UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań politologicznych na tle nauk społecznych i humanistycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D2P0125
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań politologicznych na tle nauk społecznych i humanistycznych
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Zajęcia dadzą studentom ogólną wiedzę na temat metod prowadzenia badań naukowych. Podczas zajęć szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystanie nabytej wiedzy teoretycznej w praktyce, a więc podczas pisania pracy magisterskiej oraz prac zaliczeniowych.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy:

-[13P-2A_W01] [S2A_W01 H2A_W01] Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu nauk społecznych, ich miejsca w systemie nauk i relacji zwłaszcza do nauk humanistycznych

-[13P-2A_W02] [ S2A_W06] Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie kategorii politologicznych teorii polityki oraz metodologii badań nauk politycznych

- [13P-2A_W06] [SA2_W06 SA2_W01 SA2_W06 H2A_W07] Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod, narzędzi i techniki pozyskiwania danych wykorzystywanych w badaniach politologicznych.

- [13P-2A_W08] [S2A_W08] Ma pogłębioną wiedzę o procesach politycznych, zmianach struktur i instytucji politycznych; o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencji decyzji politycznych. Zna rządzące tymi zmianami prawidłowości.

W zakresie umiejętności:

- [13P-2A_U01] [S2A_U01 S2A_U02 S2P_U02 H2A_U01] Wykorzystując wiedzę teoretyczną potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska i procesy w sferze politycznej, umie wykazywać ich złożone powiązania z procesami społeczno-kulturowymi i gospodarczymi na poziomie państw i struktur ponadpaństwowych.

- [13P-2A_U02] [S2A_U02 S2A_U08 S2A_U09 S2A_U10] Potrafi gromadzić, selekcjonować, analizować, syntetyzować i oceniać dane zjawiska w obszarze polityki oraz obszarów z nią związanych w celu przygotowania różnorodnych prac pisemnych i prezentacji ustnych w języku polskim i języku obcym.

- [13P-2A_U04] [S2A_U03 S2A_U08 H2A_U07] Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk politycznych, analizować społeczne mechanizmy życia politycznego, formułować i modelować własne opinie na ich temat, umie określać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.

- [13P-2A_U10] [S2A_U01 S2A_U02 S2A_U03 S2A_U08] Posiada umiejętności w zakresie prowadzenia badań politologicznych, korzystania z modeli i metod badawczych, kształtowania i rozwijania własnego warsztatu badawczego wykorzystując te umiejętności w przygotowaniu pracy magisterskiej.

W zakresie kompetencji społecznych:

- [13P-2A_K01] [S2A_K01 S2P_K05] Rozumie potrzebę stałego powiększania zasobów swojej wiedzy, umiejętności i doświadczeń w zakresie społeczno-politycznym poszerzając ja o wymiar interdyscyplinarny; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rekść
Prowadzący grup: Magdalena Rekść
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, burza mózgów

Sposoby i kryteria oceniania:

test lub konspekt pracy magisterskiej (70%) + obecność (20%) + aktywność (10%) (wykłady)


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Sepkowski
Prowadzący grup: Magdalena Rekść, Andrzej Sepkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami konwersatorium

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach + konspekt metodologiczny pracy magisterskiej + falsyfikacja

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykłady:

1. U progu nauki nowożytnej

2. Teoria poznania – podstawy epistemologii.

3. „Obiektywizm” a subiektywizm w nauce.

4. Rewolucja paradygmatów Kuhna.

5. Między wiarą a wiedzą.

6. Nauki społeczne naszego czasu i ich dylematy.

7. Rozumienie a wyjaśnianie w nauce / wyjaśnianie genetyczne /.

8. Spory metodologiczne i ich źródła.

9. Wiedza źródłowa i pozaźródłowa.

10. Sposoby krytyki źródeł/ falsyfikacje popperowskie /.

11. Metody ilościowe / jakościowe studia przypadku /.

12. Analiza metod analizy systemowej.

13. Metody analizy decyzyjnej, behavioralna.

14. Czynniki jakościowe w metodach nauk społecznych.

15. Podsumowanie zajęć i przygotowanie do egzaminu.


Ćwiczenia:


1. Nauki społeczne a nauki humanistyczne

2. Elementy procesu badawczego

3. Pytania badawcze

4. Hipotezy i ich weryfikacja

5. Sporządzanie odsyłaczy i bibliografii

6. Gromadzenie i przetwarzanie danych

7. Etyka w badaniach naukowych

8. Plagiat

9. Konstruowanie tematów prac magisterskich

10. Wstęp i zakończenie

11. Krytyka źródeł

12. Wyjaśnianie naukowe i jego istota

13. Prognozowanie w politologii

14. Wybrane metody badawcze cz. 1

15. Wybrane metody badawcze cz. 2

Literatura:

1. J. Apanowicz, Matodologia nauk, Toruń 2003.

2. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

3. A. Chodubski Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2004.

4. T. Clements, Nauka kontra religia, Warszawa 2002.

5. H.G. Gadamer, Prawda i metoda, Warszawa 2004.

6. J.B. Johnson, H.T. Reynolds, Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010

7. A. Heywood, Politologia, Warszawa 23006

8. A. Heywood, Ideologie, Warszawa 2008

9. K. Popper, Wiedza obiektywna, Warszawa 2002.

10. R. Scruton, Słownik myśli politycznej, Poznań 2002.

11. J. Wehler, Zarys racjonalnego obrazu świata, Warszawa 1998.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Sepkowski
Prowadzący grup: Magdalena Rekść, Andrzej Sepkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami konwersatorium, których wprowadzenie było konieczne za sprawą braku zrozumienia niektórych

problemów ze strony audytorium, co było zrozumiałe, zważywszy iż większość studentów reprezentowała nabór 35+

i przez czas jakiś nie miała kontaktów z nauką.


Sposoby i kryteria oceniania:

Jednym z kryteriów, choć nie najważniejszym, była obecność na zajęciach, która w sumie przekładała się na ocenę z egzaminu. Sam egzamin składał się z dwóch części. W części pierwszej była weryfikowana znajomość treści wykładów,

zwłaszcza metod ilościowych i jakościowych, w drugiej zaś umiejętność falsyfikowania wybranego tekstu naukowego

i tu niemal wszyscy napotykali największe problemy.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. U progu nauki nowożytnej

2. Teoria poznania – podstawy epistemologii.

3. „Obiektywizm” a subiektywizm w nauce.

4. Rewolucja paradygmatów Kuhna.

5. Między wiarą a wiedzą.

6. Nauki społeczne naszego czasu i ich dylematy.

7. Rozumienie a wyjaśnianie w nauce / wyjaśnianie genetyczne /.

8. Spory metodologiczne i ich źródła.

9. Wiedza źródłowa i pozaźródłowa.

10. Sposoby krytyki źródeł/ falsyfikacje popperoweskie /.

11. Metody ilościowe / jakościowe studia przypadku /.

12. Analiza metod analizy systemowej.

13. Metody analizy decyzyjnej, behavioralna.

14. Czynniki jakościowe w metodach nauk społecznych.

15. Podsumowanie zajęć i przygotowanie do egzaminu.



Literatura:

1. J. Apanowicz, Metodologia nauk, Toruń 2003.

2. D.Ariely, Potęga racjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje, Wrocław 2009.

3. A. Bloom, Umysł zamknięty, Poznań 1997.

4. E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Sepkowski
Prowadzący grup: Michał Kobierecki, Magdalena Rekść, Andrzej Sepkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami konwersatorium, których wprowadzenie było konieczne za sprawą braku zrozumienia niektórych

problemów ze strony audytorium, co było zrozumiałe, zważywszy iż większość studentów reprezentowała nabór 35+

i przez czas jakiś nie miała kontaktów z nauką.

Sposoby i kryteria oceniania:

Jednym z kryteriów, choć nie najważniejszym, była obecność na zajęciach, która w sumie przekładała się na ocenę z egzaminu. Sam egzamin składał się z dwóch części. W części pierwszej była weryfikowana znajomość treści wykładów,

zwłaszcza metod ilościowych i jakościowych, w drugiej zaś umiejętność falsyfikowania wybranego tekstu naukowego

i tu niemal wszyscy napotykali największe problemy.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. U progu nauki nowożytnej

2. Teoria poznania – podstawy epistemologii.

3. „Obiektywizm” a subiektywizm w nauce.

4. Rewolucja paradygmatów Kuhna.

5. Między wiarą a wiedzą.

6. Nauki społeczne naszego czasu i ich dylematy.

7. Rozumienie a wyjaśnianie w nauce / wyjaśnianie genetyczne /.

8. Spory metodologiczne i ich źródła.

9. Wiedza źródłowa i pozaźródłowa.

10. Sposoby krytyki źródeł/ falsyfikacje popperoweskie /.

11. Metody ilościowe / jakościowe studia przypadku /.

12. Analiza metod analizy systemowej.

13. Metody analizy decyzyjnej, behavioralna.

14. Czynniki jakościowe w metodach nauk społecznych.

15. Podsumowanie zajęć i przygotowanie do egzaminu.


Literatura:

1. J. Apanowicz, Metodologia nauk, Toruń 2003.

2. D.Ariely, Potęga racjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje, Wrocław 2009.

3. A. Bloom, Umysł zamknięty, Poznań 1997.

4. E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6