UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Swoi i obcy we współczesnych społeczeństwach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D1SC216
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Swoi i obcy we współczesnych społeczeństwach
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie problematyką tożsamościową oraz metodologią nauk humanistycznych i społecznych.

Skrócony opis:

Przedmiotem seminarium są badania nad tożsamością, ze szczególnym uwzględnieniem refleksji nad psychospołecznymi mechanizmami kategoryzacji świata w oparciu o dychotomię „swój” i „obcy”. Zajęcia składają się z dwóch części. W pierwszej z nich, mającej charakter teoretyczny, studenci zostaną zapoznani z podstawową terminologią związaną z problematyką tożsamościową badaną z różnych perspektyw naukowych oraz wybranymi źródłami analizującymi przebieg procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. Część druga ma charakter praktyczny i opiera się na zajęciach warsztatowych dotyczących metod pracy studyjnej i terenowej.

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów z zakresu studiów nad tożsamością oraz wykształcenie umiejętności jej praktycznego zastosowania w trakcie tworzenia projektu i pisania pracy licencjackiej.

Efekty uczenia się:

w zakresie wiedzy:

1. Student zna złożoność problematyki tożsamościowej.

2. Student zna podstawowe czynniki decydujące o zasadach funkcjonowania relacji „swój” i „obcy” we współczesnym świecie.

3. Student zna podstawowe metody i narzędzia badania procesów tożsamościowych w naukach społecznych i humanistycznych.

w zakresie umiejętności:

1. Student posiada umiejętność omówienia wybranych przykładów procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie.

2. Student potrafi dokonać krytycznej analizy tekstów dotyczących problematyki zajęć.

3. Student potrafi dokonać wyboru oraz określenia i przedstawiania tematu pracy.

4. Student jest przygotowany do napisania pracy dyplomowej w zakresie warsztatu i metodologii.

w zakresie postaw:

1. Zorientowanie na analizę wielopoziomowości procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. 2. Gotowość do krytycznej refleksji wobec podstaw rasizmu i dyskryminacji.

3. Gotowość do podjęcia rzetelnej pracy badawczej w zakresie badań studyjnych i terenowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Prowadzący grup: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Klasyczna metoda problemowa, dyskusja oxfordzka, burza mózgów, stoliki eksperckie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność w czasie zajęć, analiza artykułów, prezentacja cząstkowych wyników pracy badawczej oraz opracowanie pisemne dwóch rozdziałów rozprawy dyplomowej (poprawa I roz. do 11.01. i oddanie II roz. do 31.03.21 r.)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Prezentacja i omówienie cząstkowych wyników prac studentów (I rozdział i przebieg prac badawczych, 3 spotkania)

2. Analiza teoretyczna wybranej metody jakościowej: wywiad pogłębiony (3 spotkania)

3. Analiza teoretyczna i opracowanie wybranej metody ilościowej: ankieta (2 spotkania)

4. Metody analizy i interpretacji danych wywołanych (2 spotkania)

5. Teren a tekst: od materiału badawczego do tekstu akademickiego (2 spotkania)

6. Prezentacja i omówienie doświadczeń z prac badawczych oraz treści II rozdziału pracy dyplomowej (3 spotkania)


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010

2. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, 2013

3. Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, WUJ, Kraków 2013

4. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, PWN, 2010

5. Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2013

6. Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007

7. Kaufmann J.-C., Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, 2010

8. Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kosmynka
Prowadzący grup: Stanisław Kosmynka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

przygotowanie kolejnych rozdziałów pracy licencjackiej

Szczegółowe treści kształcenia:

analiza i korekta rozdziałów prac licencjackich, przygotowanie warsztatu badawczego

Literatura:

1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN 2010

2. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, 2013

3. Bokszański Zbigniew, Tożsamości zbiorowe, PWN, 2006

4. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, PWN, 2010

5. Donnan Hastings, Wilson M. Thomas, Granice tożsamości, narodu, państwa, WUJ, 2007

6. Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN 2011

7. Edensor Tim, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, WUJ, 2004

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Prowadzący grup: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Klasyczna metoda problemowa, dyskusja oxfordzka, burza mózgów, stoliki eksperckie, obserwacja w terenie, ankieta i wywiad pogłębiony.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność w czasie zajęć, analiza artykułów, prezentacja cząstkowych wyników pracy badawczej oraz opracowanie pisemne dwóch rozdziałów rozprawy dyplomowej (I roz. do 5.12.18 r. i II roz. do 17.02.19 r.)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Prezentacja i omówienie cząstkowych wyników prac studentów (koncepcja i przebieg prac badawczych, 3 spotkania)

2. Analiza teoretyczna wybranej metody jakościowej: wywiad pogłębiony (3 spotkania)

3. Analiza teoretyczna i opracowanie wybranej metody ilościowej: ankieta (2 spotkania)

4. Metody analizy i interpretacji danych wywołanych (2 spotkania)

5. Teren a tekst: od materiału badawczego do tekstu akademickiego (2 spotkania)

6. Prezentacja i omówienie doświadczeń z prac badawczych oraz treści I rozdziału pracy dyplomowej (3 spotkania)


Literatura:

1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010

2. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, 2013

3. Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, WUJ, Kraków 2013

4. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, PWN, 2010

5. Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2013

6. Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007

7. Kaufmann J.-C., Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, 2010

8. Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6