Kulturowe uwarunkowania biedy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-D2S0080 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe uwarunkowania biedy |
Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie problematyką wykluczenia społecznego i ubóstwa w różnych regionach świata. |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje w ujęciu wielowymiarowym problematykę biedy i nierówności społecznych, koncentrując się na perspektywach antropologicznej, socjologicznej i ekonomicznej. Analizuje poszczególne wymiary ubóstwa w regionach świata najbardziej nim dotkniętych – głównie w krajach Ameryki Łacińskiej, Afryki i Azji. Podejmuje także problematykę związków między biedą, wykluczeniem społecznym a przestępczością. Zrozumieniu mechanizmów deprywacji społeczno-ekonomicznej i kulturowej towarzyszy m.in. analiza materiałów empirycznych ze slumsów wybranych miast. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z poszczególnymi wymiarami ubóstwa i ekskluzji społecznej oraz pozyskanie wiedzy dotyczącej sposobów definiowania biedy, uchwycenia obiektywnych i relatywnych czynników, uwarunkowań i konsekwencji biedy w konkretnych regionach świata. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Student powinien być w stanie: • Objaśniać antropologiczne, socjologiczne i ekonomiczne perspektywy ujmowania problemu ubóstwa względnego i bezwzględnego oraz wykluczenia społecznego; • przeanalizować i porównać kulturowe determinanty uwarunkowań biedy w różnych rejonach świata oraz zaprezentować znajomość poszczególnych wymiarów ubóstwa; • scharakteryzować przyczyny i skutki nierówności społecznych, ekskluzji, marginalizacji oraz poszczególne aspekty i formy deprywacji społeczno-ekonomicznej w wybranych krajach Ameryki Łacińskiej, Afryki i Azji. W zakresie umiejętności: Student potrafi: • definiować ubóstwo, wyjaśniać jego przyczyny, skutki oraz mechanizmy manifestowania się w wybranych regionach świata. • wykazać się znajomością podstawowych pojęć z zakresu socjologii i ekonomii, nieodzownych do charakterystyki tych zagadnień, m.in.: klasy i warstwy społecznej, ekskluzji, deprywacji, stratyfikacji społecznej, dewiacji społecznych itp. • Dokonać analizy form wykluczenia społecznego i aspektów etnokulturowych i genderowych z nim związanych, jak również oceny i selekcjonowania informacji z zakresu kulturowego zróżnicowania świata. W zakresie postaw: Student: • Prezentuje postawę wrażliwości społecznej i empatii, a także tolerancji dla różnorodności kulturowej. • Jest świadom złożoności uwarunkowań kulturowych dotykających przesłanek biedy i jej obliczy. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.