UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania matematyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-PN0UNM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania matematyki
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

zaliczenie

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki. Odpowiednie wiadomości można zdobyć np., na przedmiotach Wstęp do psychologii, Wstęp do pedagogiki

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu studenci zostaną zapoznani z przykładami gier psychologicznych, trudnościami związanymi z rozwiązywaniem zadań oraz postawami myślowymi uczniów związanymi z ich rozwiązywaniem.

Efekty uczenia się:

1) Student zna podstawy analizy transakcyjnej, potrafi omówić trzy stany przyjmowane przez ludzi oraz rodzaje transakcji.

2) Student potrafi wymienić przykłady gier psychologicznych.

3) Student potrafi podać przykłady postaw uczniów wobec rozwiązywania zdań matematycznych.

4) Student wie czym jest przeszkoda epistemologiczna.

5) Student potrafi omówić problem komunikacji na lekcji matematyki w szkole ponadpodstawowej.

6) Student zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie konieczność pogłębiania swoich umiejętności oraz poszerzania warsztatu pracy dydaktycznej.

Powyższe efekty uczenia się osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych i specjalnościowych efektów ucznia się, mających następujące oznaczenia w programie Matematyka II stopnia: 11M-2A_K02, 11MNm2-W08, 11MNm2-W09, 11MNm2-U16, 11MNm2-U17, 11MNm2-K06, 11MNm2-K08.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Loranty
Prowadzący grup: Anna Loranty
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Loranty
Prowadzący grup: Anna Loranty
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Loranty
Prowadzący grup: Anna Loranty
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna

Sposoby i kryteria oceniania:

zaliczenie wykładu – odpowiedź ustna. Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane podczas egzaminu ustnego oraz dyskusji na wykładach.

Treści kształcenia:

1) Analiza transakcyjna i gry psychologiczne w życiu codziennym i szkole

2) Sztuka perswazji, cechy pokolenia: X, Y, Z

3) Komunikacja na lekcjach matematyki w szkole ponadpodstawowej, aktywizacja uczniów szkoły ponadpodstawowej

4) Psychologiczne i pedagogiczne aspekty kształtowania się pojęć matematycznych ze szczególnym uwzględnieniem pracy z uczniem szkoły ponadpodstawowej

5) Postawy myślowe uczniów wobec rozwiązywania zadań matematycznych

6) Przeszkody i trudności w nauczaniu matematyki. Przeszkody epistemologiczne




Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Robert B. Cialdini, Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego

2. Jarosław Jagieła, Gry psychologiczne w szkole

3. Kordziński Jarosław, Szkoła dialogu, czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem

4. Ian Stewart, Vann Joines, Analiza transakcyjna dzisiaj

5. Wybrane numery Didactica Mathematicae (nr 18, 31, 32, 38, 39)

Literatura uzupełniająca:

1. Eric Berne, W co grają ludzie

2. Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka

3. James Muriel, Jongeward Dorothy, Narodzić się, by wygrać

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Loranty
Prowadzący grup: Anna Loranty
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna

Sposoby i kryteria oceniania:

zaliczenie wykładu – odpowiedź ustna. Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane podczas egzaminu ustnego oraz dyskusji na wykładach.

Treści kształcenia:

1) Analiza transakcyjna i gry psychologiczne w życiu codziennym i szkole

2) Sztuka perswazji, cechy pokolenia: X, Y, Z

3) Komunikacja na lekcjach matematyki w szkole ponadpodstawowej, aktywizacja uczniów szkoły ponadpodstawowej

4) Psychologiczne i pedagogiczne aspekty kształtowania się pojęć matematycznych ze szczególnym uwzględnieniem pracy z uczniem szkoły ponadpodstawowej

5) Postawy myślowe uczniów wobec rozwiązywania zadań matematycznych

6) Przeszkody i trudności w nauczaniu matematyki. Przeszkody epistemologiczne




Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Robert B. Cialdini, Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego

2. Jarosław Jagieła, Gry psychologiczne w szkole

3. Kordziński Jarosław, Szkoła dialogu, czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem

4. Ian Stewart, Vann Joines, Analiza transakcyjna dzisiaj

5. Wybrane numery Didactica Mathematicae (nr 18, 31, 32, 38, 39)

Literatura uzupełniająca:

1. Eric Berne, W co grają ludzie

2. Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka

3. James Muriel, Jongeward Dorothy, Narodzić się, by wygrać

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Loranty
Prowadzący grup: Anna Loranty
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna

Sposoby i kryteria oceniania:

zaliczenie wykładu – odpowiedź ustna. Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane podczas egzaminu ustnego oraz dyskusji na wykładach.

Treści kształcenia:

1) Analiza transakcyjna i gry psychologiczne w życiu codziennym i szkole

2) Psychologiczne i pedagogiczne aspekty kształtowania się pojęć matematycznych ze szczególnym uwzględnieniem pracy z uczniem szkoły ponadpodstawowej

3) Postawy myślowe uczniów wobec rozwiązywania zadań matematycznych

4) Przeszkody i trudności w nauczaniu matematyki. Przeszkody epistemologiczne

7) Komunikacja na lekcjach matematyki w szkole ponadpodstawowej, aktywizacja uczniów szkoły ponadpodstawowej

8) Sztuka perswazji, cechy pokolenia: X, Y, Z



Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Robert B. Cialdini, Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego

2. Jarosław Jagieła, Gry psychologiczne w szkole

3. Kordziński Jarosław, Szkoła dialogu, czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem

4. Ian Stewart, Vann Joines, Analiza transakcyjna dzisiaj

5. Wybrane numery Didactica Mathematicae (nr 18, 31, 32, 38, 39)

Literatura uzupełniająca:

1. Eric Berne, W co grają ludzie

2. Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka

3. James Muriel, Jongeward Dorothy, Narodzić się, by wygrać

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0