Swoi i obcy we współczesnych społeczeństwach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-D1SC316 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Swoi i obcy we współczesnych społeczeństwach |
Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie problematyką tożsamościową oraz metodologią nauk humanistycznych i społecznych. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem seminarium są badania nad tożsamością, ze szczególnym uwzględnieniem refleksji nad psychospołecznymi mechanizmami kategoryzacji świata w oparciu o dychotomię „swój” i „obcy”. Zajęcia składają się z dwóch części. W pierwszej z nich, mającej charakter teoretyczny, studenci zostaną zapoznani z podstawową terminologią związaną z problematyką tożsamościową badaną z różnych perspektyw naukowych oraz wybranymi źródłami analizującymi przebieg procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. Część druga ma charakter praktyczny i opiera się na zajęciach warsztatowych dotyczących metod pracy studyjnej i terenowej. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów z zakresu studiów nad tożsamością oraz wykształcenie umiejętności jej praktycznego zastosowania w trakcie tworzenia projektu i pisania pracy licencjackiej. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna złożoność problematyki tożsamościowej. 13MSKCKS1A_W02 2. Student zna podstawowe czynniki decydujące o zasadach funkcjonowania relacji „swój” i „obcy” we współczesnym świecie. 13MSKCKS1A_W03 3. Student zna podstawowe metody i narzędzia badania procesów tożsamościowych w naukach społecznych i humanistycznych. 13MSKCKS1A_W01 4. Student posiada umiejętność omówienia wybranych przykładów procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. 13MSKCKS1A_U01 5. Student potrafi dokonać krytycznej analizy tekstów dotyczących problematyki zajęć. 13MSKCKS1A_U03 6. Student potrafi dokonać wyboru oraz określenia i przedstawiania tematu pracy. 13MSKCKS1A_U04 7. Student jest przygotowany do napisania pracy dyplomowej w zakresie warsztatu i metodologii. 13MSKCKS1A_U04 8. Zorientowanie na analizę wielopoziomowości procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. 13MSKCKS1A_K08 9. Gotowość do krytycznej refleksji wobec podstaw rasizmu i dyskryminacji. 13MSKCKS1A_K09 10. Gotowość do podjęcia rzetelnej pracy badawczej w zakresie badań studyjnych i terenowych. 13MSKCKS1A_K01 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pietraszczyk-Sękowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Pietraszczyk-Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zgodnie z Zarządzeniem Rektora UŁ nr 174 z 18.09.2020 zajęcia odbywają się zdalnie. Dozwolone są DWIE nieobecności nieusprawiedliwione. Każda kolejna wymaga zaliczenia materiału u prowadzącej (poza przypadkami dłuższej nieobecności udokumentowanymi zwolnieniem szpitalnym). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kosmynka | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kosmynka, Joanna Pietraszczyk-Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ukończenie pracy licencjackiej |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | analiza i korekta kolejnych rozdziałów pracy licencjackiej |
|
Literatura: |
1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN 2010 2. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, 2013 3. Bokszański Zbigniew, Tożsamości zbiorowe, PWN, 2006 4. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, PWN, 2010 5. Donnan Hastings, Wilson M. Thomas, Granice tożsamości, narodu, państwa, WUJ, 2007 6. Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN 2011 7. Edensor Tim, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, WUJ, 2004 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pietraszczyk-Sękowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Pietraszczyk-Sękowska, Michał Stelmach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Dozwolone są DWIE nieobecności nieusprawiedliwione. Każda kolejna wymaga zaliczenia materiału u prowadzącej (poza przypadkami dłuższej nieobecności udokumentowanymi zwolnieniem szpitalnym). |
|
Metody dydaktyczne: | Klasyczna metoda problemowa, dyskusja oxfordzka, burza mózgów, stoliki eksperckie, obserwacja w terenie i wywiad pogłębiony. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność w czasie zajęć, analiza artykułów, prezentacja końcowych wyników pracy badawczej oraz tekstu rozprawy dyplomowej (do 3.06. 19.) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Człowiek w terenie. Podmiotowość autora w pracy badawczej (3 spotkania) 2. Teren a tekst. Metody opracowań danych wywołanych (2 spotkania) 3. Prezentacja i omówienie doświadczeń terenowych oraz treści II rozdziału prac dyplomowych (5 spotkań) 4. Jednodniowy wyjazd naukowy do innego ośrodka akademickiego w Polsce. 5. Prezentacja i omówienie końcowych wyników prac studentów (4 spotkania) |
|
Literatura: |
1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN 2010 2. Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN 2011 3. Hastrup K., Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, WUJ, Kraków 2008 4. Kaufmann J.-C., Wywiad rozumiejący, 2010 5. Kairski M., Buliński T., Teren w antropologii, UAM 6. Kuźma I. (red.), Tematy trudne. Sytuacje badawcze, WUŁ, Łódź 2013 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.