Matematyka w praktyce szkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-MS0LNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Matematyka w praktyce szkolnej |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności dobierania właściwych metod rozwiązań zadań szkolnych z uwzględnieniem najczęstszych trudności w poszczególnych etapach rozwoju uczniów szkoły podstawowej. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończonym kursie student: E1. posługując się metodami zrozumiałymi dla ucznia szkoły podstawowej rozwiązuje i analizuje zadania związane z wybranymi zagadnieniami tj.: proporcjonalność, droga, prędkość czas, procenty, równania liniowe i układy takich równań, cechy podzielności liczb; E2. posługując się metodami zrozumiałymi dla ucznia szkoły podstawowej rozwiązuje zagadki logiczne; E3. potrafi uzasadniać przeprowadzane rozumowania odwołując się do odpowiednich twierdzeń i definicji; E4. zna typy zadań edukacyjnych charakterystycznych dla lekcji matematyki w szkole podstawowej oraz źródła, z których może zdobywać i poszerzać wiedzę i inspirację do ich planowania; E5. potrafi pracować w grupie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kimaczyńska | |
Prowadzący grup: | Anna Kimaczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kimaczyńska | |
Prowadzący grup: | Anna Kimaczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Korczak-Kubiak | |
Prowadzący grup: | Ewa Korczak-Kubiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia praktyczne, dyskusja, praca w grupach, prezentacja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia (E1-E3) są weryfikowane w ramach kolokwium. Dodatkowo wszystkie efekty są weryfikowane w czasie pracy na zajęciach. Podstawą wystawienia oceny końcowej jest ocena z kolokwium. Zwiększona aktywność studenta w trakcie zajęć może spowodować podniesienie końcowej oceny o połowę. |
|
Treści kształcenia: | Podczas rozwiązywania zadań należy zwrócić uwagę zarówno na dobór metod dostosowanych do ucznia szkoły podstawowej jak i na możliwość różnych dróg rozwiązań. W ramach ćwiczeń rozwiązywane są zadania dotyczące poniżej wymienionych zagadnień: 1. procenty, oprocentowanie lokat – 4h 2. droga, prędkość czas – 4h 3. cechy podzielności liczb, szacowanie – 4h 4. rozwiązywanie zadań z treścią, zadania z kilkoma warunkami, rozwiązywanie także metodami bez wykorzystywania równań i układów równań – 4h 5. zadania z wiekiem – 2h 6. równania liniowe i układy równań – 4h 7. zagadki logiczne – 2h 8. rozwiązywanie i prezentowanie zadań wyszukanych przez studentów - 2h Na kolokwium przeznaczone zostały 2h. |
|
Literatura: |
[1] Podręczniki z matematyki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej. [2] O. Brzozowska "Zadania z treścią". [3] S. Kalisz, J. Kulbicki, H. Rudzki, „Matematyka na szóstkę. Zadania dla klasy 4,5,6.” [4] H. Pawłowski, W. Tomalczyk, Z. Głowacki, „Odlotowa matematyka. Zadania dla najmłodszych olimpijczyków - uczniów szkół podstawowych i gimnazjalistów”. [5] W. Łęska, S. Łęski, „Matematyka - Zbiór zadań dla Asa - materiały pomocnicze dla uczniów uzdolnionych matematycznie 5 ” . [6] J. J. Bednarczuk, „Matematyczne gwiazdki. Klasa 4-6. Zbiór zadań – szkoła podstawowa”. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kimaczyńska | |
Prowadzący grup: | Anna Kimaczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia praktyczne, dyskusja, praca w grupach, prezentacja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia (E1-E3) są weryfikowane w ramach kolokwium. Dodatkowo wszystkie efekty są weryfikowane w czasie pracy na zajęciach. Podstawą wystawienia oceny końcowej jest ocena z kolokwium. Zwiększona aktywność studenta w trakcie zajęć może spowodować podniesienie końcowej oceny o połowę. |
|
Treści kształcenia: | Podczas rozwiązywania zadań należy zwrócić uwagę zarówno na dobór metod dostosowanych do ucznia szkoły podstawowej jak i na możliwość różnych dróg rozwiązań. W ramach ćwiczeń rozwiązywane są zadania dotyczące poniżej wymienionych zagadnień: 1. procenty, oprocentowanie lokat – 4h 2. droga, prędkość czas – 4h 3. cechy podzielności liczb, szacowanie – 4h 4. rozwiązywanie zadań z treścią, zadania z kilkoma warunkami, rozwiązywanie także metodami bez wykorzystywania równań i układów równań – 4h 5. zadania z wiekiem – 2h 6. równania liniowe i układy równań – 4h 7. zagadki logiczne – 2h 8. rozwiązywanie i prezentowanie zadań wyszukanych przez studentów - 2h Na kolokwium przeznaczone zostały 2h. |
|
Literatura: |
[1] Podręczniki z matematyki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej. [2] O. Brzozowska "Zadania z treścią". [3] S. Kalisz, J. Kulbicki, H. Rudzki, „Matematyka na szóstkę. Zadania dla klasy 4,5,6.” [4] H. Pawłowski, W. Tomalczyk, Z. Głowacki, „Odlotowa matematyka. Zadania dla najmłodszych olimpijczyków - uczniów szkół podstawowych i gimnazjalistów”. [5] W. Łęska, S. Łęski, „Matematyka - Zbiór zadań dla Asa - materiały pomocnicze dla uczniów uzdolnionych matematycznie 5 ” . [6] J. J. Bednarczuk, „Matematyczne gwiazdki. Klasa 4-6. Zbiór zadań – szkoła podstawowa”. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kimaczyńska | |
Prowadzący grup: | Anna Kimaczyńska, Antoni Pierzchalski, Marek Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Pogadanka, dyskusja, praca w grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwium (e1-e2), zadania domowego (e1-e2) oraz pracy na zajęciach (e2-e4). Kolokwium zaliczeniowe: zadania na poziomie II i III etapu edukacyjnego. Ocenie podlegać będzie nie tylko poprawność rozwiązań zadań, ale również sposób przedstawienia tych rozwiązań (dostosowanie do poziomu rozwojowego uczniów, przejrzysty i elegancki zapis). Wykonanie zadania domowego jest warunkiem koniecznym zaliczenia zajęć. Ocena końcowa jest oceną z kolokwium. W przypadku wysokiej aktywności studenta podczas zajęć, ocena końcowa może zostać podniesiona o 0,5 stopnia. |
|
Treści kształcenia: | Analiza następujących zagadnień w odniesieniu do II i III etapu edukacyjnego: 1. Procenty. 2. Droga, prędkość, czas. 3. Elementy arytmetyki (m. in. cechy podzielności, NWW, NWD). 4. Równania i układy równań liniowych. 5. Zagadki logiczne. 6. Zadania tekstowe. 7. Konkursy matematyczne dla II i III etapu edukacyjnego. |
|
Literatura: |
[1] Podręczniki z matematyki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej i gimnazjum. [2] Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach. Tom 6. Edukacja matematyczna i techniczna. [3] Z. Krawcewicz "Zadania dla uczniów uzdolnionych matematycznie" [4] S. Kalisz, J. Kulbicki, H. Rudzki "Matematyka na szóstkę. Zbiór zadań dla klas I-III gimnazjum". [5] O. Brzozowska "Zadania z treścią". [6] W. Bednarek "Konkurs matematyczny w gimnazjum. Przygotuj się sam." |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kimaczyńska | |
Prowadzący grup: | Anna Kimaczyńska, Ewa Korczak-Kubiak, Anna Loranty | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Pogadanka, dyskusja, praca w grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwium (e1-e2), zadania domowego (e1-e2) oraz pracy na zajęciach (e2-e4). Kolokwium zaliczeniowe: zadania na poziomie II i III etapu edukacyjnego. Ocenie podlegać będzie nie tylko poprawność rozwiązań zadań, ale również sposób przedstawienia tych rozwiązań (dostosowanie do poziomu rozwojowego uczniów, przejrzysty i elegancki zapis). Wykonanie zadania domowego jest warunkiem koniecznym zaliczenia zajęć. Ocena końcowa jest oceną z kolokwium. W przypadku wysokiej aktywności studenta podczas zajęć, ocena końcowa może zostać podniesiona o 0,5 stopnia. |
|
Treści kształcenia: | Analiza następujących zagadnień w odniesieniu do II i III etapu edukacyjnego: 1. Procenty. 2. Droga, prędkość, czas. 3. Elementy arytmetyki (m. in. cechy podzielności, NWW, NWD). 4. Równania i układy równań liniowych. 5. Zagadki logiczne. 6. Zadania tekstowe. 7. Konkursy matematyczne dla II i III etapu edukacyjnego. |
|
Literatura: |
[1] Podręczniki z matematyki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej i gimnazjum. [2] Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach. Tom 6. Edukacja matematyczna i techniczna. [3] Z. Krawcewicz "Zadania dla uczniów uzdolnionych matematycznie" [4] S. Kalisz, J. Kulbicki, H. Rudzki "Matematyka na szóstkę. Zbiór zadań dla klas I-III gimnazjum". [5] O. Brzozowska "Zadania z treścią". [6] W. Bednarek "Konkurs matematyczny w gimnazjum. Przygotuj się sam." |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kimaczyńska | |
Prowadzący grup: | Anna Kimaczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Pogadanka, dyskusja, praca w grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwium (e1-e2), zadania domowego (e1-e2) oraz pracy na zajęciach (e2-e4). Kolokwium zaliczeniowe: zadania na poziomie II i III etapu edukacyjnego. Ocenie podlegać będzie nie tylko poprawność rozwiązań zadań, ale również sposób przedstawienia tych rozwiązań (dostosowanie do poziomu rozwojowego uczniów, przejrzysty i elegancki zapis). Wykonanie zadania domowego jest warunkiem koniecznym zaliczenia zajęć. Ocena końcowa jest oceną z kolokwium. W przypadku wysokiej aktywności studenta podczas zajęć, ocena końcowa może zostać podniesiona o 0,5 stopnia. |
|
Treści kształcenia: | Analiza następujących zagadnień w odniesieniu do II i III etapu edukacyjnego: 1. Procenty. 2. Droga, prędkość, czas. 3. Elementy arytmetyki (m. in. cechy podzielności, NWW, NWD). 4. Równania i układy równań liniowych. 5. Zagadki logiczne. 6. Zadania tekstowe. 7. Konkursy matematyczne dla II i III etapu edukacyjnego. |
|
Literatura: |
[1] Podręczniki z matematyki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej i gimnazjum. [2] Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach. Tom 6. Edukacja matematyczna i techniczna. [3] Z. Krawcewicz "Zadania dla uczniów uzdolnionych matematycznie" [4] S. Kalisz, J. Kulbicki, H. Rudzki "Matematyka na szóstkę. Zbiór zadań dla klas I-III gimnazjum". [5] O. Brzozowska "Zadania z treścią". [6] W. Bednarek "Konkurs matematyczny w gimnazjum. Przygotuj się sam." |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.