Praktyki śródroczne z matematyki w szkole ponadpodstawowej 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-QS1UNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki śródroczne z matematyki w szkole ponadpodstawowej 1 |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza o zasadach, metodach nauczania, celach edukacyjnych, znajomość podstawy programowej dla szkoły ponadpodstawowej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy nauczyciela matematyki w szkole ponadpodstawowej. Studenci w ramach praktyk obserwują i analizują lekcje prowadzone przez nauczyciela i innych studentów, przygotowują i prowadzą co najmniej jedną lekcję matematyki, w miarę możliwości uczestniczą w realizacji innych form zajęć matematycznych dla uczniów (warsztaty, zabawy, konkursy). |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi: 1. przygotować się do lekcji (w tym napisać odpowiedni konspekt), 2. przeprowadzić lekcję zgodnie z przygotowanym konspektem, 3. wyciągać wnioski z przeprowadzonej samodzielnie lekcji: ocenić stopień realizacji celów, ocenić czy metody zostały dobrze dobrane do poziomu lekcji i specyfiki klasy, 4. ocenić lekcję prowadzoną przez siebie, a także przez innych studentów oraz nauczyciela uczącego w danej klasie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CM
CM
CM
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CM
CM
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CM
ŚR CM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja dydaktyczna, metoda oparta na działaniu praktycznym studentów (prowadzenie lekcji). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenie podlega przygotowanie się studenta do lekcji (konspekt lekcji przygotowanie materiałów), sposób prowadzenia lekcji, udział w dyskusji na temat oberwanych lekcji. Na końcową ocenę składa się ocena z prowadzonej lekcji, aktywności studenta w czasie zajęć oraz ocena z pisemnej samooceny i pisemnej opinii na temat wybranej hospitowanej lekcji. Ocena jest średnią ważoną z wagami: konspekt lekcji – waga 0.3, samoocena, opinia i prowadzona lekcja – waga 0.2, aktywność – waga 0.1. |
|
Treści kształcenia: | • Zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana. • Obserwacja: czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziom aktywności poszczególnych uczniów, sposobu oceniania uczniów, sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny. • Współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć), organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowaniu przestrzeni klasy. • Pełnienie roli nauczyciela, w szczególności: planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej, organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze, wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej, dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów, animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej, organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad. • Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron), ocenę przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacji zamierzonych celów, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych prowadzonych lekcji (zajęć), omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy). |
|
Literatura: |
Podręczniki do matematyki do szkoły ponadpodstawowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CM
CM
ŚR CM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja dydaktyczna, metoda oparta na działaniu praktycznym studentów (prowadzenie lekcji). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenie podlega przygotowanie się studenta do lekcji (konspekt lekcji przygotowanie materiałów), sposób prowadzenia lekcji, udział w dyskusji na temat oberwanych lekcji. Na końcową ocenę składa się ocena z prowadzonej lekcji, aktywności studenta w czasie zajęć oraz ocena z pisemnej samooceny i pisemnej opinii na temat wybranej hospitowanej lekcji. Ocena jest średnią ważoną z wagami: konspekt lekcji – waga 0.3, samoocena, opinia i prowadzona lekcja – waga 0.2, aktywność – waga 0.1. |
|
Treści kształcenia: | • Zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana. • Obserwacja: czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziom aktywności poszczególnych uczniów, sposobu oceniania uczniów, sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny. • Współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć), organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowaniu przestrzeni klasy. • Pełnienie roli nauczyciela, w szczególności: planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej, organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze, wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej, dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów, animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej, organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad. • Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron), ocenę przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacji zamierzonych celów, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych prowadzonych lekcji (zajęć), omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy). |
|
Literatura: |
Podręczniki do matematyki do szkoły ponadpodstawowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CM
CM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Loranty | |
Prowadzący grup: | Anna Loranty | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja dydaktyczna, metoda oparta na działaniu praktycznym studentów (prowadzenie lekcji). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenie podlega przygotowanie się studenta do lekcji (konspekt lekcji przygotowanie materiałów), sposób prowadzenia lekcji, udział w dyskusji na temat oberwanych lekcji. Na końcową ocenę składa się ocena z prowadzonej lekcji, aktywności studenta w czasie zajęć oraz ocena z pisemnej samooceny i pisemnej opinii na temat wybranej hospitowanej lekcji. Ocena jest średnią ważoną z wagami: konspekt lekcji – waga 0.3, samoocena, opinia i prowadzona lekcja – waga 0.2, aktywność – waga 0.1. |
|
Treści kształcenia: | • Zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana. • Obserwacja: czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziom aktywności poszczególnych uczniów, sposobu oceniania uczniów, sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny. • Współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć), organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowaniu przestrzeni klasy. • Pełnienie roli nauczyciela, w szczególności: planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej, organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze, wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej, dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów, animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej, organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad. • Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron), ocenę przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacji zamierzonych celów, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych prowadzonych lekcji (zajęć), omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy). |
|
Literatura: |
Podręczniki do matematyki do szkoły ponadpodstawowej |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.