Determinanty polityczne pamięci zbiorowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-D1S0243 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Determinanty polityczne pamięci zbiorowej |
Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
Grupy: |
L-24/25 politologia I st. II rok DLPO(13)4 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy jakościowych zjawisk społecznych, z jakimi nierzadko poszczególne zbiorowości społeczne stykają się. Są nimi zwłaszcza wielorakie wyobrażenia zbiorowe o przeszłości. Stymulują one pamięć zbiorową, konstytuują tożsamość ludzi w makro i mikroskali. Niebagatelną rolę odgrywają rozliczne uwarunkowania pamięci zbiorowej dotyczące zarówno narodu politycznego, jak i społeczności narodu etniczno-kulturowego. Pojawiają się takie lub inne możliwości sprawcze oraz ograniczenia implementacyjne polityki pamięci. Mniej lub bardziej uobecniają się wielorakie determinanty stymulujące pamięć zborową oraz cele, środki i metody polityki historycznej. Stykają się one z oddziaływaniami postmodernistycznego neoliberalizmu. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: - [13PK1A_W01] Dysponuje wiedzą z zakresu: uwarunkowań procesu decyzyjnego, sposobów implementacji podjętych postanowień politycznych i przewidywanych możliwości zaistnienia alternatywnych następstw politycznych. - [13PK1A_W03] Posiada wieloaspektową wiedzę dotyczącą: zachowań politycznych jednostek i zbiorowości społecznych oraz działań rządzących i kontrdziałań rządzonych. - [ 13PK1A_W04] Dysponuje wiedzą o systemach wartości politycznych oraz o zjawiska prowadzących do stereotypizacji i mityzacji przestrzeni politycznej. W zakresie umiejętności: - [13PK1A_U01] Potrafi innowacyjnie analizować i wyjaśniać przyczyny zaistnienia funkcjonalnych lub dysfunkcjonalnych zjawisk społeczno-politycznych. - [13PK1A_U03] Dysponuje umiejętnościami w zakresie: analizy i eksplanacji zachowań politycznych jednostek i zbiorowości społecznych. - [13PK1A_U05] Umie rozpoznać istotę i osobliwości zjawisk politycznych prowadzących do stereotypizacji i mityzacji tożsamości politycznej społeczeństwa. - [13PK1A_U06] Rozumie proces kształtowania się kultury politycznej oraz potrafi wyjaśnić okoliczności trwania i zmiany jej różnych rodzajów mniej lub bardzie funkcjonalnych względem wyzwań współczesnych cywilizacji. W zakresie kompetencji społecznych: [13PK1A_S01] Wykazuje postawę obywatelską odpowiadającą wzorom uczestniczącej i demokratycznej kultury politycznej oraz jest przekonany o niezbędności kształtowania oraz respektowania wartości humanistyczno-etycznych i demokratycznych w relacjach politycznych. [13PK1A_S03] Uczestniczy w sposób optymalnie aktywny w życiu politycznym. Korzystając z możliwości wpływu, jako obywatel, na podejmowanie jak najlepszych decyzji politycznych w pełni zgodnych ze współczesnymi standardami demokracji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Baczyński | |
Prowadzący grup: | Maciej Baczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Baczyński | |
Prowadzący grup: | Maciej Baczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Warsztaty: analiza tekstu, dyskusja, burza mózgów, prezentacja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obecność i aktywność na zajęciach + przygotowanie prezentacji multimedialnej + przedstawienie prezentacji w trakcie zajęć Dopuszcza się dwie nieobecności |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Terminologia związana z pamięcią zbiorową, czynniki ją kształtujące, a także nośniki i sposoby upowszechniania. Porównanie pamięci zbiorowej i historii. Zasoby pamięci zbiorowej a polityka historyczna (pamięci). Polityczne narzędzia kształtowania pamięci zbiorowej. Dekomunizacja, repolonizacja, dekolonizacja. Analiza wybranych przypadków (dobór zgodny z zainteresowaniami badawczymi studentów). |
|
Literatura: |
Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2015. Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, Warszawa 2008. Kula M., Między przeszłością a przyszłością. O pamięci, zapominaniu i przewidywaniu, Poznań 2004. Machcewicz P., Muzeum, Kraków 2017. Nijakowski L. M., Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Warszawa 2006. Sariusz-Wolska M., (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Kraków 2009. Szacka B., Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006. Wojdon J. (red.), Historia w przestrzeni publicznej, Warszawa 2018. + literatura szczegółowa dotycząca omawianych przypadków |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Muszyński | |
Prowadzący grup: | Łukasz Muszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusja, opis |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Przygotowanie i przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranej tematyki uwzględnionej w treściach kształcenia, test końcowy, aktywność na zajęciach |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia organizacyjne - definiowanie polityki historycznej, czynniki warunkujące kształtowanie polityki historycznej i instrumenty jej realizacji; 2. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Polski; 3. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Niemiec; 4. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Federacji Rosyjskiej; 5. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Ukrainy; 6. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Białorusi; 7. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Szwecji; 8. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Węgier; 9. Mity polityczne obecne w polityce historycznej struktur Unii Europejskiej; 10. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Turcji; 11. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Izraela; 12. Mity polityczne obecne w polityce historycznej USA; 13. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Japonii; 14. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Chińskiej Republiki Ludowej; 15. Mity polityczne obecne w polityce historycznej Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej. |
|
Literatura: |
R. Chwedoruk, Polityka historyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. P. Lewandowski, Mit i czas polityczny. Czas polityczny w przestrzeni narodowych narracji mitycznych, Wydawnictwo e-bookowo, 2015. A. Sepkowski, Mity polityczne i stereotypy w pamięci zbiorowej społeczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015. A. Siewierska-Chmaj, Mity w polityce: funkcje i mechanizmy aktualizacji, Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa 2016. W kręgu wyobrażeń zbiorowych. Polityka, władza, społeczeństwo, red. A. Dubicki, M. Rekść, A. Sepkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019. D. Waniek, Mity założycielskie - mity polityczne. Ich znaczenie w procesie kształtowania współczesnych podziałów społecznych, „Państwo i Społeczeństwo” 2011, nr 4 (XI). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Jung | |
Prowadzący grup: | Rafał Jung | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Opowiadanie, opis, prezentacja; dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność, prezentacja, obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Pojęcie pamięci zbiorowej, pojęcia naród polityczny; naród etniczno-kulturowy; wyobrażenia zbiorowe a pamięć zbiorowa; pamięć zbiorowa a polityka historyczna; pamięć zbiorowa a tożsamość zbiorowa; nośniki pamięci zbiorowej - muzea i narracje pamięci; pamięć zbiorowa w Internecie; pamięć zbiorowa a ideologia; racja stanu a polityki pamięci; pamięć zbiorowa a sport; tożsamość zbiorowa i polityka pamięci Ukraińców; tożsamość zbiorowa i polityka pamięci Rosjan; tożsamość zbiorowa i polityka pamięci Białorusinów; tożsamość zbiorowa i polityka pamięci Litwinów; tożsamość zbiorowa i polityka pamięci Niemców. |
|
Literatura: |
A. Dubicki, M. Rekść, A. Sepkowski (red.), W kręgu wyobrażeń zbiorowych. Polityka - władza - społeczeństwo, Łódź 2019; P. T. Kwiatkowski, Pamięć zbiorowa społeczeństwa polskiego w okresie transformacji, Warszawa 2008; M. Saryusz-Wolska (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Kraków 2009; B. Baczko, Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, Warszawa 1994; A. Demandt, Historia niebyła, Warszawa 1999; A. Giddens, Nowoczesność a tożsamość, Warszawa 2002; M. Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, Warszawa 1969; H. Samsonowicz, O historii prawdziwej, Gdańsk 1997; F. Braudel, Historia i trwanie, Warszawa 1971; M. Foucault, Filozofia, historia, polityka, Warszawa 2000; M. Zaleski, Formy pamięci, Warszawa 1996; oraz literatura dotycząca polityki historycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rekść | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rekść | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Brak |
|
Metody dydaktyczne: | dyskusja, burza mózgów, analiza treści, analiza dyskursu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kolokwium + aktywność + obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Pojęcie pamięci zbiorowej, memory makers, memory consumers, nośniki pamięci zbiorowej, pamięć zbiorowa w Internecie, pamięć zbiorowa a historia, pamięć zbiorowa a ideologia, pamięć zbiorowa w programach partii politycznych, pamięć zbiorowa a polityka historyczna, pamięć zbiorowa a tożsamość zbiorowa, muzea i narracje pamięci, postpamięć, pamięć zbiorowa w przestrzeni miejskiej, dekomunizacja w Europie Środkowo-Wschodniej, rozrachunki z przeszłością w wybranych państwach zachodnich w RFN i Hiszpanii. |
|
Literatura: |
A. Dubicki, M. Rekść, A. Sepkowski (red.), W kręgu wyobrażeń zbiorowych Polityka - władza - społeczeństwo, Łódź 2019. P.T. Kwiatkowski, Pamięć zbiorowa społeczeństwa polskiego w okresie transformacji, Warszawa 2008. M. Saryusz-Wolska, R. Traba (red.), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014. Saryusz-Wolska M. (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Kraków 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eugeniusz Ponczek | |
Prowadzący grup: | Eugeniusz Ponczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Realizator zajęć zastrzega sobie możliwość poszerzenia zakresu literatury przedmiotu o ile zaistnieje tego rodzaju konieczność w trakcie omawiania określonego tematu. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny: - metoda częściowo podająca, umożliwiająca aktywizację studentów na rzecz dyskusji w zakresie problematyki realizowanej na zajęciach - uwzględniona będzie możliwość przedstawienia przez studentów krótkich prezentacji na określony temat. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1) systematyczne i aktywne uczestnictwo w wykładzie konwersatoryjnym, 2) Zaliczenie lektury 15 artykułów naukowych zamieszczonych w periodykach naukowych albo rozdziałach zawartych w monografiach lub pracach zbiorowych, 3) Zaliczenie kolokwium w formie ustnej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Pamięć zbiorowa: pojęcie, elementy składowe, specyfika 2.Polityka historyczna alias polityka pamięci: pojęcie, osobliwości, cele, ograniczenia 3.Funkcje państwa a polityka historyczna alias polityka pamięci 4.Determinanty polityki oraz polityki historycznej alias polityki pamięci (Wprowadzenie do problematyki) 5.Cywilizacyjne determinanty polityki pamięci 6.Geopolityczne determinanty polityki pamięci 7.Historiozoficzne determinanty polityki pamięci 8.Ekonomiczne determinanty polityki pamięci 9.Prawne determinanty polityki pamięci 10.Aksjologiczne determinanty polityki pamięci 11. Etyczne determinanty polityki pamięci 12. Kulturowe determinanty polityki pamięci 13. Wymogi racji stanu jako determinanty polityki pamięci 14. Postmodernizacja polityki pamięci: za i przeciw 15. Multikulturalizm i polityczna poprawność a polityki pamięci |
|
Literatura: |
Bogucki M., O współczesnym „używaniu” przeszłości” – charakterystyka odtwórstwa historycznego, „Turystyka Kulturowa”, 2010, nr 5. Chinciński T., Pamięć II wojny światowej w Polsce i w Niemczech. Debaty – Muzea - Wystawy, „Colloqium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych”, 2015, nr 1, s. 23-41. Europejska pamięć historyczna: strategie polityczne, wyzwania i perspektywy, „Kultura i Edukacja”, 2013, nr 2, s.1-5. Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, Warszawa 2008. Kaplita M., Polityka historyczna, kultura pamięci i Nietsche,. Niewczesne rozważania XXXI wieku, „Pressje”, 2011, t.26-27, s. 265-277. Kasztelan M., Fenomen pamięci zbiorowej, „In Gremium”, 2012, t. 6, s. 185-197. Kilian S. (red.), Państwo i społeczeństwo – Polityka historyczna – historia instrumentem bieżącej polityki, Kraków 2008. Klaś J., Muzea historyczne – pomiędzy pamięcią zbiorową a polityką pamięci historycznej, „Zarządzanie w Kulturze” , 2013, z. 3, s. 197-2015. Kosiewski P., (red.), Pamięć jako przedmiot władzy, Warszawa 2008, ss. 80. Kozielska M., Pamięć zbiorowa w centrum nowoczesności. Ujęcie Jeffreya K.Olicka, „Teksty Długie”, 2910, nr 66, s.179-193. Kula M., Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. Lipski J. J., Dwie ojczyzny, dwa partriotyzmy (uwagi o megalomanii narodowej i ksenofobii Polaków), Ile ojczyzn, ile patriotyzmów, red: M. Syska, Warszawa 2007. Łastawski K., Polskość w Europie. Polska tożsamość narodowa w jednoczącej się Europie, Warszawa 2004. Main I., Trudne świętowanie: konflikty wokół obchodów świąt państwowych i kościelnych 1944-1982, Warszawa 2004. Malczewska-Pawelec D., Pawelec T., Rewolucja w pamięci historycznej. Porównawcze studia nad praktykami manipulacji zbiorową pamięcią Polaków w czasach stalinowskich, Kraków 2011. Marszałek-Kawa Joanna, Ratke-Majewska Anna, Wawrzyński Patryk. (red.), Historia i pamięć w przestrzeni publicznej. Chile – Gruzja – RPA, Toruń 2016 Marszałek-Kawa J., Piechowiak-Lamparska J., Ratke-Majewska A., Wawrzyński P. (red.), Polityka pamięci i kształtowanie tożsamości politycznej w czasie tranzycji postautorytarnej. Warszawa 2016. Massaka I., Eurazjatyzm. Z dziejów rosyjskiego misjonizmu, Wrocław 2001 Materski W.., Polityka historyczna Federacji Rosyjskiej, „Dzieje Najnowsze”, 2014, nr 4. Mity historyczno-polityczne wyobrażenia zbiorowe polityka historyczna, red. E. Ponczek, A.Sepkowski, Toruń 2010 - 2013, t. 1-3. Morawiec N. , Myszków –historia – pamięć – tożsamość. Samorząd lokalny a polityka historyczna, „Zeszyty Myszkowskie”, 2015, nr 1, s. 47-60. Mrozek W., Film pamięci narodowej. Najnowsze kino polskie w dyskursie polityki historycznej, lewica.pl, ss.21. Narodowe i europejskie aspekty polityki historycznej, red. Bartosz Korzeniewski, Poznań 2009. Narracje pamięci: między polityką a historią, [red.] K. Kącka, J. Piechowiak-Lamparska, A.Ratke-Majewska, Toruń 2015. Nijakowski L., Polska polityka pamięci, Warszawa 2008. Nowak A., Historia i polityka – historia się nie skończyła, Wydawnictwo Biały Kruk 2016. Olszański T.A., Miejsce UPA w wojnie ojczyźnianej. Dylematy polityki historycznej Ukrainy, Warszawa 2013, ss. 49. Pabjan B., Czajkowski P., Pamięć zbiorowa a przestrzeń miasta, „Forum Socjologiczne”, 2015, nr 6, s. 9-19. Pamięć i polityka historyczna, red. S.M. Nowinowski, J. Pomorski, R. Stobiecki, Łódź 2008. Pamięć i polityka historyczna, red. P.Kosiewski, Wrocław 2006. Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. Magdalena Sariusz-Wolska, Kraków 2009. Pazderski F., Czemu przeszłość się pamięta ? –Wokół dyskursu na temat kształtowania pamięci zbiorowej, „Drumla – Nasza Czytelnia”, 2007, nr 2, s-.1 -27. Polityka pamięci i kształtowanie tożsamości politycznej w czasie tranzycji postautorytarnej. Analiza porównawcza, red. Marszałek-Kawa Joanna, Ratke-Majewska Anna, Wawrzyński Patryk, Toruń 2016. Polonez na polu minowym, wywiady zebrała Dorota Wodecka, Warszawa 2013. Ponczek E., Polityka wobec pamięci versus polityka historyczna: aspekty semantyczny, aksjologiczny i merytoryczny w narracji polskiej, „Przegląd Politologiczny”, 2013, nr 2, s. 7-22. Ponczek E., Polityka historyczna a geopolityczny wymiar bezpieczeństwa (ogląd z perspektywy polskiej), [w:] M.Fałdowska i A.Wielomski (red.) Bezpieczeństwo we współczesnej myśli politycznej, Warszawa 2015, s. 171-194. Ponczek E., Myśl polityczna – kultura polityczna – polityka pamięci (w kontekście imponderabiliów polskich), [w:] E.Ponczek, A.Sepkowski, M.Rekść (red.), Mity polityczne i stereotypy w pamięci zbiorowej społeczeństwa, Łódź 2015, s.13-30. Ponczek E., Od metaforycznej polityzacji pamięci zbiorowej do refleksji teoretycznej dotyczącej polityki historycznej, „Studia Politologiczne”, 2015, vol. 37, s. 191-218. Rudawski B., Alternatywa dla Niemiec a niemiecka historia. Nowy początek w polityce historycznej, „Biuletyn Instytutu Zachodniego”, 2018, nr 349, s. 1-6. Rekść M., Mit wielkiej historii i jego rola w kształtowaniu tożsamości narodowej, [w:] Mity polityczne i stereotypy w pamięci zbiorowej społeczeństwa, red E. Ponczek, A. Sepkowskii M. Rekść, Łodź 2015. Rusinek Martyna, Obóz zagłady Treblinka II w pamięci społecznej (1943-1989), Warszawa 2008. Sariusz-Wolska M., (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Kraków 209. Senacka J., Polityka historyczna partii Prawo i Sprawiedliwość: założenia i realizacja, „Athenaeum Poliitical Science”, 2008, vol.19, s. 54-66. Sepkowski A., Mity w wyjaśnianiu naukowym, (w)A.Antoszewski, A,.Dumała,B.Kraus-Mozer (red.) Teoretyczne i metodologicene wyzwania badań politologicznych w Polsce, Lublin 2010. Skibiński P. ,Wiślicki T., Wysoki M., Historycy i politycy. Polityka pamięci w III RP, Warszawa 2011. Sroczyńska J., Polska polityka historyczna i jej wpływ na kształtowanie się praktyki konserwatorskiej w pierwszych latach powojennych, ”Nauka”, 2016, nr 48. Skoczyłaś Ł., Lokalne polityki pamięci, „Środkowo-Europejskie Studia Polityczne”, Poznań 2015, nr 4. Stolarz A., Wasiliew A. (red.)., Polityka wobec pamięci w Europie Środkowo-Wschodniej i Rosji, „Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej”, Lublin 2015. z. 13/2. Szacka B., Czas przeszły. Pamięć. Mit, Warszawa 2006. Szacka B,, Pamięć zbiorowa i wojna, „Przegląd Socjologiczny”, 2000, nr 49/2, s. 11-26. Szarota Tomasz, Niemcy i Polacy: wzajemne postrzeganie i stereotypy, Warszawa 1998. Szpociński A. (red.) , Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, Warszawa 2009. Szpociński, P. Kwiatkowski, Przeszłość jako przedmiot przekazu, Warszawa 2006. Traba R., Polityka wobec historii. Kontrowersje i perspektywy, „Teksty Długie”, 2010, nr 1-2, s. 300-318. Tokarz T., Koncepcja „polityki historycznej” w myśli konserwatystów polskich "Kultura i Historia", 2011, t. 19, nr 1. Traba R., Hennie-Hann H. (red.), Polsko-niemieckie miejsca pamięci, Warszawa 2013. Wawrzyński P., Polityka historyczna w dobie internetu. Instytut Pamięci Narodowej a nowe media, Toruń 2014. Wierzbicki Andrzej, Naród – państwo w polskiej myśli historycznej dwudziestolecia międzywojennego, Wrocław 1978. Wolff-Powęska, Pamięć – brzemię i uwolnienie. Niemcy wobec nazistowskiej przeszłości (1945-2010), Poznań 2011. Wójcik A., Polityka historyczna jako forma budowy wizerunku Polski na arenie międzynarodowej, „Świat Idei i Polityki”, 2016, s.438-451. Wóycicki K., Europejski konflikt pamięci, Ryga 2007. Wóycicki K., Niemiecka pamięć. Rozrachunek z przeszłością NRD i przemiany niemieckiej świadomości historycznej, Warszawa 2011. Wóycicki K., Wysoki M., (red.), Historia Polski od nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, Warszawa 2014, ss. 322. Wrzosek W., Tezy o względności historycznej. W poszukiwaniu fundamentów dla pokojowego kultywowania niewspółmiernych obrazów przeszłości, „Nauka Polska. Jej Potrzeby – Organizacja i Rozwój”, 2016, t.XXV, s. 25-35. Ziemer Klaus (red.), Pamięć i polityka dziedzictwa kulturowego w Polsce w Niemczech, Warszawa 2015, ss. 131. Żaryn Jan, Polska pamięć. O historii i polityce historycznej, Gdańsk 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Sepkowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Sepkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Brak |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium z elementami wykładu w tych partiach, jakie są dla studentów trudne w eksploracji. Konwersatorium wymaga aktywności drugiej strony i kształci także umiejętności występowania przed większym audytorium. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Poza aktywnością na zajęciach przy pełnej obecności na nich każdy student jest zobligowany do prezentacji wybranej przez siebie formy mityzacji życia politycznego czy społecznego z widoczną rolą historii, przy czym pożądane jest, by owe mityzacje korespondowały z tematem pracy licencjackiej i w jakiś sposób moderowały jej ostateczny kształt, wiadomo bowiem, że znajomość historii nie jest najmocniejszą strona studentów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Istota wyobrażeń zbiorowych. 2. Czas i pamięć. 3. Mity historyczne – symplifikacje. 4. Wiara immanentna – postaci „religii obywatelskiej”. 5. Tożsamości indywidualne i zbiorowe. 6. Potrzeba przyszłości jako potrzeba przeszłości. 7. Historia i jej mutacje – historia „niebyła”. 8. Historia oralna i pisana w interesie panujących. 9. Historia a racja stanu i racja narodu. 10. Wizje przeszłości „dalekiej” – źródła idei jagiellońskiej i piastowskiej. 11. Historia sacra i profana. 12. Istota pamięci zbiorowej. 13. Upolitycznianie wizji historii od epoki romantyzmu. 14. Nowe role „polityki pamięci” w XXI wieku. 15. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
1. Baczko B., Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej. Warszawa 1994. 2. A,Demandt, Historia niebyła, Warszawa 1999. 3. A.Giddens, Nowoczesność a tożsamość, Warszawa 2002. 4. M. Halbwachs, Społeczne ramy pamięci,, Warszawa 1969. 5. H.Samsonowuicz, O historii prawdziwej, Gdańsk 1997. Literatura dodatkowa. 1. F.Braudel, Historia i trwanie, Warszawa 1971. 2. M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego,, Warszawa 1964. 3. M. Foucault, Filozofia, historia, polityka, , Warszawa 2000. 4. M. Kukiel, Historia w służbie teraźniejszości, Warszawa 1994 5. M. Zaleski. Formy pamięci, Warszawa 1996. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.