Diagnozowanie i prognozowanie polityczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-D2S0234 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnozowanie i prognozowanie polityczne |
Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę prognozowania politycznego, które z kolei nie jest możliwe bez prawidłowej diagnozy zjawisk i procesów politycznych. Studentom zostanie przekazana wiedza na temat teorii diagnozy i prognozy, którą następnie ci będą utrwalać i doskonalić na wybranych przykładach z polityki krajowej i międzynarodowej. Zajęcia powinny wzbogacić warsztat pracy przyszłych politologów. |
Efekty uczenia się: |
Student zakresie wiedzy: -[13P-2A_W02] Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie kategorii politologicznych teorii polityki oraz metodologii badań nauk politycznych -[13P-2A_W03] Ma rozszerzona wiedzę w zakresie powstawania i kształtowania instytucji politycznychi struktur politycznych na tle wieloaspektowych procesów społecznych, gospodarczych, kulturowych -[13P-2A_W08] Ma pogłębioną wiedzę o procesach politycznych, zmianach struktur i instytucji politycznych; o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencji decyzji politycznych. Zna rządzące tymi zmianami prawidłowości -[13P-2A_W09] Posiada wiedzę w zakresie prognozowania rozwoju instytucji i zjawisk społeczno-politycznych -[13P-2A_W13] Ma wiedzę w zakresie procesów komunikowania politycznego W zakresie umiejętności: -[13P-2A_U01] Wykorzystując wiedzę teoretyczną potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska i procesy w sferze politycznej, umie wykazywać ich złożone powiązania z procesami społeczno-kulturowymi i gospodarczymi na poziomie państw i struktur -[13P-2A_U02] Potrafi gromadzić, selekcjonować, analizować, syntetyzować i oceniać dane zjawiska w obszarze polityki oraz obszarów z nią związanych w celu przygotowania różnorodnych prac pisemnych i prezentacji ustnych w języku polskim i języku obcym. -[13P-2A_U04] Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk politycznych, analizować społeczne mechanizmy życia politycznego, formułować i modelować własne opinie na ich temat, umie określać proste hipotezy badawcze i je weryfikować. -[13P-2A_U05] Potrafi prognozować i modelować procesy i zjawiska polityczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi charakterystycznych dla nauk o polityce i innych dziedzin nauk społecznych. -[13P-2A_U06] Posiada pogłębioną umiejętność posługiwania się systemami normatywnymi i regułami etycznymi charakterystycznymi w pracy politologa, wykorzystując zdobytą wiedzę dla rozstrzygania dylematów tego zawodu. Rozumie problemy filozoficzne związane z polityką -[13P-2A_U07] Umie prawidłowo diagnozować sytuacje w obszarze polityki proponując rozwiązania konkretnych problemów i przyjmując odpowiednie środki i metody dla ich rozstrzygnięcia -[13P-2A_U09] Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie wybranej specjalizacji -[13P-2A_U11] Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnorodnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem terminologii, teorii, metodologii oraz niezbędnych materiałów - [13P-2A_U12] Posiada umiejętności przygotowania prezentacji ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących zagadnień politologicznych z wykorzystaniem terminologii, teorii metodologii, zróżnicowanej bazy źródłowej W zakresie kompetencji społecznych: -[13P-2A_K01] Rozumie potrzebę stałego powiększania zasobów swojej wiedzy, umiejętności i doświadczeń w zakresie społeczno-politycznym poszerzając ją o wymiar interdyscyplinarny; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób -[13P-2A_K03] Prawidłowo diagnozuje sytuacje i procesy w obszarze polityki; potrafi prawidłowo implementować diagnozowane zjawiska -[13P-2A_K06] Jest przygotowany do aktywnego działania w sferze politycznej, społeczno-gospodarczej w skali krajowej i regionalnej; potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności -[13P-2A_K07] Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy -[13P-2A_K08] Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności w rozstrzyganiu dylematów pojawiających się w pracy zawodowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Sepkowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rekść, Andrzej Sepkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Brak |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami konwersatorium, których wprowadzenie było konieczne za sprawą braku zrozumienia niektórych problemów ze strony audytorium, co było zrozumiałe, zważywszy iż większość studentów reprezentowała nabór 35+ i przez czas jakiś nie miała kontaktów z nauką. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Jednym z kryteriów podstawowych była obecność na zajęciach i aktywność [polegająca na prezentacji wybranych pozycji z literatury, a także próby tworzenia własnych prognoz opartych na przesłankach wziętych z zaawansowanej pracy magisterskiej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Kontrowersje wokół pojęcia i genezy globalizacji. 2. Projekty i prognozy jej rozwoju w pierwszych próbach analizy zjawiska. 3. Raporty dla Klubu Rzymskiego. 4. Globalizacja ekonomiczna – koncepcje turbokapitalizmu. . 5. Alvin Toffler i jego „trzecia fala”. 6. Wizje społeczeństwa ryzyka i „wieku paradoksu” Ch. Handy. 7. Teorie kreolizacji, hybrydyzacji, homogenizacji. 8. Globalizacja a regionalizacja. 9. Pułapki globalizacji wg M. Schumanna. 10. Globalizacja polityczna – wizje global govrnment i global governance. 11. Problemy atrofii władzy w dobie globalizacji - failed i failing states. 12. Zagrożenia asymetryczne jako pokłosia globalizacji. 13. Alterglobalizm i projekty fair trade. 14. Społeczne funkcje globalizacji kulturowej. 15. Mity złej globalizacji – wizje imperium, nowego średniowiecza |
|
Literatura: |
Literatura : 1. J. A. Bógdał Brzezińska, Cyberterroryzm i problemy bezpieczeństwa i9nformacyjnego, Warszawa 2003. 2. R. Converse, World Government: Utopia nor Current Reality, New York 2016 3. G.Friedman, Następne sto lat, Warszawa 2009. 4. M.Glenny, McMafia, New York 2008. 5. Ch. Greefe, M. Schumann, M. Greffrath, Czego chcą krytycy globalizacji. ATTAC, Kraków 2004. 6. Ch. Handy, Wiek paradoksu. W poszukiwaniu sensu przyszłości, 1996. 7. M.Hardt, A. Negri, Imperium, Warszawa 2005. 8. S.P.Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2005. 9. R. Kaplan, Polityka wojowników, Elbląg 2008. 10. N. Klein, Doktryna szoku, Warszawa 2009. 11. D. Korten, Świat po kapitalizmie Łódź 2002. 12. J. Mandle, Globalna sprawiedliwość, Warszawa 2009. 13. J. Naisbitt, Megatrendy, Poznań 1997. 14. G.Standing, Prekariat, Warszawa 2014. 15. J.E. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji, Warszawa 2007 16. N.N. Taleb, The Black Swan, New York 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.