UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł zajęciowy: Bliski Wschód i Płn. Afryka - Społeczeństwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D1P0261
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł zajęciowy: Bliski Wschód i Płn. Afryka - Społeczeństwo
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi problemami społecznym w wybranych pastwach Bliskiego Wschodu.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza: student zdaje sobie sprawę ze społecznego zróżnicowania Bliskiego Wschodu, zna rodzaje więzi społecznych charakterystyczne dla regionu oraz rządzące nimi prawidłowości; 2. zna różne rodzaje struktur i instytucji społecznych oraz zachodzące między nimi relacje; 3. zna najważniejsze tradycyjne i współczesne teorie dotyczące ewolucji systemów społecznych; 4. zasady i normy prawne, organizacyjne, moralne i etyczne, charakterystyczne dla regionu; 5. normy konstytuujące i regulujące instytucje społeczne w Azji oraz ich źródła, ewolucję i sposoby wpływania na ludzkie zachowania. UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w państwach regionu; argumentować w sposób merytoryczny, prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie oraz formułować wnioski wypowiadając się na temat problemów społecznych charakterystycznych dla państw regionu;przygotowywać wystąpienia ustne i brać udział w debacie, w języku polskim i obcym, na temat zjawisk politycznych, kulturowych i gospodarczych zachodzących w regionie. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: jest gotów do uczestniczenia w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając czynniki ekonomiczne, polityczne i prawne występujące w państwach regionu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kończak
Prowadzący grup: Izabela Kończak, Andrzej Stopczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji

Sposoby i kryteria oceniania:

ćwiczenia:

1) obecność na zajęciach 20%

2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów; 30%

3) udział w dyskusji; 25%

4) moderowanie dyskusji 25%

Wykład:

przyjmowanie perspektyw. Aktywny udział w dyskusji - 3; aktywny udział w dyskusji i przedstawienie faktów dotyczących wylosowanego zagadnienia - 3+, wykorzystanie w dyskusji 1 szczegółowej informacji - 4; 2 szczegółowych informacji - 4+, 3 szczegółowych informacji - 5


Obecność na wykładzie jest obowiązkowa.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćwiczeń i wykładu w proporcji wykład 45%/ ćwiczenia 55%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

ćwiczenia - dyskusja;

wykład - wykorzystanie metody kapeluszy myślowych de Bono, przyjmowanie perspektyw.

Osoby studiujące dzielą się na 6 grup, każda grupa losuje 1 z 12 zagadnień. Każde zagadnienie omawiane jest z perspektyw wynikających z koloru kapelusza. Każda grupa przyjmuje perspektywy wszystkich 6 kapeluszy


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy;

2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim;

3. Arabowie w Izraelu;

4. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych;

5. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych cz. 2;

6.Elementy polityka medialnej i edukacyjnej wspierającej konflikt Izraela z Palestyńczykami

7. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu;


ćwiczenia:

1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne.

2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1.

3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW.

4. Sytuacja dzieci.

5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja

Literatura:

Bar Tal D., Złudzenia niszczące życie. O konflikcie państwa izraelskiego z Palestyńczykami, Warszawa 2024

Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000;

Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016;

Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017;

Shehadeh R., Dlaczego Izrael boi się Palestyny, Warszawa 2024

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kończak
Prowadzący grup: Izabela Kończak, Andrzej Stopczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji

Sposoby i kryteria oceniania:

ćwiczenia:

1) obecność na zajęciach 20%

2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów; 30%

3) udział w dyskusji; 25%

4) moderowanie dyskusji 25%

Wykład:

test pisemny dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie


Obecność na wykładzie jest obowiązkowa.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćwiczeń i wykładu

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy;

2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim;

3. Arabowie w Izraelu;

4. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych;

5. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych cz. 2;

6. Społeczeństwo Maghrebu;

7. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu;


ćwiczenia:

1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne.

2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1.

3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW.

4. Sytuacja dzieci.

5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja




Literatura:

Barska A., Społeczeństwo Maghrebu w obliczu przemian, [w:] A. Barska, K. Minkner (red.), W kręgu świata arabsko-muzułmańskiego, Opole 2005

Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000;

Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016;

Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kończak
Prowadzący grup: Izabela Kończak, Andrzej Stopczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora UŁ nr 174 z 18.09.2020 – zajęcia odbywają się zdalnie.

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji

Sposoby i kryteria oceniania:

ćwiczenia:

1) obecność na zajęciach 20%

2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów; 30%

3) udział w dyskusji; 25%

4) moderowanie dyskusji 25%

Wykład:

test pisemny dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćwiczeń i wykładu

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy;

2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim;

3. Arabowie w Izraelu;

4. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych;

5. Uchodźcy palestyńscy w obozach w Libanie;

6. Społeczeństwo Maghrebu;

7. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu;


ćwiczenia:

1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne.

2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1.

3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW.

4. Sytuacja dzieci.

5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja




Literatura:

Barska A., Społeczeństwo Maghrebu w obliczu przemian, [w:] A. Barska, K. Minkner (red.), W kręgu świata arabsko-muzułmańskiego, Opole 2005

Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000;

Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016;

Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kończak
Prowadzący grup: Izabela Kończak, Danuta Lamar, Andrzej Stopczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora UŁ nr 174 z 18.09.2020 – zajęcia odbywają się zdalnie.

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji

Sposoby i kryteria oceniania:

ćwiczenia:

1) obecność na zajęciach 20%

2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów; 30%

3) udział w dyskusji; 25%

4) moderowanie dyskusji 25%

Wykład:

test pisemny dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćwiczeń i wykładu

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy;

2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim;

3. Arabowie w Izraelu;

4. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych;

5. Uchodźcy palestyńscy w obozach w Libanie;

6. Społeczeństwo Maghrebu;

7. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu;


ćwiczenia:

1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne.

2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1.

3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW.

4. Sytuacja dzieci.

5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja




Literatura:

Barska A., Społeczeństwo Maghrebu w obliczu przemian, [w:] A. Barska, K. Minkner (red.), W kręgu świata arabsko-muzułmańskiego, Opole 2005

Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000;

Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016;

Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kończak
Prowadzący grup: Izabela Kończak, Danuta Lamar, Andrzej Stopczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora UŁ nr 174 z 18.09.2020 – zajęcia odbywają się zdalnie.

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji

Sposoby i kryteria oceniania:

1) obecność na zajęciach

2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów + moderowanie dyskusji

3) zaliczenie w formie odpowiedzi ustnej obejmuje materiał z wykładu i ćwiczeń

4)ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćwiczeń i wykładu

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy;

2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim;

3. Arabowie w Izraelu;

4. Sytuacja społeczna mieszkańców terytoriów okupowanych;

5. Uchodźcy palestyńscy w obozach w Libanie;

6. Społeczeństwo Maghrebu;

7. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu;


ćwiczenia:

1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne.

2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1.

3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW.

4. Sytuacja dzieci.

5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja




Literatura:

Barska A., Społeczeństwo Maghrebu w obliczu przemian, [w:] A. Barska, K. Minkner (red.), W kręgu świata arabsko-muzułmańskiego, Opole 2005

Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000;

Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016;

Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kończak
Prowadzący grup: Izabela Kończak, Danuta Lamar, Andrzej Stopczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z prezentacją PPT, elementy dyskusji

Sposoby i kryteria oceniania:

1) obecność na zajęciach

2) aktywny udział w zajęciach: opracowanie przesłanych tekstów + moderowanie dyskusji

3) zaliczenie testu końcowego obejmującego materiał zarówno z wykładu, jak i ćwiczeń

4)ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen otrzymanych z ćczeń i wykładu

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim; Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy;

2. Izrael. Podziały w społeczeństwie żydowskim: haredim - hilonim i sabra - olim;

3. Arabowie w Izraelu;

4. Uchodźcy palestyńscy w obozach w Libanie;

5. Społeczeństwo Maghrebu;

6. Kontrola dzietności w Islamskiej Republice Iranu;

7. Nielegalna emigracja z Bliskiego Wschodu


ćwiczenia:

1. Wprowadzenie. Czas wolny mieszkańców Bliskiego Wschodu i życie codzienne.

2. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 1.

3. Społeczność LGBT na Bliskim Wschodzie cz. 2; Męskość i kobiecość na BW.

4. Sytuacja dzieci.

5. Afganistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

6. Iran - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja;

7. Pakistan - tradycje plemienno-rodowe; demografia – wzrost ludności, ludzie młodzi, kobiety, emigracja




Literatura:

Barska A., Społeczeństwo Maghrebu w obliczu przemian, [w:] A. Barska, K. Minkner (red.), W kręgu świata arabsko-muzułmańskiego, Opole 2005

Bensimon D., Errera E., Żydzi i Arabowie. Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2000;

Jerska A., Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie, “Le Monde Diplomatique – edycja polska” listopad 2016;

Keddie,N. R. Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, Kraków 2007.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Warszawa 2017;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Woźniak-Bobińska
Prowadzący grup: Katarzyna Wasiak, Dorota Woroniecka-Krzyżanowska, Marta Woźniak-Bobińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład połączony z prezentacją PPT. Elementy dyskusji na każdych zajęciach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność i zaliczenie testu końcowego na przynajmniej 60% (warunkiem dopuszczenia do testu jest zaliczenie ćwiczeń).

Szczegółowe treści kształcenia:

Tematy wykładów:

1. Zajęcia wprowadzające: zróżnicowanie i główne problemy społeczeństw MENA

2. Wybrane zagadnienia dotyczące kobiet w obszarze MENA

3. Moda muzułmańska, muzułmańskie lalki Barbie

4. LGBT na Bliskim Wschodzie

5. Żywność halal, napoje orzeźwiające i ekoislam

6. Kultura protestu: graffiti, karykatury

7. Muzyka muzułmańska: pop, rap, hip-hop, metal, punk



Literatura:

1. Górak-Sosnowska Katarzyna (red.), Arabska Wiosna. Kulturowy obraz przemian w świecie arabskim po 2010 roku, Sopot 2016.

2. Górak-Sosnowska Katarzyna, Katarzyna Pachniak (red.), Bunt czy rewolucja. Przemiany na Bliskim Wschodzie po 2010 roku, Łódź 2012.

3. Górak-Sosnowska Katarzyna, Katarzyna Pachniak (red.), Kultura popularna na Bliskim Wschodzie, Warszawa 2013.

4. Górak-Sosnowska Katarzyna, Muzułmańska kultura konsumpcyjna, Warszawa 2011.

5. Górak-Sosnowska Katarzyna (red.), Queer a islam. Alternartywna seksualność w kulturach muzułmańskich, Sopot 2012.

6. Pachniak Katarzyna (red.), Kobieta w literaturze i kulturze Egiptu, Warszawa 2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6