Metodyka nauczania matematyki 2 (SPP)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-MM2UNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania matematyki 2 (SPP) |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość zasad funkcjonowania systemu oświaty oraz podstawowych metod, zasad nauczania oraz rodzaju celów nauczania. Znajomość teorii rozwoju człowieka i ich wpływu na proces nauczania matematyki. Umiejętność planowania lekcji matematyki z wykorzystaniem metod nauczania stosowanych na III i IV etapie edukacyjnym. Zagadnienia te są realizowane na przykład na przedmiotach: 1100-PD0LNM, 1100-PY0OPN, 1100-PE0LPN, 1100-PM0UNM, 1100-MM1UNM. |
Skrócony opis: |
Na zajęciach zostaną omówione między innymi zagadnienia związane z wspomaganiem procesu poznawczego na III i IV etapie edukacyjnym. W trakcie zajęć zostaną także omówione wybrane metody rozwiązywania zadań stosowane w szkole na III i IV etapie edukacyjnym. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończonym kursie student: e1) potrafi podać przykłady dostosowywania działań pedagogicznych i dydaktycznych do potrzeb uczniów z III i IV etapu edukacyjnego ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi; e2) zna zasady obowiązujące na egzaminach zewnętrznych na zakończenie III i IV etapu edukacyjnego; e3) zna zasady wprowadzania pojęć; e4) potrafi mówić o zagadnieniach matematycznych językiem zrozumiałym dla uczniów III i IV etapu edukacyjnego; e5) potrafi rozwiązywać zadania matematyczne (zadania dotyczące funkcji, prawdopodobieństwa, oraz zadania optymalizacyjne) pojawiające się na III i IV etapie edukacyjnym (także konkursach przedmiotowych) dostosowując metodę ich rozwiązania do możliwości uczniów danego etapu edukacyjnego; e6) potrafi animować działania edukacyjne oraz rozwijać ciekawości, aktywności i samodzielności uczniów na lekcjach matematyki; e7) potrafi pracować w grupie. Powyższe efekty kształcenia osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych efektów kształcenia, mających następujące oznaczenia w programie Matematyka II stopnia: 1100M-2A_U02, 1100M-2A_U04, 1100M-2A_K01, 1100M-2A_K02, 1100M-2A_K03, 1100M-2A_K04, 1100M-2A_K05, 1100M-2A_K06, 1100Mnm2A _W10, 1100Mnm2A _W11, 1100Mnm2A _U18, 1100Mnm2A _U19, 1100Mnm2A _U20, 1100Mnm2A _K07, 1100Mnm2A_K08, 1100Mnm2A_K09. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 21 godzin
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 21 godzin
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład problemowy, pogadanka, praca w grupach, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: egzaminu (e1-e3, e6) kolokwiów (e4-e5) oraz pracy na zajęciach (e1, e3-e7). ocena z konwersatorium - ocena z kolokwium. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena z wykładu - ocena z pisemnej pracy zaliczeniowej. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena końcowa z przedmiotu - ocena jest średnią ocen z konwersatorium (z wagą 0.6) oraz wykładu (z wagą 0.4). |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia zgodne z wytycznymi zamieszczonymi w rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131). Na zajęciach realizowane są treści określone w punkcie III, podpunkcie - Moduł 3: Przygotowanie w zakresie dydaktycznym, punkt 2 - Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych, punkty: 2.3.4; 2.3.9; 2.3.10; 2.3.11; 2.3.12; 2.3.14; 2.3.15. Ponadto zostaną omówione zasady wprowadzania pojęć, modelowanie matematyczne i rola TI na lekcji matematyki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1]. Arends I.R. – Uczymy się nauczać; [2]. Konior J. – Budowa i lektura tekstu matematycznego; [3]. Krygowska Z. – Zarys dydaktyki matematyki, 1.1-3; [4]. Petty G.- Nowoczesne nauczanie; [5]. Siwek H. - Dydaktyka matematyki; [6]. Podręczniki obowiązujące obecnie w gimnazjum i szkole średniej. Literatura dodatkowa: [1]. Bereźnicki F. – Dydaktyka kształcenia ogólnego; [2]. Rabijewska B. (red) - Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki; [3]. Rabijewska B. (red) - Wybrane ćwiczenia z dydaktyki matematyki; [4]. Rabijewska B. (red) - Materiały do zajęć z dydaktyki matematyki; [5]. Thompson J. - Specjalne potrzeby edukacyjne. [6]. Stryczniewicz B. - Praca z uczniem mającym trudności z matematyką. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 21 godzin
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład problemowy, pogadanka, praca w grupach, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: egzaminu (e1-e3, e6) kolokwiów (e4-e5) oraz pracy na zajęciach (e1, e3-e7). ocena z konwersatorium - ocena z kolokwium. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena z wykładu - ocena z pisemnej pracy zaliczeniowej. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena końcowa z przedmiotu - ocena jest średnią ocen z konwersatorium (z wagą 0.6) oraz wykładu (z wagą 0.4). |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia zgodne z wytycznymi zamieszczonymi w rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131). Na zajęciach realizowane są treści określone w punkcie III, podpunkcie - Moduł 3: Przygotowanie w zakresie dydaktycznym, punkt 2 - Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych, punkty: 2.3.4; 2.3.9; 2.3.10; 2.3.11; 2.3.12; 2.3.14; 2.3.15. Ponadto zostaną omówione zasady wprowadzania pojęć, modelowanie matematyczne i rola TI na lekcji matematyki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1]. Arends I.R. – Uczymy się nauczać; [2]. Konior J. – Budowa i lektura tekstu matematycznego; [3]. Krygowska Z. – Zarys dydaktyki matematyki, 1.1-3; [4]. Petty G.- Nowoczesne nauczanie; [5]. Siwek H. - Dydaktyka matematyki; [6]. Podręczniki obowiązujące obecnie w gimnazjum i szkole średniej. Literatura dodatkowa: [1]. Bereźnicki F. – Dydaktyka kształcenia ogólnego; [2]. Rabijewska B. (red) - Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki; [3]. Rabijewska B. (red) - Wybrane ćwiczenia z dydaktyki matematyki; [4]. Rabijewska B. (red) - Materiały do zajęć z dydaktyki matematyki; [5]. Thompson J. - Specjalne potrzeby edukacyjne. [6]. Stryczniewicz B. - Praca z uczniem mającym trudności z matematyką. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 21 godzin
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład problemowy, pogadanka, praca w grupach, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: zaliczenia wykładu (e1-e3, e6) kolokwiów (e4-e5) oraz pracy na zajęciach (e1, e3-e7). ocena z konwersatorium - ocena z kolokwium. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena z wykładu - ocena z pisemnej pracy zaliczeniowej. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena końcowa z przedmiotu - ocena jest średnią ocen z konwersatorium (z wagą 0.6) oraz wykładu (z wagą 0.4). |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia zgodne z wytycznymi zamieszczonymi w rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131). Na zajęciach realizowane są treści określone w punkcie III, podpunkcie - Moduł 3: Przygotowanie w zakresie dydaktycznym, punkt 2 - Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych, punkty: 2.3.4; 2.3.9; 2.3.10; 2.3.11; 2.3.12; 2.3.14; 2.3.15. Ponadto zostaną omówione zasady wprowadzania pojęć, modelowanie matematyczne i rola TI na lekcji matematyki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1]. Arends I.R. – Uczymy się nauczać; [2]. Konior J. – Budowa i lektura tekstu matematycznego; [3]. Krygowska Z. – Zarys dydaktyki matematyki, 1.1-3; [4]. Petty G.- Nowoczesne nauczanie; [5]. Siwek H. - Dydaktyka matematyki; [6]. Podręczniki obowiązujące obecnie w gimnazjum i szkole średniej. Literatura dodatkowa: [1]. Bereźnicki F. – Dydaktyka kształcenia ogólnego; [2]. Rabijewska B. (red) - Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki; [3]. Rabijewska B. (red) - Wybrane ćwiczenia z dydaktyki matematyki; [4]. Rabijewska B. (red) - Materiały do zajęć z dydaktyki matematyki; [5]. Thompson J. - Specjalne potrzeby edukacyjne. [6]. Stryczniewicz B. - Praca z uczniem mającym trudności z matematyką. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 21 godzin
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład problemowy, pogadanka, praca w grupach, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: zaliczenia wykładu (e1-e3, e6) kolokwiów (e4-e5) oraz pracy na zajęciach (e1, e3-e7). ocena z konwersatorium - ocena z kolokwium. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena z wykładu - ocena z pisemnej pracy zaliczeniowej. Ocena może być podwyższona na podstawie aktywności na zajęciach. ocena końcowa z przedmiotu - ocena jest średnią ocen z konwersatorium (z wagą 0.6) oraz wykładu (z wagą 0.4). |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia zgodne z wytycznymi zamieszczonymi w rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131). Na zajęciach realizowane są treści określone w punkcie III, podpunkcie - Moduł 3: Przygotowanie w zakresie dydaktycznym, punkt 2 - Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych, punkty: 2.3.4; 2.3.9; 2.3.10; 2.3.11; 2.3.12; 2.3.14; 2.3.15. Ponadto zostaną omówione zasady wprowadzania pojęć, modelowanie matematyczne i rola TI na lekcji matematyki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1]. Arends I.R. – Uczymy się nauczać; [2]. Konior J. – Budowa i lektura tekstu matematycznego; [3]. Krygowska Z. – Zarys dydaktyki matematyki, 1.1-3; [4]. Petty G.- Nowoczesne nauczanie; [5]. Siwek H. - Dydaktyka matematyki; [6]. Podręczniki obowiązujące obecnie w gimnazjum i szkole średniej. Literatura dodatkowa: [1]. Bereźnicki F. – Dydaktyka kształcenia ogólnego; [2]. Rabijewska B. (red) - Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki; [3]. Rabijewska B. (red) - Wybrane ćwiczenia z dydaktyki matematyki; [4]. Rabijewska B. (red) - Materiały do zajęć z dydaktyki matematyki; [5]. Thompson J. - Specjalne potrzeby edukacyjne. [6]. Stryczniewicz B. - Praca z uczniem mającym trudności z matematyką. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.