Metodyka nauczania matematyki 2 (SP)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-MM2LNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania matematyki 2 (SP) |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowe informacje z zakresu psychologii i pedagogiki między innymi znajomość podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka, znajomość stylów i postaw wychowawczych oraz metod wychowawczych (także w odniesieniu do II etapu edukacyjnego). Znajomość podstawowych informacji z zakresu dydaktyki (między innymi: modeli szkoły, systemu oświaty, zasad i metod nauczania (w odniesieniu do nauczani matematyki na II etapie edukacyjnym). Znajomość sposobów odkrywania i rozwijania predyspozycji i uzdolnień matematycznych uczniów. Treści te realizowane są na przykład na przedmiotach Psychologia, Pedagogika i Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania matematyki i przedmiotów stowarzyszonych w szkole podstawowej, Podstawy dydaktyki, Dydaktyki matematyki oraz Metodyki nauczania matematyki 1 (SP) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie trudności w uczeniu się matematyki oraz sposobów dostosowywania działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia na II etapie edukacyjnym. W ramach przedmiotu studenci zostaną zapoznani z zasadami ewaluacji. Zostaną również omówione sposoby wprowadzania wybranych treści matematycznych. Szczegółowy opis treści koniecznych do realizacji w ramach tego przedmiotu zamieszczony jest w Rozporządzeniu MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela w punkcie 2.2 na stronie 16. |
Efekty uczenia się: |
1. Student potrafi podać przykłady dostosowywania działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia II etapu edukacyjnego w odniesieniu do lekcji matematyki. 2. Student potrafi podać przykłady rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej ucznia na lekcji matematyki na II etapie edukacyjnym. 3. Student dobiera podręcznik szkolny uwzględniając realizowany program i możliwości uczniów. 4. Student wie czym jest edukacyjna wartość dodana. 5. Student zna zasady pracy z tekstem matematycznym w szkole podstawowej. 6. Student rozwiązuje podstawowe zadania związane z kontekstem realistycznym (zadania praktyczne) z uwzględnieniem problemu obliczeń przybliżonych na poziomie II. 7. Student planuje proces rozwiązywania zadań w czasie lekcji w zgodzie z ogólnymi zasadami pracy nad zadaniami, w szczególności zwraca uwagę, na analizę treści, dobór metody i refleksji nad wybraną metodą postępowania. 8. Student rozwiązuje zadania o stopniu trudności odpowiadającym zadaniom z konkursów matematycznych na II etapie edukacyjnym. Powyższe efekty kształcenia osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych efektów kształcenia, mających następujące oznaczenia w programie Matematyka I stopnia: 1100M-1A_U01, 1100M-1A_U08, 1100M-1A_U09, 1100M-1A_U19, 1100M-1A_K01, 1100M-1A_K02, 1100M-1A_K03, 1100M-1A_K05, 1100M-1A_K06, 1100MNe-W18, 1100MNm-W19, 1100MNm-W20, 1100MNp-U37, 1100MNe-U39, 1100MNm-U40, 1100MNm-U41, 1100MNm-U42, 1100MNe-K10, 1100MNe-K11, 1100MNm-K12. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład problemowy, pogadanka, praca w grupach, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: egzaminu (1-5), kolokwium (6-8) oraz pracy na zajęciach (1-3, 6-8). ocena z konwersatorium - ocena z kolokwium. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena z wykładu - ocena z egzaminu ustnego ocena końcowa z przedmiotu - ocena jest średnią ocen z konwersatorium (z wagą 0.6) oraz wykładu (z wagą 0.4). |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia zgodne z wytycznymi zamieszczonymi w rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131). Na zajęciach realizowane są treści określone w punkcie III, podpunkcie - Moduł 3: Przygotowanie w zakresie dydaktycznym, punkt 2 - Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych, punkty: 2.2.11; 2.2.13, 2.2.15. Zostaną także omówione zagadnienia związane z zasadami wyboru podręcznika, zasadami pracy z tekstem matematycznym, przeszkodami epistemologicznymi i dydaktycznymi oraz EWD. Zajęcia praktyczne będą ponadto związane z rozwiązywaniem zadań oraz doborem metod ich rozwiązywania. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1]. Arends I.R. – Uczymy się nauczać; [2]. Konior J. – Budowa i lektura tekstu matematycznego; [3]. Krygowska Z. – Zarys dydaktyki matematyki, 1.1-3; [4]. Petty G.- Nowoczesne nauczanie; [5]. Stryczniewicz B. - Praca z uczniem mającym trudności z matematyką. [6]. Podręczniki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej. Literatura dodatkowa: [1]. Bereźnicki F. – Dydaktyka kształcenia ogólnego; [2]. Rabijewska B. (red) - Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki; [3]. Rabijewska B. (red) - Wybrane ćwiczenia z dydaktyki matematyki; [4]. Rabijewska B. (red) - Materiały do zajęć z dydaktyki matematyki; [5]. Siwek H. - Dydaktyka matematyki [6]. Thompson J. - Specjalne potrzeby edukacyjne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CK
W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Loranty | |
Prowadzący grup: | Ewa Korczak-Kubiak, Anna Loranty | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład problemowy, pogadanka, praca w grupach, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: egzaminu (1-5), kolokwium (6-8) oraz pracy na zajęciach (1-3, 6-8). ocena z konwersatorium - ocena z kolokwium. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena z wykładu - ocena z egzaminu ustnego ocena końcowa z przedmiotu - ocena jest średnią ocen z konwersatorium (z wagą 0.6) oraz wykładu (z wagą 0.4). |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia zgodne z wytycznymi zamieszczonymi w rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131). Na zajęciach realizowane są treści określone w punkcie III, podpunkcie - Moduł 3: Przygotowanie w zakresie dydaktycznym, punkt 2 - Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych, punkty: 2.2.11; 2.2.13, 2.2.15. Zostaną także omówione zagadnienia związane z zasadami wyboru podręcznika, zasadami pracy z tekstem matematycznym, przeszkodami epistemologicznymi i dydaktycznymi oraz EWD. Zajęcia praktyczne będą ponadto związane z rozwiązywaniem zadań oraz doborem metod ich rozwiązywania. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1]. Arends I.R. – Uczymy się nauczać; [2]. Konior J. – Budowa i lektura tekstu matematycznego; [3]. Krygowska Z. – Zarys dydaktyki matematyki, 1.1-3; [4]. Petty G.- Nowoczesne nauczanie; [5]. Stryczniewicz B. - Praca z uczniem mającym trudności z matematyką. [6]. Podręczniki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej. Literatura dodatkowa: [1]. Bereźnicki F. – Dydaktyka kształcenia ogólnego; [2]. Rabijewska B. (red) - Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki; [3]. Rabijewska B. (red) - Wybrane ćwiczenia z dydaktyki matematyki; [4]. Rabijewska B. (red) - Materiały do zajęć z dydaktyki matematyki; [5]. Siwek H. - Dydaktyka matematyki [6]. Thompson J. - Specjalne potrzeby edukacyjne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Loranty | |
Prowadzący grup: | Ewa Korczak-Kubiak, Anna Loranty, Zofia Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład problemowy, pogadanka, praca w grupach, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: egzaminu (1-5), kolokwium (6-8) oraz pracy na zajęciach (1-3, 6-8). ocena z konwersatorium - ocena z kolokwium. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena z wykładu - ocena z egzaminu ustnego ocena końcowa z przedmiotu - ocena jest średnią ocen z konwersatorium (z wagą 0.6) oraz wykładu (z wagą 0.4). |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia zgodne z wytycznymi zamieszczonymi w rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131). Na zajęciach realizowane są treści określone w punkcie III, podpunkcie - Moduł 3: Przygotowanie w zakresie dydaktycznym, punkt 2 - Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych, punkty: 2.2.11; 2.2.13, 2.2.15. Zostaną także omówione zagadnienia związane z zasadami wyboru podręcznika, zasadami pracy z tekstem matematycznym, przeszkodami epistemologicznymi i dydaktycznymi oraz EWD. Zajęcia praktyczne będą ponadto związane z rozwiązywaniem zadań oraz doborem metod ich rozwiązywania. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1]. Arends I.R. – Uczymy się nauczać; [2]. Konior J. – Budowa i lektura tekstu matematycznego; [3]. Krygowska Z. – Zarys dydaktyki matematyki, 1.1-3; [4]. Petty G.- Nowoczesne nauczanie; [5]. Stryczniewicz B. - Praca z uczniem mającym trudności z matematyką. [6]. Podręczniki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej. Literatura dodatkowa: [1]. Bereźnicki F. – Dydaktyka kształcenia ogólnego; [2]. Rabijewska B. (red) - Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki; [3]. Rabijewska B. (red) - Wybrane ćwiczenia z dydaktyki matematyki; [4]. Rabijewska B. (red) - Materiały do zajęć z dydaktyki matematyki; [5]. Siwek H. - Dydaktyka matematyki [6]. Thompson J. - Specjalne potrzeby edukacyjne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Loranty | |
Prowadzący grup: | Ewa Korczak-Kubiak, Anna Loranty | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład problemowy, pogadanka, praca w grupach, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: egzaminu (1-5), kolokwium (6-8) oraz pracy na zajęciach (1-3, 6-8). ocena z konwersatorium - ocena z kolokwium. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena z wykładu - ocena z egzaminu ustnego ocena końcowa z przedmiotu - ocena jest średnią ocen z konwersatorium (z wagą 0.6) oraz wykładu (z wagą 0.4). |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia zgodne z wytycznymi zamieszczonymi w rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131). Na zajęciach realizowane są treści określone w punkcie III, podpunkcie - Moduł 3: Przygotowanie w zakresie dydaktycznym, punkt 2 - Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych, punkty: 2.2.11; 2.2.13, 2.2.15. Zostaną także omówione zagadnienia związane z zasadami wyboru podręcznika, zasadami pracy z tekstem matematycznym, przeszkodami epistemologicznymi i dydaktycznymi oraz EWD. Zajęcia praktyczne będą ponadto związane z rozwiązywaniem zadań oraz doborem metod ich rozwiązywania. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1]. Arends I.R. – Uczymy się nauczać; [2]. Konior J. – Budowa i lektura tekstu matematycznego; [3]. Krygowska Z. – Zarys dydaktyki matematyki, 1.1-3; [4]. Petty G.- Nowoczesne nauczanie; [5]. Stryczniewicz B. - Praca z uczniem mającym trudności z matematyką. [6]. Podręczniki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej. Literatura dodatkowa: [1]. Bereźnicki F. – Dydaktyka kształcenia ogólnego; [2]. Rabijewska B. (red) - Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki; [3]. Rabijewska B. (red) - Wybrane ćwiczenia z dydaktyki matematyki; [4]. Rabijewska B. (red) - Materiały do zajęć z dydaktyki matematyki; [5]. Siwek H. - Dydaktyka matematyki [6]. Thompson J. - Specjalne potrzeby edukacyjne. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.