UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dylematy wybranych państw wieloetnicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D1S0201
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dylematy wybranych państw wieloetnicznych
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

zainteresowanie problematyką uwarunkowań i skutków wielokulturowości

Skrócony opis:

Przedmiot ukazuje wieloaspektowe uwarunkowania społeczno-kulturowe i etnokulturowe wybranych państw świata. Dotyka problematyki wielokulturowości społeczeństw tych krajów oraz porusza kwestię wyzwań, jakie są związane z tym zjawiskiem. Przybliża wymiar egzogenny (związany z kierunkami polityki władz wobec kwestii wieloetniczności), a także endogenny (dotyczący aspektów wewnętrznych i oddolnych tych procesów, m. in. problemu asymilacji i odrębności społeczno-kulturowej). W części poświęconej Europie przedmiot ukazuje panoramę uwarunkowań i skutków krystalizacji wspólnot wyznawców islamu oraz wzajemnych oddziaływań kulturowych i społecznych. Prezentuje również oblicza wielokulturowości w USA i Kanadzie. Zajęcia obrazują oblicza koegzystencji społeczności i wspólnot odmiennych etnicznie, różniących się od siebie kulturowo, a zamieszkujących zarazem terytorium jednego państwa. Podejmują refleksję zarówno nad harmonią, jak i napięciami w ramach tego współżycia.

Efekty uczenia się:

w zakresie wiedzy: Student powinien być w stanie:

• Prezentować wiedzę dotyczącą wybranych aspektów istnienia społeczeństw wielokulturowych: wykazywać znajomość specyfiki uwarunkowań społeczno-politycznych poszczególnych krajów obszaru Europy i Azji, związanych z koegzystencją różnych grup etnicznych;

• wykazywać znajomość kulturowego kontekstu nacjonalizmu i konfliktów etnicznych oraz posiadać wiedzę z zakresu wybranych problemów i wyzwań związanych z różnorodnością społeczeństw wielokulturowych, dotyczących np. przejawów i form dyskryminacji etnicznej, akulturacji, konfliktów etnokulturowych itp.;

• znać specyfikę systemów aksjonormatywnych społeczności odmiennych etnicznie, lecz zamieszkujących terytorium jednego państwa.

w zakresie umiejętności: Student potrafi:

• Łączyć różnorodne perspektywy studiów kulturowych z optyką nauk politycznych i społecznych;

• wyjaśniać i doprecyzować pojęcia jak m.in. etniczność, nacjonalizm, etnocentryzm, akulturacja, dyskryminacja, ekskluzja, „getta etniczne” itp.

• analizować rodzaje migracji i ich konsekwencje oraz prezentować przesłanki i konsekwencje integracji kulturowej.

w zakresie postaw: Student:

• ma świadomość różnic kulturowych i jest otwarty na współpracę z przedstawicielami innych kręgów kulturowych;

• prezentuje postawę tolerancji, otwartości na inne kultury i na dialog, piętnuje wszelkie formy ksenofobii i szowinizmu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6