Swoi i obcy we współczesnych społeczeństwach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-D1SC216 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Swoi i obcy we współczesnych społeczeństwach |
Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie problematyką tożsamościową oraz metodologią nauk humanistycznych i społecznych. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem seminarium są badania nad tożsamością, ze szczególnym uwzględnieniem refleksji nad psychospołecznymi mechanizmami kategoryzacji świata w oparciu o dychotomię „swój” i „obcy”. Zajęcia składają się z dwóch części. W pierwszej z nich, mającej charakter teoretyczny, studenci zostaną zapoznani z podstawową terminologią związaną z problematyką tożsamościową badaną z różnych perspektyw naukowych oraz wybranymi źródłami analizującymi przebieg procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. Część druga ma charakter praktyczny i opiera się na zajęciach warsztatowych dotyczących metod pracy studyjnej i terenowej. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów z zakresu studiów nad tożsamością oraz wykształcenie umiejętności jej praktycznego zastosowania w trakcie tworzenia projektu i pisania pracy licencjackiej. |
Efekty uczenia się: |
w zakresie wiedzy: 1. Student zna złożoność problematyki tożsamościowej. 2. Student zna podstawowe czynniki decydujące o zasadach funkcjonowania relacji „swój” i „obcy” we współczesnym świecie. 3. Student zna podstawowe metody i narzędzia badania procesów tożsamościowych w naukach społecznych i humanistycznych. w zakresie umiejętności: 1. Student posiada umiejętność omówienia wybranych przykładów procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. 2. Student potrafi dokonać krytycznej analizy tekstów dotyczących problematyki zajęć. 3. Student potrafi dokonać wyboru oraz określenia i przedstawiania tematu pracy. 4. Student jest przygotowany do napisania pracy dyplomowej w zakresie warsztatu i metodologii. w zakresie postaw: 1. Zorientowanie na analizę wielopoziomowości procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. 2. Gotowość do krytycznej refleksji wobec podstaw rasizmu i dyskryminacji. 3. Gotowość do podjęcia rzetelnej pracy badawczej w zakresie badań studyjnych i terenowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pietraszczyk-Sękowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Pietraszczyk-Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Klasyczna metoda problemowa, dyskusja oxfordzka, burza mózgów, stoliki eksperckie. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność w czasie zajęć, analiza artykułów, prezentacja cząstkowych wyników pracy badawczej oraz opracowanie pisemne dwóch rozdziałów rozprawy dyplomowej (poprawa I roz. do 11.01. i oddanie II roz. do 31.03.21 r.) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Prezentacja i omówienie cząstkowych wyników prac studentów (I rozdział i przebieg prac badawczych, 3 spotkania) 2. Analiza teoretyczna wybranej metody jakościowej: wywiad pogłębiony (3 spotkania) 3. Analiza teoretyczna i opracowanie wybranej metody ilościowej: ankieta (2 spotkania) 4. Metody analizy i interpretacji danych wywołanych (2 spotkania) 5. Teren a tekst: od materiału badawczego do tekstu akademickiego (2 spotkania) 6. Prezentacja i omówienie doświadczeń z prac badawczych oraz treści II rozdziału pracy dyplomowej (3 spotkania) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010 2. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, 2013 3. Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, WUJ, Kraków 2013 4. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, PWN, 2010 5. Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2013 6. Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007 7. Kaufmann J.-C., Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, 2010 8. Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kosmynka | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kosmynka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | przygotowanie kolejnych rozdziałów pracy licencjackiej |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | analiza i korekta rozdziałów prac licencjackich, przygotowanie warsztatu badawczego |
|
Literatura: |
1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN 2010 2. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, 2013 3. Bokszański Zbigniew, Tożsamości zbiorowe, PWN, 2006 4. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, PWN, 2010 5. Donnan Hastings, Wilson M. Thomas, Granice tożsamości, narodu, państwa, WUJ, 2007 6. Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN 2011 7. Edensor Tim, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, WUJ, 2004 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pietraszczyk-Sękowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Pietraszczyk-Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Klasyczna metoda problemowa, dyskusja oxfordzka, burza mózgów, stoliki eksperckie, obserwacja w terenie, ankieta i wywiad pogłębiony. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność w czasie zajęć, analiza artykułów, prezentacja cząstkowych wyników pracy badawczej oraz opracowanie pisemne dwóch rozdziałów rozprawy dyplomowej (I roz. do 5.12.18 r. i II roz. do 17.02.19 r.) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Prezentacja i omówienie cząstkowych wyników prac studentów (koncepcja i przebieg prac badawczych, 3 spotkania) 2. Analiza teoretyczna wybranej metody jakościowej: wywiad pogłębiony (3 spotkania) 3. Analiza teoretyczna i opracowanie wybranej metody ilościowej: ankieta (2 spotkania) 4. Metody analizy i interpretacji danych wywołanych (2 spotkania) 5. Teren a tekst: od materiału badawczego do tekstu akademickiego (2 spotkania) 6. Prezentacja i omówienie doświadczeń z prac badawczych oraz treści I rozdziału pracy dyplomowej (3 spotkania) |
|
Literatura: |
1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010 2. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, 2013 3. Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, WUJ, Kraków 2013 4. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, PWN, 2010 5. Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2013 6. Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007 7. Kaufmann J.-C., Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, 2010 8. Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.