UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D1P0177
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do filozofii
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Bez wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką wiedzy filozoficznej, z podstawowymi problemami i wybranymi koncepcjami filozofii, z metodami i sposobami argumentacji w filozofii, a także przygotowanie studentów do samodzielnej lektury tekstów filozoficznych.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

Student posiada wiedzę, dotyczącą wybranych koncepcji i problemów filozofii zachodniej – przedstawianych, analizowanych i objaśnianych z perspektywy pokantowskiej.

W zakresie umiejętności:

Student potrafi, z elementarnym przynajmniej rozumieniem, czytać teksty filozoficzne, analizować koncepcje i systemy filozoficzne oraz porównywać ze sobą i objaśniać proponowane w nich ujęcia i rozwiązania głównych problemów filozoficznych.

W zakresie postaw:

Student ma świadomość potrzeby wychodzenia poza postawy dogmatyczne i potrafi to realizować, uświadamia sobie dialogiczny charakter procesów (samo)poznawczych, posiada zdolność problematyzacji, dokonywanych przez siebie oraz innych, rozstrzygnięć światopoglądowych oraz związanych z nimi postaw społecznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marian Broda
Prowadzący grup: Marian Broda, Magdalena Żakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

-

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjno-problemowy. Ćwiczenia – metody: klasyczna problemowa i sytuacyjna, „burza mózgów”.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład – obecność na wykładach (nie więcej niż 2 nieobecności), zaliczenie pisemne (odpowiedzi na 6 pytań) z zakresu problematyki zajęć.

Ćwiczenia – obecność na zajęciach (nie więcej niż 1 nieobecność), aktywność i kompetencja w trakcie analiz rozpatrywanych tekstów i problemów; zaliczenie końcowe, pisemne (odpowiedzi na 3 pytania z zakresu problematyki zajęć).

Oceny zależne od ilości uzyskanych punktów: 90-100% ̶ 5,0; 80-89% ̶ 4,5; 70-79% ̶ 4,0; 60-69% ̶ 3,5;50-59% ̶ 3; poniżej 50% ̶ 2,0.


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład: Swoistość filozofii, jej przedmiot, problemy, metody, działy, okresy historyczne, zasady dyskusji. Filozofia antyczna: talesowskie pytanie o zasadę świata; heraklitejskie i parmenidejskie rozumienie bytu; platońska, arystotelesowska i neoplatońska koncepcje bytu, poznania i wartości. Filozofia chrześcijańska schyłku starożytności i średniowiecza: Bóg i świat, rozum i wiara, człowiek i historia (św. Augustyn i św. Tomasz). Filozofia odrodzenia: człowiek w hierarchii bytu (della Mirandola); postawy wobec problemu kolizji wartości (Morus i Machiavelli). Filozofia nowożytna: racjonalizm (Descartes) i empiryzm (Hume). Kantowski przełom w filozofii: problem możliwości nauki jako nauki; czynny charakter poznania i jego konsekwencje. Przed- i pokantowska perspektywa filozoficzna (teoretyczna). Marks: społeczeństwo, świadomość społeczna, historia i przyszłość. Filozofia pozytywistyczna i przełom antypozytywistyczny w filozofii; filozofia naukowa i filozofia nauki. Sartre: byt-w-sobie i byt-dla-siebie, formy „złej wiary”, wymiary fenomenu wolności.

Ćwiczenia:

Kołakowski: świadomość społeczna i ideologie polityczne wobec problemu coincidentia oppositorum. Marks: byt i świadomość społeczna, Marks jako myśliciel pokantowski. Scheler: antropologiczne podstawy teorii życia społecznego, społeczeństwa i historii. Heidegger: nauka jako badanie, nowożytność jako czas światoobrazu a świadomość czasów współczesnych.

Literatura:

Wykład:

- M. Broda, Wykłady z filozofii

- S. Sarnowski, Rozumność i świat. Próba wprowadzenia do filozofii;

- W. Tatarkiewicz, Historia filozofii;

- B. Russell, Mądrość Zachodu;

- L. Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie.

Ćwiczenia (dostępne w internecie):

- L. Kołakowski, Jak być konserwatywno-liberalnym socjalistą? Katechizm;

- L. Kołakowski, Czy diabeł może być zbawiony?;

- K. Marks, Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa. Wstęp;

- M. Scheler, Człowiek i historia.

- M. Heidegger, Czas światoobrazu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Pieniążek
Prowadzący grup: Piotr Drożdżewski, Paweł Pieniążek, Bartosz Pokorski, Anna Warda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5