Wprowadzenie do filozofii
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1300-D1P0177 |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do filozofii |
| Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Forma studiów: | stacjonarne |
| Wymagania wstępne: | Bez wymagań wstępnych. |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką wiedzy filozoficznej, z podstawowymi problemami i wybranymi koncepcjami filozofii, z metodami i sposobami argumentacji w filozofii, a także przygotowanie studentów do samodzielnej lektury tekstów filozoficznych. |
| Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Student posiada wiedzę, dotyczącą wybranych koncepcji i problemów filozofii zachodniej – przedstawianych, analizowanych i objaśnianych z perspektywy pokantowskiej. W zakresie umiejętności: Student potrafi, z elementarnym przynajmniej rozumieniem, czytać teksty filozoficzne, analizować koncepcje i systemy filozoficzne oraz porównywać ze sobą i objaśniać proponowane w nich ujęcia i rozwiązania głównych problemów filozoficznych. W zakresie postaw: Student ma świadomość potrzeby wychodzenia poza postawy dogmatyczne i potrafi to realizować, uświadamia sobie dialogiczny charakter procesów (samo)poznawczych, posiada zdolność problematyzacji, dokonywanych przez siebie oraz innych, rozstrzygnięć światopoglądowych oraz związanych z nimi postaw społecznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
| Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Marian Broda | |
| Prowadzący grup: | Marian Broda, Magdalena Żakowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | - |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjno-problemowy. Ćwiczenia – metody: klasyczna problemowa i sytuacyjna, „burza mózgów”. |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład – obecność na wykładach (nie więcej niż 2 nieobecności), zaliczenie pisemne (odpowiedzi na 6 pytań) z zakresu problematyki zajęć. Ćwiczenia – obecność na zajęciach (nie więcej niż 1 nieobecność), aktywność i kompetencja w trakcie analiz rozpatrywanych tekstów i problemów; zaliczenie końcowe, pisemne (odpowiedzi na 3 pytania z zakresu problematyki zajęć). Oceny zależne od ilości uzyskanych punktów: 90-100% ̶ 5,0; 80-89% ̶ 4,5; 70-79% ̶ 4,0; 60-69% ̶ 3,5;50-59% ̶ 3; poniżej 50% ̶ 2,0. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: Swoistość filozofii, jej przedmiot, problemy, metody, działy, okresy historyczne, zasady dyskusji. Filozofia antyczna: talesowskie pytanie o zasadę świata; heraklitejskie i parmenidejskie rozumienie bytu; platońska, arystotelesowska i neoplatońska koncepcje bytu, poznania i wartości. Filozofia chrześcijańska schyłku starożytności i średniowiecza: Bóg i świat, rozum i wiara, człowiek i historia (św. Augustyn i św. Tomasz). Filozofia odrodzenia: człowiek w hierarchii bytu (della Mirandola); postawy wobec problemu kolizji wartości (Morus i Machiavelli). Filozofia nowożytna: racjonalizm (Descartes) i empiryzm (Hume). Kantowski przełom w filozofii: problem możliwości nauki jako nauki; czynny charakter poznania i jego konsekwencje. Przed- i pokantowska perspektywa filozoficzna (teoretyczna). Marks: społeczeństwo, świadomość społeczna, historia i przyszłość. Filozofia pozytywistyczna i przełom antypozytywistyczny w filozofii; filozofia naukowa i filozofia nauki. Sartre: byt-w-sobie i byt-dla-siebie, formy „złej wiary”, wymiary fenomenu wolności. Ćwiczenia: Kołakowski: świadomość społeczna i ideologie polityczne wobec problemu coincidentia oppositorum. Marks: byt i świadomość społeczna, Marks jako myśliciel pokantowski. Scheler: antropologiczne podstawy teorii życia społecznego, społeczeństwa i historii. Heidegger: nauka jako badanie, nowożytność jako czas światoobrazu a świadomość czasów współczesnych. |
|
| Literatura: |
Wykład: - M. Broda, Wykłady z filozofii - S. Sarnowski, Rozumność i świat. Próba wprowadzenia do filozofii; - W. Tatarkiewicz, Historia filozofii; - B. Russell, Mądrość Zachodu; - L. Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie. Ćwiczenia (dostępne w internecie): - L. Kołakowski, Jak być konserwatywno-liberalnym socjalistą? Katechizm; - L. Kołakowski, Czy diabeł może być zbawiony?; - K. Marks, Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa. Wstęp; - M. Scheler, Człowiek i historia. - M. Heidegger, Czas światoobrazu |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
| Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Paweł Pieniążek | |
| Prowadzący grup: | Piotr Drożdżewski, Paweł Pieniążek, Bartosz Pokorski, Anna Warda | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
