UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Introduction to Islam and the Quran

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D1S0277
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Introduction to Islam and the Quran
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy: L-24/25 international and political studies I st. I rok DLIPSa(13)2
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Dobra znajomośc języka angielskiego, umożliwiająca czytanie i rozumienie tekstów w tym języku.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi islamu i Koranu. Studenci zdobędą wiedzę dotyczącą pochodzenia islamu, podstawowych zagadnień teologicznych oraz praktyk religijnych, historii narodu arabskiego. Zrozumieją źródła podstawowych różnic między zachodnim i muzułmańskim systemem wartości i sposobem myślenia. Omówione zostaną również wybrane nieporozumienia wokół tej religii.

Główne treści kształcenia:

Historia islamu

Postać Proroka Muhammada, jego rola i znaczenie dla islamu i muzułmanów

Koran i sunna

Wierzenia, teologia, praktyki, życie osobiste i wspólnotowe muzułmanów

Odłamy islamu

Wybrane zagadnienia prawa islamskiego

Nacjonalizm w świecie islamu

Panarabizm, fundamentalizm, ekstremizm w świecie muzułmańskim

Islam współczesny

Kobiety w islamie i społeczeństwach muzułmańskich

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student/ka:

13IPS-1A _W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu elementy wiedzy z zakresu nauk o polityce i administracji oraz dyscyplin pokrewnych. Zna ich terminologię, relacje z innymi dyscyplinami nauk społecznych, elementy teorii i metodologii. P6U_W, P6S_WG

13IPS-1A _W02 Zna i rozumie problematykę instytucji, organizacji politycznych, gospodarczych i społecznych; ich otoczenia i wzajemnych relacji, a także rolę, jaką odgrywały i odgrywają we współczesnym świecie. Zna mechanizmy ekonomiczne działające w sferze polityki i stosunków międzynarodowych.

P6U_W, P6S_WK

13IPS-1A _W10 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej indywidualnej i zbiorowej w oparciu o najnowsze międzynarodowe prawodawstwo.

P6U_W, P6S_WK

W zakresie umiejętności student/ka:

13IPS-1A _U01 Potrafi prawidłowo interpretować i analizować zjawiska polityczne, społeczne i gospodarcze, umie wskazać ich przyczyny i ocenić skutki oraz prognozować podstawowe efekty działań. Ponadto potrafi prawidłowo interpretować aktualne zdarzenia i procesy zachodzące na arenie międzynarodowej.

P6U_U, P6S_UW

13IPS-1A _U02 Potrafi formułować i analizować problemy badawcze z zastosowaniem różnych metod i technik badawczych w obrębie metodologii nauk społecznych, a także opracowywać i prezentować wyniki, pozwalające na proponowanie rozwiązań w ramach szeroko pojętych problemów związanych z polityką.

P6S_UW

13IPS-1A _U03 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną potrzebną do odnalezienia, gromadzenia i przetwarzania danych niezbędnych do analizowania polityki i stosunków międzynarodowych. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze kierując się wskazaniami opiekuna naukowego.

P6S_UW

13IPS-1A _U04 Potrafi brać udział w debacie dotyczącej zagadnień stanowiących przedmiot badań nauk o polityce o administracji oraz dyscyplin pokrewnych.

P6S_UK

13IPS-1A _U07 Posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych oraz wystąpień dotyczących zagadnień szczegółowych oraz porozumiewania się za pomocą różnych kanałów i technik komunikacyjnych w języku angielskim na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, na poziomie naukowym, popularnonaukowym i popularnym. Posiada umiejętność wystąpień ustnych, łącząc wiedzę i metody z różnych dziedzin nauk społecznych.

P6S_UO, P6S_UK

13IPS-1A _U08 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.

P6S_UU

W zakresie kompetencji społecznych student/ka:

13IPS-1A _K01 Jest przygotowany do twórczego i odpowiedzialnego wykonywania zadań badawczych i przedsięwzięć, ustawicznie pogłębiając wiedzę i umiejętności.

P6S_KK

13IPS-1A _K04 Jest gotów do zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny w zakresie wykonywanych przez siebie zadań, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.

P6S_KR

13IPS-1A _K07 Jest gotów aktywnie i ustawicznie uczestniczyć w życiu społeczno-polityczno-kulturalnym, zdobywać wiedzę na temat aktualnych wydarzeń, wykorzystując różnorodne źródła informacji.

P6S_KO

13IPS-1A _K08 Jest gotów interesować się różnorodnymi globalnymi i lokalnymi zjawiskami politycznymi i społecznymi, starając się je zidentyfikować i przyjąć postawę krytyczną.

P6S_KO

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Linek
Prowadzący grup: Ewa Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Linek
Prowadzący grup: Ewa Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Linek
Prowadzący grup: Ewa Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) Reading for each class

A coordinated discussion in the classroom


Sposoby i kryteria oceniania:

(tylko po angielsku) Attendance and active participation in the conversations (assessed after each class): 35%

Discussions leading: 40%

Final test: 25%


Szczegółowe treści kształcenia:

(tylko po angielsku) 1. Introduction to the history of Islam

2. The Prophet Muhammad

3. The Qur’an and Sunna

4. Beliefs and theology

5. Practices & Personal and Communal Life

6. Shiʿism

7. Islamic Law

8. Nationalism, panislamism, fundamentalism

9. Sufism

10. Women in Islamic society

11. Contemporary Islam

12. Islam and Extremism

Literatura: (tylko po angielsku)

Armstrong Karen, - Islam: A Short History, The Modern Library 2002

Berkey Jonathan P., The Formation of Islam. Religion and Society in the Near East, 600-1800, Cambridge University Press 2002

Cornell Vincent J., Fruit of the Tree of Knowledge. The Relationship Between Faith and Practice in Islam, [in:] Esposito John L. (ed.), The Oxford History of Islam, Cambridge University Press 1999

Donner Fred M., Muhammad and the Caliphate. Political History of the Islamic Empire up to the Mongol Conquest, [in:] Esposito John L. (ed.), The Oxford History of Islam, Cambridge University Press 1999

Esposito John L., Contemporary Islam. Reformation or Revolution? [in:] Esposito John L. (ed.), The Oxford History of Islam, Cambridge University Press 1999

Hallaq Wael B., An Introduction to Islamic Law, Cambridge University Press 2009

Hughes Aaron W., Muslim Identities. An Introduction to Islam, Columbia University Press 2013

Knysh Alexander D., Islam in Historical Perspective, Routledge 2016

Mernissi Fatima, Women and Islam: An Historical and Theological Enquiry, Basil Blackwell 1991

Saeed Abdullah, Introduction to the Qur'an: History, Interpretation and Approaches, Routledge 2008

Schacht Joseph, An Introduction to Islamic Law, Oxford University Press 1982

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Woźniak-Bobińska
Prowadzący grup: Marta Woźniak-Bobińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) The discussion method and the study assignment method (discussion in the class based on prior reading), PPT presentation, students' posters, essay

Sposoby i kryteria oceniania:

(tylko po angielsku) Attendance and Participation - four expert days (40%)

One 3-4 page essay (20%)

Poster (10%)

Final test (30%) - to pass the test the student must score at least 60%

Szczegółowe treści kształcenia:

(tylko po angielsku) This is a course on Islam and the Quran as well as the history and contemporary situation of the Muslims.


COURSE TOPICS:



Lesson 1: Introduction to Course


Lesson 2: The Quran in Its Context (Saeed, 1-58, 119-142)


Lesson 3: Major Themes of the Quran (Saeed, 61-96; Schirrmacher Vol. 2, 18-42)


Lesson 4: Western Scholarship and the Quran (Saeed, 97-116, 143-174)


Lesson 5: Quranic Exegesis and Modern Interpretation (Saeed, 177-241)


Lesson 6: The Rise of Islam (Lewis, 1-64)


Lesson 7: The Arab Kingdoms and the Islamic Empire (Lewis, 65-141)


Lesson 8: The Islamic Civilization and the West (Lewis, 142-216)


Lesson 9: Self-Proclaimed Islamic States (Ayoob, 1-63)


Lesson 10: Islamist Movements and Democratic Transition (Ayoob, 64-130)


Lesson 11: Transnational Islamism (Ayoob, 131-170; ISIS reports)


Lesson 12: Muslims in Europe (Schirrmacher Vol. 4, 7-84; Revely 1-52) + students’ posters


Lesson 13: Muslim Women and Their Activism (Schirrmacher Vol. 4, 85-126; Pruzan-Jørgensen, 20-71)


Lesson 14: Participation in the conference: The XXth Arabic Days

Literatura: (tylko po angielsku)

1. Ayoob Mohammed, The Many Faces of Political Islam: Religion and Politics in the Muslim World, Ann Arbor (Michigan) 2007.

2. Lewis Bernard, The Arabs in the History, Oxford 2002.

3. Pruzan-Jørgensen Julie Elisabeth, Islamic women’s activism in the Arab world. Potentials and challenges for external actors, DIIS Report, Copenhagen 2012.

4. Relevy Shiri, Perspectives of Otherness: Muslims in Europe between Assimilation and Polarization. Working Paper 142, Jerusalem 2015.

5. Saeed Abdullah, Introduction to the Qur’an: History, Interpretation and Approaches, London-New York 2008.

6. Schirrmacher Christine, The Islamic view of Major Christian Teachings. The Role of Jesus Christ, Sin and Forgiveness, Volume 2, Bonn 2008.

7. Schirrmacher Christine, Islam and Society Sharia Law – Jihad – Women in Islam, Volume 4, Bonn 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Woźniak-Bobińska
Prowadzący grup: Marta Woźniak-Bobińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) The discussion method and the study assignment method (discussion in the class based on prior reading), PPT presentation, students' posters, essay

Sposoby i kryteria oceniania:

(tylko po angielsku) Attendance and Participation - two expert days (40%)

One 3-4 page essay (20%)

Poster (10%)

Final test (30%)

Szczegółowe treści kształcenia:

(tylko po angielsku) This is a course on Islam and the Quran as well as the history and contemporary situation of the Muslims.


COURSE TOPICS:



Lesson 1: Introduction to Course


Lesson 2: The Quran in Its Context (Saeed, 1-58, 119-142)


Lesson 3: Major Themes of the Quran (Saeed, 61-96; Schirrmacher Vol. 2, 18-42)


Lesson 4: Western Scholarship and the Quran (Saeed, 97-116, 143-174)


Lesson 5: Quranic Exegesis and Modern Interpretation (Saeed, 177-241)


Lesson 6: The Rise of Islam (Lewis, 1-64)


Lesson 7: The Arab Kingdoms and the Islamic Empire (Lewis, 65-141)


Lesson 8: The Islamic Civilization and the West (Lewis, 142-216)


Lesson 9: Self-Proclaimed Islamic States (Ayoob, 1-63)


Lesson 10: Islamist Movements and Democratic Transition (Ayoob, 64-130)


Lesson 11: Transnational Islamism (Ayoob, 131-170; ISIS reports)


Lesson 12: Muslims in Europe (Schirrmacher Vol. 4, 7-84; Revely 1-52) + students’ posters


Lesson 13: Muslim Women and Their Activism (Schirrmacher Vol. 4, 85-126; Pruzan-Jørgensen, 20-71)



Literatura: (tylko po angielsku)

1. Ayoob Mohammed, The Many Faces of Political Islam: Religion and Politics in the Muslim World, Ann Arbor (Michigan) 2007.

2. Lewis Bernard, The Arabs in the History, Oxford 2002.

3. Pruzan-Jørgensen Julie Elisabeth, Islamic women’s activism in the Arab world. Potentials and challenges for external actors, DIIS Report, Copenhagen 2012.

4. Relevy Shiri, Perspectives of Otherness: Muslims in Europe between Assimilation and Polarization. Working Paper 142, Jerusalem 2015.

5. Saeed Abdullah, Introduction to the Qur’an: History, Interpretation and Approaches, London-New York 2008.

6. Schirrmacher Christine, The Islamic view of Major Christian Teachings. The Role of Jesus Christ, Sin and Forgiveness, Volume 2, Bonn 2008.

7. Schirrmacher Christine, Islam and Society Sharia Law – Jihad – Women in Islam, Volume 4, Bonn 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Woźniak-Bobińska
Prowadzący grup: Marta Woźniak-Bobińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

(tylko po angielsku) According to the regulation of the Rector of the University of Lodz No. 174 of 18.09.2020 – classes are held online.



Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) The discussion method and the study assignment method (discussion in the class based on prior reading), PPT presentation, students' posters, essay

Sposoby i kryteria oceniania:

(tylko po angielsku) Attendance and Participation - two expert days (40%)

Test via Moodle (30%)

One 3-4 page essay (20%)

Poster (10%)


Szczegółowe treści kształcenia:

(tylko po angielsku) This is a course on Islam and the Quran as well as the history and contemporary situation of the Muslims.



COURSE TOPICS:


Lesson 1: Introduction to Course


Lesson 2: The Quran in Its Context (Saeed, 1-58, 119-142)


Lesson 3: Major Themes of the Quran (Saeed, 61-96; Schirrmacher Vol. 2, 18-42)


Lesson 4: Western Scholarship and the Quran (Saeed, 97-116, 143-174)


Lesson 5: Quranic Exegesis and Modern Interpretation (Saeed, 177-241)


Lesson 6: The Rise of Islam (Lewis, 1-64)


Lesson 7: The Arab Kingdoms and the Islamic Empire (Lewis, 65-141)


Lesson 8: The Islamic Civilization and the West (Lewis, 142-216)


Lesson 9: Self-Proclaimed Islamic States (Ayoob, 1-63)


Lesson 10: Islamist Movements and Democratic Transition (Ayoob, 64-130)


Lesson 11: Transnational Islamism (Ayoob, 131-170; ISIS reports)


Lesson 12: Muslims in Europe (Schirrmacher Vol. 4, 7-84; Revely 1-52) + students’ posters


Lesson 13: Muslim Women and Their Activism (Schirrmacher Vol. 4, 85-126; Pruzan-Jørgensen, 20-71)




Literatura: (tylko po angielsku)

1. Ayoob Mohammed, The Many Faces of Political Islam: Religion and Politics in the Muslim World, Ann Arbor (Michigan) 2007.

2. Lewis Bernard, The Arabs in the History, Oxford 2002.

3. Pruzan-Jørgensen Julie Elisabeth, Islamic women’s activism in the Arab world. Potentials and challenges for external actors, DIIS Report, Copenhagen 2012.

4. Relevy Shiri, Perspectives of Otherness: Muslims in Europe between Assimilation and Polarization. Working Paper 142, Jerusalem 2015.

5. Saeed Abdullah, Introduction to the Qur’an: History, Interpretation and Approaches, London-New York 2008.

6. Schirrmacher Christine, The Islamic view of Major Christian Teachings. The Role of Jesus Christ, Sin and Forgiveness, Volume 2, Bonn 2008.

7. Schirrmacher Christine, Islam and Society Sharia Law – Jihad – Women in Islam, Volume 4, Bonn 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Linek
Prowadzący grup: Ewa Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy IRK BWZ?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Woźniak-Bobińska
Prowadzący grup: Marta Woźniak-Bobińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:


Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) This is a reading intensive course. Students are given all necessary materials a week before the class. It is student's task to understand these texts and be able to discuss them in the class.

Sposoby i kryteria oceniania:

(tylko po angielsku) Attendance, Class Participation, Expert Days, Essay, Final Test.

Szczegółowe treści kształcenia:

(tylko po angielsku) Introduction to Course. Basic Facts about Islam and the Quran

The Quran in Its Context

Major Themes of the Quran

Western Scholarship and the Quran

Quranic Exegesis and Modern Interpretation

The Rise of Islam

The Arab Kingdoms and the Islamic Empire

The Islamic Civilization and the West

Self-Proclaimed Islamic States

Islamist Movements and Democratic Transition

Transnational Islamism

The Challenge of Islam – European Perspective

Women and Islam


Literatura: (tylko po angielsku)

1. Ayoob Mohammed, The Many Faces of Political Islam: Religion and Politics in the Muslim World, University of Michigan Press 2007.

2. Lewis Bernard, The Arabs in the History, Oxford University Press, USA 2002.

3. Saeed Abdullah, Introduction to the Qur'an: History, Interpretation and Approaches, Routledge 2008.

4. Schirrmacher Christine, The Islamic view of Major Christian Teachings. The Role of Jesus Christ, Sin and Forgiveness, Volume 2, Verlag für Kultur und Wissenschaft Culture and Science Publ. 2008.

5. Schirrmacher Christine, Islam and Society Sharia Law – Jihad – Women in Islam, Volume 4, Verlag für Kultur und Wissenschaft Culture and Science Publ. 2008.

6. Wadud Amina, Quran and Woman: Rereading the Sacred Text from a Woman’s Perspective, Oxford University Press 1999.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6