UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Algebra z teorią liczb w nauczaniu szkolnym 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-NA2UNM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Algebra z teorią liczb w nauczaniu szkolnym 2
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

zaliczenie

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw teorii liczb oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego. Zagadnienia te są realizowane np. na przedmiotach AA0LMM, dydaktyka matematyki, podstawy i problemy współczesnej dydaktyki, algebra z teorią liczb w nauczaniu szkolnym 1.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do wprowadzania pojęć i twierdzeń dotyczących zadań związanych z algebrą w sposób odpowiedni do etapu edukacji na którym znajdują się uczniowie. Przedmiot ma zapoznać studentów z problemami dydaktycznymi związanymi z rozwiązywaniem zadań z omawianego zakresu.

Efekty uczenia się:

1. Student potrafi rozwiązywać zadania związane z zagadnieniami z zakresu algebry umieszczonymi w podstawie programowej dla szkoły podstawowej i liceum, w szczególności dotyczące wyrażeń algebraicznych, równań i nierówności wielomianowych i wymiernych oraz układów równań i nierówności.

2. Student umie stosować metody algebraiczne w sytuacjach geometrycznych i ilustrować geometrycznie zagadnienia algebraiczne.

3. Student ściśle uzasadniania przeprowadzane rozumowania, ich poprawność przez powoływanie się na odpowiednie definicje i twierdzenia.

4. Student potrafi motywować uczniów do podejmowania samodzielnych prób rozwiązywania zadań w oparciu o zasugerowane przez nauczyciela podstawy teoretyczne.

5. Student ma świadomość możliwości i konieczności kształtowania u uczniów krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania oraz twórczego podejścia do problemów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rychlewicz
Prowadzący grup: Andrzej Rychlewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rychlewicz
Prowadzący grup: Andrzej Rychlewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rychlewicz
Prowadzący grup: Justyna Poprawa, Andrzej Rychlewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca w grupach, zajęcia praktyczne.

Sposoby i kryteria oceniania:

kolokwium pisemne i aktywność na zajęciach.

Treści kształcenia:

Omawianie pojęć i twierdzeń , zwłaszcza ich poglądowego i heurystycznego sposobu ich przedstawienia oraz rozwiązywanie zadań ze szczególnym doborem metod aktywizujących uczniów oraz różnych rozwiązań, a także uzasadnianie poprawności rozwiązań. Zadania powinny dotyczyć następujących zagadnień:

Podzielność i rozkład wielomianów na czynniki.

Równania i nierówności wielomianowe.

Równania i nierówności wymierne.

Układy równań i nierówności i ich interpretacja geometryczna.

Zastosowania metod algebraicznych w sytuacjach geometrycznych i geometryczne ilustrowanie zagadnień algebraicznych.

Literatura:

 Informator o egzaminie maturalnym z matematyki od roku szkolnego 2014/2015 opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Matematyka-19wrz.pdf

 Zbiór zadań maturalnych z matematyki opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/zbior_zadan_maturalnych_z_matematyki.pdf

 Matura z matematyki. Materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli opracowane przez Centralny Zespół Ekspertów Matematycznych https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/Zbi%C3%B3r_zada%C5%84_z_matematyki_2.pdf

 A. Kiełbasa „Matura z matematyki 2018. Poziom podstawowy i rozszerzony, cz. 1 i 2. WYDAWNICTWO 2000, 2017

 Z. Bobiński, P.Nodzyński, M. Uscki „Liga zadaniowa. Zbiór zadań dla uczniów zainteresowanych matematyką” wyd. Aksjomat, 2007

 M. Komorowski „Tajemnice trójkątów algebraicznych”, wyd. Aksjomat, 2017

 W. Bednarek „Ciekawe zadania z arytmetyki dla uczniów gimnazjum”, wyd. Nowik, 2016

 G. Szkibiel, C. Wowk „Zadania z arytmetyki szkolnej i teorii liczb” wyd. Uniwersytet Szczeciński, 1999 http://wmf.univ.szczecin.pl/~szkibiel/ksiazki/arytm.pdf

 Podręczniki do matematyki

 Mc Graw-Hill „Glencoe Pre-Algebra, Student Edition” wyd. McGraw-Hill Education 2011

 R. Haese, S. Haese, M. Humphries, M.Haese, M.Mäenpää “Mathematics for the international student: Mathematics SL”, wyd. Haese Mathematics 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rychlewicz
Prowadzący grup: Andrzej Rychlewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca w grupach, zajęcia praktyczne.

Sposoby i kryteria oceniania:

kolokwium pisemne i aktywność na zajęciach.

Treści kształcenia:

Omawianie pojęć i twierdzeń , zwłaszcza ich poglądowego i heurystycznego sposobu ich przedstawienia oraz rozwiązywanie zadań ze szczególnym doborem metod aktywizujących uczniów oraz różnych rozwiązań, a także uzasadnianie poprawności rozwiązań. Zadania powinny dotyczyć następujących zagadnień:

Podzielność i rozkład wielomianów na czynniki.

Równania i nierówności wielomianowe.

Równania i nierówności wymierne.

Układy równań i nierówności i ich interpretacja geometryczna.

Zastosowania metod algebraicznych w sytuacjach geometrycznych i geometryczne ilustrowanie zagadnień algebraicznych.

Literatura:

 Informator o egzaminie maturalnym z matematyki od roku szkolnego 2014/2015 opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Matematyka-19wrz.pdf

 Zbiór zadań maturalnych z matematyki opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/zbior_zadan_maturalnych_z_matematyki.pdf

 Matura z matematyki. Materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli opracowane przez Centralny Zespół Ekspertów Matematycznych https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/Zbi%C3%B3r_zada%C5%84_z_matematyki_2.pdf

 A. Kiełbasa „Matura z matematyki 2018. Poziom podstawowy i rozszerzony, cz. 1 i 2. WYDAWNICTWO 2000, 2017

 Z. Bobiński, P.Nodzyński, M. Uscki „Liga zadaniowa. Zbiór zadań dla uczniów zainteresowanych matematyką” wyd. Aksjomat, 2007

 M. Komorowski „Tajemnice trójkątów algebraicznych”, wyd. Aksjomat, 2017

 W. Bednarek „Ciekawe zadania z arytmetyki dla uczniów gimnazjum”, wyd. Nowik, 2016

 G. Szkibiel, C. Wowk „Zadania z arytmetyki szkolnej i teorii liczb” wyd. Uniwersytet Szczeciński, 1999 http://wmf.univ.szczecin.pl/~szkibiel/ksiazki/arytm.pdf

 Podręczniki do matematyki

 Mc Graw-Hill „Glencoe Pre-Algebra, Student Edition” wyd. McGraw-Hill Education 2011

 R. Haese, S. Haese, M. Humphries, M.Haese, M.Mäenpää “Mathematics for the international student: Mathematics SL”, wyd. Haese Mathematics 2012

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0