UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Swoi i obcy we współczesnych społeczeństwach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D1SC316
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Swoi i obcy we współczesnych społeczeństwach
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie problematyką tożsamościową oraz metodologią nauk humanistycznych i społecznych.

Skrócony opis:

Przedmiotem seminarium są badania nad tożsamością, ze szczególnym uwzględnieniem refleksji nad psychospołecznymi mechanizmami kategoryzacji świata w oparciu o dychotomię „swój” i „obcy”. Zajęcia składają się z dwóch części. W pierwszej z nich, mającej charakter teoretyczny, studenci zostaną zapoznani z podstawową terminologią związaną z problematyką tożsamościową badaną z różnych perspektyw naukowych oraz wybranymi źródłami analizującymi przebieg procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. Część druga ma charakter praktyczny i opiera się na zajęciach warsztatowych dotyczących metod pracy studyjnej i terenowej.

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów z zakresu studiów nad tożsamością oraz wykształcenie umiejętności jej praktycznego zastosowania w trakcie tworzenia projektu i pisania pracy licencjackiej.

Efekty uczenia się:

1. Student zna złożoność problematyki tożsamościowej. 13MSKCKS1A_W02

2. Student zna podstawowe czynniki decydujące o zasadach funkcjonowania relacji „swój” i „obcy” we współczesnym świecie. 13MSKCKS1A_W03

3. Student zna podstawowe metody i narzędzia badania procesów tożsamościowych w naukach społecznych i humanistycznych. 13MSKCKS1A_W01

4. Student posiada umiejętność omówienia wybranych przykładów procesów identyfikacyjnych we współczesnym

świecie. 13MSKCKS1A_U01

5. Student potrafi dokonać krytycznej analizy tekstów dotyczących problematyki zajęć. 13MSKCKS1A_U03

6. Student potrafi dokonać wyboru oraz określenia i przedstawiania tematu pracy. 13MSKCKS1A_U04

7. Student jest przygotowany do napisania pracy dyplomowej w zakresie warsztatu i metodologii. 13MSKCKS1A_U04

8. Zorientowanie na analizę wielopoziomowości procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. 13MSKCKS1A_K08

9. Gotowość do krytycznej refleksji wobec podstaw rasizmu i dyskryminacji. 13MSKCKS1A_K09

10. Gotowość do podjęcia rzetelnej pracy badawczej w zakresie badań studyjnych i terenowych. 13MSKCKS1A_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Prowadzący grup: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora UŁ nr 174 z 18.09.2020 zajęcia odbywają się zdalnie.


Dozwolone są DWIE nieobecności nieusprawiedliwione. Każda kolejna wymaga zaliczenia materiału u prowadzącej (poza przypadkami dłuższej nieobecności udokumentowanymi zwolnieniem szpitalnym).



Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kosmynka
Prowadzący grup: Stanisław Kosmynka, Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

ukończenie pracy licencjackiej

Szczegółowe treści kształcenia:

analiza i korekta kolejnych rozdziałów pracy licencjackiej

Literatura:

1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN 2010

2. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, 2013

3. Bokszański Zbigniew, Tożsamości zbiorowe, PWN, 2006

4. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, PWN, 2010

5. Donnan Hastings, Wilson M. Thomas, Granice tożsamości, narodu, państwa, WUJ, 2007

6. Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN 2011

7. Edensor Tim, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, WUJ, 2004

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Prowadzący grup: Joanna Pietraszczyk-Sękowska, Michał Stelmach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Dozwolone są DWIE nieobecności nieusprawiedliwione. Każda kolejna wymaga zaliczenia materiału u prowadzącej (poza przypadkami dłuższej nieobecności udokumentowanymi zwolnieniem szpitalnym).


Metody dydaktyczne:

Klasyczna metoda problemowa, dyskusja oxfordzka, burza mózgów, stoliki eksperckie, obserwacja w terenie i wywiad pogłębiony.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność w czasie zajęć, analiza artykułów, prezentacja końcowych wyników pracy badawczej oraz tekstu rozprawy dyplomowej (do 3.06. 19.)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Człowiek w terenie. Podmiotowość autora w pracy badawczej (3 spotkania)

2. Teren a tekst. Metody opracowań danych wywołanych (2 spotkania)

3. Prezentacja i omówienie doświadczeń terenowych oraz treści II rozdziału prac dyplomowych (5 spotkań)

4. Jednodniowy wyjazd naukowy do innego ośrodka akademickiego w Polsce.

5. Prezentacja i omówienie końcowych wyników prac studentów (4 spotkania)

Literatura:

1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN 2010

2. Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN 2011

3. Hastrup K., Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, WUJ, Kraków 2008

4. Kaufmann J.-C., Wywiad rozumiejący, 2010

5. Kairski M., Buliński T., Teren w antropologii, UAM

6. Kuźma I. (red.), Tematy trudne. Sytuacje badawcze, WUŁ, Łódź 2013

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6