UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia nauk społecznych i humanistycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D2P0163
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia nauk społecznych i humanistycznych
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Podstawowym założeniem jest zapoznanie studentów z problematyką zbierania, analizowania i interpretowania danych w naukach społecznych i humanistycznych. Uczestnicy będą mieli okazję poznać kluczowe pojęcia, wyzwania oraz problemy w tym obszarze. Ukończenie tego kursu pozwoli studentom rozwinąć umiejętności w zakresie projektowania badań, stawiania pytań, krytycznego myślenia i analitycznego oceniania danych oraz prac teoretycznych.

Program został skonstruowany w oparciu o formułę quasi-warsztatową, tak aby każdy uczestnik miał okazję samodzielnie zastosować i wdrożyć nowo zebraną wiedzę oraz wykształcić umiejętności praktyczne w obszarze prowadzenia badań naukowych. Projekty realizowane podczas zajęć pozwolą studentom rozwinąć kompetencje w zakresie poszukiwania, doboru, analizowania i krytycznej interpretacji informacji.

Efekty uczenia się:

W03 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu powiązania internacjologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszarów, z których została ona wyodrębniona.

W04 Posiada pogłębioną wiedzę o głównych trendach rozwoju dyscyplin naukowych i subdyscypliny stosunków międzynarodowych, zarówno w wymiarze teoretycznym (np. debaty międzyparadygmatyczne), metodologicznym, jak i praktycznym.

W08 Zna i rozumie współczesne trendy teoretycznego ujmowania stosunków międzynarodowych oraz procesu rozwoju współczesnych szkół myślenia teoretycznego (neorealizm, liberalizm instytucjonalny, globalizm, radykalizm, ujęcia postpozytywistyczne).

W zaawansowanym i zoperacjonalizowanym stopniu zna i rozumie metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych niezbędnych dla opisania i analizowania procesów, wydarzeń, struktur i instytucji w stosunkach międzynarodowych oraz interakcji zachodzących między nimi.

W11 Zna oraz rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności indywidualnej.

U02Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej w oparciu o krytyczną weryfikację źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie ocen, analizę, syntezę oraz twórczą interpretację. Potrafi dokonać prezentacji efektów swojej pracy.

U03Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną, pozyskiwać dane i sięgać oraz stosować właściwe metody i narzędzi, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) do analizowania procesów i zjawisk zachodzących w stosunkach międzynarodowych.

U04Analizuje przyczyny przebieg procesów i zjawisk zachodzących w stosunkach międzynawowych. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i poddawać je weryfikacji w oparciu o krytyczny dobór i analizę danych.

U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowania wiedzy.

U07Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pracy pisemnej w języku polskim i obcym, związanej ze szczegółowymi kwestiami dotyczącymi stosunków międzynarodowych.

U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, związaną ze szczegółowymi kwestiami dotyczącymi stosunków międzynarodowych. Jest zdolny do prowadzenia debat i dyskusji w wielu formach oraz formatach.

U09Samodzielnie identyfikuje istotne problemy analityczne z zakresu stosunków międzynarodowych, proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia oraz przeprowadza odpowiednią procedurę w tym zakresie.

U11Potrafi prognozować i modelować procesy oraz zjawiska społeczne w zakresie stosunków międzynarodowych z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi analitycznych.

K01Jest gotów do podejmowania wyzwań ze świadomością znaczenia wiedzy dla rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych.

K02Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych i pochodzących z innych źródeł oraz, na tej podstawie, formułowania potrzeb i zadań poznawczych i praktycznych.

K05Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego. Rozwija w tym kierunku wiedzę i nabyte umiejętności w procesie uczenia się przez całe życie.

K06Jest zdolny do krytycznego i prawidłowego określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rekść
Prowadzący grup: Agnieszka Kisztelińska-Węgrzyńska, Magdalena Rekść
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia prowadzone zdalnie

Metody dydaktyczne:

wykład, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja burza mózgów



Sposoby i kryteria oceniania:

wykład: obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) + aktywność na zajęciach - 30% oceny końcowej

test lub konspekt metodologiczny planowanej pracy magisterskiej - 70% oceny końcowej


ćwiczenia: obecność na zajęciach, aktywność i udział w dyskusji, referat

Szczegółowe treści kształcenia:

wykład:

Pojęcie metodologii

Nauki społeczne a nauki humanistyczne

Początki i rozwój metodologii nauk społecznych

Metody ilościowe i jakościowe

Opis. wyjaśnianie, prognoza

Wybrane metody badawcze (metody porównawcze, systemowe, metoda historyczna, instytucjonalna, behawioralna, funkcjonalna, strukturalizm)

Teoria racjonalnego wyboru

Metody decydowania grupowego

Teoria gier

Ankiety i kwestionariusze

Prognozwanie polityczne w stosunkach międzynarodowych

Narratologia i analiza narracji

Interakcjonizm symboliczny


Ćwiczenia:

Metody i szkoły badawcze związane z naukami humanistycznymi

Techniki badań przydatne na kierunku stosunki międzynarodowe

Formułowanie hipotezy/tezy, celów badawczych i opis procesu badawczego

Typy źródeł i materiałów

Bibliografie i bazy online

Dyskusja nad interdyscyplinarnością w badaniach humanistycznych

Przygotowanie aparatu naukowego i dyskusja nad referatami


Literatura:

wykład:

R, Bäcker, Metodologia Badań Politologicznych, Warszawa 2016.

A. Chodubski, Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2013.

B. Krauz-Mozer, Teorie polityki. Założenia metodologiczne, Warszawa 2005.

B. Krauz-Mozer, P. Ścigaj, Podejścia badawcze i metodologiczne w nauce o polityce, Kraków 2013.

ćwiczenia:

J. Czaputowicz, Teorie stosunków międzynarodowych. Krytyka i systematyzacja, Warszawa 2007.

T.A. van Dijk, Badania nad dyskursem, [w:] Dyskurs jako struktura i proces, pod red. T.A. van Dijk, Warszawa 2001.

Historia w przestrzeni publicznej, pod red. J. Wojdon, Warszawa 2018.

Introduction. Section VI. Historical Knowledge, [w:] The Discourse Studies Reader. Main currents in theory and analysis, (red.) J. Angermuller, D. Maingueneau, R. Wodak, Amsterdam 2014.

O. Halecki, Historia Europy- jej granice i podziały, Lublin 1994.

G. Mautner, Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych, [w:] Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, (red.) M. Krzyżanowski, R. Wodak, Warszawa 2011, s. 56-61.

J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2001.

Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, red. R. Wodak, M. Krzyżanowski, Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Karpińska-Krakowiak
Prowadzący grup: Małgorzata Karpińska-Krakowiak, Agnieszka Kisztelińska-Węgrzyńska, Magdalena Rekść
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

wykład, studia przypadku, dyskusje grupowe itd.

Sposoby i kryteria oceniania:

• Uczestnictwo i aktywność na zajęciach - 50% oceny końcowej

• Test – 50% oceny końcowej.


Szczegółowe treści kształcenia:

PROGRAM „METODOLOGIA NAUK SPOŁECZNYCH”

a) Metodologia nauki – wprowadzenie (przedmiot, zakres, problematyka, pojęcie i normy naukowości itd.)

b) Błędy metodologiczne – rodzaje, przykłady (np. przyczynowość a korelacja; błędy wnioskowania wynikające z próby; heurystyki itd.)

c) Projektowanie badań (etapy procesu badawczego, metody, techniki, sposoby rozumowania, konceptualizacja, operacjonalizacja itd.)

d) Eksperyment w badaniach naukowych (metoda eksperymentalna, manipulacja i kontrola, eksperyment laboratoryjny i terenowy, klasyczny schemat eksperymentu i jego modyfikacje, trafność wewnętrzna i zewnętrzna)

e) Pozaeksperymentalne metody prowadzenia badań

f) Wywiad kwestionariuszowy i techniki ankietowe

g) Zmienne i skale

h) Projektowanie próby – dobór, wielkość, błędy

i) Etyka w badaniach społecznych


PROGRAM „METODOLOGIA NAUK HUMANISTYCZNYCH”

a) Hipotezy i pytania badawcze w badaniach naukowych. Rozumowanie indukcyjne i dedukcyjne

b) Metody jakościowe

c) Opis, wyjaśnianie, prognoza

d) Krytyka źródeł



Literatura:

Babbie, E. (2012), The practice of Social Research, Wadsworth.

Box G., Hunter W., Hunter J. (2005), Statistics for Experimenters: Design, Innovation, and Discovery, Wiley.

Boylan T, O’Gorman, P. (2014), Popper and Economic Methodology: Contemporary Challenges, Routledge.

Bryman A., Social Research Methods, New York: Oxford University Press.

Gonick, L. and Smith, W. (1993), The Cartoon Guide to Statistics, Harper Perennial.

Grobler, A. (2008), Metodologia nauk, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Groves R., Fowler F., Couper M., Lepkowski J., Singer E., Tourangeau R., (2009), Survey Methodology, Wiley.

Hajduk, Z. (2001). Ogólna metodologia nauk. Lublin: KUL.

Hubbard D.W., Drummon D. (2011), How to Measure Anything: Finding the Value of "Intangibles" in Business, Wiley.

Jansens, W., K. Wijnen, P. Pelsmacker, and P. Kenhove (2008), Marketing Research with SPSS, Harlow: Pearson Education.

Nachmias Ch. F., Nachmias D., (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Zysk i S-ka.

Neuman, W.L. (2011), Social Research Methods – Qualitative and Quantitative Approaches, Pearson.

Nowak, S. (2007), Metodologia badań społecznych, Warszawa: PWN.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6