Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-PN0UNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania matematyki |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki. Odpowiednie wiadomości można zdobyć np., na przedmiotach Wstęp do psychologii, Wstęp do pedagogiki |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zostaną zapoznani z przykładami gier psychologicznych, trudnościami związanymi z rozwiązywaniem zadań oraz postawami myślowymi uczniów związanymi z ich rozwiązywaniem. |
Efekty uczenia się: |
1) Student zna podstawy analizy transakcyjnej, potrafi omówić trzy stany przyjmowane przez ludzi oraz rodzaje transakcji. 2) Student potrafi wymienić przykłady gier psychologicznych. 3) Student potrafi podać przykłady postaw uczniów wobec rozwiązywania zdań matematycznych. 4) Student wie czym jest przeszkoda epistemologiczna. 5) Student potrafi omówić problem komunikacji na lekcji matematyki w szkole ponadpodstawowej. 6) Student zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie konieczność pogłębiania swoich umiejętności oraz poszerzania warsztatu pracy dydaktycznej. Powyższe efekty uczenia się osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych i specjalnościowych efektów ucznia się, mających następujące oznaczenia w programie Matematyka II stopnia: 11M-2A_K02, 11MNm2-W08, 11MNm2-W09, 11MNm2-U16, 11MNm2-U17, 11MNm2-K06, 11MNm2-K08. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Loranty | |
Prowadzący grup: | Anna Loranty | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Loranty | |
Prowadzący grup: | Anna Loranty | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Loranty | |
Prowadzący grup: | Anna Loranty | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | zaliczenie wykładu – odpowiedź ustna. Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane podczas egzaminu ustnego oraz dyskusji na wykładach. |
|
Treści kształcenia: | 1) Analiza transakcyjna i gry psychologiczne w życiu codziennym i szkole 2) Sztuka perswazji, cechy pokolenia: X, Y, Z 3) Komunikacja na lekcjach matematyki w szkole ponadpodstawowej, aktywizacja uczniów szkoły ponadpodstawowej 4) Psychologiczne i pedagogiczne aspekty kształtowania się pojęć matematycznych ze szczególnym uwzględnieniem pracy z uczniem szkoły ponadpodstawowej 5) Postawy myślowe uczniów wobec rozwiązywania zadań matematycznych 6) Przeszkody i trudności w nauczaniu matematyki. Przeszkody epistemologiczne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Robert B. Cialdini, Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego 2. Jarosław Jagieła, Gry psychologiczne w szkole 3. Kordziński Jarosław, Szkoła dialogu, czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem 4. Ian Stewart, Vann Joines, Analiza transakcyjna dzisiaj 5. Wybrane numery Didactica Mathematicae (nr 18, 31, 32, 38, 39) Literatura uzupełniająca: 1. Eric Berne, W co grają ludzie 2. Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka 3. James Muriel, Jongeward Dorothy, Narodzić się, by wygrać |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Loranty | |
Prowadzący grup: | Anna Loranty | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | zaliczenie wykładu – odpowiedź ustna. Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane podczas egzaminu ustnego oraz dyskusji na wykładach. |
|
Treści kształcenia: | 1) Analiza transakcyjna i gry psychologiczne w życiu codziennym i szkole 2) Sztuka perswazji, cechy pokolenia: X, Y, Z 3) Komunikacja na lekcjach matematyki w szkole ponadpodstawowej, aktywizacja uczniów szkoły ponadpodstawowej 4) Psychologiczne i pedagogiczne aspekty kształtowania się pojęć matematycznych ze szczególnym uwzględnieniem pracy z uczniem szkoły ponadpodstawowej 5) Postawy myślowe uczniów wobec rozwiązywania zadań matematycznych 6) Przeszkody i trudności w nauczaniu matematyki. Przeszkody epistemologiczne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Robert B. Cialdini, Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego 2. Jarosław Jagieła, Gry psychologiczne w szkole 3. Kordziński Jarosław, Szkoła dialogu, czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem 4. Ian Stewart, Vann Joines, Analiza transakcyjna dzisiaj 5. Wybrane numery Didactica Mathematicae (nr 18, 31, 32, 38, 39) Literatura uzupełniająca: 1. Eric Berne, W co grają ludzie 2. Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka 3. James Muriel, Jongeward Dorothy, Narodzić się, by wygrać |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR W
CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Loranty | |
Prowadzący grup: | Anna Loranty | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | zaliczenie wykładu – odpowiedź ustna. Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane podczas egzaminu ustnego oraz dyskusji na wykładach. |
|
Treści kształcenia: | 1) Analiza transakcyjna i gry psychologiczne w życiu codziennym i szkole 2) Psychologiczne i pedagogiczne aspekty kształtowania się pojęć matematycznych ze szczególnym uwzględnieniem pracy z uczniem szkoły ponadpodstawowej 3) Postawy myślowe uczniów wobec rozwiązywania zadań matematycznych 4) Przeszkody i trudności w nauczaniu matematyki. Przeszkody epistemologiczne 7) Komunikacja na lekcjach matematyki w szkole ponadpodstawowej, aktywizacja uczniów szkoły ponadpodstawowej 8) Sztuka perswazji, cechy pokolenia: X, Y, Z |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Robert B. Cialdini, Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego 2. Jarosław Jagieła, Gry psychologiczne w szkole 3. Kordziński Jarosław, Szkoła dialogu, czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem 4. Ian Stewart, Vann Joines, Analiza transakcyjna dzisiaj 5. Wybrane numery Didactica Mathematicae (nr 18, 31, 32, 38, 39) Literatura uzupełniająca: 1. Eric Berne, W co grają ludzie 2. Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka 3. James Muriel, Jongeward Dorothy, Narodzić się, by wygrać |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.