Problemy mniejszości etnicznych i religijnych w Azji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-D1P0259 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy mniejszości etnicznych i religijnych w Azji |
Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Region Bliskiego Wschodu oraz Azji Wschodniej charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem etnicznym i religijnym. Na zajęciach zostaną omówione problemy wielokulturowości w tych dwóch regionach oraz cechy charakterystyczne niektórych z występujących tu grup mniejszościowych. Studenci zdefiniują oraz będą analizować przyczyny konfliktów religijnych oraz etnicznych, które na tych obszarach występują. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy zna i rozumie: różne rodzaje struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych i ekonomicznych) w Azji oraz zachodzących między nimi relacji (13SA-1A_W04), zasady i normy prawne organizacyjne, moralne i etyczne charakterystyczne dla Azji (13SA-1A_W08), historyczny kontekst kształtowania sie idei religijnych i filozoficznych w Azji (13SA-1A_W10), W zakresie umiejętności potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę do obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk i procesów kultury politycznej i ekonomicznej jak zachodzi w państwach azjatyckich (13SA-1A_U01), argumentować w sposób merytoryczny, przedstawiać własne pomysły, i sugestie oraz formułować wnioski wypowiadając się na temat problemów społecznych charakterystycznych dla państw azjatyckich (13SA-1A_U05), porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych azjatyckich środowisk, kultur i porządków prawnych w celu wykonania konkretnych zadań zawodowych (13SA-1A_U08). Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do: aktywnego uczestnictwa w grupach, instytucjach , organizacjach realizujących działania gospodarcze, polityczne i kulturowe w Azji (13SA-1A_K05), uczestniczenia w przygotowaniu projektów społecznych uwzględniających czynniki ekonomiczne, polityczne, prawne występujace w państwach azjatyckich (13SA-1A_K07) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pietrasiak | |
Prowadzący grup: | Ewa Linek, Małgorzata Pietrasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym |
|
Metody dydaktyczne: | Studenci losują tematy do samodzielnego przygotowania na ćwiczenia. Na zajęciach odbywa się dyskusja na dany temat. Pozostali studenci przygotowują się do dyskusji na podstawie najnowszych informacji medialnych. Wyłoniona grupa przygotowuje projekt końcowy w postaci gry. Test końcowy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wypadkową liczby punktów zgromadzonych w trakcie zajęć: Test końcowy (35%) Prezentacja na zajęcia (30%) Projekt końcowy (35%) Zajęcia są zaliczone po osiągnięciu co najmniej 55 % punktów. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. bez konsekwencji można być nieobecnym na jednych zajęciach. Pozostałe nieobecności wpływają na ocenę końcową. Powyżej 6 nieobecności zajęcia nie będą zaliczone. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | • Prezentacje studenckie dotyczące wylosowanych tematów – uzupełnione o komentarze Prowadzących zajęcia (30% oceny końcowej) • Projekt końcowy przygotowywany w grupach (35% oceny) • Test końcowy (35% oceny) • 8 pierwszych spotkań – Bliski Wschód, dr Ewa Linek • 7 kolejnych spotkań – Daleki Wschód, prof. Małgorzata Pietrasiak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia wprowadzające (prof. Małgorzata Pietrasiak) 2. Podstawowe definicje, etniczno-religijna mozaika na Bliskim Wschodzie (dr Ewa Linek) 3. Maronici i inne grupy chrześcijańskie (dr Ewa Linek) Bahlawan N., Libanizm a nacjonalizm arabski. Ideologia nacjonalistyczna chrześcijan libańskich, [w:] Jelonek A.W. (red.), Nacjonalizm, etniczność i wielokulturowość na Bliskim i Dalekim Wschodzie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011, s. 115-127. 4. Druzowie (dr Ewa Linek) Dyduch J., Druzowie między Izraelem, Syrią a Libanem, [w:] Dębowski T., (red.), Problemy międzynarodowe w doktrynach społecznych wielkich religii, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum, 2004, s. 169-195. 5. Zaratusztrianie (dr Ewa Linek) Niechciał P., Zaratusztriański Nowy Rok (Nouruz) w kontekście badań tożsamości, „Lud” nr 103 (2019), s. 231-250. 6. Jezydzi (dr Ewa Linek) Wawrzyńczyk R., Prześladowanie religijne irackich jezydów przez Państwo Islamskie. Przyczyny, przebieg, odpowiedzialność wspólnoty międzynarodowej za ukaranie sprawców, „Studia z Prawa Wyznaniowego” t. 21, 2018, s. 345-367. 7. Żydzi (dr Ewa Linek) Solarz A.M., Podziały wśród społeczności żydowskiej i problemy bezpieczeństwa Izraela, „Wschodnioznawstwo” nr 6 (2012), s. 129-152. 8. Bahaici (dr Ewa Linek) Kniaź M., Niechciał P., Bahaici w Iranie i Egipcie. Perspektywa porównawcza, „The Polish Journal of the Arts and Culture” nr 6 (3/2013), s. 89-107. Mniejszości narodowe w Azji Wschodniej: 9. Mniejszości narodowe w Chinach, wprowadzenie (M. Pietrasiak) 10.Chińscy muzułmanie, mniejszości narodowe w Chinach; Cieciura W., Muzułmanie chińscy, historia, religia, tożsamość, Warszawa 2014. (M. Pietrasiak) 11. Mniejszości narodowe w Azji Południowo-Wschodniej, G. Szymańska-Matusiewicz, Mniejszości etniczne w Wietnamie "Azja-Pacyfik" (M. Pietrasiak) 12. Cao dai i hoa hao – powstanie i dzisiejsza rola religii narodowych w Wietnamie Wietnamscy Katolicy (M. Pietrasiak) 13. Problemy Katolików w Indonezji i Wietnamie 14. Muzułmanie w Azji Wschodniej – Rohingja, M. Lubina Rohingya. Kim są prześladowani muzułmanie Birmy? Scholar 2019. (M. Pietrasiak) 15. Zakończenie, podsumowanie, test końcowy |
|
Literatura: |
1. Abdalla M. (red.), Niemuzułmańskie mniejszości Iraku. Historia – kultura – problemy przetrwania, Poznań 2005. 2. Atiya S.A., Historia Kościołów Wschodnich, Warszawa 1978. 3. Cieciura W., Muzułmanie chińscy, historia, religia, tożsamość, Warszawa 2014. 4. Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011. 5. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski. Kultura – Dzieje – Walka o przetrwanie, Kraków 1992. 6. Kucharczyk G., Pierwszy holocaust XX wieku, Warszawa 2005. 7. Mianecki A. (red.), Bogowie i ludzie. Współczesna religijność w Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2016. 8. Mianecki A. (red.), Codzienność rytuału. Magia w życiu społeczeństw Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2018. 9. Moch M., Swoi i obcy: tożsamość Koptów i Maronitów w arabskich tekstach kultury, Warszawa 2013. 10. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 11. Torzecki G., Birma. Królowie i generałowie, Warszawa 2009. 12. Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987. 13. Woźniak M., Współcześni Asyryjczycy i Aramejczycy. Bliskowschodni chrześcijanie w poszukiwaniu tożsamości narodowej, Łódź 2014. 14. J. Bayer Problem chińskiego nacjonalizmu, „Azja-Pacyfik” t.12 (2012) 15. R. Kamionkowska Korzenie chińskiego nacjonalizmu [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 16. W. Cieciura, Chiński Islam. Historia podziałów i trudnych relacji [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 17. J. Sobczak, Ujgurzy – lud zapomniany [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 18. P. Parcewicz, Różnorodność Islamu. Sytuacja spoleczna muzulmanów (Hui) w Chinach [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 G. Szymańska-Matusiewicz, Mnijeszości etniczne w Wietnamie "Azja-Pacyfik" nr Literatura uzupełniająca: 11. Anderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1997. 12. Atiya A., Historia kościołów wschodnich, Warszawa 1978. 13. Barwiński M., Pojęcie narodu oraz mniejszości narodowej i etnicznej w kontekście geograficznym, politycznym i socjologicznym, Katedra Geografii Politycznej i Studiów Regionalnych UŁ, b.r.w. 14. Brylew M., Liban. Religia, wojna, polityka, Toruń 2016. 15. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski : kultura, dzieje, walka o przetrwanie, Kraków 1992. 16. Longva A.N., Roald A.S. (ed.), Religious Minorities in the Middle East, Leiden-Boston 2012. 17. Niechciał, Paulina Mniejszość zaratusztriańska we współczesnym Teheranie: o tożsamości zbiorowej w kontekście dominacji szyickiej, Kraków 2013. 18. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 19. Tyloch W., Opowieści mędrców Talmudu, Gdynia 1993. 20. Wawrzyńczyk R., Prześladowanie religijne irackich jezydów przez Państwo Islamskie. Przyczyny, przebieg, odpowiedzialność wspólnoty międzynarodowej za ukaranie sprawców, „Studia z Prawa Wyznaniowego” t. 21, 2018. 21. Zubik M. (red.), Wybór dokumentów prawa międzynarodowego dotyczących praw człowieka, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2008. 22. M. Lubina Rohingya. Kim są prześladowani muzułmanie Birmy? Scholar 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pietrasiak | |
Prowadzący grup: | Ewa Linek, Małgorzata Pietrasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym |
|
Metody dydaktyczne: | Studenci losują tematy do samodzielnego przygotowania na ćwiczenia. Na zajęciach odbywa się dyskusja na dany temat. Pozostali studenci przygotowują się do dyskusji na podstawie najnowszych informacji medialnych. Wyłoniona grupa przygotowuje projekt końcowy w postaci gry. Test końcowy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wypadkową liczby punktów zgromadzonych w trakcie zajęć: Test końcowy (35%) Prezentacja na zajęcia (30%) Projekt końcowy (35%) W sumie można zdobyć 100 pkt, zajęcia są zaliczone po zdobyciu co najmniej 55 pkt. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. bez konieczności odrabiania zajęć można być nieobecnym na jednych zajęciach. Pozostałe powinny być usprawiedliwione. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | • Prezentacje studenckie dotyczące wylosowanych tematów – uzupełnione o komentarze Prowadzących zajęcia (30% oceny końcowej) • Projekt końcowy przygotowywany w grupach (35% oceny) • Test końcowy (35% oceny) • 8 pierwszych spotkań – Bliski Wschód, dr Ewa Linek • 7 kolejnych spotkań – Daleki Wschód, prof. Małgorzata Pietrasiak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia wprowadzające (prof. Małgorzata Pietrasiak) 2. Podstawowe definicje, etniczno-religijna mozaika na Bliskim Wschodzie (dr Ewa Linek) 3. Maronici i inne grupy chrześcijańskie (dr Ewa Linek) Bahlawan N., Libanizm a nacjonalizm arabski. Ideologia nacjonalistyczna chrześcijan libańskich, [w:] Jelonek A.W. (red.), Nacjonalizm, etniczność i wielokulturowość na Bliskim i Dalekim Wschodzie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011, s. 115-127. 4. Druzowie (dr Ewa Linek) Dyduch J., Druzowie między Izraelem, Syrią a Libanem, [w:] Dębowski T., (red.), Problemy międzynarodowe w doktrynach społecznych wielkich religii, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum, 2004, s. 169-195. 5. Zaratusztrianie (dr Ewa Linek) Niechciał P., Zaratusztriański Nowy Rok (Nouruz) w kontekście badań tożsamości, „Lud” nr 103 (2019), s. 231-250. 6. Jezydzi (dr Ewa Linek) Wawrzyńczyk R., Prześladowanie religijne irackich jezydów przez Państwo Islamskie. Przyczyny, przebieg, odpowiedzialność wspólnoty międzynarodowej za ukaranie sprawców, „Studia z Prawa Wyznaniowego” t. 21, 2018, s. 345-367. 7. Żydzi (dr Ewa Linek) Solarz A.M., Podziały wśród społeczności żydowskiej i problemy bezpieczeństwa Izraela, „Wschodnioznawstwo” nr 6 (2012), s. 129-152. 8. Bahaici (dr Ewa Linek) Kniaź M., Niechciał P., Bahaici w Iranie i Egipcie. Perspektywa porównawcza, „The Polish Journal of the Arts and Culture” nr 6 (3/2013), s. 89-107. Mniejszości narodowe w Azji Wschodniej: 9. Mniejszości narodowe w Chinach, wprowadzenie (M. Pietrasiak) Chińscy muzułmanie, mniejszości narodowe w Chinach; Cieciura W., Muzułmanie chińscy, historia, religia, tożsamość, Warszawa 2014. (M. Pietrasiak) Mniejszości narodowe w Azji Południowo-Wschodniej, G. Szymańska-Matusiewicz, Mnijeszości etniczne w Wietnamie "Azja-Pacyfik" (M. Pietrasiak) Cao dai i hoa hao – powstanie i dzisiejsza rola religii narodowych w Wietnamie Wietnamscy Katolicy (M. Pietrasiak) Muzułmanie w Azji Wschodniej – Rohingja, M. Lubina Rohingya. Kim są prześladowani muzułmanie Birmy? Scholar 2019. (M. Pietrasiak) Zakończenie, podsumowanie, test końcowy |
|
Literatura: |
1. Abdalla M. (red.), Niemuzułmańskie mniejszości Iraku. Historia – kultura – problemy przetrwania, Poznań 2005. 2. Atiya S.A., Historia Kościołów Wschodnich, Warszawa 1978. 3. Cieciura W., Muzułmanie chińscy, historia, religia, tożsamość, Warszawa 2014. 4. Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011. 5. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski. Kultura – Dzieje – Walka o przetrwanie, Kraków 1992. 6. Kucharczyk G., Pierwszy holocaust XX wieku, Warszawa 2005. 7. Mianecki A. (red.), Bogowie i ludzie. Współczesna religijność w Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2016. 8. Mianecki A. (red.), Codzienność rytuału. Magia w życiu społeczeństw Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2018. 9. Moch M., Swoi i obcy: tożsamość Koptów i Maronitów w arabskich tekstach kultury, Warszawa 2013. 10. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 11. Torzecki G., Birma. Królowie i generałowie, Warszawa 2009. 12. Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987. 13. Woźniak M., Współcześni Asyryjczycy i Aramejczycy. Bliskowschodni chrześcijanie w poszukiwaniu tożsamości narodowej, Łódź 2014. 14. J. Bayer Problem chińskiego nacjonalizmu, „Azja-Pacyfik” t.12 (2012) 15. R. Kamionkowska Korzenie chińskiego nacjonalizmu [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 16. W. Cieciura, Chiński Islam. Historia podziałów i trudnych relacji [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 17. J. Sobczak, Ujgurzy – lud zapomniany [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 18. P. Parcewicz, Różnorodność Islamu. Sytuacja spoleczna muzulmanów (Hui) w Chinach [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 G. Szymańska-Matusiewicz, Mnijeszości etniczne w Wietnamie "Azja-Pacyfik" nr Literatura uzupełniająca: 11. Anderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1997. 12. Atiya A., Historia kościołów wschodnich, Warszawa 1978. 13. Barwiński M., Pojęcie narodu oraz mniejszości narodowej i etnicznej w kontekście geograficznym, politycznym i socjologicznym, Katedra Geografii Politycznej i Studiów Regionalnych UŁ, b.r.w. 14. Brylew M., Liban. Religia, wojna, polityka, Toruń 2016. 15. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski : kultura, dzieje, walka o przetrwanie, Kraków 1992. 16. Longva A.N., Roald A.S. (ed.), Religious Minorities in the Middle East, Leiden-Boston 2012. 17. Niechciał, Paulina Mniejszość zaratusztriańska we współczesnym Teheranie: o tożsamości zbiorowej w kontekście dominacji szyickiej, Kraków 2013. 18. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 19. Tyloch W., Opowieści mędrców Talmudu, Gdynia 1993. 20. Wawrzyńczyk R., Prześladowanie religijne irackich jezydów przez Państwo Islamskie. Przyczyny, przebieg, odpowiedzialność wspólnoty międzynarodowej za ukaranie sprawców, „Studia z Prawa Wyznaniowego” t. 21, 2018. 21. Zubik M. (red.), Wybór dokumentów prawa międzynarodowego dotyczących praw człowieka, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2008. 22. M. Lubina Rohingya. Kim są prześladowani muzułmanie Birmy? Scholar 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pietrasiak | |
Prowadzący grup: | Ewa Linek, Małgorzata Pietrasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym |
|
Metody dydaktyczne: | Studenci losują tematy do samodzielnego przygotowania na ćwiczenia.Na zajęciach odbywa się dyskusja na dany temat. Pozostali studenci przygotowują się do dyskusji na podstawie najnowszych informacji medialnych. Wyłoniona grupa przygotowuje krótkie opracowanie końcowe. Test końcowy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wypadkową liczby punktów zgromadzonych w trakcie zajęć: Obecność i uczestnictwo (30%) Prezentacja na zajęcia (40%) Opracowanie końcowe i test (30%) W sumie można zdobyć 100 pkt, zajęcia są zaliczone po zdobyciu co najmniej 55 pkt. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. bez konieczności odrabiania zajęć można być nieobecnym na jednych zajęciach. Pozostałe powinny być usprawiedliwione. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Na ocenę weryfikującą efekty kształcenia składać się będzie umiejętność analizy i prezentacji wybranych treści jak również praca w wyłonionych grupach, umiejętność dyskusji na podstawie źródeł oraz umiejętność wskazania na podstawowe cechy charakteryzujące daną mniejszość, co będzie weryfikowane na teście końcowym. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia wprowadzające (prof. Małgorzata Pietrasiak) 2. Podstawowe definicje, etniczno-religijna mozaika na Bliskim Wschodzie (dr Ewa Linek) 3. Maronici i inne grupy chrześcijańskie (dr Ewa Linek) Bahlawan N., Libanizm a nacjonalizm arabski. Ideologia nacjonalistyczna chrześcijan libańskich, [w:] Jelonek A.W. (red.), Nacjonalizm, etniczność i wielokulturowość na Bliskim i Dalekim Wschodzie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011, s. 115-127. 4. Druzowie (dr Ewa Linek) Dyduch J., Druzowie między Izraelem, Syrią a Libanem, [w:] Dębowski T., (red.), Problemy międzynarodowe w doktrynach społecznych wielkich religii, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum, 2004, s. 169-195. 5. Zaratusztrianie (dr Ewa Linek) Niechciał P., Zaratusztriański Nowy Rok (Nouruz) w kontekście badań tożsamości, „Lud” nr 103 (2019), s. 231-250. 6. Jezydzi (dr Ewa Linek) Wawrzyńczyk R., Prześladowanie religijne irackich jezydów przez Państwo Islamskie. Przyczyny, przebieg, odpowiedzialność wspólnoty międzynarodowej za ukaranie sprawców, „Studia z Prawa Wyznaniowego” t. 21, 2018, s. 345-367. 7. Żydzi (dr Ewa Linek) Solarz A.M., Podziały wśród społeczności żydowskiej i problemy bezpieczeństwa Izraela, „Wschodnioznawstwo” nr 6 (2012), s. 129-152. 8. Bahaici (dr Ewa Linek) Kniaź M., Niechciał P., Bahaici w Iranie i Egipcie. Perspektywa porównawcza, „The Polish Journal of the Arts and Culture” nr 6 (3/2013), s. 89-107. Mniejszości narodowe w Azji Wschodniej: 9. Mniejszości narodowe w Chinach, wprowadzenie (M. Pietrasiak) Chińscy muzułmanie, mniejszości narodowe w Chinach; Cieciura W., Muzułmanie chińscy, historia, religia, tożsamość, Warszawa 2014. (M. Pietrasiak) Mniejszości narodowe w Azji Południowo-Wschodniej, G. Szymańska-Matusiewicz, Mnijeszości etniczne w Wietnamie "Azja-Pacyfik" (M. Pietrasiak) Cao dai i hoa hao – powstanie i dzisiejsza rola religii narodowych w Wietnamie Wietnamscy Katolicy (M. Pietrasiak) Muzułmanie w Azji Wschodniej – Rohingja, M. Lubina Rohingya. Kim są prześladowani muzułmanie Birmy? Scholar 2019. (M. Pietrasiak) Zakończenie, podsumowanie, test końcowy |
|
Literatura: |
1. Abdalla M. (red.), Niemuzułmańskie mniejszości Iraku. Historia – kultura – problemy przetrwania, Poznań 2005. 2. Atiya S.A., Historia Kościołów Wschodnich, Warszawa 1978. 3. Cieciura W., Muzułmanie chińscy, historia, religia, tożsamość, Warszawa 2014. 4. Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011. 5. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski. Kultura – Dzieje – Walka o przetrwanie, Kraków 1992. 6. Kucharczyk G., Pierwszy holocaust XX wieku, Warszawa 2005. 7. Mianecki A. (red.), Bogowie i ludzie. Współczesna religijność w Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2016. 8. Mianecki A. (red.), Codzienność rytuału. Magia w życiu społeczeństw Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2018. 9. Moch M., Swoi i obcy: tożsamość Koptów i Maronitów w arabskich tekstach kultury, Warszawa 2013. 10. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 11. Torzecki G., Birma. Królowie i generałowie, Warszawa 2009. 12. Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987. 13. Woźniak M., Współcześni Asyryjczycy i Aramejczycy. Bliskowschodni chrześcijanie w poszukiwaniu tożsamości narodowej, Łódź 2014. 14. J. Bayer Problem chińskiego nacjonalizmu, „Azja-Pacyfik” t.12 (2012) 15. R. Kamionkowska Korzenie chińskiego nacjonalizmu [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 16. W. Cieciura, Chiński Islam. Historia podziałów i trudnych relacji [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 17. J. Sobczak, Ujgurzy – lud zapomniany [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 18. P. Parcewicz, Różnorodność Islamu. Sytuacja spoleczna muzulmanów (Hui) w Chinach [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 G. Szymańska-Matusiewicz, Mnijeszości etniczne w Wietnamie "Azja-Pacyfik" nr Literatura uzupełniająca: 11. Anderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1997. 12. Atiya A., Historia kościołów wschodnich, Warszawa 1978. 13. Barwiński M., Pojęcie narodu oraz mniejszości narodowej i etnicznej w kontekście geograficznym, politycznym i socjologicznym, Katedra Geografii Politycznej i Studiów Regionalnych UŁ, b.r.w. 14. Brylew M., Liban. Religia, wojna, polityka, Toruń 2016. 15. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski : kultura, dzieje, walka o przetrwanie, Kraków 1992. 16. Longva A.N., Roald A.S. (ed.), Religious Minorities in the Middle East, Leiden-Boston 2012. 17. Niechciał, Paulina Mniejszość zaratusztriańska we współczesnym Teheranie: o tożsamości zbiorowej w kontekście dominacji szyickiej, Kraków 2013. 18. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 19. Tyloch W., Opowieści mędrców Talmudu, Gdynia 1993. 20. Wawrzyńczyk R., Prześladowanie religijne irackich jezydów przez Państwo Islamskie. Przyczyny, przebieg, odpowiedzialność wspólnoty międzynarodowej za ukaranie sprawców, „Studia z Prawa Wyznaniowego” t. 21, 2018. 21. Zubik M. (red.), Wybór dokumentów prawa międzynarodowego dotyczących praw człowieka, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2008. 22. M. Lubina Rohingya. Kim są prześladowani muzułmanie Birmy? Scholar 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pietrasiak | |
Prowadzący grup: | Ewa Linek, Małgorzata Pietrasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia prowadzone zdalnie |
|
Metody dydaktyczne: | Studenci losują tematy do samodzielnego przygotowania na ćwiczenia.Na zajęciach odbywa się dyskusja na dany temat. Pozostali studenci przygotowują się do dyskusji na podstawie najnowszych informacji medialnych. Wyłoniona grupa przygotowuje na koniec zajęć krotki 4-6-cio stronicowy esej z wylosowanego tematu, z uwzględnieniem uwag zgłaszanych w trakcie zajęć. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wypadkową liczby punktów zgromadzonych w trakcie zajęć: Obecność i uczestnictwo (30%) Prezentacja na zajęcia (40%) Opracowanie końcowe (30%) W sumie można zdobyć 100 pkt, zajęcia są zaliczone po zdobyciu co najmniej 55 pkt. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. bez konieczności odrabiania zajęć można być nieobecnym na jednych zajęciach. Pozostałe powinny być usprawiedliwione. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zajęcia organizacyjne i teoretyczne. Mniejszości na Bliskim Wschodzie Określenie obszaru badawczego. Wprowadzenie do tematyki mniejszości. Maronici i inne grupy chrześcijańskie Zaratusztrianie Druzowie Jezydzi Kurdowie Alawici Sufi Żydzi Mniejszości narodowe w Azji Wschodniej: mniejeszości narodowe w Chinach: Polacy w Harbinie (Chiny) Chińscy muzułmanie, mniejszości narodowe w Chinach Mniejszości narodowe w Azji Południowo-Wschodniej Cao dai i hoa hao – powstanie i dzisiejsza rola religii narodowych w Wietnamie Muzułmanie w Azji Wschodniej – Rohingja Problem mniejszości narodowych i religijnych w Rosji, Polacy, katolicy w Rosji Zakończenie, podsumowanie, test końcowy |
|
Literatura: |
1. Abdalla M. (red.), Niemuzułmańskie mniejszości Iraku. Historia – kultura – problemy przetrwania, Poznań 2005. 2. Atiya S.A., Historia Kościołów Wschodnich, Warszawa 1978. 3. Cieciura W., Muzułmanie chińscy, historia, religia, tożsamość, Warszawa 2014. 4. Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011. 5. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski. Kultura – Dzieje – Walka o przetrwanie, Kraków 1992. 6. Kucharczyk G., Pierwszy holocaust XX wieku, Warszawa 2005. 7. Mianecki A. (red.), Bogowie i ludzie. Współczesna religijność w Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2016. 8. Mianecki A. (red.), Codzienność rytuału. Magia w życiu społeczeństw Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2018. 9. Moch M., Swoi i obcy: tożsamość Koptów i Maronitów w arabskich tekstach kultury, Warszawa 2013. 10. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 11. Torzecki G., Birma. Królowie i generałowie, Warszawa 2009. 12. Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987. 13. Woźniak M., Współcześni Asyryjczycy i Aramejczycy. Bliskowschodni chrześcijanie w poszukiwaniu tożsamości narodowej, Łódź 2014. 14. J. Bayer Problem chińskiego nacjonalizmu, „Azja-Pacyfik” t.12 (2012) 15. R. Kamionkowska Korzenie chińskiego nacjonalizmu [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 16. W. Cieciura, Chiński Islam. Historia podziałów i trudnych relacji [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 17. J. Sobczak, Ujgurzy – lud zapomniany [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 18. P. Parcewicz, Różnorodność Islamu. Sytuacja spoleczna muzulmanów (Hui) w Chinach [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 G. Szymańska-Matusiewicz, Mnijeszości etniczne w Wietnamie "Azja-Pacyfik" nr Literatura uzupełniająca: 11. Anderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1997. 12. Atiya A., Historia kościołów wschodnich, Warszawa 1978. 13. Barwiński M., Pojęcie narodu oraz mniejszości narodowej i etnicznej w kontekście geograficznym, politycznym i socjologicznym, Katedra Geografii Politycznej i Studiów Regionalnych UŁ, b.r.w. 14. Brylew M., Liban. Religia, wojna, polityka, Toruń 2016. 15. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski : kultura, dzieje, walka o przetrwanie, Kraków 1992. 16. Longva A.N., Roald A.S. (ed.), Religious Minorities in the Middle East, Leiden-Boston 2012. 17. Niechciał, Paulina Mniejszość zaratusztriańska we współczesnym Teheranie: o tożsamości zbiorowej w kontekście dominacji szyickiej, Kraków 2013. 18. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 19. Tyloch W., Opowieści mędrców Talmudu, Gdynia 1993. 20. Wawrzyńczyk R., Prześladowanie religijne irackich jezydów przez Państwo Islamskie. Przyczyny, przebieg, odpowiedzialność wspólnoty międzynarodowej za ukaranie sprawców, „Studia z Prawa Wyznaniowego” t. 21, 2018. 21. Zubik M. (red.), Wybór dokumentów prawa międzynarodowego dotyczących praw człowieka, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pietrasiak | |
Prowadzący grup: | Ewa Linek, Małgorzata Pietrasiak, Natalia Zajączkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia prowadzone zdalnie |
|
Metody dydaktyczne: | Studenci losują tematy do samodzielnego przygotowania na ćwiczenia.Na zajęciach odbywa się dyskusja na dany temat. Pozostali studenci przygotowują się do dyskusji na podstawie najnowszych informacji medialnych. Wyłoniona grupa przygotowuje na koniec zajęć krotki 4-6-cio stronicowy esej z wylosowanego tematu, z uwzględnieniem uwag zgłaszanych w trakcie zajęć. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wypadkową liczby punktów zgromadzonych w trakcie zajęć: Obecność i uczestnictwo (30%) Prezentacja na zajęcia (40%) Opracowanie końcowe (30%) W sumie można zdobyć 100 pkt, zajęcia są zaliczone po zdobyciu co najmniej 55 pkt. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. bez konieczności odrabiania zajęć można być nieobecnym na jednych zajęciach. Pozostałe powinny być usprawiedliwione. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zajęcia organizacyjne i teoretyczne. Mniejszości na Bliskim Wschodzie Określenie obszaru badawczego. Wprowadzenie do tematyki mniejszości. Maronici i inne grupy chrześcijańskie Zaratusztrianie Druzowie Jezydzi Kurdowie Alawici Sufi Żydzi Mniejszości narodowe w Azji Wschodniej: mniejeszości narodowe w Chinach: Polacy w Harbinie (Chiny) Chińscy muzułmanie, mniejszości narodowe w Chinach Mniejszości narodowe w Azji Południowo-Wschodniej Cao dai i hoa hao – powstanie i dzisiejsza rola religii narodowych w Wietnamie Muzułmanie w Azji Wschodniej – Rohingja Problem mniejszości narodowych i religijnych w Indiach, muzułmanie w Indiach Zakończenie, podsumowanie, test końcowy |
|
Literatura: |
1. Abdalla M. (red.), Niemuzułmańskie mniejszości Iraku. Historia – kultura – problemy przetrwania, Poznań 2005. 2. Atiya S.A., Historia Kościołów Wschodnich, Warszawa 1978. 3. Cieciura W., Muzułmanie chińscy, historia, religia, tożsamość, Warszawa 2014. 4. Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011. 5. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski. Kultura – Dzieje – Walka o przetrwanie, Kraków 1992. 6. Kucharczyk G., Pierwszy holocaust XX wieku, Warszawa 2005. 7. Mianecki A. (red.), Bogowie i ludzie. Współczesna religijność w Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2016. 8. Mianecki A. (red.), Codzienność rytuału. Magia w życiu społeczeństw Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2018. 9. Moch M., Swoi i obcy: tożsamość Koptów i Maronitów w arabskich tekstach kultury, Warszawa 2013. 10. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 11. Torzecki G., Birma. Królowie i generałowie, Warszawa 2009. 12. Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987. 13. Woźniak M., Współcześni Asyryjczycy i Aramejczycy. Bliskowschodni chrześcijanie w poszukiwaniu tożsamości narodowej, Łódź 2014. 14. J. Bayer Problem chińskiego nacjonalizmu, „Azja-Pacyfik” t.12 (2012) 15. R. Kamionkowska Korzenie chińskiego nacjonalizmu [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 16. W. Cieciura, Chiński Islam. Historia podziałów i trudnych relacji [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 17. J. Sobczak, Ujgurzy – lud zapomniany [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 18. P. Parcewicz, Różnorodność Islamu. Sytuacja spoleczna muzulmanów (Hui) w Chinach [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 G. Szymańska-Matusiewicz, Mnijeszości etniczne w Wietnamie "Azja-Pacyfik" nr Literatura uzupełniająca: 11. Anderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1997. 12. Atiya A., Historia kościołów wschodnich, Warszawa 1978. 13. Barwiński M., Pojęcie narodu oraz mniejszości narodowej i etnicznej w kontekście geograficznym, politycznym i socjologicznym, Katedra Geografii Politycznej i Studiów Regionalnych UŁ, b.r.w. 14. Brylew M., Liban. Religia, wojna, polityka, Toruń 2016. 15. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski : kultura, dzieje, walka o przetrwanie, Kraków 1992. 16. Longva A.N., Roald A.S. (ed.), Religious Minorities in the Middle East, Leiden-Boston 2012. 17. Niechciał, Paulina Mniejszość zaratusztriańska we współczesnym Teheranie: o tożsamości zbiorowej w kontekście dominacji szyickiej, Kraków 2013. 18. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 19. Tyloch W., Opowieści mędrców Talmudu, Gdynia 1993. 20. Wawrzyńczyk R., Prześladowanie religijne irackich jezydów przez Państwo Islamskie. Przyczyny, przebieg, odpowiedzialność wspólnoty międzynarodowej za ukaranie sprawców, „Studia z Prawa Wyznaniowego” t. 21, 2018. 21. Zubik M. (red.), Wybór dokumentów prawa międzynarodowego dotyczących praw człowieka, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pietrasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pietrasiak, Natalia Zajączkowska, Krzysztof Zdulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Studenci losują tematy do samodzielnego przygotowania na ćwiczenia.Na zajęciach odbywa się dyskusja na dany temat. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wypadkową liczby punktów zgromadzonych w trakcie zajęć: test (0–26 pkt.); prezentacja (0–20 pkt.: oceniona zostaje zgromadzona literatura, samodzielność w przygotowaniu i sposób prezentowania tematu, klarowność prezentacji w PPT, umiejętność pracy w grupie); aktywność na zajęciach (0–10 pkt.: w tym obecności, udział w dyskusji,).Analizie będą poddane wszystkie elementy składające się na ocenę końcową Zebrane punkty przekładają się na oceny: 28–33 pkt. – 3 34–39 pkt. – 3+ 40–44 pkt. – 4 45-50 - 4+ 51-56 - 5 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zajęcia organizacyjne i teoretyczne. Mniejszości na Bliskim Wschodzie Polacy w Harbinie (Chiny) Zaratusztrianie, Asyryjczycy/Aramejczycy Koptowie, Maronici Ormianie, Druzowie, Alawici Żydzi, Beta Israel (Falasze), Samarytanie Karaimi, Bahaici, Mandejczycy Sufi, Zajdyci, Ismailici Kurdowie, Jazydzi. Muzułmanie w Azji Wschodniej – Rohingja Chińscy muzułmanie, mniejszości narodowe w Chinach Mniejszości narodowe w Azji Południowo-Wschodniej Cao dai i hoa hao – powstanie i dzisiejsza rola religii narodowych w Wietnamie Problem mniejszości narodowych i religijnych w Indiach Zakończenie, podsumowanie, test końcowy |
|
Literatura: |
1. Abdalla M. (red.), Niemuzułmańskie mniejszości Iraku. Historia – kultura – problemy przetrwania, Poznań 2005. 2. Atiya S.A., Historia Kościołów Wschodnich, Warszawa 1978. 3. Cieciura W., Muzułmanie chińscy, historia, religia, tożsamość, Warszawa 2014. 4. Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011. 5. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski. Kultura – Dzieje – Walka o przetrwanie, Kraków 1992. 6. Kucharczyk G., Pierwszy holocaust XX wieku, Warszawa 2005. 7. Mianecki A. (red.), Bogowie i ludzie. Współczesna religijność w Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2016. 8. Mianecki A. (red.), Codzienność rytuału. Magia w życiu społeczeństw Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2018. 9. Moch M., Swoi i obcy: tożsamość Koptów i Maronitów w arabskich tekstach kultury, Warszawa 2013. 10. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 11. Torzecki G., Birma. Królowie i generałowie, Warszawa 2009. 12. Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987. 13. Woźniak M., Współcześni Asyryjczycy i Aramejczycy. Bliskowschodni chrześcijanie w poszukiwaniu tożsamości narodowej, Łódź 2014. 14. J. Bayer Problem chińskiego nacjonalizmu, „Azja-Pacyfik” t.12 (2012) 15. R. Kamionkowska Korzenie chińskiego nacjonalizmu [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 16. W. Cieciura, Chiński Islam. Historia podziałów i trudnych relacji [w:]Oblicza Chin na początku XXI w. Historia. Polityka. Społeczeństwo, A. Marszałek 2008 17. J. Sobczak, Ujgurzy – lud zapomniany [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 18. P. Parcewicz, Różnorodność Islamu. Sytuacja spoleczna muzulmanów (Hui) w Chinach [w:]Kulturowe uwarunkowania współczesnej Azji, A. Marszałek 2011 G. Szymańska-Matusiewicz, Mnijeszości etniczne w Wietnamie "Azja-Pacyfik" nr 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pietrasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pietrasiak, Marta Woźniak-Bobińska, Dominik Wróblewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Studenci losują tematy do samodzielnego przygotowania na ćwiczenia. Ich zadaniem oprócz skompletowania źródeł jest również uzupełnienie arkuszy mniejszości narodowych i religijnych. na zajęciach odbywa się dyskusja na dany temat. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wypadkową liczby punktów zgromadzonych w trakcie zajęć: test (0–30 pkt.); prezentacja (0–20 pkt.: oceniona zostaje zgromadzona literatura, samodzielność w przygotowaniu i sposób prezentowania tematu, klarowność prezentacji w PPT, umiejętność pracy w grupie); aktywność na zajęciach (0–10 pkt.: w tym obecności, udział w dyskusji, ocena kompletności arkuszy mniejszości religijnych, etnicznych i narodowych). Zebrane punkty przekładają się na oceny: 31–36 pkt. – 3 37–42 pkt. – 3+ 43–48 pkt. – 4 49–54 pkt. – 4+ 55–60 pkt. – 5 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zajęcia organizacyjne i teoretyczne. Mniejszości na Bliskim Wschodzie Zaratusztrianie, Asyryjczycy/Aramejczycy Koptowie, Maronici Ormianie, Druzowie, Alawici Żydzi, Beta Israel (Falasze), Samarytanie Karaimi, Bahaici, Mandejczycy Sufi, Zajdyci, Ismailici Kurdowie, Jazydzi. Muzułmanie w Azji Wschodniej – Rohingja Chińscy muzułmanie, mniejszości narodowe w Chinach Mniejszości narodowe w Azji Południowo-Wschodniej Cao dai i hoa hao – powstanie i dzisiejsza rola religii narodowych w Wietnamie Problem mniejszości narodowych i religijnych w Korei Koreański szamanizm Zakończenie, podsumowanie, test końcowy |
|
Literatura: |
1. Abdalla M. (red.), Niemuzułmańskie mniejszości Iraku. Historia – kultura – problemy przetrwania, Poznań 2005. 2. Atiya S.A., Historia Kościołów Wschodnich, Warszawa 1978. 3. Cieciura W., Muzułmanie chińscy, historia, religia, tożsamość, Warszawa 2014. 4. Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011. 5. Dzięgiel L., Węzeł kurdyjski. Kultura – Dzieje – Walka o przetrwanie, Kraków 1992. 6. Kucharczyk G., Pierwszy holocaust XX wieku, Warszawa 2005. 7. Mianecki A. (red.), Bogowie i ludzie. Współczesna religijność w Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2016. 8. Mianecki A. (red.), Codzienność rytuału. Magia w życiu społeczeństw Azji Południowo-Wschodniej, Toruń 2018. 9. Moch M., Swoi i obcy: tożsamość Koptów i Maronitów w arabskich tekstach kultury, Warszawa 2013. 10. Russel G., Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu, Kraków 2016. 11. Torzecki G., Birma. Królowie i generałowie, Warszawa 2009. 12. Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987. 13. Woźniak M., Współcześni Asyryjczycy i Aramejczycy. Bliskowschodni chrześcijanie w poszukiwaniu tożsamości narodowej, Łódź 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.