Moduł zajęciowy: Bliski Wschód i Płn. Afryka - Społeczeństwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-D1P0261 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł zajęciowy: Bliski Wschód i Płn. Afryka - Społeczeństwo |
Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi problemami społecznym w wybranych pastwach Bliskiego Wschodu. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: student zdaje sobie sprawę ze społecznego zróżnicowania Bliskiego Wschodu, zna rodzaje więzi społecznych charakterystyczne dla regionu oraz rządzące nimi prawidłowości; 2. zna różne rodzaje struktur i instytucji społecznych oraz zachodzące między nimi relacje; 3. zna najważniejsze tradycyjne i współczesne teorie dotyczące ewolucji systemów społecznych; 4. zasady i normy prawne, organizacyjne, moralne i etyczne, charakterystyczne dla regionu; 5. normy konstytuujące i regulujące instytucje społeczne w Azji oraz ich źródła, ewolucję i sposoby wpływania na ludzkie zachowania. UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w państwach regionu; argumentować w sposób merytoryczny, prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie oraz formułować wnioski wypowiadając się na temat problemów społecznych charakterystycznych dla państw regionu;przygotowywać wystąpienia ustne i brać udział w debacie, w języku polskim i obcym, na temat zjawisk politycznych, kulturowych i gospodarczych zachodzących w regionie. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: jest gotów do uczestniczenia w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając czynniki ekonomiczne, polityczne i prawne występujące w państwach regionu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT C
C
ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kończak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kończak, Andrzej Stopczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ćwiczenia: 1) obecność na zajęciach 20% 2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów; 30% 3) udział w dyskusji; 25% 4) moderowanie dyskusji 25% Wykład: przyjmowanie perspektyw. Aktywny udział w dyskusji - 3; aktywny udział w dyskusji i przedstawienie faktów dotyczących wylosowanego zagadnienia - 3+, wykorzystanie w dyskusji 1 szczegółowej informacji - 4; 2 szczegółowych informacji - 4+, 3 szczegółowych informacji - 5 Obecność na wykładzie jest obowiązkowa. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćwiczeń i wykładu w proporcji wykład 45%/ ćwiczenia 55% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | ćwiczenia - dyskusja; wykład - wykorzystanie metody kapeluszy myślowych de Bono, przyjmowanie perspektyw. Osoby studiujące dzielą się na 6 grup, każda grupa losuje 1 z 12 zagadnień. Każde zagadnienie omawiane jest z perspektyw wynikających z koloru kapelusza. Każda grupa przyjmuje perspektywy wszystkich 6 kapeluszy |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy; 2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim; 3. Arabowie w Izraelu; 4. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych; 5. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych cz. 2; 6.Elementy polityka medialnej i edukacyjnej wspierającej konflikt Izraela z Palestyńczykami 7. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu; ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne. 2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1. 3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW. 4. Sytuacja dzieci. 5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja |
|
Literatura: |
Bar Tal D., Złudzenia niszczące życie. O konflikcie państwa izraelskiego z Palestyńczykami, Warszawa 2024 Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000; Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016; Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007. Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017; Shehadeh R., Dlaczego Izrael boi się Palestyny, Warszawa 2024 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kończak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kończak, Andrzej Stopczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ćwiczenia: 1) obecność na zajęciach 20% 2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów; 30% 3) udział w dyskusji; 25% 4) moderowanie dyskusji 25% Wykład: test pisemny dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie Obecność na wykładzie jest obowiązkowa. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćwiczeń i wykładu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy; 2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim; 3. Arabowie w Izraelu; 4. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych; 5. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych cz. 2; 6. Społeczeństwo Maghrebu; 7. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu; ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne. 2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1. 3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW. 4. Sytuacja dzieci. 5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja |
|
Literatura: |
Barska A., Społeczeństwo Maghrebu w obliczu przemian, [w:] A. Barska, K. Minkner (red.), W kręgu świata arabsko-muzułmańskiego, Opole 2005 Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000; Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016; Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007. Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kończak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kończak, Andrzej Stopczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zgodnie z Zarządzeniem Rektora UŁ nr 174 z 18.09.2020 – zajęcia odbywają się zdalnie. |
|
Metody dydaktyczne: | wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ćwiczenia: 1) obecność na zajęciach 20% 2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów; 30% 3) udział w dyskusji; 25% 4) moderowanie dyskusji 25% Wykład: test pisemny dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćwiczeń i wykładu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy; 2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim; 3. Arabowie w Izraelu; 4. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych; 5. Uchodźcy palestyńscy w obozach w Libanie; 6. Społeczeństwo Maghrebu; 7. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu; ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne. 2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1. 3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW. 4. Sytuacja dzieci. 5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja |
|
Literatura: |
Barska A., Społeczeństwo Maghrebu w obliczu przemian, [w:] A. Barska, K. Minkner (red.), W kręgu świata arabsko-muzułmańskiego, Opole 2005 Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000; Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016; Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007. Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kończak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kończak, Danuta Lamar, Andrzej Stopczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zgodnie z Zarządzeniem Rektora UŁ nr 174 z 18.09.2020 – zajęcia odbywają się zdalnie. |
|
Metody dydaktyczne: | wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ćwiczenia: 1) obecność na zajęciach 20% 2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów; 30% 3) udział w dyskusji; 25% 4) moderowanie dyskusji 25% Wykład: test pisemny dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćwiczeń i wykładu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy; 2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim; 3. Arabowie w Izraelu; 4. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych; 5. Uchodźcy palestyńscy w obozach w Libanie; 6. Społeczeństwo Maghrebu; 7. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu; ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne. 2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1. 3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW. 4. Sytuacja dzieci. 5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja |
|
Literatura: |
Barska A., Społeczeństwo Maghrebu w obliczu przemian, [w:] A. Barska, K. Minkner (red.), W kręgu świata arabsko-muzułmańskiego, Opole 2005 Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000; Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016; Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007. Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kończak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kończak, Danuta Lamar, Andrzej Stopczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zgodnie z Zarządzeniem Rektora UŁ nr 174 z 18.09.2020 – zajęcia odbywają się zdalnie. |
|
Metody dydaktyczne: | wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1) obecność na zajęciach 2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów + moderowanie dyskusji 3) zaliczenie w formie odpowiedzi ustnej obejmuje materiał z wykładu i ćwiczeń 4)ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćwiczeń i wykładu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy; 2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim; 3. Arabowie w Izraelu; 4. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych; 5. Uchodźcy palestyńscy w obozach w Libanie; 6. Społeczeństwo Maghrebu; 7. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu; ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne. 2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1. 3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW. 4. Sytuacja dzieci. 5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja |
|
Literatura: |
Barska A., Społeczeństwo Maghrebu w obliczu przemian, [w:] A. Barska, K. Minkner (red.), W kręgu świata arabsko-muzułmańskiego, Opole 2005 Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000; Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016; Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007. Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kończak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kończak, Danuta Lamar, Andrzej Stopczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1) obecność na zajęciach 2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów + moderowanie dyskusji 3) zaliczenie testu końcowego obejmującego materiał zarówno z wykładu, jak i ćwiczeń 4)ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćczeń i wykładu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy; 2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim; 3. Arabowie w Izraelu; 4. Uchodźcy palestyńscy w obozach w Libanie; 5. Społeczeństwo Maghrebu; 6. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu; 7. Nielegalna emigracja z Bliskiego Wschodu ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne. 2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1. 3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW. 4. Sytuacja dzieci. 5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja; 7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja |
|
Literatura: |
Barska A., Społeczeństwo Maghrebu w obliczu przemian, [w:] A. Barska, K. Minkner (red.), W kręgu świata arabsko-muzułmańskiego, Opole 2005 Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000; Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016; Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007. Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Woźniak-Bobińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wasiak, Dorota Woroniecka-Krzyżanowska, Marta Woźniak-Bobińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład połączony z prezentacją PPT. Elementy dyskusji na każdych zajęciach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obecność i zaliczenie testu końcowego na przynajmniej 60% (warunkiem dopuszczenia do testu jest zaliczenie ćwiczeń). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Tematy wykładów: 1. Zajęcia wprowadzające: zróżnicowanie i główne problemy społeczeństw MENA 2. Wybrane zagadnienia dotyczące kobiet w obszarze MENA 3. Moda muzułmańska, muzułmańskie lalki Barbie 4. LGBT na Bliskim Wschodzie 5. Żywność halal, napoje orzeźwiające i ekoislam 6. Kultura protestu: graffiti, karykatury 7. Muzyka muzułmańska: pop, rap, hip-hop, metal, punk |
|
Literatura: |
1. Górak-Sosnowska Katarzyna (red.), Arabska Wiosna. Kulturowy obraz przemian w świecie arabskim po 2010 roku, Sopot 2016. 2. Górak-Sosnowska Katarzyna, Katarzyna Pachniak (red.), Bunt czy rewolucja. Przemiany na Bliskim Wschodzie po 2010 roku, Łódź 2012. 3. Górak-Sosnowska Katarzyna, Katarzyna Pachniak (red.), Kultura popularna na Bliskim Wschodzie, Warszawa 2013. 4. Górak-Sosnowska Katarzyna, Muzułmańska kultura konsumpcyjna, Warszawa 2011. 5. Górak-Sosnowska Katarzyna (red.), Queer a islam. Alternartywna seksualność w kulturach muzułmańskich, Sopot 2012. 6. Pachniak Katarzyna (red.), Kobieta w literaturze i kulturze Egiptu, Warszawa 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.