UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Matematyka w praktyce szkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-MS0LNM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Matematyka w praktyce szkolnej
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

zaliczenie

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności dobierania właściwych metod rozwiązań zadań szkolnych z uwzględnieniem najczęstszych trudności w poszczególnych etapach rozwoju uczniów szkoły podstawowej.

Efekty uczenia się:

Po zakończonym kursie student:

E1. posługując się metodami zrozumiałymi dla ucznia szkoły podstawowej rozwiązuje i analizuje zadania związane z wybranymi zagadnieniami tj.: proporcjonalność, droga, prędkość czas, procenty, równania liniowe i układy takich równań, cechy podzielności liczb;

E2. posługując się metodami zrozumiałymi dla ucznia szkoły podstawowej rozwiązuje zagadki logiczne;

E3. potrafi uzasadniać przeprowadzane rozumowania odwołując się do odpowiednich twierdzeń i definicji;

E4. zna typy zadań edukacyjnych charakterystycznych dla lekcji matematyki w szkole podstawowej oraz źródła, z których może zdobywać i poszerzać wiedzę i inspirację do ich planowania;

E5. potrafi pracować w grupie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kimaczyńska
Prowadzący grup: Anna Kimaczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kimaczyńska
Prowadzący grup: Anna Kimaczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Korczak-Kubiak
Prowadzący grup: Ewa Korczak-Kubiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia praktyczne, dyskusja, praca w grupach, prezentacja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia (E1-E3) są weryfikowane w ramach kolokwium. Dodatkowo wszystkie efekty są weryfikowane w czasie pracy na zajęciach.


Podstawą wystawienia oceny końcowej jest ocena z kolokwium. Zwiększona aktywność studenta w trakcie zajęć może spowodować podniesienie końcowej oceny o połowę.





Treści kształcenia:

Podczas rozwiązywania zadań należy zwrócić uwagę zarówno na dobór metod

dostosowanych do ucznia szkoły podstawowej jak i na możliwość różnych dróg rozwiązań.

W ramach ćwiczeń rozwiązywane są zadania dotyczące poniżej wymienionych zagadnień:

1. procenty, oprocentowanie lokat – 4h

2. droga, prędkość czas – 4h

3. cechy podzielności liczb, szacowanie – 4h

4. rozwiązywanie zadań z treścią, zadania z kilkoma warunkami, rozwiązywanie także metodami bez wykorzystywania równań i układów równań – 4h

5. zadania z wiekiem – 2h

6. równania liniowe i układy równań – 4h

7. zagadki logiczne – 2h

8. rozwiązywanie i prezentowanie zadań wyszukanych przez studentów - 2h

Na kolokwium przeznaczone zostały 2h.






Literatura:

[1] Podręczniki z matematyki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej.

[2] O. Brzozowska "Zadania z treścią".

[3] S. Kalisz, J. Kulbicki, H. Rudzki, „Matematyka na szóstkę. Zadania dla klasy 4,5,6.”

[4] H. Pawłowski, W. Tomalczyk, Z. Głowacki, „Odlotowa matematyka. Zadania dla najmłodszych olimpijczyków - uczniów szkół podstawowych i gimnazjalistów”.

[5] W. Łęska, S. Łęski, „Matematyka - Zbiór zadań dla Asa - materiały pomocnicze dla uczniów uzdolnionych matematycznie 5 ” .

[6] J. J. Bednarczuk, „Matematyczne gwiazdki. Klasa 4-6. Zbiór zadań – szkoła podstawowa”.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kimaczyńska
Prowadzący grup: Anna Kimaczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia praktyczne, dyskusja, praca w grupach, prezentacja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia (E1-E3) są weryfikowane w ramach kolokwium. Dodatkowo wszystkie efekty są weryfikowane w czasie pracy na zajęciach.


Podstawą wystawienia oceny końcowej jest ocena z kolokwium. Zwiększona aktywność studenta w trakcie zajęć może spowodować podniesienie końcowej oceny o połowę.





Treści kształcenia:

Podczas rozwiązywania zadań należy zwrócić uwagę zarówno na dobór metod

dostosowanych do ucznia szkoły podstawowej jak i na możliwość różnych dróg rozwiązań.

W ramach ćwiczeń rozwiązywane są zadania dotyczące poniżej wymienionych zagadnień:

1. procenty, oprocentowanie lokat – 4h

2. droga, prędkość czas – 4h

3. cechy podzielności liczb, szacowanie – 4h

4. rozwiązywanie zadań z treścią, zadania z kilkoma warunkami, rozwiązywanie także metodami bez wykorzystywania równań i układów równań – 4h

5. zadania z wiekiem – 2h

6. równania liniowe i układy równań – 4h

7. zagadki logiczne – 2h

8. rozwiązywanie i prezentowanie zadań wyszukanych przez studentów - 2h

Na kolokwium przeznaczone zostały 2h.






Literatura:

[1] Podręczniki z matematyki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej.

[2] O. Brzozowska "Zadania z treścią".

[3] S. Kalisz, J. Kulbicki, H. Rudzki, „Matematyka na szóstkę. Zadania dla klasy 4,5,6.”

[4] H. Pawłowski, W. Tomalczyk, Z. Głowacki, „Odlotowa matematyka. Zadania dla najmłodszych olimpijczyków - uczniów szkół podstawowych i gimnazjalistów”.

[5] W. Łęska, S. Łęski, „Matematyka - Zbiór zadań dla Asa - materiały pomocnicze dla uczniów uzdolnionych matematycznie 5 ” .

[6] J. J. Bednarczuk, „Matematyczne gwiazdki. Klasa 4-6. Zbiór zadań – szkoła podstawowa”.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kimaczyńska
Prowadzący grup: Anna Kimaczyńska, Antoni Pierzchalski, Marek Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Pogadanka, dyskusja, praca w grupach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwium (e1-e2), zadania domowego (e1-e2) oraz pracy na zajęciach (e2-e4).


Kolokwium zaliczeniowe: zadania na poziomie II i III etapu edukacyjnego. Ocenie podlegać będzie nie tylko poprawność rozwiązań zadań, ale również sposób przedstawienia tych rozwiązań (dostosowanie do poziomu rozwojowego uczniów, przejrzysty i elegancki zapis).


Wykonanie zadania domowego jest warunkiem koniecznym zaliczenia zajęć.


Ocena końcowa jest oceną z kolokwium. W przypadku wysokiej aktywności studenta podczas zajęć, ocena końcowa może zostać podniesiona o 0,5 stopnia.

Treści kształcenia:

Analiza następujących zagadnień w odniesieniu do II i III etapu edukacyjnego:

1. Procenty.

2. Droga, prędkość, czas.

3. Elementy arytmetyki (m. in. cechy podzielności, NWW, NWD).

4. Równania i układy równań liniowych.

5. Zagadki logiczne.

6. Zadania tekstowe.

7. Konkursy matematyczne dla II i III etapu edukacyjnego.

Literatura:

[1] Podręczniki z matematyki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej i gimnazjum.

[2] Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach. Tom 6. Edukacja matematyczna i techniczna.

[3] Z. Krawcewicz "Zadania dla uczniów uzdolnionych matematycznie"

[4] S. Kalisz, J. Kulbicki, H. Rudzki "Matematyka na szóstkę. Zbiór zadań dla klas I-III gimnazjum".

[5] O. Brzozowska "Zadania z treścią".

[6] W. Bednarek "Konkurs matematyczny w gimnazjum. Przygotuj się sam."

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kimaczyńska
Prowadzący grup: Anna Kimaczyńska, Ewa Korczak-Kubiak, Anna Loranty
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Pogadanka, dyskusja, praca w grupach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwium (e1-e2), zadania domowego (e1-e2) oraz pracy na zajęciach (e2-e4).


Kolokwium zaliczeniowe: zadania na poziomie II i III etapu edukacyjnego. Ocenie podlegać będzie nie tylko poprawność rozwiązań zadań, ale również sposób przedstawienia tych rozwiązań (dostosowanie do poziomu rozwojowego uczniów, przejrzysty i elegancki zapis).


Wykonanie zadania domowego jest warunkiem koniecznym zaliczenia zajęć.


Ocena końcowa jest oceną z kolokwium. W przypadku wysokiej aktywności studenta podczas zajęć, ocena końcowa może zostać podniesiona o 0,5 stopnia.

Treści kształcenia:

Analiza następujących zagadnień w odniesieniu do II i III etapu edukacyjnego:

1. Procenty.

2. Droga, prędkość, czas.

3. Elementy arytmetyki (m. in. cechy podzielności, NWW, NWD).

4. Równania i układy równań liniowych.

5. Zagadki logiczne.

6. Zadania tekstowe.

7. Konkursy matematyczne dla II i III etapu edukacyjnego.

Literatura:

[1] Podręczniki z matematyki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej i gimnazjum.

[2] Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach. Tom 6. Edukacja matematyczna i techniczna.

[3] Z. Krawcewicz "Zadania dla uczniów uzdolnionych matematycznie"

[4] S. Kalisz, J. Kulbicki, H. Rudzki "Matematyka na szóstkę. Zbiór zadań dla klas I-III gimnazjum".

[5] O. Brzozowska "Zadania z treścią".

[6] W. Bednarek "Konkurs matematyczny w gimnazjum. Przygotuj się sam."

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kimaczyńska
Prowadzący grup: Anna Kimaczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Pogadanka, dyskusja, praca w grupach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwium (e1-e2), zadania domowego (e1-e2) oraz pracy na zajęciach (e2-e4).


Kolokwium zaliczeniowe: zadania na poziomie II i III etapu edukacyjnego. Ocenie podlegać będzie nie tylko poprawność rozwiązań zadań, ale również sposób przedstawienia tych rozwiązań (dostosowanie do poziomu rozwojowego uczniów, przejrzysty i elegancki zapis).


Wykonanie zadania domowego jest warunkiem koniecznym zaliczenia zajęć.


Ocena końcowa jest oceną z kolokwium. W przypadku wysokiej aktywności studenta podczas zajęć, ocena końcowa może zostać podniesiona o 0,5 stopnia.

Treści kształcenia:

Analiza następujących zagadnień w odniesieniu do II i III etapu edukacyjnego:

1. Procenty.

2. Droga, prędkość, czas.

3. Elementy arytmetyki (m. in. cechy podzielności, NWW, NWD).

4. Równania i układy równań liniowych.

5. Zagadki logiczne.

6. Zadania tekstowe.

7. Konkursy matematyczne dla II i III etapu edukacyjnego.

Literatura:

[1] Podręczniki z matematyki obowiązujące obecnie w szkole podstawowej i gimnazjum.

[2] Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach. Tom 6. Edukacja matematyczna i techniczna.

[3] Z. Krawcewicz "Zadania dla uczniów uzdolnionych matematycznie"

[4] S. Kalisz, J. Kulbicki, H. Rudzki "Matematyka na szóstkę. Zbiór zadań dla klas I-III gimnazjum".

[5] O. Brzozowska "Zadania z treścią".

[6] W. Bednarek "Konkurs matematyczny w gimnazjum. Przygotuj się sam."

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0