UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dialog i zarządzanie wielokulturowością w państwach wieloetnicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D1S0292
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dialog i zarządzanie wielokulturowością w państwach wieloetnicznych
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie problematyką zawartą w tytule zajęć.

Skrócony opis:

Przedmiot ukazuje wieloaspektowe uwarunkowania społeczno-kulturowe państw wieloetnicznych. Koncentruje się na charakterystyce problematyki wielokulturowości społeczeństw krajów europejskich oraz porusza kwestię wyzwań, jakie są związane z tym zjawiskiem. Przybliża wymiar egzogenny (związany z kierunkami polityki władz wobec kwestii wieloetniczności), a także endogenny (dotyczący aspektów wewnętrznych i oddolnych tych procesów, m. in. problemu asymilacji i odrębności społeczno-kulturowej). Przedmiot ukazuje panoramę uwarunkowań i skutków krystalizacji wspólnot (post)imigracyjnych oraz wzajemnych oddziaływań ze społeczeństwami krajów przyjmujących. Zajęcia obrazują oblicza koegzystencji społeczności i wspólnot odmiennych etnicznie, różniących się od siebie kulturowo, a zamieszkujących zarazem terytorium jednego państwa. Podejmują refleksję zarówno nad harmonią, jak i napięciami w ramach tego współżycia oraz przybliżają wybrane strategie władz, odnoszące się do zjawiska wielokulturowości.

Efekty uczenia się:

w zakresie wiedzy: Student powinien być w stanie:

• Prezentować wiedzę dotyczącą wybranych aspektów istnienia społeczeństw wielokulturowych: wykazywać znajomość specyfiki uwarunkowań społeczno-politycznych analizowanych przypadków;

• wykazywać znajomość wybranych problemów i wyzwań związanych z różnorodnością społeczeństw wielokulturowych, dotyczących np. przejawów i form dyskryminacji etnicznej, akulturacji, konfliktów etnokulturowych itp.;

• znać specyfikę systemów aksjonormatywnych społeczności odmiennych kulturowo, lecz zamieszkujących terytorium jednego państwa.

W zakresie umiejętności: Student potrafi:

• Łączyć różnorodne perspektywy studiów kulturowych z optyką nauk politycznych i społecznych;

• wyjaśniać i doprecyzować pojęcia jak m.in. etniczność, nacjonalizm, etnocentryzm, akulturacja, dyskryminacja, "społeczeństwa paralelne", ekskluzja, „getta etniczne” itp.

• prezentować przesłanki i konsekwencje integracji kulturowej.

W zakresie postaw: Student:

• ma świadomość różnic kulturowych i jest otwarty na współpracę z przedstawicielami innych kręgów kulturowych;

• prezentuje postawę tolerancji, otwartości na inne kultury i na dialog, piętnuje wszelkie formy ksenofobii i szowinizmu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kosmynka
Prowadzący grup: Agnieszka Kisztelińska-Węgrzyńska, Stanisław Kosmynka, Anna Patecka-Frauenfelder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, kolokwium zaliczeniowe

Szczegółowe treści kształcenia:

• Wielokulturowość w kontekście badań nad globalizacją Arjuna Appadurai.

• Wielokulturowość we współczesnych Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.

• Zarządzanie wielokulturowością w Austrii.

• Dialog miedzy chasydami i współczesnymi społeczeństwami Polski i Ukrainy.

• Polska wobec kryzysu migracyjnego. Rozwiązania instytucjonalne.

• Islam w Europie - wyzwania społeczno-kulturowe (2 zajęcia);

• Wielokulturowość współczesnej Hiszpanii (2 zajęcia);

• Dyskusje nad wielokulturowością w Niemczech (wielokulturowość, społeczeństwa równoległe, kultura wiodąca)

• Muzułmanie w Niemczech – wyzwania prawne i społeczno-kulturowe

• Inkluzja polityczna obcokrajowców w Niemczech i w Wielkiej Brytanii

• Wielokulturowość w Wielkiej Brytanii


Literatura:

Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005.

Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000.

Europe in the time of crisis, red. S. Konopacki, Łódź-Kraków 2014.

Jaczewska B., Zarządzanie migracją w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Polityka integracyjna na poziomie ponadnarodowym, narodowym i lokalnym, Warszawa 2015

Parzymies, A. (red.), Muzułmanie w Europie, Warszawa 2005.

Ratajczak M., Pomiędzy kulturami: szkice z komunikacji międzykulturowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2006.

Smith A.., Etniczne źródła narodów, Warszawa 2007.

Wodziński M., Chasydyzm. Atlas historyczny, Kraków 2019.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kosmynka
Prowadzący grup: Agnieszka Kisztelińska-Węgrzyńska, Stanisław Kosmynka, Anna Patecka-Frauenfelder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, kolokwium zaliczeniowe

Szczegółowe treści kształcenia:

• Islam w Europie - wyzwania społeczno-kulturowe (2 zajęcia);

• Oblicza radykalizacji przedstawicieli społeczności (post)imigranckich w Europie Zachodniej i południowej;

• Wielokulturowość współczesnej Hiszpanii (2 zajęcia);

• Zarządzanie wielokulturowością we współczesnej Austrii.

• Polityka rosyjska wobec Tatarów Krymskich w XX i XXI wieku.

• Mniejszość rosyjska i oddziaływanie Rosji na obszarze państw bałtyckich po 2004 roku.

• Dialog miedzy chasydami i współczesnymi społeczeństwami Polski i Ukrainy.

• Polska wobec kryzysu migracyjnego. Rozwiązania instytucjonalne.

• Wpływ Unii Europejskiej na procesy integracyjne państw bałkańskich.

• Dyskusje nad wielokulturowością w Niemczech (wielokulturowość, społeczeństwa równoległe, kultura wiodąca)

• Muzułmanie w Niemczech – wyzwania prawne i społeczno-kulturowe

• Inkluzja polityczna obcokrajowców w Niemczech i w Wielkiej Brytanii

• Wielokulturowość w Wielkiej Brytanii



Literatura:

Europe in the time of crisis, red. S. Konopacki, Łódź-Kraków 2014.

Jaczewska B., „Zarządzanie migracją w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Polityka integracyjna na poziomie ponadnarodowym, narodowym i lokalnym”, Warszawa 2015

Olszański T., Tatarzy Krymscy po aneksji półwyspu przez Rosję, OSW Analiza, Warszawa 2014.

Parzymies, A. (red.), Muzułmanie w Europie, Warszawa 2005.

Ratajczak M., Pomiędzy kulturami: szkice z komunikacji międzykulturowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2006.

Smith A.., Etniczne źródła narodów, Warszawa 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6