszkody epistemologiczne. 2. Motywacja i różne formy kompetencji. Reprezentacje myślowe obiektów i relacji matematycznych i informatycznych. Intuicja matematyczna i nadpoziomy (translevel) w matematyce wyższej. 3. Strategie komunikowania się. Interakcjonizm symboliczny. Korzystanie z informacji (matematycznych i informatycznych). 4. Cele dydaktyczne. Etapy osiągania celów. 5. Psychologiczne aspekty zdobywania wiedzy matematycznej i informatycznej. Zdolności, inteligencja emocjonalna. Psychologia Piageta, teoria humanistyczna. 6. Aktywność matematyczna studentów. Aktywne formy pracy. Heureza. 7. Problemy związane z dydaktycznym i merytorycznym przygotowaniem się do zajęć. 8. Kontrola i ocena wiedzy, umiejętności, sprawności oraz stopnia zrozumienia. Kompetencje matematyczne (informatyczne). |
|
Forma studiów: | stacjonarne |
|
Literatura: |
1. Podręczniki i opracowania związane z dydaktyką matematyki w szkole wyższej, np.: M. Jaroszewska, D. Ekiert-Oldroyd „Aktywne metody nauczania w szkole wyższej”, NAKOM, Poznań (2002) Red. M. Czajkowska i G. Treliński „Kształcenie matematyczne. Tendencje badania, propozycje dydaktyczne” (2006). M. Ciosek „Proces rozwiązywania zadania na różnych poziomach wiedzy i doświadczenia” Wyd. Naukowe AP Kraków (2005). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Pawlak | |
Prowadzący grup: | Ewa Korczak-Kubiak, Ryszard Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Pawlak | |
Prowadzący grup: | Ewa Korczak-Kubiak, Anna Loranty, Ryszard Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | egzamin |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład problemowy, pogadanka, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Przygotowane prace pisemne związane z określonym tematem oraz aktywność na zajęciach. |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia 1. Problemy związane z samodzielnością matematyczną (informatyczną) studentów. Przeszkody epistemologiczne. 2. Motywacja i różne formy kompetencji. Reprezentacje myślowe obiektów i relacji matematycznych i informatycznych. Intuicja matematyczna i nadpoziomy (translevel) w matematyce wyższej. 3. Strategie komunikowania się. Interakcjonizm symboliczny. Korzystanie z informacji (matematycznych i informatycznych). 4. Cele dydaktyczne. Etapy osiągania celów. 5. Psychologiczne aspekty zdobywania wiedzy matematycznej i informatycznej. Zdolności, inteligencja emocjonalna. Psychologia Piageta, teoria humanistyczna. 6. Aktywność matematyczna studentów. Aktywne formy pracy. Heureza. 7. Problemy związane z dydaktycznym i merytorycznym przygotowaniem się do zajęć. 8. Kontrola i ocena wiedzy, umiejętności, sprawności oraz stopnia zrozumienia. Kompetencje matematyczne (informatyczne). |
|
Forma studiów: | stacjonarne |
|
Literatura: |
1. Podręczniki i opracowania związane z dydaktyką matematyki w szkole wyższej, np.: M. Jaroszewska, D. Ekiert-Oldroyd „Aktywne metody nauczania w szkole wyższej”, NAKOM, Poznań (2002) Red. M. Czajkowska i G. Treliński „Kształcenie matematyczne. Tendencje badania, propozycje dydaktyczne” (2006). M. Ciosek „Proces rozwiązywania zadania na różnych poziomach wiedzy i doświadczenia” Wyd. Naukowe AP Kraków (2005). |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.