Rzeczywistość i polityka międzynarodowa państw Europy Wschodniej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-D1S0281 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rzeczywistość i polityka międzynarodowa państw Europy Wschodniej |
Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | ---- |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najistotniejszymi faktami dotyczącymi przemian systemowych oraz polityki międzynarodowej dotyczącej państw postradzieckich w Europie Wschodniej oraz państw bałkańskich. |
Efekty uczenia się: |
Student: Wiedza: 13SM-1A_W01 -Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk społecznych i humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Dysponuje podstawową wiedzą o stosunkach międzynarodowych jako subdyscyplinie nauk o polityce i administracji oraz jej relacjach z innymi dyscyplinami a także specyfice przedmiotowej i metodologicznej -P6U_W 13SM-1A_W02 - Zna terminologię nauk o polityce i administracji, w zakresie stosunków międzynarodowych oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Posiada elementarną wiedzę na temat powiązania internacjologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi, z których została ona wyodrębniona - P6S_WG 13SM-1A_W06 - Zna i rozumie na poziomie zaawansowanym procesy zmian struktur i instytucji stosunków międzynarodowych oraz ich przebieg i konsekwencje, zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym - P6U_WG 13SM-1A_W09 - Zna i rozumie normy i reguły organizujące funkcjonowanie środowiska międzynarodowego - P6S_WG Umiejętności: 13SM-1A_U01 - Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) zachodzące w obszarze stosunków międzynarodowych - P6U_U 13SM-1A_U04 - Potrafi twórczo posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami z zakresu stosunków międzynarodowych oraz wybranymi normami i regułami dla rozwiązania konkretnego zadania z zakresu stosunków międzynarodowych - P6S_UW, P6S_UO 13SM-1A_U09 - Potrafi zidentyfikować podstawowe problemy analityczne z zakresu stosunków międzynarodowych i zaproponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia - P6S_UO Kompetencje społeczne: 13SM-1A_K01 - Jest gotów do podejmowania wyzwań ze świadomością znaczenia wiedzy dla rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych - P6S_K 13SM-1A_K02 - Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych i pochodzących z innych źródeł oraz, na tej podstawie, formułowania potrzeb i zadań poznawczych i praktycznych - P6S_KK 13SM-1A_K04 - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu - P6S_KO |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żakowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rekść, Magdalena Żakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żakowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rekść, Magdalena Żakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Materiały do zajęć z dr Magdaleną Żakowską dostępne na platformie Moodle. |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium, dyskusja okrągłego stołu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocena jakości prezentacji ustnej (30% oceny końcowej) oraz liczba punktów uzyskanych na teście końcowym - 20 pytań jednokrotnego wyboru (70% oceny). frekwencja - osoby nieobecne na 50% zajęć (lub więcej) nie uzyskają możliwości zaliczenia przedmiotu |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Jakość prezentacji w ramach zajęć; jakość wypowiedzi w ramach dyskusji w czasie zajęć; ilość punktów uzyskanych na teście końcowym |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Radziecka i postradziecka przestrzeń i polityka Europy Wschodniej 2. ZSRR/Rosja: pierestrojka, powstanie WNP i „zapaść” lat 90. 3. Rosja Putina: nowe założenia polityki zagranicznej; polityka wewnętrzna; system polityczny i pozasystemowa opozycja 4. Ukraina: podziały polityczne i regionalne; dylematy polityki wewnętrznej i zagranicznej po euromajdanie; wojna rosyjsko-ukraińska 2014-2022 r. 5. Łukaszenkizm a kierunki polityki zagranicznej Republiki Białoruś 6. Mołdawia: główne kierunki polityki zagranicznej. Problem Naddniestrza 7. Państwa bałtyckie: modele transformacji ustrojowej i wyzwania polityki zagranicznej po 1991 r. 8. Europa Południowo-Wschodnia/Bałkany - wprowadzenie, tło historyczne, dziedzictwo cywilizacyjne i kulturowe 9. Rozpad Jugosławii, wojna w Słowenii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie 10. Albańczycy na Półwyspie Bałkańskim. Konflikty w Kosowie i Macedonii 11. Bałkany Zachodnie w XXI wieku - problemy i wyzwania polityczne, społeczne, gospodacze 12. Bałkany Zachodnie w polityce międzynarodowej |
|
Literatura: |
M.H. van Herpen, Putinizm. Powolny rozwój radykalnego reżimu prawicowego w Rosji. A. Szabaciuk, Procesy migracyjne jako wyzwanie dla strategii bezpieczeństwa narodowego Federacji Rosyjskiej, [w:] Słowiański trojkąt: Rosja, Ukraina, Białoruś, Lublin 2013, s. 131-142. M. Żakowska, Powrót i potop. Migracje i polityka migracyjna Federacji Rosyjskiej, [w:] Migracje. Ujęcie interdyscyplinarne, red. T. Domański, Łódź 2017, s. 161-190. M. Riabczuk, Dwie Ukrainy, Wrocław 2004 T. Kasprzak, Podziały etniczne i narodowościowe w Republice Mołdawskiej. Wpływ i znaczenie edukacji w dwóch odrębnych państwach – Gagauzji i Naddniestrzu, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2015, nr 1 (7). K. Całus, Państwo niedokończone 25 lat mołdawskiej niepodległości, „Prace OSW” 2016, z. 59 W. Czarnou, Reżim autorytarny na Białorusi: charakter, trwałość, warianty transformacji, [w:] Inna Białoruś: historia, polityka, gospodarka, Warszawa 1999. E. Mironowicz, Sojusz interesów. Stosunki białorusko‑rosyjskie 1991‑2014, „Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej” z. 2. K. Kłysiński, P. Żochowski, Koniec mitu bratniej Białorusi? Uwarunkowania i przejawy rosyjskiego soft power na Białorusi po 2014 roku, „Prace OSW” 2016, nr 50. A. Kuczyńska-Zonik, Państwa bałtyckie: trzy modele rozwoju, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2017, nr 3. P. Świeżak, Unia Celna – między mirażem „wschodniej Unii Europejskiej” a widmem „nowego ZSRR”, „Bezpieczeństwo Narodowe” 2013, z. 28. A. Michalik, Unia Euroazjatycka – realną szansą dla integracji gospodarczej w regionie?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2015, nr 228. K. Valiyeva, The EU’s Eastern Partnership: normative or geopolitical power projection?, Eastern Journal of European Studies” 2016, Vol. 7, Issue 2. Myths about the Eastern Partnership – Factsheet, https://eeas.europa.eu/diplomatic-network/eastern-partnership/35712/myths-about-eastern-partnership-factsheet_en |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żakowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rekść, Magdalena Żakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Materiały do zajęć z dr Magdaleną Żakowską dostępne na platformie Moodle. |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium, dyskusja okrągłego stołu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocena jakości prezentacji ustnej (30% oceny końcowej) oraz liczba punktów uzyskanych na teście końcowym - 20 pytań jednokrotnego wyboru (70% oceny). frekwencja - osoby nieobecne na 50% zajęć (lub więcej) nie uzyskają możliwości zaliczenia przedmiotu |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Jakość prezentacji w ramach zajęć; jakość wypowiedzi w ramach dyskusji w czasie zajęć; ilość punktów uzyskanych na teście końcowym |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Radziecka i postradziecka przestrzeń i polityka Europy Wschodniej 2. ZSRR/Rosja: pierestrojka, powstanie WNP i „zapaść” lat 90. 3. Rosja Putina: nowe założenia polityki zagranicznej; polityka wewnętrzna; system polityczny i pozasystemowa opozycja 4. Ukraina: podziały polityczne i regionalne; dylematy polityki wewnętrznej i zagranicznej po euromajdanie; wojna rosyjsko-ukraińska 2014-2022 r. 5. Łukaszenkizm a kierunki polityki zagranicznej Republiki Białoruś 6. Mołdawia: główne kierunki polityki zagranicznej. Problem Naddniestrza 7. Państwa bałtyckie: modele transformacji ustrojowej i wyzwania polityki zagranicznej po 1991 r. 8. Europa Południowo-Wschodnia/Bałkany - wprowadzenie, tło historyczne, dziedzictwo cywilizacyjne i kulturowe 9. Rozpad Jugosławii, wojna w Słowenii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie 10. Albańczycy na Półwyspie Bałkańskim. Konflikty w Kosowie i Macedonii 11. Bałkany Zachodnie w XXI wieku - problemy i wyzwania polityczne, społeczne, gospodacze 12. Bałkany Zachodnie w polityce międzynarodowej |
|
Literatura: |
M.H. van Herpen, Putinizm. Powolny rozwój radykalnego reżimu prawicowego w Rosji. A. Szabaciuk, Procesy migracyjne jako wyzwanie dla strategii bezpieczeństwa narodowego Federacji Rosyjskiej, [w:] Słowiański trojkąt: Rosja, Ukraina, Białoruś, Lublin 2013, s. 131-142. M. Żakowska, Powrót i potop. Migracje i polityka migracyjna Federacji Rosyjskiej, [w:] Migracje. Ujęcie interdyscyplinarne, red. T. Domański, Łódź 2017, s. 161-190. M. Riabczuk, Dwie Ukrainy, Wrocław 2004 T. Kasprzak, Podziały etniczne i narodowościowe w Republice Mołdawskiej. Wpływ i znaczenie edukacji w dwóch odrębnych państwach – Gagauzji i Naddniestrzu, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2015, nr 1 (7). K. Całus, Państwo niedokończone 25 lat mołdawskiej niepodległości, „Prace OSW” 2016, z. 59 W. Czarnou, Reżim autorytarny na Białorusi: charakter, trwałość, warianty transformacji, [w:] Inna Białoruś: historia, polityka, gospodarka, Warszawa 1999. E. Mironowicz, Sojusz interesów. Stosunki białorusko‑rosyjskie 1991‑2014, „Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej” z. 2. K. Kłysiński, P. Żochowski, Koniec mitu bratniej Białorusi? Uwarunkowania i przejawy rosyjskiego soft power na Białorusi po 2014 roku, „Prace OSW” 2016, nr 50. A. Kuczyńska-Zonik, Państwa bałtyckie: trzy modele rozwoju, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2017, nr 3. P. Świeżak, Unia Celna – między mirażem „wschodniej Unii Europejskiej” a widmem „nowego ZSRR”, „Bezpieczeństwo Narodowe” 2013, z. 28. A. Michalik, Unia Euroazjatycka – realną szansą dla integracji gospodarczej w regionie?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2015, nr 228. K. Valiyeva, The EU’s Eastern Partnership: normative or geopolitical power projection?, Eastern Journal of European Studies” 2016, Vol. 7, Issue 2. Myths about the Eastern Partnership – Factsheet, https://eeas.europa.eu/diplomatic-network/eastern-partnership/35712/myths-about-eastern-partnership-factsheet_en |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żakowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rekść, Magdalena Żakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Materiały do zajęć z dr Magdaleną Żakowską dostępne na platformie Moodle. |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium, dyskusja okrągłego stołu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocena jakości prezentacji ustnej (30% oceny końcowej) oraz liczba punktów uzyskanych na teście końcowym - 20 pytań jednokrotnego wyboru (70% oceny). frekwencja - osoby nieobecne na 50% zajęć (lub więcej) nie uzyskają możliwości zaliczenia przedmiotu |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Jakość prezentacji w ramach zajęć; jakość wypowiedzi w ramach dyskusji w czasie zajęć; ilość punktów uzyskanych na teście końcowym |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Radziecka i postradziecka przestrzeń i polityka Europy Wschodniej 2. ZSRR/Rosja: pierestrojka, powstanie WNP i „zapaść” lat 90. 3. Rosja Putina: nowe założenia polityki zagranicznej; polityka wewnętrzna; system polityczny i pozasystemowa opozycja 4. Ukraina: podziały polityczne i regionalne; dylematy polityki wewnętrznej i zagranicznej po euromajdanie; wojna rosyjsko-ukraińska 2014-2022 r. 5. Łukaszenkizm a kierunki polityki zagranicznej Republiki Białoruś 6. Mołdawia: główne kierunki polityki zagranicznej. Problem Naddniestrza 7. Państwa bałtyckie: modele transformacji ustrojowej i wyzwania polityki zagranicznej po 1991 r. 8. Europa Południowo-Wschodnia/Bałkany - wprowadzenie, tło historyczne, dziedzictwo cywilizacyjne i kulturowe 9. Rozpad Jugosławii, wojna w Słowenii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie 10. Albańczycy na Półwyspie Bałkańskim. Konflikty w Kosowie i Macedonii 11. Bałkany Zachodnie w XXI wieku - problemy i wyzwania polityczne, społeczne, gospodacze 12. Bałkany Zachodnie w polityce międzynarodowej |
|
Literatura: |
M.H. van Herpen, Putinizm. Powolny rozwój radykalnego reżimu prawicowego w Rosji. A. Szabaciuk, Procesy migracyjne jako wyzwanie dla strategii bezpieczeństwa narodowego Federacji Rosyjskiej, [w:] Słowiański trojkąt: Rosja, Ukraina, Białoruś, Lublin 2013, s. 131-142. M. Żakowska, Powrót i potop. Migracje i polityka migracyjna Federacji Rosyjskiej, [w:] Migracje. Ujęcie interdyscyplinarne, red. T. Domański, Łódź 2017, s. 161-190. M. Riabczuk, Dwie Ukrainy, Wrocław 2004 T. Kasprzak, Podziały etniczne i narodowościowe w Republice Mołdawskiej. Wpływ i znaczenie edukacji w dwóch odrębnych państwach – Gagauzji i Naddniestrzu, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2015, nr 1 (7). K. Całus, Państwo niedokończone 25 lat mołdawskiej niepodległości, „Prace OSW” 2016, z. 59 W. Czarnou, Reżim autorytarny na Białorusi: charakter, trwałość, warianty transformacji, [w:] Inna Białoruś: historia, polityka, gospodarka, Warszawa 1999. E. Mironowicz, Sojusz interesów. Stosunki białorusko‑rosyjskie 1991‑2014, „Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej” z. 2. K. Kłysiński, P. Żochowski, Koniec mitu bratniej Białorusi? Uwarunkowania i przejawy rosyjskiego soft power na Białorusi po 2014 roku, „Prace OSW” 2016, nr 50. A. Kuczyńska-Zonik, Państwa bałtyckie: trzy modele rozwoju, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2017, nr 3. P. Świeżak, Unia Celna – między mirażem „wschodniej Unii Europejskiej” a widmem „nowego ZSRR”, „Bezpieczeństwo Narodowe” 2013, z. 28. A. Michalik, Unia Euroazjatycka – realną szansą dla integracji gospodarczej w regionie?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2015, nr 228. K. Valiyeva, The EU’s Eastern Partnership: normative or geopolitical power projection?, Eastern Journal of European Studies” 2016, Vol. 7, Issue 2. Myths about the Eastern Partnership – Factsheet, https://eeas.europa.eu/diplomatic-network/eastern-partnership/35712/myths-about-eastern-partnership-factsheet_en |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żakowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rekść, Magdalena Żakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia prowadzone on-line przy użyciu platformy Teams. Materiały do zajęć z dr Magdaleną Żakowską dostępne na platformie Moodle. |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium, dyskusja okrągłego stołu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocena jakości prezentacji ustnej (30% oceny końcowej) oraz liczba punktów uzyskanych na teście końcowym - 20 pytań jednokrotnego wyboru (70% oceny). frekwencja - osoby nieobecne na 50% zajęć (lub więcej) nie uzyskają możliwości zaliczenia przedmiotu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Radziecka i postradziecka przestrzeń i polityka Europy Wschodniej 2. ZSRR/Rosja: pierestrojka, powstanie WNP i „zapaść” lat 90. 3. Rosja Putina: nowe założenia polityki zagranicznej; polityka wewnętrzna; system polityczny i pozasystemowa opozycja 4. Ukraina: podziały polityczne i regionalne; dylematy polityki wewnętrznej i zagranicznej po euromajdanie 5. Łukaszenkizm a kierunki polityki zagranicznej Republiki Białoruś 6. Mołdawia: główne kierunki polityki zagranicznej. Problem Naddniestrza 7. Państwa bałtyckie: modele transformacji ustrojowej i wyzwania polityki zagranicznej po 1991 r. 8. Europa Południowo-Wschodnia/Bałkany - wprowadzenie, tło historyczne, dziedzictwo cywilizacyjne i kulturowe 9. Rozpad Jugosławii, wojna w Słowenii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie 10. Albańczycy na Półwyspie Bałkańskim. Konflikty w Kosowie i Macedonii 11. Bałkany Zachodnie w XXI wieku - problemy i wyzwania polityczne, społeczne, gospodacze 12. Bałkany Zachodnie w polityce międzynarodowej |
|
Literatura: |
M.H. van Herpen, Putinizm. Powolny rozwój radykalnego reżimu prawicowego w Rosji. A. Szabaciuk, Procesy migracyjne jako wyzwanie dla strategii bezpieczeństwa narodowego Federacji Rosyjskiej, [w:] Słowiański trojkąt: Rosja, Ukraina, Białoruś, Lublin 2013, s. 131-142. M. Żakowska, Powrót i potop. Migracje i polityka migracyjna Federacji Rosyjskiej, [w:] Migracje. Ujęcie interdyscyplinarne, red. T. Domański, Łódź 2017, s. 161-190. M. Riabczuk, Dwie Ukrainy, Wrocław 2004 T. Kasprzak, Podziały etniczne i narodowościowe w Republice Mołdawskiej. Wpływ i znaczenie edukacji w dwóch odrębnych państwach – Gagauzji i Naddniestrzu, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2015, nr 1 (7). K. Całus, Państwo niedokończone 25 lat mołdawskiej niepodległości, „Prace OSW” 2016, z. 59 W. Czarnou, Reżim autorytarny na Białorusi: charakter, trwałość, warianty transformacji, [w:] Inna Białoruś: historia, polityka, gospodarka, Warszawa 1999. E. Mironowicz, Sojusz interesów. Stosunki białorusko‑rosyjskie 1991‑2014, „Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej” z. 2. K. Kłysiński, P. Żochowski, Koniec mitu bratniej Białorusi? Uwarunkowania i przejawy rosyjskiego soft power na Białorusi po 2014 roku, „Prace OSW” 2016, nr 50. A. Kuczyńska-Zonik, Państwa bałtyckie: trzy modele rozwoju, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2017, nr 3. P. Świeżak, Unia Celna – między mirażem „wschodniej Unii Europejskiej” a widmem „nowego ZSRR”, „Bezpieczeństwo Narodowe” 2013, z. 28. A. Michalik, Unia Euroazjatycka – realną szansą dla integracji gospodarczej w regionie?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2015, nr 228. K. Valiyeva, The EU’s Eastern Partnership: normative or geopolitical power projection?, Eastern Journal of European Studies” 2016, Vol. 7, Issue 2. Myths about the Eastern Partnership – Factsheet, https://eeas.europa.eu/diplomatic-network/eastern-partnership/35712/myths-about-eastern-partnership-factsheet_en |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żakowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rekść, Magdalena Żakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia prowadzone on-line przy użyciu platformy Teams. Materiały do zajęć z dr Magdaleną Żakowską dostępne na platformie Moodle. |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium, dyskusja okrągłego stołu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocena jakości prezentacji ustnej (30% oceny końcowej) oraz liczba punktów uzyskanych na teście końcowym - 20 pytań jednokrotnego wyboru (70% oceny). frekwencja - osoby nieobecne na 50% zajęć (lub więcej) nie uzyskają możliwości zaliczenia przedmiotu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Radziecka i postradziecka przestrzeń i polityka Europy Wschodniej 2. ZSRR/Rosja: pierestrojka, powstanie WNP i „zapaść” lat 90. 3. Rosja Putina: nowe założenia polityki zagranicznej; polityka wewnętrzna; system polityczny i pozasystemowa opozycja 4. Ukraina: podziały polityczne i regionalne; dylematy polityki wewnętrznej i zagranicznej po euromajdanie 5. Łukaszenkizm a kierunki polityki zagranicznej Republiki Białoruś 6. Mołdawia: główne kierunki polityki zagranicznej. Problem Naddniestrza 7. Państwa bałtyckie: modele transformacji ustrojowej i wyzwania polityki zagranicznej po 1991 r. 8. Europa Południowo-Wschodnia/Bałkany - wprowadzenie, tło historyczne, dziedzictwo cywilizacyjne i kulturowe 9. Rozpad Jugosławii, wojna w Słowenii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie 10. Albańczycy na Półwyspie Bałkańskim. Konflikty w Kosowie i Macedonii 11. Bałkany Zachodnie w XXI wieku - problemy i wyzwania polityczne, społeczne, gospodacze 12. Bałkany Zachodnie w polityce międzynarodowej |
|
Literatura: |
M.H. van Herpen, Putinizm. Powolny rozwój radykalnego reżimu prawicowego w Rosji. A. Szabaciuk, Procesy migracyjne jako wyzwanie dla strategii bezpieczeństwa narodowego Federacji Rosyjskiej, [w:] Słowiański trojkąt: Rosja, Ukraina, Białoruś, Lublin 2013, s. 131-142. M. Żakowska, Powrót i potop. Migracje i polityka migracyjna Federacji Rosyjskiej, [w:] Migracje. Ujęcie interdyscyplinarne, red. T. Domański, Łódź 2017, s. 161-190. M. Riabczuk, Dwie Ukrainy, Wrocław 2004 T. Kasprzak, Podziały etniczne i narodowościowe w Republice Mołdawskiej. Wpływ i znaczenie edukacji w dwóch odrębnych państwach – Gagauzji i Naddniestrzu, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2015, nr 1 (7). K. Całus, Państwo niedokończone 25 lat mołdawskiej niepodległości, „Prace OSW” 2016, z. 59 W. Czarnou, Reżim autorytarny na Białorusi: charakter, trwałość, warianty transformacji, [w:] Inna Białoruś: historia, polityka, gospodarka, Warszawa 1999. E. Mironowicz, Sojusz interesów. Stosunki białorusko‑rosyjskie 1991‑2014, „Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej” z. 2. K. Kłysiński, P. Żochowski, Koniec mitu bratniej Białorusi? Uwarunkowania i przejawy rosyjskiego soft power na Białorusi po 2014 roku, „Prace OSW” 2016, nr 50. A. Kuczyńska-Zonik, Państwa bałtyckie: trzy modele rozwoju, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2017, nr 3. P. Świeżak, Unia Celna – między mirażem „wschodniej Unii Europejskiej” a widmem „nowego ZSRR”, „Bezpieczeństwo Narodowe” 2013, z. 28. A. Michalik, Unia Euroazjatycka – realną szansą dla integracji gospodarczej w regionie?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2015, nr 228. K. Valiyeva, The EU’s Eastern Partnership: normative or geopolitical power projection?, Eastern Journal of European Studies” 2016, Vol. 7, Issue 2. Myths about the Eastern Partnership – Factsheet, https://eeas.europa.eu/diplomatic-network/eastern-partnership/35712/myths-about-eastern-partnership-factsheet_en |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żakowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rekść, Magdalena Żakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Materiały do zajęć z dr Magdaleną Żakowską dostępne na platformie Moodle. |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium, dyskusja okrągłego stołu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocena jakości prezentacji ustnej (30% oceny końcowej) oraz liczba punktów uzyskanych na teście końcowym - 20 pytań jednokrotnego wyboru (70% oceny). frekwencja - osoby nieobecne na 50% zajęć (lub więcej) nie uzyskają możliwości zaliczenia przedmiotu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Radziecka i postradziecka przestrzeń i polityka Europy Wschodniej 2. ZSRR/Rosja: pierestrojka, powstanie WNP i „zapaść” lat 90. 3. Rosja Putina: nowe założenia polityki zagranicznej; polityka wewnętrzna; system polityczny i pozasystemowa opozycja 4. Ukraina: podziały polityczne i regionalne; dylematy polityki wewnętrznej i zagranicznej po euromajdanie 5. Łukaszenkizm a kierunki polityki zagranicznej Republiki Białoruś 6. Mołdawia: główne kierunki polityki zagranicznej. Problem Naddniestrza 7. Państwa bałtyckie: modele transformacji ustrojowej i wyzwania polityki zagranicznej po 1991 r. 8. Europa Południowo-Wschodnia/Bałkany - wprowadzenie, tło historyczne, dziedzictwo cywilizacyjne i kulturowe 9. Rozpad Jugosławii, wojna w Słowenii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie 10. Albańczycy na Półwyspie Bałkańskim. Konflikty w Kosowie i Macedonii 11. Bałkany Zachodnie w XXI wieku - problemy i wyzwania polityczne, społeczne, gospodacze 12. Bałkany Zachodnie w polityce międzynarodowej |
|
Literatura: |
M.H. van Herpen, Putinizm. Powolny rozwój radykalnego reżimu prawicowego w Rosji. A. Szabaciuk, Procesy migracyjne jako wyzwanie dla strategii bezpieczeństwa narodowego Federacji Rosyjskiej, [w:] Słowiański trojkąt: Rosja, Ukraina, Białoruś, Lublin 2013, s. 131-142. M. Żakowska, Powrót i potop. Migracje i polityka migracyjna Federacji Rosyjskiej, [w:] Migracje. Ujęcie interdyscyplinarne, red. T. Domański, Łódź 2017, s. 161-190. M. Riabczuk, Dwie Ukrainy, Wrocław 2004 T. Kasprzak, Podziały etniczne i narodowościowe w Republice Mołdawskiej. Wpływ i znaczenie edukacji w dwóch odrębnych państwach – Gagauzji i Naddniestrzu, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2015, nr 1 (7). K. Całus, Państwo niedokończone 25 lat mołdawskiej niepodległości, „Prace OSW” 2016, z. 59 W. Czarnou, Reżim autorytarny na Białorusi: charakter, trwałość, warianty transformacji, [w:] Inna Białoruś: historia, polityka, gospodarka, Warszawa 1999. E. Mironowicz, Sojusz interesów. Stosunki białorusko‑rosyjskie 1991‑2014, „Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej” z. 2. K. Kłysiński, P. Żochowski, Koniec mitu bratniej Białorusi? Uwarunkowania i przejawy rosyjskiego soft power na Białorusi po 2014 roku, „Prace OSW” 2016, nr 50. A. Kuczyńska-Zonik, Państwa bałtyckie: trzy modele rozwoju, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2017, nr 3. P. Świeżak, Unia Celna – między mirażem „wschodniej Unii Europejskiej” a widmem „nowego ZSRR”, „Bezpieczeństwo Narodowe” 2013, z. 28. A. Michalik, Unia Euroazjatycka – realną szansą dla integracji gospodarczej w regionie?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2015, nr 228. K. Valiyeva, The EU’s Eastern Partnership: normative or geopolitical power projection?, Eastern Journal of European Studies” 2016, Vol. 7, Issue 2. Myths about the Eastern Partnership – Factsheet, https://eeas.europa.eu/diplomatic-network/eastern-partnership/35712/myths-about-eastern-partnership-factsheet_en |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żakowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rekść, Magdalena Żakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Materiały do zajęć z dr Magdaleną Żakowską dostępne na platformie Moodle. |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium, dyskusja okrągłego stołu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocena jakości prezentacji ustnej (30% oceny końcowej) oraz liczba punktów uzyskanych na teście końcowym - 20 pytań jednokrotnego wyboru (70% oceny). frekwencja - osoby nieobecne na 50% zajęć (lub więcej) nie uzyskają możliwości zaliczenia przedmiotu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Radziecka i postradziecka przestrzeń i polityka Europy Wschodniej 2. ZSRR/Rosja: pierestrojka, powstanie WNP i „zapaść” lat 90. 3. Rosja Putina: nowe założenia polityki zagranicznej; polityka wewnętrzna; system polityczny i pozasystemowa opozycja 4. Ukraina: podziały polityczne i regionalne; dylematy polityki wewnętrznej i zagranicznej po euromajdanie 5. Łukaszenkizm a kierunki polityki zagranicznej Republiki Białoruś 6. Mołdawia: główne kierunki polityki zagranicznej. Problem Naddniestrza 7. Państwa bałtyckie: modele transformacji ustrojowej i wyzwania polityki zagranicznej po 1991 r. 8. Europa Południowo-Wschodnia/Bałkany - wprowadzenie, tło historyczne, dziedzictwo cywilizacyjne i kulturowe 9. Rozpad Jugosławii, wojna w Słowenii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie 10. Albańczycy na Półwyspie Bałkańskim. Konflikty w Kosowie i Macedonii 11. Bałkany Zachodnie w XXI wieku - problemy i wyzwania polityczne, społeczne, gospodacze 12. Bałkany Zachodnie w polityce międzynarodowej |
|
Literatura: |
M.H. van Herpen, Putinizm. Powolny rozwój radykalnego reżimu prawicowego w Rosji. A. Szabaciuk, Procesy migracyjne jako wyzwanie dla strategii bezpieczeństwa narodowego Federacji Rosyjskiej, [w:] Słowiański trojkąt: Rosja, Ukraina, Białoruś, Lublin 2013, s. 131-142. M. Żakowska, Powrót i potop. Migracje i polityka migracyjna Federacji Rosyjskiej, [w:] Migracje. Ujęcie interdyscyplinarne, red. T. Domański, Łódź 2017, s. 161-190. M. Riabczuk, Dwie Ukrainy, Wrocław 2004 T. Kasprzak, Podziały etniczne i narodowościowe w Republice Mołdawskiej. Wpływ i znaczenie edukacji w dwóch odrębnych państwach – Gagauzji i Naddniestrzu, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2015, nr 1 (7). K. Całus, Państwo niedokończone 25 lat mołdawskiej niepodległości, „Prace OSW” 2016, z. 59 W. Czarnou, Reżim autorytarny na Białorusi: charakter, trwałość, warianty transformacji, [w:] Inna Białoruś: historia, polityka, gospodarka, Warszawa 1999. E. Mironowicz, Sojusz interesów. Stosunki białorusko‑rosyjskie 1991‑2014, „Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej” z. 2. K. Kłysiński, P. Żochowski, Koniec mitu bratniej Białorusi? Uwarunkowania i przejawy rosyjskiego soft power na Białorusi po 2014 roku, „Prace OSW” 2016, nr 50. A. Kuczyńska-Zonik, Państwa bałtyckie: trzy modele rozwoju, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2017, nr 3. P. Świeżak, Unia Celna – między mirażem „wschodniej Unii Europejskiej” a widmem „nowego ZSRR”, „Bezpieczeństwo Narodowe” 2013, z. 28. A. Michalik, Unia Euroazjatycka – realną szansą dla integracji gospodarczej w regionie?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2015, nr 228. K. Valiyeva, The EU’s Eastern Partnership: normative or geopolitical power projection?, Eastern Journal of European Studies” 2016, Vol. 7, Issue 2. Myths about the Eastern Partnership – Factsheet, https://eeas.europa.eu/diplomatic-network/eastern-partnership/35712/myths-about-eastern-partnership-factsheet_en |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.